Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Akárhogy is fáj, a Nohab a király!

2013.07.17. 17:00 :: Hamster

A minap teljesen gyanútlanul várakoztam Örvényes közelében egy búzatábla szélén, hogy lefotózzam a Balaton túloldalán a Kőröshegyi viaduktot, amikor váratlanul egy szokatlanul csúnya mozdony rongyolt bele a képbe. Persze igazából nem ez történt, mert pontosan erre a vonatra várakoztam, hogy a fénysorompónál elkapjam, csak előtte csináltam egy panorámaképet is a tájról:

nohab_kicsi.jpg

Nem akármilyen produkciót látunk a képen: a típus magyarországi munkába állásának ötvenedik évfordulója alkalmából augusztus 25-ig minden szombaton és vasárnapon egy-egy Nohab által vontatott vonatpár közlekedik Budapest és Tapolca közt!

IMG_0985.JPG

A sorozatot a MÁV még 2000-ben kivonta a forgalomból, a szétvágástól megmenekült gépek némelyike nosztalgia forgalomban, mások alkalmi kitolóként, anyagoló-, néha tehervonatok élén dolgoznak, így a vontatójármű a pályafenntartás által annak idején alaposan felújított - és kicsit modernizált (gyorsabb lett, plusz villanyfűtést kapott) - M61,017, azaz A17,019, pontosabban 2761 017-9 lett.

IMG_0784.JPG

Itt éppen a régi budatétényi megállóhelyen robog át a szerelvény, melynek első kocsija étkező-, a második pedig bicikliszállító kocsi. A ablakban lógó emberek vélhetően a mozdony hangját akarják elkapni, legalábbis nagyon gyanús, hogy a vonat elején sok van belőlük, hátrébb pedig kevés :) És itt el kell mondani, hogy a magukra adó vasútbarátok szerint a Nohabot utálni kell, mert a Nohab az túl népszerű, a Nohabot a nem-vasútbarátok közül is sokan ismerik és fotózzák, "kutyafejűnek" meg "turcsiorrúnak" becézik, tehát pfujj. Erre mondjuk én magasról teszek...

IMG_1019.JPG

... sőt, a nagy elérzékenyülés közepette még új felfedezést is sikerült tennem: az M61-esnek nem csak szemből van "arca", hanem oldalról is. Ugye nem csak én látom a tágra nyílt szemeket, az orrot és a csodálkozva kitátott szájat? :)

IMG_1023.JPG

Azt persze értem, hogy ízlésről nem érdemes vitatkozni, de az én gyerekkoromban speciel ez volt a legaranyosabb és egyben legdögösebb mozdony a magyar vasúton, világos, hogy megszerettem, akárcsak mások. Mit szerettünk volna, a teljesen tégla alakú Szilit? Az M63-ast, ami ugyan tiszteletet parancsoló látvány volt, de közben úgy nézett ki, mint aminek éppen le akar esni az eleje? Ráadásul a Nohabot a vasutasok is csak dicsérték, noch dazu ez a típus járt a Balaton felé: ő volt a várva várt nyaralások egyik résztvevője is, rengeteg kellemes élményünk fűződik hozzájuk!

De végül is mindegy, ki mit mond, én imádom ezt a mozdonyt, és örülök, hogy ismét van lehetőség menetrend szerinti forgalomban látni. Már csak azért is, mert teljesen lemaradtam a 2000-ig tartó üzemről fotózásilag; azt hittem, sose fogom Tapolcán körbejárni látni, most mégis van rá lehetőségem. Ezúton is köszönetet szeretnék mondani mindenkinek, aki azon dolgozott, hogy létrejöhessen ez az élő nosztalgia üzem; és persze KZsoci barátomnak a vonatfotózós-videózós túra megszervezéséért!

42 komment

Címkék: énblog videó képek vasút nohab

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr545407131

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"Ugye nem csak én látom a tágra nyílt szemeket, az orrot és a csodálkozva kitátott szájat? :)"
nemcsak. ;)

cuki a bringás néni.
Jézusom, ettől az "utáljuk mert népszerű" hozzáállástól milyen ideges tudok lenni. Bár a "kutyafejű" szerintem iszonyat hülye név szerencsétlen mozdonynak, legyen az csak "NoHAB".
Ja, a Nohab "mainstream". A ríl vasútbuzik a villamos fűtőgépekért vannak oda, meg a mittudomén... utasok által sosem látott bányászmozdonyokért.

