Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

  • Fradista Utazó: Azért az is érdekes, amiről írsz is, hogy mennyire más formavilága volt a csehszlovák járműveknek, mint a magyar ipar ... (2024.03.19. 10:56) Van benne minden: tömegközlekedési tökös-mákos rétes Pozsonyból
  • Fradista Utazó: Elég rohangálós nap lehetett, de, úgy gondolom, megérte. Az a "Karlova Ves / Karlsdorf" tábla parádés :-) Csehszlová... (2024.03.19. 10:51) Van benne minden: tömegközlekedési tökös-mákos rétes Pozsonyból
  • Hamster: @Fradista Utazó: "egy zödre festett ezres" Csak egy vicces részlet: az első acélvázasított M.V-öst a Füzesi először sá... (2024.03.16. 21:41) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: Ez nem baj vagy nem baj kérdése, hanem tény, legalábbis a jelenlegi adottságokkal. Csúcsban az SZTK Rendez... (2024.03.16. 21:36) A villamosok zöld rokonai
  • Fradista Utazó: @Hamster: Új felszíni vasutat ma már praktice sehol nem tudsz építeni lakóházak közt. A XIX. században ez még ment, me... (2024.03.16. 21:21) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: Nehogy azt hidd, hogy Törökbálinttól a kocsiszínig százzal mentek, és csak onnantól csoszogtak. Nézz rá a ... (2024.03.16. 21:06) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @Fradista Utazó: Gyanítom, hogy ezek a vasutak azok, amik külföldön már az első világháború környékén (kivételként lás... (2024.03.16. 21:00) A villamosok zöld rokonai
  • nyelv-ész: @Fradista Utazó: Nem a külső vonallal volt a baj, hanem hogy a városhatárnál elkezdődött a vánszorgás az alacsonyabb f... (2024.03.16. 20:57) A villamosok zöld rokonai
  • nyelv-ész: @Hamster: Ez komoly? Most tényleg az a baj, hogy a budai fonódó ki van használva? Ha kongana az ürességtől, akkor megi... (2024.03.16. 20:54) A villamosok zöld rokonai
  • Fradista Utazó: @Hamster: A békási vonal amúgy is kiemelkedik, melléje épült több lakótelep, főleg persze Békásmegyer, de Kaszásdűlő i... (2024.03.16. 20:30) A villamosok zöld rokonai
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (929) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (34) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (45) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1017) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (7) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (69) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (482) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (519) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (841) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.

2015.06.03. 18:00 :: Hamster

Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje

A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három komolyabb erődítésből állt a mai magyar oldalon: a tulajdonképpeni várral szemközti Csillagerődből, a nagyigmándi erődből, és a talán leghíresebb Monostori erődből:

Sajnos annak idején az iskolában semmit se meséltek az ilyesfajta erődépítészetről :) a neten pedig csak némileg foghíjas információkat találtam, ezért szokásosan előre jelzem, hogy szívesen fogadok kiegészítéseket kommentben!

img_9687.jpg

Az erődítményt még Klapka György kezdte építtetni, de amit ma látunk, az a császári haderők tervei alapján 1850 és 1871 közt jött létre. Valahol érdekesnek találom, hogy az osztrákok a XIX. század második felében akkora, az adott pillanatban ugyan korszerűnek mondható, de valahol mégis régimódi erődöket építettek, mint a Citadella, vagy pláne ez. Gyakorlatilag el is avultak, mire elkészültek - ez az erőd például harcokat nem is látott, kiképzésre és raktárnak használták.

img_9696.jpg

Persze azt érteni vélem, hogy ezt a dupla kőfalas, sztereóban belőhető várárkos (lásd a fentebbi képen: átugrani nem tudod, a belsejében pedig minden irányból tűz alá kerülsz), több méternyi földdel borított falú monstrumot nem nagyon lehetett volna tüzérséggel és gyalogsággal bevenni, de akkor is valahogy "középkoriasnak" tűnik.

img_9679.jpg

Ugyanakkor persze mai szemmel nézve csodálatos építészeti teljesítmény, és órákon át bekutyagolható, végtelen látnivalókkal szolgáló érdekesség is. Ezen a képen a Dunai bástya udvari bejárata látható; a kék ágyúgolyó a látogatók útbaigazítására szolgál.

img_9633.jpg

A kaszárnyák egyben a belső falat is alkotják: az udvar felé voltak a lakrészek, a folyosó túloldalán, kifelé nézve pedig a lőrések. Mivel mindent föld (és zöld) borít, nem is lehet egy pillantással átlátni, hogy milyen nagy: 40 ezer négyzetméternyi a fedett terület, és ki tudja hány hektáros a belső udvar...

img_9706.jpg

Persze nekem épp elég volt az is, hogy lehetett a falakon és falakBAN kerengeni. Egyszerűen végtelennek tűnt a  kazamaták, fel- és lejárók hálózata; talán a felét, ha be tudtuk járni!

img_9700.jpg

A kazamaták egyébként kicsit parásak voltak: nem igazán voltak kivilágítva, és egyszer több száz méter előrehaladás után ugyanannyit vissza kellett jönnünk, mert nem találtuk, hogy merre kellene kijönni. Persze, ha kicsit több időnk lett volna..!

