Első rendes (nem átutazós) pozsonyi látogatásommal évtizedeket vártam; a másodikat nem akartam ennyire elhúzni, úgyhogy két és fél év után ismét ott álltunk Jazzcoollal a "kis nagyvárosban" - persze megint a sínek mellett:
A fentebbi fotót nem készíthettük volna el 2014 áprilisában, ez a híd ugyanis akkoriban elég komoly folytonossági hiánnyal küszködött:
Az 1890-ben elkészült Ferenc József-hidat a második világháborúban ugyan belerobbantották a Dunába, de utána többé-kevésbé helyreállították, és az Új-híd 1972-es megnyitásáig ez volt a város egyetlen folyami átkelőhelye. És nem csak közúti átkelőről volt szó, mert 1891-től 1985-ig egy egyvágányos vasúti híd is működött mellette, eredetileg a Pozsony-Szombathely vonal forgalmát szolgálva (maga a szerkezet egészen a bontásig a helyén maradt, de a vonatokat levették róla).
By Yusuke Kawasaki - originally posted to Flickr as Bratislava Old Bridge / Starý most, CC BY 2.0, Link
A legeslegújabb korban egyszerűen csak Öreg hídnak nevezett építményről 2008-ban tiltották ki az autókat, majd nemsokára mindenki mást is. Ez akkor épp nem volt nagy gond, hiszen már álltak a város új hídjai: a '92-ben átadott nyugati autópályahíd, a 2005-ben átadott Apolló híd, és persze a '85-ben elkészült, az innen levett vasútvonalat is hordozó Kikötői híd.
A 2013-ban elkezdett bontás után gyorsan nekiláttak az építésnek, és 2016. május 17-én átadták az új Öreg hidat. Az átkelő érdekessége, hogy immár nincs rajta közúti sáv: csak villamosok, gyalogosok és biciklisták használhatják.
Tekintve, hogy a nyugati autópályahídon, és a hetvenes években épült Új hídon is van bicikliút/sáv, Budapest egy kicsit szégyelhetné magát, hiszen nálunk a Margit hídon úgy el sikerült baltázni a kerekezők kiszolgálását, hogy az egyszerre rossz a gyalogosoknak, az autósoknak és a biciklistáknak, új átkelési kapacitás meg egyátalán nem épült évek óta. És ez még úgy is zavar, hogy 25 éve nem ültem biciklin, tehát egyátalán nem a saját igényeimről van szó :-/
Ugyan az Öreg hídon egy időben áthaladt a Bécs-Pozsony HÉV, majd annak maradványa, az országhatárig kijáró villamos, a mostani felállásban nem csak a piros Skodák újak, hanem a vonalvezetés is: a sínek a pozsonyligetfalui lakótelepet tárják fel - jelenleg ugyan csak három megálló erejéig, de a hosszabbítás tervbe van véve.
A legfurább az új szakszon persze az, hogy a Pozsonyban szokásos méteres mellett a normál nyomtávot is kiépítették. Hogy ezzel pontosan mi a cél, azt nem tudom: egyrészt ezer éve készülődnek a hálózat átalakítására (itt-ott régóta vannak rövid háromsínes szakaszok), másrészt hallani mindenféle regiotrames, illetve tram-traines ötletekről is. Mindenesetre a négy sínszálas vágányokat normál nyomtávú Tatrával is lepróbálták - majd meglátjuk, megérte-e a külső kettőt beépíteni...
Ez megy most