A hajózási szezonnak mindjárt vége, lassan át kell térni más témákra?
Tudnivalók
Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.
gigabursch:
@Hamster:
A linket köszönöm. Tudtam, hogy valahol megvan.
S akkor a lényeg:
forum.index.hu/Article/viewArticle?a=170... (2025.10.28. 09:27)Ez is a Duna, csak Németországban és Ausztriában
Hamster:
@NAR: "Azért ez egy picit olyan"
Pont nem olyan. Direkt írtam, hogy nem az aschachi, nem az ybbsi, nem a vaskapui, nem... (2025.10.27. 22:08)Ez is a Duna, csak Németországban és Ausztriában
NAR:
@Hamster: Azért ez egy picit olyan, mintha a finnországi banántermesztés mellett kardoskodnál, merthogy Costa Ricában ... (2025.10.27. 21:06)Ez is a Duna, csak Németországban és Ausztriában
NAR:
@gigabursch: Itt tengerszint feletti magassággal vannak megadva a vízmércék: dunaiszigetek.blogspot.com/2010/11/magyar... (2025.10.27. 20:52)Ez is a Duna, csak Németországban és Ausztriában
nyelv-ész:
Mivel a hajózás kicsit sem érdekel, így elhatároztam, hogy ide nem kommentelek. Viszont nem venném lelkemre, ha Hams e... (2025.10.26. 17:55)Dunai életképek 2025 első feléből
nyelv-ész:
Agyaltam egy ideig, hogy vajon mire gondolt a költő, de aztán rájöttem, hogy bizonyára a köd miatt született a cím :-) (2025.10.26. 14:59)Amikor emlékezetből indult el a hajó a túlpartra
Hamster:
@gigabursch: "A nullpontok közel sem egységesek."
Az ilyenek miatt van, hogy ezek a dolgok laikusnak átláthatatlanok. ... (2025.10.23. 19:11)Ez is a Duna, csak Németországban és Ausztriában
Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje
A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll:
A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
Valakinek "a Balaton a Riviéra", nekünk gyerekkorunkban meg a Velencei-tó volt a Balaton. Pontosabban Balaton-pótló, mert tapasztalatból tudtuk, hogy ez a kisebb víz csak fékezett habzású utánzat :) Viszont Trabanttal kényelmesen el lehetett érni: később indulhattunk, hamarabb hazaértünk, a kettő közt lehetett fürdeni, főtt kukoricát, később gofrit enni, gusztustalan nyilvános vécére menni, bögöly által megcsípődni, meg ilyesmik. Egyszer pedig hajóra is szálltunk, arra, ami itt lent a képen látható. 2024-ben ez a járgány sajnos nem közlekedett, helyette egy aranyos úszó szappantartóval mentünk, amiről viszont jól körbe lehetett fényképezni a szárnyashajóból átépített vízibuszt:
Ezek a hajós oldalak kezdenek olyan rendszeres beszámolók lenni, mint a villamosos életképeim, bár itt ritkábban van vágányzár miatti buszos pótlás, kúszóváltózás pedig szinte soha. Egyszer majd ha valaki össze akarja rakni, hogy mi minden mozgott a Dunán eme időszakban, itt képet kaphat róla - nem is egyet, hanem sokat :) Idén is jöttek új hajók a Dunára, de egyelőre nem láttam, hogy eltűnt volna valami régi helyettük, ami az én szempontból persze nem baj. Ebben az adagban még nem siratom a szárnyashajók meglepően gyors visszavonulását, csak egy képen bukkan fel az egyik Bíbic, van viszont dízel-villamos lapátkerekes, ex-holland masinák, és persze nincs hajós oldal vízibuszok nélkül:
Nem sok útitársam volt, amikor egy különösen barátságtalan reggel áthajóztam Fonyódról Badacsonyba, de nagyon szép utazás volt! Amikor elindultunk a fonyódi kikötőből, gyakorlatilag nem is látszott a Badacsony, csak a Gulács és az Örsi-hegy volt sejthető, aztán szerencsére előkerült a kedvenc északi parti vasúti megállóhelyem fölötti hegyecske :) A videóhoz magyarázó felirat is tartozik, amit a "CC" gombbal lehet bekapcsolni.
Megint volt busztalálkozó az Aeroparkban. Az idő nem volt szép, a buszok igen :) A videóhoz elég sok magyarázó feliratot írtam, ehhez a buszok adatait a netről vettem, remélhetőleg stimmelnek. Például az, hogy az indexképen jobbra látható Ikarus 66-os fiatalabb, mint a balra látható kockabusz!
