Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
 
Régi képek
Villamosok
Hajók
Zene
Budapest
 
Hampage.hu frissítések
 
Énblog
 
Videók

Naptár

november 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (8) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (13) 3720 (11) 41-es (10) 424 (26) 436 (8) 5884 (7) 611 (10) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (8) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) amszterdam (5) aracs ms (5) augusztus 20 (6) ausztria (106) autók (92) bach (5) badacsony ms (7) balaton (220) balatonföldvár (8) balatonfüred (10) balaton ms (7) Balt Korthals Altes (14) bardotka (13) basel (8) bbc (8) bécs (51) belgium (13) bengáli (46) berlin (163) berlini fal (20) bkv (64) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (7) budai vár (26) budaörs (39) budapest (1000) budapesti pillanatok (53) buék (9) busz (126) búvár (21) bytom (6) bzmot (14) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) cirkáló (7) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (60) csak egy videó (372) csehország (69) csehszlovák (42) csepel (6) csobánc ms (5) csörgő (16) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (15) doctor who (42) drezda (10) duna (76) düwag (6) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (14) emlékek (54) énblog (593) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (8) ezres (17) fan fiction (12) faros (10) favázas (12) feldolgozások (13) felhők (28) felső-szilézia (31) felső szilézia villamos (27) fentrol (7) fényvillamos (22) ferihegy (41) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (27) fogyasztói (23) fonódó (11) fonyód ms (7) forintos emlekeim (5) fortepan (38) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (7) füsti (6) gary moore (37) gdynia (5) geek (7) gellérthegy (5) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (83) gibson (10) gigant (8) gitár (39) gmap (21) gmunden (7) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (57) gróf széchenyi ms (7) gyermekvasút (46) haditechnika (15) hajó (213) hajtóművek-motorok (8) hampage (462) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (6) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (14) helka ms (9) hév (46) heviz ms (8) híd (31) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (15) idegenforgalom (21) ikarus (82) il 14 (10) innsbruck (7) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (11) karosa (7) kassa (21) katamarán (20) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (10) kelén ms (14) kelet-berlin (5) képek (1127) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (10) kirándulás (12) kisföldalatti (16) kiskörút (6) kisvasút (60) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (36) kölni dóm (5) komp (26) konstal (8) körtér (8) közlekedés (464) kritika (72) kulfoldi szemmel (115) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) lapátkerekes (6) last ninja (6) látnivaló (11) lausanne (5) lelle ms (5) lengyelország (84) les paul (8) lhbs (25) linz (11) lipcse (12) li 2 (28) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (9) magas tátra (12) magyarország (7) malév (6) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) mdmot (5) medve (7) mercedes (7) metál (18) metró (47) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (7) MOD (7) morál (11) morgás (134) motorkerékpár (5) mozdonyok (33) mozi (11) mtp (7) muki (17) münchen (28) műrepülés (8) muv (10) múzeum (66) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (18) ndk (6) németország (335) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (79) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (51) nosztalgiahajó (35) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (7) nosztalgiavillamos (134) nosztalgiavonat (23) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (129) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (43) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (7) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (138) pozitívum (12) pozsony (68) prága (27) programajánló (28) púpos (25) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) rajzfilmek (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (136) repülőgép (48) repülőgépek (83) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (64) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) románia (5) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) siófok ms (6) skanzen (5) skoda (19) sky channel (11) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) stadtbahn (6) star wars (5) statisztika (5) stuka (6) stuttgart (9) super channel (5) svájc (30) szabadság híd (17) szárnyashajó (19) szavazás (6) szczecin (7) szeged (44) szekacs (8) szent miklós ms (7) szergej (46) szigliget ms (6) szilézia (6) szili (7) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (145) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (250) t3 (5) tapolca (8) társadalom (5) tatra (45) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (82) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (10) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (11) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (516) történelem (29) totalcar (5) trabant (7) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (77) tünde ms (5) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (96) tw6000 (6) überzenészek (17) utazás (482) utcakép (230) uv (66) vár (11) várnegyed (9) város (557) városkép (117) városliget (10) varsó (8) vasút (642) vasútállomás (7) vasúti becenév (6) vélemény (31) vicinális (13) vidám park (5) videó (1015) villamos (880) vitorlás (19) vízibusz (30) vlog (7) wachau (5) wartburg (6) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (50) youtube (358) zene (230) ziu (5) zlin (13) zsiguli (6) zürich (15) Címkefelhő

