Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

  • Hamster: @Fradista Utazó: "egy zödre festett ezres" Csak egy vicces részlet: az első acélvázasított M.V-öst a Füzesi először sá... (2024.03.16. 21:41) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: Ez nem baj vagy nem baj kérdése, hanem tény, legalábbis a jelenlegi adottságokkal. Csúcsban az SZTK Rendez... (2024.03.16. 21:36) A villamosok zöld rokonai
  • Fradista Utazó: @Hamster: Új felszíni vasutat ma már praktice sehol nem tudsz építeni lakóházak közt. A XIX. században ez még ment, me... (2024.03.16. 21:21) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: Nehogy azt hidd, hogy Törökbálinttól a kocsiszínig százzal mentek, és csak onnantól csoszogtak. Nézz rá a ... (2024.03.16. 21:06) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @Fradista Utazó: Gyanítom, hogy ezek a vasutak azok, amik külföldön már az első világháború környékén (kivételként lás... (2024.03.16. 21:00) A villamosok zöld rokonai
  • nyelv-ész: @Fradista Utazó: Nem a külső vonallal volt a baj, hanem hogy a városhatárnál elkezdődött a vánszorgás az alacsonyabb f... (2024.03.16. 20:57) A villamosok zöld rokonai
  • nyelv-ész: @Hamster: Ez komoly? Most tényleg az a baj, hogy a budai fonódó ki van használva? Ha kongana az ürességtől, akkor megi... (2024.03.16. 20:54) A villamosok zöld rokonai
  • Fradista Utazó: @Hamster: A békási vonal amúgy is kiemelkedik, melléje épült több lakótelep, főleg persze Békásmegyer, de Kaszásdűlő i... (2024.03.16. 20:30) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @Fradista Utazó: Biza, irtózatosan fura dolgok voltak időnként, pl. a szentendrei HÉV csak Filatorigátig jött be, pár ... (2024.03.16. 18:53) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: " a Keleti után feljön a felszínre, és villamosként megy ki Újpalotára" 80 méteres vonatok mennének a Thök... (2024.03.16. 18:32) A villamosok zöld rokonai
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (929) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (34) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (45) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1017) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (7) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (69) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (482) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (519) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (841) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés Területe

2017.01.25. 07:00 :: Hamster

Az ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik Birodalom jellegzetes díszleteinek romjai közt tépték a húrokat, a Metallica fellépése után pedig egy mérgező vízű tó mellett bolyongtam el a metróig...

img_7477.JPG

Annak idején nem véletlenül lett ez a város a második világháborút lezáró perek helyszíne, hiszen Hitler pártja rendszeresen itt tartotta legnagyobb önünnepeltetését, a Birodalmi Pártgyűlést. A belvárostól délkeletre a Városliget helyi megfelelője, a Luitpoldhain és a Dutzendteich körül egy egész rendezvényvárost kezdtek építeni a harmincas években: volt itt stadion, csarnok, felvonulási terület, oltárszerű tribünnel ellátott aréna... Pontosabban csak lett volna, mert a munkálatokat soha nem fejezték be - a "Birodalmi Pártnapok Területe" csak részben valósult meg:

Karte Reichsparteitagsgelände Nürnberg 1940.pngVon Lencer - "own work" Quellen: Bauzeugen.de CSU-OV Lichtenhof - Das Reichsparteitagsgelände im Südosten von Nürnberg Albert Speer - Reichsparteitag-Gelände (1934 - 1943) in Nürnberg, CC BY-SA 2.5, Link

A terület leglátványosabb épülete, a Kongresszusi Csarnok kívülről úgy néz ki, mintha a római Colosseum eltévedt testvére lenne, de igazából nem is szolgál rá nevére, hiszen sosem fedték be:

Nuremberg Aerial Kongresshalle.JPGVon Nicohofmann - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, Link

A kinézet nem véletlen: Hitler és építészei imádták az antik formavilágot, bár a kőlapok alatt jellemzően tégla és vasbeton lapult.

img_7491.JPG

Bár a csarnok sose készült el, kívülről így is meglehetősen lenyűgöző. Ami talán furcsa, hogy nincs igazán turistalátványosságként kezelve: az előterét népünnepélyek helyszínéül használják, maga az épület pedig csak részben funkcionál múzeumként; a helyiségek többségét próbahelyként és raktárként hasznosítják - vagy még úgy se. Érződik rajta, hogy nem tudnak büszkék lenni rá, nem akarják mutogatni, pláne nem költeni rá. Elég földöntúli érzés oldalról a bokrokkal körbenőtt aszfaltúton bemenni a tulajdonképpeni csarnok közepére - az ember valahogy nem erre számít:

reichsparteigelaende1_kicsi.jpg

Monumentális méretű térbe jutunk, pedig csak fele magasságban készült el a tervezetthez képest: a patkó 175x155 méteres, a fal 39 méter magasságig lett felhúzva. Csak érzékeltetésként: ilyen lenne a látvány, ha befejezik az épületet.