38 komment

Címkék: énblog utazás komárom képek haditechnika vár

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr287468304

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az összes ágyugolyó a látogatók útbaigazítására szolgál. A nemkívánt látogatókat gyorsan irányba állítja kifelé :-)
Huhh, ez nagyon klafa meg kellene nézni de hamarost.
A hetvenes években – és bizonyára előtte és utána is – a magyar határőrök járőröztek a Duna-parton. A monostori erődnél nem mehettek tovább, mert a baráti szovjet csapatok ezt nem tették lehetővé, ezért a kiskatonáknak óriásit kellett kerülni, hogy folytathassák az útjukat.
Premysl erődöt is rengeteg ideig ostromolták az első világháborúban, mégis kitartott. Nem feltétlen rossz gondolat az erőd. Sokszor elegendő volt, ha pár hétre megállította az ellenséget, akik így nem tudták a rossz idő beköszöntéig elérni a kitűzött végcélt. Így menekült meg többször is Bécs, de pl. a Barbarossa alatt is 1 hétig tartotta fel a német csapatokat egy erőd, és na melyik? :)
Először még a felújítás előtt voltunk benne. Mint kiderült, a város felől le volt zárva, de kenuból, a Dunáról simán be lehetett menni. :)
A legjobb kilátás a dunai bástyáról van.

Izgalmasak még ebben a lőszerszállító kisvasút sínjei (és maga az egész logisztika).
Nem tudom, megvan-e még, de szintén érdekesek még az erőd nagy udvarán kiállított fegyverek-harcjárművek.
Lehet kérni vezetőt. Nem drága, és cserébe rengeteg érdekes információt tudhat meg az ez iránt érdeklődő emberfia. :-)
Azta... A kazamata zamata
@egyatlagosfelhasznalo: Ha nem családi kirándulás lesz, lehet, hogy befizetek erre, most sajnos nem volt akarat arra, hogy annyi időt ott legyünk, mint szerettük volna, a prospektus alapján mentünk körbe, néha letérve az oldaljáratokba. A lőszervasutat például nem is láttam, pedig nyilván sínmániásként érdekelt volna. Viszont így is akkora élmény volt, hogy le kellett írni, hogy mindenki menjen el ide, mert marha jó :)
@OkoskaTo:rp: A duna bástya úgy, ahogy van, zseniális. Járkál az ember francia meg olasz erődökbe, irigykedik a filmek láttán, erre itt van egy ilyen monstrum, ami laikus érzéssel még olyanabb, mint azok :)
Híres Komárom nincs beveve, Klapka György a fővezére.......
@OkoskaTo:rp: Pár éve még biztosan megvolt. :-)
Hát tényleg utána kellene olvasni ennek az erődépítészet című dolognak. :)) Egyszer én is utána olvasgattam a dolgonak, de már csak halványan rémlik. Javítson ki, akinek frissebb a tudása.

Ha jól rémlik, akkor ez a fajta kialakítás az erődépítészet csúcsa. Valami híres francia erődépítő tábornok dolgozta ki az ötletet. Azért király megoldás, mert nem kiálló magas falak védik, nem látszik messziről, mert belesimul atájba. Nehéz megcélozni és csak amikor már ott vagy közvetlenül előtte, akkor szembesülsz azzal, hogy óriási árkok, vastag falak, vastag földréteg védi és nagyon meg lehet tűzdelni belül tüzérséggel, ezért harci körülmények között közel kerülni sem könnyű hozzájuk.

Voltunk mi is ott pár éve. A legjobb a zseblámpás túra a pincerendszerben. Nyári nagymelegben a legjobb program hűsölésre. :))
@Pic: Ahogy a cikkíró is írta,a modern technika a tankok és a repülők megjelenése sajnos igen hamar elavulttá tette ezeket az erődöket.
A komáromi erőd system 5 napos túra. 1 nap a monostori erőd, a képeken, 1 a csillag erőd. A nagyobb adag azonban Szlovákiában van, az 3 nap.