Az elmúlt két évben lazára vettem az immár csak évi egy balatoni retróhétvégén részvételt, igaz, a program is soványabb lesz évről-évre. Vagy csak nagyon el voltunk kényeztetve az első néhány alkalommal? 2025 a most hatvanéves Szergejekről szólt; kár, hogy úgy ünnepeljük ezt a kort, hogy közben még aktívan dolgoznak! Persze volt Nohab is, meg Púpos, de nem volt például gőzös, úgyhogy a kora hajnali lemenetel és kései hazaindulás helyett csak addig nézelődtem és utazgattam, amíg jól esett. Idén elég aktívan szerepeltek a régi buszok, az aktívat úgy értve, hogy amikor lerohadt egy vonat (egy Csörgő miatt - a Szergejek a két évvel ezelőttel ellentétben most szépen muzsikáltak), a pótlásba bevonták az egyik faros Ikarust, igaz, nem modern buszok helyett, hanem mellett. Eredetileg gondolkoztam azon, hogy velük is utazzak, de az az igazság, hogy a napon álló klímátlan 266-os ugyan szép látvány, de rajta ülni nem annyira jó :) De buszozás nélkül is klassz két nap(közben) volt:
Érdekes, hogy már az én életemben mekkorát változtak a dolgok: kiskoromban még csak épült a Duna-Majna-Rajna-csatorna, amitől akkoriban a világ megváltását várták, de azóta elkészült, és azt mondják, hogy leginkább a szállodahajók működését forradalmasította, az összeurópai szállítmányozást nem. A csatornán most konkrétan nem jártunk, de elmentünk mellette, és ennek kapcsán utánaolvastam, hogy hányszor nekiveselkedtek a kapcsolat megépítésének. Sokszor, úgyhogy írtam kicsit róla. A turistaút célja persze nem ez volt, hanem például a weltenburgi áttörés, amin átkanyarogva egész hihetetlennek tűnt, hogy ez ugyanaz a Duna, aminek rakodópartjának alsó kövéről József Attila az elúszó dinnyehéjat nézte. Szintén érdekes volt Passau, bár ott már jártam, csak nem a hajókat figyeltem. A legjobb pedig az volt, amikor a Duna itthoninál extrémebb kanyargásain áthaladva virslivel tömtük a fejünket, majd átzsilipeltünk az aschachi gáton/erőművön. Ezt az oldalt szerintem az is simán megnézheti, aki unja a dízelmotorhangos-kikötős-mármegint-itt-egy-váci-vízibusz oldalaimat, mert ez most inkább útileírás sziklákkal, hegyoldalakkal, régi városházákkal, nem pedig hajós képmutogatás:
2024 novemberének utolsó napján végre olyan vonattal utazhattam a Gyermekvasúton, amit az a mozdony vontatott, ami gyerekkoromban a Széchenyi-hegyi állomáson szoborként volt kiállítva. Jó hosszú út vezetett a talapzattól a talpraállásig: ha jól számolom, akkor kb. húsz év eltelt közben, de felmutatható eredménnyel, hiszen most ott pöfögött előttem! Egyébként nyugtassatok meg, hogy nem csak szerintem néz ki úgy ez a gép, mint az első Volkswagen Transporter sorozat, a "hippibusz" :)
Már többször mutattam vitorlásokról képet, sokszor azzal a szöveggel, hogy az ott egy ilyen vagy olyan "cirkáló". Természetesen nem hadihajókról van szó, nem az Aurórára kell gondolni :) de ezúttal megpróbálom elmagyarázni, miért érdekesek, és miért szeretem őket. A most következő oldal modern versenygépekkel indul, de nem kell megijedni, hamar megérkeznek a régimódi gépek: a dragonok, hatméteresek, a valaki-mondja-meg-micsodák, és persze a mindenféle cirkálók: 30-asok, 40-esek, 50-esek és 75-ösök. És persze mindig ott a háttér: a löszfalak keleten, a Tihanyi-félsziget hegyei, a köröshegyi viadukt, vagy épp a Badacsony, merthogy a vitorlás hangulat a környezettel együtt teljes...
Szerencsésebb lett volna, ha 2003 áprilisának utolsó napján kölcsönkérek valakitől legalább egy VHS kamerát, de sajnos nem készültem arra, hogy a tanuló Tatra szerelvény a Thököly úton át fog Józsefvárosból Újpestre menni, úgyhogy jobb híján a digi fényképezőgépemmel próbáltam megörökíteni a helyzetet. Akkoriban a megfizethető árú digi fényképezőgépek visszafogott teljesítménnyel tudtak csak mozgóképet rögzíteni, és az én gépem se volt kivétel: egyrészt 320x240-es méretben videózott, 15 kockával másodpercenként, rommá tömörítve, és azt is maximum 30 másodperc hosszan. Megpróbáltam valami AI toollal upscale-elni, de nem sokat segített. Ja, és a gép nem vette a hangot, pedig amúgy volt hangrögzítő funkciója, de a két dolgot nem tudta egyszerre csinálni. Képstabilizátor meg végképp nem volt benne. Azért mégis örülök, hogy legalább ennyi megmaradt a szó szerint megismételhetetlen élményből! Ezután legjobb tudomásom szerint már csak egyetlen villamos járt itt, igaz, az többször is: a VEKE különjárati UV-ja 2003. május 3-án.
Érdemes figyelni, ahogy a közúti forgalom jobbról előzi a rossz vágányokon csak "gyök kettővel" haladni tudó villamost: az eredetileg itt közlekedő 44-es és 67-es villamosok közül az előbbi '95-ben, utóbbi pedig '97-ben megszűnt, utána nem nagyon foglalkoztak a sínekkel. A vágánykapcsolatot 2001-ig használták üzemi menetekre, mert ez volt az egyetlen hálózati kapcsolat a zuglói vonalakhoz. Abban az évben aztán átadták a 3-as villamost, ami az Örs vezér téren csatlakozott a villamoshálózathoz, innentől kezdve a Thököly útra már nem volt szükség. A sínek 2003-ban már csak a Baross tér és a Hungária körút közt voltak használhatók, úgyhogy a szokatlan utazás ott tért vissza "normál medrébe".
Ez megy most