Volt egy haverom, ő pl a Bz-Motokat szerette. Imádta, pontosabban. Szabadidejében bejárta az összes mellékvonalat, amin BZ járt. Volt, hogy bele kellett húznia, mielőtt bezárják a vonalat az orra előtt. Amikor egy BZ-ből Interpicit csináltak (400-ast), főleg a legkúlabb és legjobban szeretett nullás BZ-kből, akkor azt mondta: Megint "megöltek" egy nullást. :'(

Fehérváron jártunk fősuliba, néha hétvégente átmentünk Komárnoba Becherért meg Deli csokiért, az egy egész napos program volt, Fvár-Komárom BZ-mjúzik (Crazy music analógiájára), kétszer 50km, kétszer 3 óra, közben egy fél rekesz sör is elfogyott, hmm... Persze, a divatvonatszeretők fényképezzék csak a kutyafejűt. Túl van hájpolva. A BZ a király. Pont.
csókolom, az a külsős, aki 30 éve szereti a nohabot, az divatvonatszerető?
A sorozatot a MÁV még 2000-ben selejtezte

Szvsz egyedül ezért megérdemelné a vezetőség a felnégyelés utáni kerékbetörést és karóbahúzást.

Az efftársaknak meg, akik nem engedtek többet venni annak idején, hanem Szergejek beszerzését kényszerítették, a JQA-ukat. Na.
Egy apró tévedés van a posztban, nevezetesen, hogy 2000-ben selejtezve lettek az utolsó, még működő gépek. Ez nem igaz, csak a közforgalomból vonták ki őket.
Mindegyik "él" még az eredeti pályaszámán, a 017 a kivétel.
@Paraphone:

"kétszer 50km,"

Kétszer 82 km.

"kétszer 3 óra"

Kétszer 1,5.

A többi stimmel.
@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos:

"Az efftársaknak meg, akik nem engedtek többet venni annak idején, hanem Szergejek beszerzését kényszerítették, a JQA-ukat. Na."

- Ez bizalmas felsőbb utasítás volt. Az eredeti szándék (belső infó) 100 ill. 200 (két ellentmondó forrás) db Nohab beszerzéséről szólnak.
Aki a Nohabot nem szereti, az jó ember nem lehet. Pont.

És a formaterve a mai napig a legdögösebb, legkúlabb és legidőtállóbb, mert ennek a mozdonynak VAN formaterve, mégpedig zseniálisan harmonikus és szép.
@ZöPö_: "Aki a Nohabot nem szereti, az jó ember nem lehet. Pont."

"Only A Sith Deals In Absolutes"
(upsz, akkor most lebuktam?:)
Tapolcai snitt nagyon király :)
@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos:
"Az efftársaknak meg, akik nem engedtek többet venni annak idején, hanem Szergejek beszerzését kényszerítették, a JQA-ukat."

Az nem úgy volt, hogy 21 (huszonegy) darab mozdonyt vett a MÁV, ebből 20 itthon járt, a huszonegyedik meg elment a SZU-ba, a Szergejek prototípusának?
Kiskölyökként is imádtam a NOHAB-ot, de nekem mondjuk a Szergej is "szimpi" volt. Villanymozdonyok közül pedig igenis a Szili az örök kedvenc!
@cso zsi: A Szergejeket elnézve: Nem. :D
@Sir Gombóc: Az nem létezik. A kétezres évek hajnalán én még Dunaújvárosba sem utaztam soha olyan Bz-vel, aminek az átlagsebessége 30-nál több lett volna. :)
@Paraphone: A Bz-k is tudnak 80-nal menni, ha lassabban mennek, az jellemzően a pálya miatt van. Manapság pont a Komárom-Fészkesfehérvár vonal az, ahol ezt ki is lehet próbálni.
1. Megyek jegyet venni! :)
2. Hardcore vonatbuzik meg bekaphassák! :)
A Nohab sosem volt a kedvencem, ezzel együtt nagy kár, hogy kivonták a forgalomból. Jó látni ismét egy-egy példányt közlekedni. (A Szergejt meg tessenek békén hagyni!) :)
Mindig is szerettem nézni ahogy a Nohab előbújik az akarattyai alagútból. A hardcore vonatbuzik meg földughatják a keményre tekercselt Indóházat! A Nohabnak akkor is van egy sajátos karaktere, ha a sznob társaságnak nem tetszik.
Balatoni nyaralás = Nohab :)
Nem mellesleg, tényleg csinos darab ez a mozdony.
Az én gyerekkoromban (70-es évek) még a gőzmozdony volt a nonplusz ultra, nem a Nohab:) Nem a múzeumban, nem is nosztalgia járatokon, hanem nyaranta, amikor még átlagos menetrend szerinti vonatokat vittek szerte az országban. Utólag viccesen hangzik.
Almádiban rohantunk a feleségemmel az átjáróhoz, ha jött,hihetetlen érzés volt, ahogy elrobogott mellettünk 1,5 méterre.
Izlésről nincs mit vitatkozni. Nekem ez-másnak az. De valami kis elismerést érdemel egy pár ember, akik pl. megvettek egy ilyen leselejtezett monstrumot, és tizen éve küzdenek a feltámasztásáért: www.nohab-gm.com/hu/hu00_1.html