img_7436.JPG

A vörös téglák közül kikandikáló vasbeton csonkok tartották volna a lelátókat, de azokat el se kezdték megépíteni.

reichsparteigelaende2_kicsi.jpg

Kétoldalt kivehető, hogyan jöttek volna le a talaj szintjéig a lelátók, ez alapján el lehet képzeni, mekkora lett volna az általuk közbezárt rész, a "porond". A torzóból a háború után stadiont és bevásárlóközpontot is akartak csinálni, végül parkolónál komolyabb célra sose használták tartósan.

Bundesarchiv Bild 146-2008-0027, Nürnberg, Parteitagsgelände, Luitpoldarena

De ahogy az az imént látott térképről sejthető, nem csak egyetlen csarnokból állt volna a nemzetiszocialista rendezvényközpont! Az annak idején elkészült, régi filmhiradókban elkapható létesítmények közül a leghíresebb a Luitpoldarena volt, ahol százötvenezres gyűléseket tartottak; ezt a háború után lebontották, a területét visszaparkosították, csak a még Hitler előtt felépült, az első világháborúban elesettekre emlékező csarnok maradt meg.

Reichsparteitagsgelaende Grosse Strasse 27.JPGCC BY-SA 2.0 de, Link

A másfél kilométer hosszú, negyven méter széles "Nagy Út" a győzelmi felvonulások színhelye lett volna, végül az amerikaiak reptérként használták egy ideig. A bevezetőben említett koncert során parkolóként üzemelt.

Zeppelinhauptribüne Nürnberg.jpgVon Geolina163 - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, Link

És ez volt a Metallica koncert helyszíne, a Zeppelinfeld. Ez tulajdonképpen nem stadion, hanem egy lelátókkal körbevett jókora terület, melynek egyik oldalán mészkőlapokkal burkolt tribün húzódik - utóbbi hátulról még baljóslatúbban néz ki. A színpad ugyan 2014-ben nem a tribün előtt állt, hanem egy másik sarokban, de mégis felismerhető volt, hogy ezt a helyet nem erre tervezték, hanem valami ilyesmire:

Bundesarchiv Bild 183-1982-1130-502, Nürnberg, Reichsparteitag, Lichtdom.jpgBy Bundesarchiv, Bild 183-1982-1130-502 / CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0 de, Link

A képen látható oszlopsorokat a hatvanas években lebontották (az erőltetett tempó miatt meglehetősen rossz minőségű lett az egész létesítmény, ma is az összedőlés határán egyensúlyoz), de a középső rész felismerhető (ennek belsejében található az Arany Terem névre hallgató hirtelennemistudommi). Elég durva belegondolni, hogy 2-300 ezres befogadóképessége ellenére nem ez lett volna a legnagyobb ilyen célú létesítmény a Területen, ugyanis a Nagy Út végén fekvő, oszlopokkal szegélyezett Mars-mező még több embernek helyet tudott volna adni, ha befejezik.

Silbersee Nürnberg.jpgVon kallu from Helsinki - Tour of southern Germany, CC BY-SA 2.0, Link

Az eddig említetteken túl több sport célú létesítmény is épült volna, közülük az antik görög minta alapján tervezett Német Stadion lett volna a legnagyobb, körülbelül félmillió férőhellyel. A lelátó kialakítását egy életnagyságú maketten kísérletezték ki kicsit arrébb, de végül csak egy munkagödör készült el a munkálatok félbehagyásáig, ami hamar tele is ment talajvízzel. A gödröt néhány évvel később háborús törmelék lerakására használták, ami a bevezetőben említett, kénhidrogénnel szennyezett tó kialakulásához vezetett. A környék ma pihenőövezet, csak fürdeni nem szabad a vízben...

Trafostation reichsparteitagsgelaende.jpgVon Manfred Braun - selbst fotografiert, CC BY-SA 3.0, Link

Bár néhány további emléke is van a megalomániás projektnek, laktanyaépülettől kezdve felhagyott vasútállomásig, a legviccesebb közülük ez a Burger King, melynek épülete egykor a területet árammal ellátó transzformátorállomást rejtette. Az oldalán máig látszik a birodalmi sas nyoma...

