Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (158) balatonföldvár (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (959) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (330) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (57) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (148) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (6) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (14) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (440) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (617) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (945) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (21) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (347) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A lébényi templom

2014.12.22. 17:00 :: Hamster

Fogalmam sincs, hányszor mentem el autóval/vonattal Lébény mellett, de igen magas számról lehet szó - a városka román stílusú templomát viszont csak nemrég láttam közelről, amikor sikerült rábeszélnem Interszitit, hogy az aktuális vonatfotós túra során térjünk le az M1-esről.

img_5252.JPG

Az egy dolog, hogy a Rajna mentén helyenként kifejezetten ügyesen kell elhajítani egy követ, ha nem akarjuk, hogy eltaláljon egy román stílusú templomot, de itthon nem sok minden maradt abból a korból. És ez nem a műemlékvédelem hibája, hiszen ennek a XII-XIII. század fordulóján épült templomnak gyakorlatilag esélye se volt épségben megmaradni: felgyújtották a tatárok, a törökök, meg aki épp erre járt; fenntartóját, a jezsuita rendet feloszlatták, és néha balesetek is történtek.

img_5272.JPG

És mégis ott áll a település közepén, mintha egy időutazásos film díszlete lenne! Át- és újraépítették többször, feldíszítették, majd visszaegyszerűsítették, de tömege és formavilága az eredetit idézi.

img_5263.JPG

A homlokzat elég jól demonstrálja azt, amit a suliban a romanika templomépítészetéről tanítottak: zárt tömeg, kis, lőrésszerű nyílásokkal - ez a templom egyben erőd is; a tartószerkezetekről pedig még eleve nem tudtak eleget ahhoz, hogy óriási ablakokat nyissanak a falakon. A félköríves főbejárat annál díszesebb...

img_5278.JPG

... ami szerintem még jobban kiemeli a homlokzat egyszerűségét. Nem értek a növényi ornamentikához (se), de egy ilyen bélletes kaput el lehet nézegetni egy ideig.

img_5277.JPG

Ahogy az a blog olvasói számára talán már feltűnt, alapjában véve a gótika/neogótika rajongója vagyok, de ezért a kapuért már önmagában megérte volna lekanyarodni az autópályáról!

img_5256.JPG

Egyébként a mellékbejárat is hasonló megoldású, csak másféle mintákkal.

img_5275.JPG

A tornyokat a XIX. század második felében (1862 és 79 közt) történt restauráció során megmagasították, a német építész, August Essenwein németes stílusú sisakokat tervezett rájuk.

MZK 002 Nr 01 pag 007 Die romanische Kirche zu Lébeny - Tafel Litho Kirche.jpgMZK 002 Nr 01 pag 007 Die romanische Kirche zu Lébeny - Tafel Litho Kirche“ von Herausgeber: Karl Freiherr von Czoernig - Mittheilungen der kaiserl. königl. Central-Commission. Lizenziert unter Gemeinfrei über Wikimedia Commons

Egy 1857-es rajz szerint akkor épp ilyen volt a tornyok teteje, de persze ez szintén messze nem az eredeti állapot volt, csak egy tűzvész utáni "modernizálás".

img_5247_1.JPG

Összehasonlításképp egy kép a mai állapotról. Sajnáltam, hogy a nap nem sütötte egyszerre minden oldalról a templomot, jó lett volna minden oldalról alaposan megörökíteni :)

A lébényi templom boltozata.jpgKiss Tamás (Kit36a) - Saját fotó: „A lébényi templom boltozata”. Engedély: CC BY-SA 3.0, forrás: Wikipédia

Még szomorúbb voltam, hogy nem jutottunk be az épületbe: a boltozat például ugyan a XVII. századból származik (ami azért szintén nem ma volt), de a képek alapján érdekes lehet. Na, majd legközelebb*, addig maradnak mások képei!

*Pontosabban "legközelebb után", mert 12 órával később, akaratunkon kívül ismét érintettük Lébényt: az oda vezető lehajtó előtt száz méterrel esett szét a bal hátsó kerék felfüggesztése. A pályáról még lejutottunk, aztán az országút szélén várakoztunk két és fél órát az autómentőre. Értelemszerűen a mínusz egy fokban, sötétben nem volt kedvünk a városnézéshez, pedig úgy tűnt, hogy ki van világítva a templom.

9 komment

Címkék: utazás magyarország képek templom építészet

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr967003299

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Érdemes amúgy megnézni, mennyire aránytalan ez az épület is: a főhajó kb. háromszor olyan magas, mint amilyen széles.
Az már korábban feltűnt, hogy rajnai jellegű a torony teteje, de sosem olvastam utána, hogy miért. Most már ezt is tudom :-)
Akkor már nem csak a prágai út a mumus, bővült némi Lébény-Élmény-nyel :)
@Fradista Utazó: Nem aránytalan az, csak ilyenek az arányai, az ég felé törés akkor is fontos volt :)
@Hamster: Erről beszélek, nyuszómuszó :-)

Az iskolában úgy tanítják, hogy a gótika az ég felé tört. Ami persze igaz, de pont ugyanígy igaz a romanikára is, csak akkor ezt még a technikai ismeretek jobban behatárolták, mint a későbbi korokban.
@Fradista Utazó: Ugye konkrétan a nagy szélességek áthidalása nem ment, de ettől még tetszik ez az arány; egy-egy híres nagy gótikus katedrális se nagyon más arányú, csak mondjuk kétszer magasabb, ezért belefér, hogy kétszer szélesebb is - meg végig ablakok vannak a falain ;) Az aránytalan nálam mást jelent, például én aránytalansága miatt csúnyának találom a Megyeri híd pilonjait, mert nem igazán könnyedek, légiesek, ellentétben a Severinsbrücke pilonjával ötven évvel régebbről. Ennek a templomnak itt viszont szép középrégies arányai vannak a műfajban. SZVSZ.
Én a közelben lakom, két hetente elszáguldozok a templom mellett, de negyven év alatt egyszer sem álltam meg. Idén nyáron viszont éppen arra kerekeztem és egy házaspárnak már ment a vezetett bemutató. Megálltam és csatlakoztam hozzájuk. A tárlat vezető srác nagyon alapos és részletes kb. másfél órás "előadást" adott le, majd a templom melletti látogató központot is megnéztük. Javaslom a turista szezonban arra tévedni, esetleg előzetes telefonos egyeztetést megejteni. Nem fogtok csalódni.
Ajánlom a szerzőnek, hogy egyszer látogasson el Bélapátfalvára is, ha szép és kevéssé ismert román stílusú templomot szeretne látni és fényképezni.
@laci_52: Az is a bookmarkolt néznivalók közt van :)
A lébényi templomot majdnem lebontották a XVII. század végén. Amikor a Kara Musztafa nagyvezír által vezetett török hadak Bécs ostromára vonultak, a győri várkapitány a lébényi templom köveiből akarta megerősíttetni a győri várat, de a bontásra kirendelt itáliai kőművesek a bontást megtagadták az épület szépségére való hivatkozással. Sőt, az akkor elhagyott, leromlott épületet még ki is javították (téglával pótolták a kiesett köveket), ennek nyomai a XIX. századi restaurálásig látszottak is az északi torony felső szintjén.

Egyébként a lébényi templomot közvetve veszélybe hozó Kara Musztafa a sikertelen bécsi ostrom után a szultántól selyemzsinórt kapott - a megfojtásáról itt egy korabeli metszet: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e4/Kara_Musztafa_kiv%C3%A9gz%C3%A9se_a_Selyemzsin%C3%B3rral.jpg
süti beállítások módosítása