Vagy a repülős alapítvány, a világon egyedülálló PO2-es,
LI-2, és Cimbora vitorlázóért.
Nekem tetszenek, másnak meg csak egy halom régi rom.
Tudjátok,
Én vagyok olyan szerencsés (vagy öreg, noha 60 sem még), hogy nyaranta a Szolnoki MÁV strandról* bámulva a százéves járműjavítói víztorony** tövében álldogáló rengeteg, évekig mozdulatlan nyugdíjas mozdonyt, egy igazi 303-ast is köztük. Szerintem a legszebb magyar mozdony, párja nincs (illetve, talán volt, a másik példány).
Persze, NohAB már volt, és köpködtünk (a Kolozsvári hídról), milyen ronda is a Szergej, a Moszkvics 408-ból kicsórt kormánnyal, mint menetszabályzóval a vezetőállásában...

* www.blogszolnok.hu/naplom_szerkesztoi_keserges
**www.mav.hu/hirek/hir.php?mid=14dfb822919142
@Normális: Bocs, hogy beledumálok a HC vonatb#zik társalgásába, de a vasúttörténeti parkban van egy 303-as, komoly példány a két méteres kerekeivel. Valami olyasmit olvastam, hogy nem volt megfelelő a váza, az egyiknek eltört és utána nyugdíjazták őket.
"A sorozatot a MÁV még 2000-ben selejtezte"

MÁV berkekből tudom, hogy néhány, a szakmáját valóban szerető - tehát tudó - vasutas vezető valósággal dugdosta a Nohabokat a selejtező elvtársak elől. Tíz évvel a rendszerváltás után selejtezték a svéd mozdonyokat, nevetséges ürügyekkel!!!

Csak azért, hogy a folyamatosan meghibásodó, de elvtársi szovjet mozdonyok máig maradhassanak minél nagyobb számban.

Csak azért, mert a "kaptalista" mozdonyokat gyűlölik az elvtársak.