2025 totál lényegtelen statisztikái

2025.11.09. 06:00 :: Hamster

(sóhaj) Hát, ha tavaly és tavalyelőtt megcsináltam, akkor idén is ki kell elégítsem a tömegek információigényét arra vonatkozóan, hogy mennyit hajóztam a Balatonon. Piszkos meló, de valakinek meg kell csinálnia :)

172650a.jpgA Kelén nosztalgiahajó idei utolsó sétajárata után visszatért a siófoki kikötőbe

Az idei szezonom március 27-én a Helka Siófokról Keszthelyre kihajózásával kezdődött, és november 3-án ennek az útnak a párjával fejeződött be, az ellenkező irányba. Kevesebbet voltam lent, mint tavaly: "csak" 27 napot, viszont most három éjszakát is lent töltöttem, hogy javítsam a szállásadók statisztikáit. A lemeneteleket idén össze tudtam kötni a MÁV retróhétvégével, szóval amikor régi mozdonyozni mentem le, akkor is hajóztam, még ha csak félórákat is.

125331_0aa.jpgEz a kép nem a retróhétvégén készült, de meg kellett örökítenem a retró festésű Szilit a magánvasúti Nohabbal

56 alkalommal vonatoztam le a tóra és/vagy vonatoztam a tónál és/vagy jöttem vissza onnan vonattal; összesen 6734 kilométert utaztam vasúttal a Balaton kapcsán. A tó körül néhányszor buszoztam is, a legkellemetlenebb út egy Tihanyrév - Füred vasútállomás táv volt, amikor a folyosón is végig álltak, az egyik utas pedig folyamatosan köhögött rám, és még arrébb menni se tudtam. Ezen a viszonylaton főszezonban többször láttam túltömöttséget, úgyhogy szerintem bőven járhatna gyakrabban a tihanyi busz.

085853.jpgA Balaton főbejárata

Pozitívum, hogy idén elmaradt az, ami tavaly többször előfordult, hogy olyan kocsik hiányoztak a vonatokból, amikbe a jegyem szólt. Rossznak találtam viszont, hogy elővárosra berendezett Flirtöket közlekedtettek IC-ként, illetve hogy főszezonon kívül elég hulladék kocsik jártak az északi parton, helybiztosítási lehetőség nélkül. Ez Füredtől nyugatra nem akkora gond, de Füreden már ráfutással kellett helyet szerezni, Almáditól pedig volt, hogy voltak álló utasok. Tudom, régen minden vonatút ilyen volt, de azóta eltelt pár évtized, és az akkori színvonal ma már kevés. Lehet, hogy nem kétóránként kellene a közvetlen pesti vonatokat közlekedtetni? Imádtam (sőt, imádom) viszont az "új" dízelmozdonyokat, bár az üzembe állításuk nem volt zökkenőmentes.

205838.jpgÉjszakai hajózás előtt a Füred katamaránnal - és körülbelül hatmillió árvaszúnyoggal

Persze igazából a hajókról akarok írni, úgyhogy jöjjön pár szám velük kapcsolatban:

  • Összesen 596 kilométert tettem meg a Balatonon, 52 alkalommal hajóra szállva, ez alkalmanként kb. tizenegy és fél kilométert jelent. Az egy nap alatti legtöbb hajóra szállás száma négy volt, két alkalommal is.
  • Összesen 52 óra 29 percet töltöttem a vízen, ebből egyszerre a legtöbb 5 óra 40 perc volt.
  • Legtöbbet a Helkával utaztam (138 km), a legkevesebbet a Tihany komppal (egy menet, ami kb. egy kilométer).
  • Idén szerencsére csak 10 kilométert mentem a leghangosabb szovjet hajóval, a Lellével, 73-at viszont Fonyód nevű tesójával. Utóbbi az utazások számában holtversenyben volt a Balaton katamaránnal, velük utaztam legtöbbször (6-6 alkalom).
  • A nosztalgiahajók közt első helyezett a Kelén öt alkalommal, utolsó a Jókai eggyel. Utóbbi a szezon közepén kiállt a forgalomból, szóval az az egy alkalom is eredmény.
  • Teljesen kimaradt a három kis nosztalgia: a Csongor, a Tünde és a Csobánc, illetve a Badacsony katamarán, és persze szó szerint eltűnt a tóról az Arács vízibusz, úgyhogy rá esélyem se volt :(
  • A legszomorúbb történés a kis vízibuszok teljes eltűnése volt, vonalhálózatilag pedig az, hogy nem lehetett hosszában végigmenni a tavon, mert Szemes és Lelle közt nem járt semmi.
  • A legnegatívabb élmény az volt, amikor május elsején a Fonyód - Badacsony járaton a legtufább lakossági diszkót üvöltették a fedélzetre telepített DJ-k, és még elmenekülni se lehetett a zaj elől. Később ugyanez megtörtént egy Füred - Siófok úton is, amikor ugyan elvileg nem lett volna zene, csak az érkezés után diszkóhajózott egyet a hajó, és a DJ úgy döntött, hogy már odafele úton kipróbálja a felszerelést. Nem akarok búmerkedni, de ha legközelebb ilyennel találkozom, szerintem megírom életem első hajós panaszlevelét. Értem, hogy valaki szereti a dobgépesített klasszikusokat, de akkor menjen bulihajózni, mert én meg a saját gondolataimat szeretem hallani :-/
  • Idén elmaradt a katartikus naplemente élménye, és a Kékszalagot se sikerült rendesen elcsípnem. De hát már a híres filozófus, Jagger is megmondta, hogy nem mindig kaphatod meg, amit akarsz, hogy dr. Ház Gergelyt idézzem.
  • A legszebb hajóutat nehezen tudnám kiválasztani, de elmondhatatlan érzés volt a badacsonyi tűzijátéknézés a Füred katamaránról, és nem a tűzijáték miatt, hanem mert a tó belsejéről ragyogóan lehetett a csillagokat látni. Szintén gyönyörű volt a fonyódi Szaplonczay sétányról látni a tavat, bár abban nem sok hajózás volt :)
  • Számomra is meglepő, de a legtöbbször a tihanyi kikötőben szálltam ki vagy be, de leginkább át: 18 alkalommal. Következő helyezett Füred (14 alkalom), majd Badacsony (12 alkalom). Az utolsó helyezett Szigliget, mert ott csak kiszálltam, süllőfesztiváloztam, majd busszal mentem tovább. Siófokot igyekeztem kerülni, úgyhogy ott csak 8 alkalommal jártam. Abszolút nem szálltam ki vagy be Lellén, Györökön és Alsóörsön, bár kiszállás nélkül mindhármat érintettem.

A legtöbb időt Füreden töltöttem, ami továbbra is a legjobb hely a tónál - de hajlok rá, hogy az egész országban. A legtöbbször hajóval érkeztem ide, de nyolc alkalommal a vasútállomáson is jártam, hogy egy további lényegtelen információmorzsával terheljem az olvasót. A legtöbb mozdonyindulás-fotózást nem számoltam, de tutira a badacsonyi megállóhelyen történhetett. A leghangulatosabb vasútállomás továbbra is Földváron, a legjobb fagyi pedig továbbra is Szemesen van. A legjobb ebédet most hirtelen nem tudnám megmondani, de valószínűleg a badacsonyi étteremsor és a révfülöpi Gomba étterem közül kellene választani. Ez nem reklám, de ha esetleg meg akarnának szponzorálni néhány ingyen ebéddel, állok elébe :) Különdíjat kap a süllő, amit a szigligeti süllőfesztiválon ettünk Mariannommal:

115000.jpg

És most hirtelen nem jut más eszembe. A Dunáról is vannak hasonló számaim, de azok jóval alacsonyabbak, ami kicsit furcsa ahhoz képest, hogy itt van helyben, nem kell hozzá órákat vonatozni :)

5 komment

Címkék: énblog statisztika balaton utazás vasút hajó 2025 kelén ms

Megint ellopták a Badacsonyt a felhők

2025.11.07. 06:00 :: Hamster

A múltkor mutattam egy viharosan szeles-felhős átkelést Fonyódról Badacsonyba, és most itt a párja, bár sokkal barátságosabb kivitelben:

dsc_3382.JPG

Míg a múltkor minden borult volt, és a szürkeségben csak egy kicsit más árnyalatú szürke paca volt a hegy helye, most a tó felett szépen sütött a nap, csak a hegy tetején ült egy felhő, ...

dsc_3400b.JPG

... ami szép lassan csordogált lefelé a hegyoldalon, egyre vékonyodva, végül teljesen eltűnve. Majdnem azt írtam, hogy "köddé válva", de pont hogy nem :)

dsc_3342c.JPG

A szárazföld felett mindenütt alacsonyra került felhők úszkáltak, ezen a képen például a Gulács nem nagyon látszik tőlük.