Óriási, de hat 200.000 katona volt a max kapacitása. Ma az egész honvédségben nincs ennyi ember.
Most hirtelen Dien Bien Phu jutott eszembe, ahol a franciák tutira meg voltak győződve róla, hogy a vietnamiaknak nincs tüzérségük, és a legnagyobb gondjuk az ostrom alatt az unalom lesz. Hát istenem, tévedtek.
@yerico1: Az ismertető szerint az építésnél is Bécs védelme volt a cél. A Habsburgok készültek az orosz expanzióra. Az erődöknek egy orosz támadást kellett volna kivédeniük.
@yerico1: az a breszti erőd volt a Nyugati-Bugnál és egy hónapig tartotta fel a fritzeket. 1941 júlus végén esett el (július 20-án). 65 óta Hős Erőd.
Kamaszkorom nyarait (30 éve) ott töltöttem. Iszonyat jók ezek az erődök, bár akkoriban elég méltatlanul bántak velük. A Csillagerődben zöldségraktár volt, nem lehetett bemenni.
A Monostori körül végig szögesdrót, őrtornyok, ruszki katonák, ugyanis ruszki fegyverraktár volt, akkoriban a helyiek azt mondták, hogy Magyarországon a legnagyobb. A rendszerváltás után, mikor kimentek a csapatok, szintén a helyiek mesélték, hogy rakétákat is elszállítottak. Az Igmándi erőd látogatható volt, múzeum is volt benne, programokat, szabadtéri koncerteket rendeztek benne. Én pl. voltam Karthago-n. A szlovák oldalon pedig láttam az ún. Pozsonyi kaput, ami önmagában álldogált, egy teherautó parkoló közepén. Amióta egyébként megnyitották a monostorit, egyszer voltam, nagyon klassz!
@yerico1: Przemysl nem tartott ki, 1915. március 22-én kapitulált a cári csapatok előtt, miután az összes lőszert felrobbantották a betonfalakon belül. Néhány erőd még ezt is kibírta és nem szakadt szét, egyébként amikor Przemysl erődjeiről beszélünk, kábé egy magyar megyényi területen szétszórt erődrendszert kell érteni, 42 főerőddel és többszáz sánccal, raktárral, kaszárnyával. 120.000 ember van az ottani temetőkben eltemetve, saját magukat zárták csapdába a Monarchiás csapatok. Elavult volt már a várharcászat, nem volt már akkor sem korszerű, amikor elkezdték építeni.
Komáromban születtem, ott is élet 18 éves koromig, sőt pontosabban Koppánymonostoron a kb felét, rengeteget jártunk az erődökbe:) Azt viszont ne írd, hogy Komarno.
Talán azért nem tanították korábban mert orosz laktanya, lőszerraktár volt és mint ilyet nyilván nem propagálták a történelem órákon. A lőszerszállító vasút is ha jól tudom orosz találmány, mint az is hogy az istállókban lévő márvány itatókat a löszeres ládák jobb elhelyezése érdekében mint egy szálig leverték. Én voltam már akkor is ott, amikor a mostani bejárat, híd híján még nem létezett. "Élmény" volt látni, hogy az oroszok mit műveletek ezzel az erőddel és milyen állapotokat hagytak maguk után.
Manapság sok rendezvénynek ad otthont, pl amerikai autók fesztivál, amit én rendszeresen és lelkesen látogatok.
Igen, az oroszok rettenet pusztítást végeztek az erődben ittlétük alatt. Mielőtt elhúztak (helyiek beszélik) napokon keresztül betonszállítók járkáltak az erődbe ki-be. Valaminek a nyomait erősen takarították. Azt is helyi ember mesélte mikor először bemehettek bejárták, nézelődtek hogy mi maradt. Oroszok("jó" szokásuk szerint) nagyon sok cuccot hagytak szanaszét. Régi ládákból építettek lépcsőt magasan lévő ajtókhoz azon járkáltak napokig. Egyszer valakinek eszébe jutott nézzék meg mi van a ládákban, jórészt üresek voltak bár az egyikben találtak jó orosz zsírpapírba csomagolva jó pár páncélököl robbanófejet. Akkortól picit óvatosabbak voltak. (:
Én itt egy villamost sem látok..:)
@AcidJazz: Az utolsó években, de már előtte is kiárultak mindent, amit lehetett, piáért, aprópénzekért. Nevelőfaterom koppánymonostori háromszintes háza azért lett háromszintes, mert a laktanyából katonai autóval szállították ki a katonák a bontott meg az új téglát vodkáért meg nem igazán nagy pénzért:) Helyi szóbeszéd alapján a fegyverekkel sem bántak szűkmarkúan, azt mondják, hogy a felvidéki szlovák maffia, főleg a dunaszerdahelyiek orosz fegyverekből vásároltak be, és így törtek fel. Mi gyerekként sokat kalandoztunk az erődben, sose találtunk semmi érdekeset, de játszótérnek remek volt, persze a rendszerváltozás után.
@AcidJazz: Csak vissza ne jöjjenek soha többé.
A monostori erődben '93 ban voltam, csak egy része volt megnyitva, a többi helyen még a tűzszerészek dolgoztak. Annyi lőszert hagytak a ruszkik szanaszéjjel hogy több mint egy évig tartott a mentesítés.
A vezető srác mutatott egy szétlőtt véres falszakaszt az egyik pincefolyosón, a ruszkik a sajátjaik kivégzését ott intézték.
@McKinney: ez a kivégzéses dolog valszeg turistaámító dolog volt, én sosem hallottam ilyesmiről, még pletykaszinten sem, tudtommal akivel gebasz volt, az ment vissza a Szovjetúnióba, aztán ott kapta meg a jussát.
@Pic: Sébastien Le Prestre de Vauban
Sok helyre be lehet menni, mi párszor bejártuk. Főleg a " belépni tilos " része érdekes. Aki be megy 2-3 órát eltölt bolyongással. Figyeljétek a falfirkákat. Van az 1900-as évek elejéről is. A " szeretlek Mari " nem számít !! Viszont nagy erejű lámpát feltétlen vigyetek, térerő nincs ( szerencsére!!!) úgyhogy telefon buzerátorok maradjatok a plázában!
@indygo: kb 10 nagy pláza férne el benne......az M1 közel van, nem is hülyeség, felhívom jóbarátomat, itzaakot.
@Pic:

Vauban márki és marsall volt az - eredeti neve Sébastien de Prestre -, így az alapelvei alapján épített erődöket Vauban rendszerű erődöknek hívjuk. Ilyen pl. még az aradi, a nagyváradi - elég gyalázatos állapotban van mindkettő - vagy a felújított gyulafehérvári vár is. (De Nyugat-Európában is erődök százai ilyenek.)
Valaki el tudna momdani egy laikusnak hogy 1870 ben milyen harcaszati eszkozok miatt szamitott elavultnak egy ilyen erod?
@yerico1: Nem néztem, hogy valaki már megválaszolta volna, de a breszti erőd volt. Nem egy hétig, hanem majdnem egy hónapig tartották az oroszok, 1941 július 20-án esett el.

@sage5: Azért mert a modern hadviselés eszközeivel ezek az erődök simán kikerülhetők (Maginot-vonal), hacsak nem olyan helyen fekszenek, ahol az utánpótlási vonalak, vagy a csomópontok kiépítését lehetetlenné tennék.
@Larry Silverstein: Vajnának is csöröghetnél, hátha megérne egy kaszinót? :)
Kedves Hampló!

Annyit tennék hozzá, hogy az amit ma Révkomáromnak hívnak, nos az maga Komárom, mai tót nevén Komarno.
AMi idehaza Komárom néven fut, az valójában Újszőny volt. Valamikor a két VH között vette fel a Komárom nevet ismereteim szerint. Arégi képeslapokon, II. és III. katonai térképen elég egyértelmű.
Az amit - szintén ismereteim szerint - révkomáromnak hívtak az az, ami a Vág-Kis-Duna bal partján van, az ott lévő kiterjedt révekhez idomulva.
@gigabursch:
Most 8 év után, de...

Még Trianon előtt pár évvel Ó-Komárom beszipantotta Újszönyt, és létreött a Duna mindkét partjára kiterjedő Komárom. Trianon ezt vágta ketté, majd 1920-1938 között Újszőnyből lett a magyar Komárom, a magyar állam rengeteg pénzt ölt ebbe. hogy várossá, 'Komárom' várossá fejlesszék Újszönyt.
1938-ban Újszöny-Komáromot ismét egyesítették a Ó-Komárommal, 1944-től ismét Komárno és Komárom.

Komárom - Győrrel együtt - Bécs védelmét szolgálták, de nem az oroszokkal szemben (azok akkor még sehol sem voltak), hanem a török ellen.
@bloggerman77:
Köszönöm a pontosítást!

Az általam felvetett korai Révkomáromra (mint név és helyszín) tudsz esetleg valami pontosabbat?
süti beállítások módosítása