Ezek a népellenes bűnök mikor nyerik el jutalmukat?
@dhrbikes:
Tudom, megcsodáltam testközelből, körbejártam ötször az emlékparkban.
Szolnokon a 60-as évek közepén láttam, évről-évre ugyanazon a helyen állt, egyre rozsdásabban. A MÁV-strand tribünjéről ragyogóan át lehetett látni a Járműjavító vágányain álló rengeteg mozdonyra, kocsira. És, a Víztorony már akkor is oszlott-foszlott. Igazi csoda, hogy most, 40 évvel később mégis megmentették...
@Mr. Waszabi: Hmmm... Anno Gárdonyig szinte mindig gőzössel mentünk, az alagútban fel kellett húzni az ablakot, ah a Déliből indultunk.
Amikor valamely Balaton-parti Szot-üdülőben nyaralhattam, akkor viszont zöld-(fehér/sárga?) csíkos színű dízeleket láttam, néha kettőt összekapcsolva.
'98, vagy '99 lehetett, mikor BKenesén nyaraltam, két hetet. Az első hét végén volt a felvételim Fehérvárra, el lehet képzelni, mennyit tanultam... (Kérdezték is a tanárok: magának miért van ilyen jó színe? :) ) Kora reggel vártam a vonatot, és emlékszem, Nohabos jött. Jól körbecsodálkoztam, hogy milyen szép, meg nagy, meg narancssárga.
Mondjuk szerencsét akkor nem hozott, csak egy évvel később vettek fel. Most meg már megöregedtem, se fehérvári GEO, se Nohab. :( Hát ez az én Nohab-történetem - mert azért én is szeretem ám. ;)
@teddybear01: Azért ne kavarodjunk el, a valódi, értsd nálam hardcore-abb vasútmániások közül is sokan szeretik a Nohabot :)
@Normális: Ha ugyanarról beszélünk, akkor a 303-as nem volt éppen egy jó mozdony, 11 évesen selejtezték a sorozatot, pontosabban a második mozdonyt a kettőből. Kár volt megépíteni, nem is értem, miért vágtak neki a második világháború után, hacsak nem nagyzolásból, mert üzemeltetni már nem tudták. Viszont egyet megőriztek közülük, ott áll a Füstiben:
hampage.hu/trams/vasut9/#303
Az esztétikum persze egyéni megítélés kérdése, nekem annyira nem tetszik, de ugye ízlésről kár lenne vitatkozni :)
Nekem a Nohab az egészen kicsi gyermekkoromat juttatja eszembe, a Balaton déli partján is előfordultak még a villamosítás előtt. A kedvencem az volt, ahogy elindult az állomásról, ahogy jellegzetesen felpörgette a motorját hozzá. Kár, hogy pont ilyen snitt nincs. Emlékszem, sokkal félelmetesebbnek és erősebbnek tűnt a többi mozdonynál, és ez kiskoromban - és még most is - lenyűgözött. Lám, mit tesz egy jó formaterv... A színek és a formák igenis fontosak, és nemcsak a nőknél :)
Villamosok közül pl. az UV-k hiányoznak, azért is, mert szemre is tetszetősek voltak, bár tudomásom szerint formatervezésen nem estek át. Az ICS-k és egyéb rokonaik, ha valaha egyszer eltűnnek, meg nem fognak, mert nem tetszenek. A Bengálik (amiket én nem láthattam aktív korukban) meg szintén tetszenek, mert jól néznek ki, bár tudom, hogy amúgy nem voltak túl jók. Nem értek sem az elektronikához, sem a lóerőkhöz, csak a látásomra hagyatkozom :)
Ja és a ZIU-trolik, azokban is volt valami kedves bumfordiság.
Mindenesetre amennyire én tudom, a magyar vonalakon manapság szaladgáló dízelmozdonyok közül teljesítmény, sebesség és egyéb mutatókban sem rína ki a Nohab, mind a mai napig, szóval nem csak az esztétikum elleni vétség volt a selejtezésük.
@Hamster:
Nem bánom én, hogy a 303-as építését elcseszték (tervezni, úgy tudom a 40-es évek elején kezdték, de csak 10 évvel később, talán '51 -ben épültek meg.)
De, ha ránézünk, hát ez egy IGAZI gyorsvonati mozdony. Ha '51-re tán anakronizmusnak is számított, akkor is.
(a 424-es sose volt az, igaz, nem is annak készült).
@Normális: Nem tudom, milyen az "igazi gyorsvonati" mozdony, de nekem a 301-es vagy a 327-es jobban tetszik :) Sőt, a 424-es is, mert karcsúnak tűnik a magasan levő és viszonylag keskeny hosszkazánjával. És mondjuk nem tetszik a német 01-es, 03-as, körülbelül azért, amiért a 303-as se. De mint írtam, ezek teljesen szubjektív dolgok, én csak azt akartam jelezni, hogy amíg a Nohab semmiképpen nem volt sikertelen vagy rossz mozdony, a 303-as semmiképp nem volt sikeres.
@Trónkövetelő: "Nekem a Nohab az egészen kicsi gyermekkoromat juttatja eszembe, a Balaton déli partján is előfordultak még a villamosítás előtt. A kedvencem az volt, ahogy elindult az állomásról, ahogy jellegzetesen felpörgette a motorját hozzá."
Szerintem egész generációk vannak ezzel így.