3 komment

Címkék: énblog balaton utazás badacsony képek természet felhők

Lehet, hogy az utolsó menetrend szerinti szárnyashajó Magyarországon?

2025.11.04. 06:00 :: Hamster

A cím nem véletlenül kérdés: hivatalosan tudtommal nem lett kimondva, viszont hajós körökben gyakorlatilag tényként kezelik, hogy idén október 11-én elment az utolsó rendszeresen közlekedő magyarországi szárnyashajó, és ha jövőre még látni fogjuk a jelenleg működőképes két jármű valamelyikét, akkor valószínűleg csak különmeneteken és kombinált turisztikai programokon. Mindenesetre a Vigadó térre érkezés előtt a személyzet úgy búcsúzott az utasoktól, hogy lezárult egy korszak, és remélik, hogy egyszer újra lesz szárnyashajó közlekedés Európában (bár tudtommal a görög szigetek közt még van, és talán volt szovjet területeken is), ha ez jelent valamit.

dsc_2626.jpg

A búcsú szelét érezve az utolsó hetekben igyekeztem időt szakítani arra, hogy kimenjek megnézni az utolsónak megmaradt esztergomi járat visszaérkezését Pestre. Ez elvileg csak szeptemberig közlekedett, akkor is csak péntek-szombat-vasárnap, de végül két héttel meghosszabbították a szezont, igaz, csak pénteki és szombati napokon. Én úgy vettem, hogy azért tették ezt, hogy aki lemaradt, annak legyen még egy esélye menni egyet ezzel a szerintem csodálatos járműfajtával.

img_4457a.JPG

Az itthoni szárnyashajók elég gyorsan szorultak vissza: a legnagyobb, Sólyom sorozatú hajók már a 2010-es évek közepe óta nem jártak, de két éve még elcsíptem az utolsó működőképes Vöcsköt, a II-est, amivel '86-ban a Queen együttes Pestre érkezett. Tavaly aztán az a hajó már vízre se került, viszont többször láttam, hogy a legkisebb típusból, a Bíbicből egyszerre kettő csinálta az esztergomi járatot, egy harmadik példány pedig tartalékban állt.

dsc_2509.jpg

Idén viszont már csak kettő járt közülük (az I-es és a IV-es), de sose láttam őket egyszerre dolgozni. Aztán nyáron jött a hír, hogy elbontották a Vöcsök II-t és a Bíbic III-at (utóbbi már 2011 óta nem járt), illetve a kétezres években magántulajdonként az országba került, és rendszeresen talán soha nem is közlekedő Quicksilvert.

dsc_2679a.jpg

Október 11-én tehát közlekedésmániásként egyszerűen ki kellett mennem a kora reggeli Duna-parti szélbe, hogy elkapjam a Bíbic I talán utolsó menetrend szerinti indulását Esztergomba. A "menetrend szerint" megfogalmazás annak szól, hogy különjáratként még legalább kétszer ment utána. Legjobb tudomásom szerint a két megmaradt példány (az I-es és a II-es) nem lett selejtezve, szóval még bármi megtörténhet...

180033.jpg

A reggeli fotó után nem sokkal vonatra ültünk Mariannal, és felmentünk Esztergomba, hogy felszálljunk a hajóra, és visszajöjjünk vele Pestre. Hozzánk hasonlóan többen búcsúzási céllal jöttek, de voltak "sima" utasok is, akik nem értették a bevezetőben említett búcsúbeszédet és az azt követő szomorú tapsot. Miután a Vigadó téren kiraktak bennünket, búcsúcsokrot kapott a hajó és személyzete, majd az áramvonalas kis járgány szirénaszó kíséretében indult vissza a Bem rakparti Mahart-Passnave bázisra.

Az út során elég sokat videóztam, majd az így kapott - magamhoz képest elég hosszú - filmecskét feliratoztam is, hogy emészthetőbb legyen azok számára is, akik nem tudják, mit kell nézni a képen. Például érdekes figyelni, ahogy az indulás után normál hajóként haladó jármű valahol 30 km/h fölött kiemelkedik szárnyra, és onnantól kezdve úgy gyorsul, mintha nem is hajó lenne. Utaztam már nagyon gyors motorcsónakon, de ez valami annál is különlegesebb érzés!

waze_szarnyashajo.jpg

Mivel a telefonomon nem volt GPS-es sebességmérő alkalmazás, Mariann a Waze-ben screenshotolta, hogy mennyivel megyünk, ami 69-70 km/h körüli sebességeket jelzett - plusz Budapestre érve folyamatosan dobta a figyelmeztetéseket, hogy gyorsabban megyünk a megengedettnél :) Szerintem érdemes feliratokkal végignézni a videót, elég jól visszaadja az út pillanatait! 

