330 évvel ezelőtt született Johann Sebastian Bach, így a szombat a MüPában ért, ahol 24 órán keresztül játszottak a mester műveiből. Sajnos egy átdolgozott hét után esélye se volt, hogy sokkal többet bírjak, de az első két előadást azért végighallgattam. A rendezvénysorozat során az orgonán volt a hangsúly, én most kicsit másfelől indítanék:
Gyerekkoromban sose értettem, mit jelent az, hogy "opus ennyi meg ennyi" meg "BWV" (Bach-Werke-Verzeichnis), most is csak azért tudom leírni, hogy BWV 140, mert a neten utána lehet keresni, hogy ez az "Ébredjetek! Egy hang hív" katalógusszáma*. Ha a "Ki nyer ma?"-ban nem is mennék sokra ezzel a hamis tudással, azt biztosan tudom, hogy imádom a művet :)
*Megjegyzés: nyugodtan tessék kijavítani, ha egy szakkifejezést rosszul használok, vagy valamiben tévedek, rosszul értelmezek, hisz laikus vagyok!
Ha van olyan, hogy "Best of klasszikus zene", akkor a BWV 1067 hetedik tételének biztos benne kell lennie (szerintem a képzeletbeli lista körülbelül felét Bach töltené meg, de persze elfogult vagyok). A számáról persze biztosan kevesen ismerik, meg úgy se, hogy "h-moll zenekari szvit", de hallani már biztos mindenki hallotta a fentebbi részletet (más stílusú előadók is előszeretettel dolgozzák fel). Akit érdekel, itt a teljes mű:
És most jöjjön egy kantáta 1729-ből:
Különösen a bevezető tételt szeretem benne, valamiért olyan, mintha kicsit az "Air" (legyünk komolyak: BWV 1068, Zenekari Szvit III. D dúrban, oboára, trombitára, üstdobokra, vonósokra és continuóra második tétele) megelőlegezése is benne lenne. Az "Air"-t nagyjából mindenki ismeri, de a teljes darabot kevesebben:
A nevezett "sláger" 10:25-nél kezdődik, de szerintem érdemes végighallgatni az egészet! Érdekes ez a hangszerelés, kicsit más, mint a szokásos, vagy legalábbis az, amit én megszoktam. Nem tudom, ki hogy van vele, de imádom, hogy ugyanazt a darabot ezerféleképpen elő lehet adni, más tempóban, más hangszerelésben, és mindegyik másképp zseniális!
Nem Bach, de nem tudom kihagyni a populáris könnyűzene egyik legfeltűnőbben Bach-inspirálta darabját, a Procol Harum "Whiter Shade of Pale"-jét. Úgy gondolom, a dal nem gyakorlatilag értelmetlen szövege miatt lett sláger, hanem elsősorban a Hammond-orgonán előadott, a fentebbi két mű által ihletett orgonarészek miatt:
A Hammonddal már majdnem eljutottunk a templomi orgonáig, de (kivételesen) ellenállok a csábításnak, és inkább egy csellószvittel fejezem be. Ja, és gitáron, mert valahogy egyik eredeti hangszeren előadott változat se tetszett, amit a youtube-on találtam :)
Ez megy most