"Emlékszem, sokkal félelmetesebbnek és erősebbnek tűnt a többi mozdonynál"
Ezzel viszont nem voltam így, félelmetesnek nem találtam, igaz, a Szergejt vagy az M63-ast se. Előbbi tetszett, erőteljesnek tűnt, utóbbit - az M41-essel együtt - olyan csúnyának gondoltam, hogy azt találtam ki róluk, hogy nem is magyar mozdonyok, mert a magyar mozdonyok nem lehetnek csúnyák :) Viszont az M63-as is erősnek tűnt, egy naaagy, hangos, füstölgő tégla. A Nohab meg elegáns és aranyos volt.

"A Bengálik (amiket én nem láthattam aktív korukban) meg szintén tetszenek, mert jól néznek ki, bár tudom, hogy amúgy nem voltak túl jók. Nem értek sem az elektronikához, sem a lóerőkhöz"
A Bengálik képességeinek észleléséhez csak fül és rezgésérzékelés kell :D
kövezzetek meg, de nekem mondjuk egy ICE3 jobban tetszik. :)
Juhu, Hamzikám, köszönöm a cikket!

Imádom a Nohabot.

Egyszer a nyolcvanas években volt szerencsém lekésni egy személyt és Fehérvárról "mozdonystoppal" menni Velencefürdöre. Egy tehervonat elött ugyanis a "Terhesanya" (így is nevezték ezt a száp állatot) vezérállásából ismerösöm, Körmös Laci bácsi vigyorgott le rám. Megkérdeztem, hogy megáll-e a szerelvény Velencefürdön. Mire ö: "Akkor meg!" :-)

Induláskor hátramentem (igen, nagyon biztonságos), és nem adtam volna semmiért a majdmegsüketülést... a Taurusok "éneke" is jópofa, de az a Carusói dübör ott a svéd vas hasában...

Mindig örülök, ha Kelenföldön megvakarhatom öket (néha ott vannak).
@Hamster:
Igazad van, ez tök szubjektív.
Engem lehet, hogy azok marha nagy kerekek nyűgöztek le, a 424-eshez mégiscsak hasonló oldalnézetű légterelő mellett (illetve után.)
Imádtam a 326-ost, a XIX. századi kinézetéért, meg a villanyosok közül a Leót, hogy annyira "nem-doboz-fazonú".
Tetszett még a 328-as, és az 520-as is.
És nem tetszett a 411-es, a 324-es, és sok más sem.
Lehet, hogy az én ízlésem a fura...
De, hogy a topic témájára visszatérjek, a NohAB nekem is örök szerelem marad. Érdekes, hogy a Szergej mennyivel erőteljesebben bömbölt, pedig tudtommal hasonló rendszerű (2 ütemű, 16 hengeres) dízelmotoruk volt egyaránt...
A NOHAB kétségtelenól a legszebb mozdony itthon, de én aszerint választottam vonatot legutóbb a Balatonra menet, hogy melyik klímás. A többi dolog nagyon nem érdekel. Az emberek meg azért lógnak ki az ablakon, mert az ótvar kocsikban való zötykölődés csak nyitott ablakoknál, és kellően friss huzattal viselhető el. A "hallani akarják a mozdony hangját" romantikus feltételezést inkább hagyjuk, nem mindenki megszállott vonatbuzi. A Bz-s sztori nekem már sokkoló volt.
Viszont imádom a vonatmodelleket, csak sajnos elég drága egy normális készlet összevásárlása, egy normális mozdony 40-60 ezer forint. De vannak jóféle szimulátoros játékok, ott viszont 3-4-5 magyar festésű NOHAB ment a vonat elején, ha össze kellett állítani a szerelvényt. =)
@ddrum77: "A "hallani akarják a mozdony hangját" romantikus feltételezést inkább hagyjuk, nem mindenki megszállott vonatbuzi."
Azon a vonaton azért az átlagnál messze nagyobb az arányuk, ezért volt ravasz húzás, hogy az étkezőkocsit tették közvetlenül a mozdony mögé, hogy aki közelről akarja hallani, az fogyasszon ;) A klímás kocsiknak amúgy én is örülök, így van esélye, hogy megint vonattal akarjak menni a Balatonra, mert a műbőrüléshez odasülni - de még a szövethez se - szerintem egyátalán nem utavonzó. Ha már lassú és késik, legalább ne kétszáz fok legyen odabent.
süti beállítások módosítása