10 komment

Címkék: énblog budapest utazás videó képek duna naplemente bíbic hajó technikatörténet szárnyashajó vöcsök

A dízel és villany határán: három jelenet az északi partról

2025.11.03. 06:00 :: Hamster

Tudom, hogy a vasútpuristák szerint a villamosítás rossz, a villamosítás gonosz, de én egy csomót vonatoztam Svájcban, és határozottan az a véleményem, hogy ami szép, azt nem tudja elrontani a felsővezeték, úgyhogy nekem nagyon féloldalas az északi part azzal, hogy Pest felől Füredig villanymozdonyozás van, onnantól Tapolcáig (és azon túl) dízel, Keszthelytől meg megint villany. Persze én is imádom a dízelmozdonyokat, de azért az igazán környezetbarát az lenne, ha mindenhol villannyal mennének a vonatok. De persze mindegy, hogy szerintem mi lenne jó, videózni csak azt tudom, ami van :)

(A videóhoz magyarázó feliratok is tartoznak, a "CC" gombbal lehet bekapcsolni őket)

4 komment

Címkék: balaton utazás videó vasút henschel csak egy videó

Pótos nosztalgia

2025.11.01. 18:00 :: Hamster

Néhány éve csodaként éltem meg, hogy nem csak hogy lett egy hetvenes évekbeli BKV állapotú favázas motorkocsija a városnak, de még egy hozzá passzoló pótkocsit is felújítottak, mellyel együtt közlekedhet.

dsc_2815.jpg

Mindez azért volt hatalmas dolog, mert évtizedeken át álmodozni se volt érdemes arról, hogy pótkocsis nosztalgiavillamos közlekedjen Budapesten. Valószínűleg fel se merült, hogy felújítsanak egyet a meglevő motorkocsikhoz, pedig mi civilek például szerettük volna, ha a típus 75. születésnapjára talpra állítanak egy középbejáratút. Aztán a közelmúltban szépen sorban felújítottak egy sor régi kocsit, és egyszercsak mégis rendszeres lett az ehhez hasonló szerelvények közlekedtetése, lásd itt és itt. (A középbejáratú továbbra is felújításra vár, viszont már nem tűnik sci-finek, hogy egyszer majd azzal is utazhatunk)

dsc_2842.jpg

Szeptember végén a Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesület (VTTE) hívott meg egy ilyen pótkocsis különjáratra, keresztül-kasul a városon, gondosan ügyelve arra, hogy a motorkocsi végig elöl legyen, ne kelljen visszaforduláshoz megbontani a szerelvényt. Bizonyára klassz logikai játék volt megtervezni az utat, menet közben meg lehetett reménykedni, hogy ne legyen baleset vagy fennakadás, ami elszúrja az itinert :)

154340.jpg

Ezen a Pacsirtatelepen készült képen jól látható, hogy a motor- és a pótkocsi gyártása közt eltelt néhány évtized: a 2806-os (balra) 1911-ből származik, amikor a járművek a motorok mérete miatt magas építésűek (995 mm padlómagasság) voltak, a hozzájuk tartozó pótokkal együtt. Az 1939-től gyártott típushoz tartozó 5884-es (jobbra) hozzá képest szinte alacsonypadlós (728 mm).

15 komment

Címkék: énblog budapest város képek villamos nosztalgiavillamos pótkocsi 2806 favázas 5884

Kékszalag-üldözés, naplementék, Balaton-átúszás és random elkapott életképek

2025.10.30. 06:00 :: Hamster

Ahogy egyszer már írtam, nem lehet az egész nyarat a Balatonon tölteni, de azért törekedni kell rá. A meglehetősen hideg és barátságtalan május után a meteorológiai nyár során igyekeztem a legtöbb hétvégére ráugrani, néha pedig sima estékre is. A Kékszalagot idén nem sikerült rendesen elcsípnem, viszont láttam máshol, máskor vitorlásokat. Voltak naplementézések, illetve kicsit jobban meg tudtam nézni a Balaton-átúszás kapcsán zajló extra forgalmat, és még a vasútnak se sikerült elrontani az élményeket, pedig próbálkoztak :) Ebben a válogatásban igyekeztem kerülni a korábbi "ilyen és ilyen típusú hajó hátrázik balról, miközben ekkor és ekkor épült hajó kormányállásából ad kürtjelzést a hajóvezető" jellegű képaláírásokat, és inkább élménybeszámolót készíteni:

2025 nyara a Balatonon
Kékszalag-üldözés, naplementék, Balaton-átúszás és random elkapott életképek

Szólj hozzá!