Forrás: reichsparteitagsgelaende.de, philippe-der-reiseleiter.de, német Wikipedia, szóbeli közlések

16 komment · 1 trackback

Címkék: utazás történelem németország képek nürnberg

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9512145391

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Amphitheatrum Flavium - az aréna, mely egy szoborról kapta máig ismert nevét 2017.12.11. 09:31:21

Nem szeretnék se turisztikai ajánlót, se ismeretterjesztő cikket írni a Rómában látottakról. Előbbit azért nem, mert nincs érdekeltségem az olasz turizmusban, utóbbit pedig azért nem, mert Kölnről is mennyit írtam, aztán mégse olvasta el senki. Ráadásu...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ha hozzájutsz, akkor érdemes lenne megnézned az Ember a Fellegvárban sorozatot. Az eredeti Philip K. Dick regényt nagyon jó érzékkel gondolták tovább és a második szezon tele van a Germániába tervezett épületekkel. Igényes a CGI és a történet is olyan, hogy nem csak a látvány miatt érdemes megnézni.
"És ez volt a Metallica koncert helyszíne, a Zeppelinfeld."

Érdekesebb lett volna, ha Jimmy Page-ék játszanak Metallicafelden :-) Sőt, akkor már Het-felden :-) Hö-hö-hö-hö-hö
@sako: Béééé. Ja, nem: ááááá :)

Egyébként a Zep nem itt játszott, hanem a Messezentrumban, de az sincs innen Messe :P
Érdekes összefoglaló, köszi. Alapvető kultúrtörténeti hiányosságaimat pótoltad vele (Zeppelinfeld). Az meg durva, hogy a tavat csak úgy otthagyják. Úgy értem, ez mégsem a Gubacsi út...

Az azért megvan, hogy a rómaiak is nagyjából ugyanebből a három anyagból - kő, tégla, beton - építkeztek? :)
@Comandante en Jefe: A tavat állítólag piszok drága lenne lefejteni, elvinni, kiásni a cuccot, azt is elvinni valahova. Próbáltak gázleengedőket meg ilyesmiket beleépíteni, de nem segített. Az tényleg vicces, hogy a város majdnem közepén, pihenőövezetben mérgező a tó, ez még nálunk se lenne normális.

A betonnal igazad van, de azért a rómaiak szerintem nem vasalták még.
A római épületeket én is bírom, Hitleréknek sokkal jobb ízlésük volt mit a kommunistáknak. Ami megépült belőle, lenyügöző, ez is volt a cél.
Valóban nagyon durva környék. A Messe parkolójaként funkcionáló felvonulási út is durva már önmagában, de az épületek még inkább. A helyszínen simán megérthető, hogyan tudott Hitler milliókat behülyíteni.

A Kongresszusi Csarnoknál olvastam, hogy az egyik legnagyobb dilemmájuk az a németeknek, hogy valamilyen szinten meg akarják ismertetni a fiatalokkal az akkori dolgokat, csak épp egy ilyen/ekkora épület annyira lenyűgöző, hogy sokan benáculnának tőle egyből, a régi szép időket visszasírva.
A Zeppelinfeldet mind a mai napig rendeznek autóversenyeket Norisring néven, ahol a rajt/célegyenes - nem véletlenül - a fötribün elött van. Úgyhogy, ha nem is az eredetileg tervezett, de legalább hasonló céllal hasznosítják.
Az az érdekes, hogy látnivalóan sem kiköpni sem lenyelni nem tudják a történelmük ezen részét, ott vannak mint érdekes túristalátványosságok, de az oldalukat fölveri a gaz, rendezetlen a környékük, némelyik omladozik, de sem el nem bontják, sem föl nem újítják.
Node az Amfiteatrum Flavium ( Colosseum) is szintén hasonló szerkezetű, a téglából, és római betonból épült vázat márvánnyal burkolták. Úgyhogy nem ,"csaltak" a birodalmiak, így lehet normàlisan kivitelezni.
ELÉG NAGY BAROMSÁG, HOGY EDDIG NEM ÚJÍTOTTÁK FEL, MÁR RÉG MEG KELLETT VOLNA TENNI !
A kommentekből egyből rájöttem, hogy kint van az Indexen a poszt. :-)
@ogli dzsí:

"A római épületeket én is bírom, Hitleréknek sokkal jobb ízlésük volt mit a kommunistáknak. Ami megépült belőle, lenyügöző, ez is volt a cél."

Mindkettőnek ez volt a célja, és a sztálini szocreál is sok nagyon hasonló eredményre vezetett, a szocreál is tele van klasszicista elemekkel. (Vagy meg lehet nézni a budai vár ún. szocreál újjáépítését, ami 99% neoklasszicizmus)
A leginkább egységes városkép ebben a műfajban talán a Mussolini-érában épült EUR Rómában. Mondjuk a "szép" jelző nem jut az eszembe róla.
A 80-as években jártam arrafele, de akkoriban nem nagyon lehetett közel menni. Az épületek egy része le volt zárva, a többi raktárként funkcionált, legalábbis nürnbergi ismerőseim szerint. Nem is szívesen beszéltek róla, csak hosszú könyörgés után vittek el autóval a környékre szétnézni.
süti beállítások módosítása