Fogalmam sincs, hányszor mentem el autóval/vonattal Lébény mellett, de igen magas számról lehet szó - a városka román stílusú templomát viszont csak nemrég láttam közelről, amikor sikerült rábeszélnem Interszitit, hogy az aktuális vonatfotós túra során térjünk le az M1-esről.
Az egy dolog, hogy a Rajna mentén helyenként kifejezetten ügyesen kell elhajítani egy követ, ha nem akarjuk, hogy eltaláljon egy román stílusú templomot, de itthon nem sok minden maradt abból a korból. És ez nem a műemlékvédelem hibája, hiszen ennek a XII-XIII. század fordulóján épült templomnak gyakorlatilag esélye se volt épségben megmaradni: felgyújtották a tatárok, a törökök, meg aki épp erre járt; fenntartóját, a jezsuita rendet feloszlatták, és néha balesetek is történtek.
És mégis ott áll a település közepén, mintha egy időutazásos film díszlete lenne! Át- és újraépítették többször, feldíszítették, majd visszaegyszerűsítették, de tömege és formavilága az eredetit idézi.
A homlokzat elég jól demonstrálja azt, amit a suliban a romanika templomépítészetéről tanítottak: zárt tömeg, kis, lőrésszerű nyílásokkal - ez a templom egyben erőd is; a tartószerkezetekről pedig még eleve nem tudtak eleget ahhoz, hogy óriási ablakokat nyissanak a falakon. A félköríves főbejárat annál díszesebb...
... ami szerintem még jobban kiemeli a homlokzat egyszerűségét. Nem értek a növényi ornamentikához (se), de egy ilyen bélletes kaput el lehet nézegetni egy ideig.
Ahogy az a blog olvasói számára talán már feltűnt, alapjában véve a gótika/neogótika rajongója vagyok, de ezért a kapuért már önmagában megérte volna lekanyarodni az autópályáról!
Egyébként a mellékbejárat is hasonló megoldású, csak másféle mintákkal.
A tornyokat a XIX. század második felében (1862 és 79 közt) történt restauráció során megmagasították, a német építész, August Essenwein németes stílusú sisakokat tervezett rájuk.
„MZK 002 Nr 01 pag 007 Die romanische Kirche zu Lébeny - Tafel Litho Kirche“ von Herausgeber: Karl Freiherr von Czoernig - Mittheilungen der kaiserl. königl. Central-Commission. Lizenziert unter Gemeinfrei über Wikimedia Commons
Egy 1857-es rajz szerint akkor épp ilyen volt a tornyok teteje, de persze ez szintén messze nem az eredeti állapot volt, csak egy tűzvész utáni "modernizálás".
Összehasonlításképp egy kép a mai állapotról. Sajnáltam, hogy a nap nem sütötte egyszerre minden oldalról a templomot, jó lett volna minden oldalról alaposan megörökíteni :)
Kiss Tamás (Kit36a) - Saját fotó: „A lébényi templom boltozata”. Engedély: CC BY-SA 3.0, forrás: Wikipédia
Még szomorúbb voltam, hogy nem jutottunk be az épületbe: a boltozat például ugyan a XVII. századból származik (ami azért szintén nem ma volt), de a képek alapján érdekes lehet. Na, majd legközelebb*, addig maradnak mások képei!
*Pontosabban "legközelebb után", mert 12 órával később, akaratunkon kívül ismét érintettük Lébényt: az oda vezető lehajtó előtt száz méterrel esett szét a bal hátsó kerék felfüggesztése. A pályáról még lejutottunk, aztán az országút szélén várakoztunk két és fél órát az autómentőre. Értelemszerűen a mínusz egy fokban, sötétben nem volt kedvünk a városnézéshez, pedig úgy tűnt, hogy ki van világítva a templom.
Ez megy most