Címkék: énblog balaton közlekedés utazás vitorlás hajó kékszalag hampage

Ex-szárnyashajó helyett rövid forduló az Agárddal Agárdról

2025.10.28. 06:00 :: Hamster

Valakinek "a Balaton a Riviéra", nekünk gyerekkorunkban meg a Velencei-tó volt a Balaton. Pontosabban Balaton-pótló, mert tapasztalatból tudtuk, hogy ez a kisebb víz csak fékezett habzású utánzat :) Viszont Trabanttal kényelmesen el lehetett érni: később indulhattunk, hamarabb hazaértünk, a kettő közt lehetett fürdeni, főtt kukoricát, később gofrit enni, gusztustalan nyilvános vécére menni, bögöly által megcsípődni, meg ilyesmik. Egyszer pedig hajóra is szálltunk, arra, ami itt lent a képen látható. 2024-ben ez a járgány sajnos nem közlekedett, helyette egy aranyos úszó szappantartóval mentünk, amiről viszont jól körbe lehetett fényképezni a szárnyashajóból átépített vízibuszt:

Egy rövid forduló Agárdon az Agárddal 2024 augusztusában
Szárnyashajóból lett vízibusz és mini átkelők

2 komment

Címkék: közlekedés utazás hajó hampage szárnyashajó Velencei-tó

Dunai életképek 2025 első feléből

2025.10.23. 08:21 :: Hamster

Ezek a hajós oldalak kezdenek olyan rendszeres beszámolók lenni, mint a villamosos életképeim, bár itt ritkábban van vágányzár miatti buszos pótlás, kúszóváltózás pedig szinte soha. Egyszer majd ha valaki össze akarja rakni, hogy mi minden mozgott a Dunán eme időszakban, itt képet kaphat róla - nem is egyet, hanem sokat :) Idén is jöttek új hajók a Dunára, de egyelőre nem láttam, hogy eltűnt volna valami régi helyettük, ami az én szempontból persze nem baj. Ebben az adagban még nem siratom a szárnyashajók meglepően gyors visszavonulását, csak egy képen bukkan fel az egyik Bíbic, van viszont dízel-villamos lapátkerekes, ex-holland masinák, és persze nincs hajós oldal vízibuszok nélkül:

2025 első fele a Duna budapesti szakaszán
Lapátkerekes, partraszállító és vízibusz

2 komment

Címkék: budapest közlekedés duna hajó hampage vízibusz

Amikor emlékezetből indult el a hajó a túlpartra

2025.10.22. 06:00 :: Hamster

Nem sok útitársam volt, amikor egy különösen barátságtalan reggel áthajóztam Fonyódról Badacsonyba, de nagyon szép utazás volt! Amikor elindultunk a fonyódi kikötőből, gyakorlatilag nem is látszott a Badacsony, csak a Gulács és az Örsi-hegy volt sejthető, aztán szerencsére előkerült a kedvenc északi parti vasúti megállóhelyem fölötti hegyecske :) A videóhoz magyarázó felirat is tartozik, amit a "CC" gombbal lehet bekapcsolni.

8 komment

Címkék: balaton utazás videó badacsony hajó fonyód katamarán csak egy videó siófok ms

A VII. Ferihegyi Ikarus Találkozó néhány pillanata

2025.10.21. 06:00 :: Hamster

Megint volt busztalálkozó az Aeroparkban. Az idő nem volt szép, a buszok igen :) A videóhoz elég sok magyarázó feliratot írtam, ehhez a buszok adatait a netről vettem, remélhetőleg stimmelnek. Például az, hogy az indexképen jobbra látható Ikarus 66-os fiatalabb, mint a balra látható kockabusz!

3 komment

Címkék: videó busz ikarus nosztalgiabusz faros gépsárkány csak egy videó aeropark

süti beállítások módosítása