Annak idején nagy örömömre szolgált, amikor láttam, hogy az 1-es új végállomásán mindkét vágányt bekötötték a Fehérvári útba. Ugyanez a 4-esnél (Újbuda-központ) is jól jött volna, de ott előbb egy bódéval, majd a 2002-es átépítésnél az aluljáróval "elépítették" ennek a lehetőségét - meg annak, hogy a vonalat mondjuk a Kosztolányiig meghosszabbíthassák. Bár az átlagos utazó nem látta sok kárát a második vágánykapcsolat hiányának, egy Pestről Budafok kocsiszínbe menő szállítás, tanuló- vagy különmenet így nézett ki emiatt: az egyetlen vágányon az Október 23. utcáról kanyarodás a Fehérvárira, de ott ugye rögtön meg kell fordulni, mert a rendes menetiránnyal szemben áll a jármű. Irányváltás, irány a Körtér és Újbuda-központ közti, a villamosmániások által csak "SZTK rendezőpályaudvarnak" hívott objektumhoz. Ott be a középső vágányra, irányváltás, és már lehet is indulni Budafokra - mindez persze a forgalmat is feltartotta.
Ehhez képest a Fehérvári/Etele/Hengermalom kereszteződésben összkomfortosan lehet fel-alá menni, és ezt szeptember utolsó hétvégéjén forgalomban is kihasználták, amikor az előbb említett "SZTK rendezőt" bővítették. Mivel azon a hétvégén nem csak magát a rendezőt, hanem a tőle délre eső szakaszt is piszkálták, a 18-as, 41-es és 47-es eredeti útvonalán buszok jártak, sőt, a 17-es villamospótlót is meghosszabbították délre, egyfajta elő-Fonódót létrehozva. Mindeközben a déli végállomásaik felől induló villamosok a Hengermalom útra kanyarodva 1-esként folytatták útjukat:
Az egyszerűség kedvéért nem ugyanazok a járművezetők mentek végig a teljes útvonalon, hanem a Hengermalomnál váltottak, azaz voltak "1-es pilóták" és "Fehérvári úti pilóták". Érdekes volt már csak azért is, mert három helyett két kocsis volt így az 1-es, igaz, gyakrabban is jött. Biztos voltak fennakadások a két nap során, de amikor én néztem, elég jól pörögtek. Úgy hallottam, idén még lehet ilyen terelés, de írásos nyomát (mikor és miért) nem találtam.
Talán érdekes az is, hogy mit építettek az újbudai SZTK előtt: a harmadik vágányt 2002-ben olyan remekül tervezték meg, hogy azt közvetlenül csak dél felől lehetett elérni. Igaz, akik csinálták, azt akarták, hogy a 41-es végződjön ott, mindenki úgyis majd a négyes metróval megy tovább. Igaz, akkor még tizenkét évvel arrébb volt a négyes metró megnyitása, úgyhogy végül nem nyírták ki a 41-est a semmiben végződéssel, hanem inkább a Batthyány térig hosszabbították, a VEKE kezdeményezésére. Viszont a béna kialakítás megmaradt: ha volt valami a Fehérvári út délebbi részén, a Bartók felől jövő villamosok csak cikk-cakkban tudtak megfordulni: lementek a Bocskai úti megállóba, ott a vezető átment a kocsi másik végére, és így behajtott a középső vágányra. Mostantól a Körtérről egyenesen be tudnak menni erre a középső vágányra, ami azért praktikus, mert a Fonódóban elképzelhető, hogy lesz olyan betétjárat, ami csak idáig jön. Szerintem mondjuk már most is lejöhetne a 61-es idáig, legalább hétvégén (hétközben lehet, hogy torlódást okozna a sok keresztező), hogy ne lámpákkal lassított cikk-cakk túra legyen az átszállás, csak egy le- és egy fellépés a körtéri megállóban - mégiscsak furcsa, hogy Újbuda-központ villamosmegálló, ahová villamossal és metróval is át lehet jutni, csak pár tíz méterrel van távolabb, mint a 61-es végállomási felszállóhelye, ahova csak gyalog lehet menni ;)
Ez megy most