Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (156) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (958) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (328) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (56) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (146) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (6) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (13) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (439) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (616) vasútállomás (5) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (943) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (21) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (346) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Már miért ne lenne jó hely a Budai Vár?

2009.01.21. 20:55 :: Hamster

Érdekes - és felvállaltan provokatívnak szánt - írást olvastam a budai Várnegyedről a Városképp blogon.  Ti. hogy "jelenlegi állapotában egy csőd". Gondolkodtam egy sort azon, hogy ebben vajon mennyi a szokásos magyar busongás, miszerint nekünk a sz*r se elég büdös (és amely hozzáállás eme blogtól sem áll elég messze;), és mennyi az igazság.

Nyilván a mi kis várunk is rendelkezik mindazon hibákkal, mint egész Budapest, vagy az ország. Nyilván szeretnénk szebbnek, tisztábbnak, csillogóbbnak, egyedibbnek látni azt, ami a miénk. És igen, nyilván van pár oda nem illő épület is ott.

Ugyanakkor meg kell említeni egy aprócska-picike kis tényt: a budai vár (rájöttem, hogy mégis inkább végig kisbetűvel írom, de nem nemecsekeskedésből, hanem mert tulajdonnévnek túl egyszerű az elnevezés) egyik legnagyobb csodája, hogy még létezik. Ez persze Budapest tetszőleges régi részéről elmondható, de egyszer el kellene kezdenünk végre örülni ennek. Ott van például a varsói óváros, ami gyakorlatilag tizenpár éve "készült" csak el, mégse láttam, hogy olyan nagyon szégyellnék.

El kéne fogadnunk, hogy hozott anyagból dolgozunk. Ez persze mindenütt így van, de boldogabb helyeken ha elkészül valami jó, akkor az úgy maradhat. Mi ilyen szempontból nem voltunk boldog hely. Még csak alig több mint hatvan éve, hogy a második világháború összes nagyhatalma versengett egymással azon, hogy minél kevesebb maradjon a városból! Na jó, csak majdnem az összes - a japánok túl messze laktak; különben pár kamikáze ide is jutott volna :( És ez a pusztítás nem az első volt a Várnegyed esetében. Minden újjáépítés átalakítással járt, mert az új idők új emberei az éppen aktuális igényeiknek és ideáljainak próbálták megfeleltetni a végeredményt.

Szerintem pont ettől izgalmas a végeredmény, hogy nem egyetlen korszak egy kaptafára készült épületei sorakoznak egymás után. Van az átlényegült házak közt, ami jobban sikerült, és van, ami kevésbé, de én mindig találok újabb és újabb nézegetnivalót, ha - sajnos viszonylag ritkán - erre vezet utam. Kit érdekel, hogy az adott ház hogyan nézett ki száz éve? És ha az meg arra nem hasonlított, ami 1700-ban állt ott? Az pedig a török idők előttire? (Voltaképp a gondolatindító blogbejegyzés is ezt feszegette, csak más kicsengéssel, mint én.)

A "vár" mint városépítészeti objektum, amúgy is Patyomkin-kategória jó ideje. A bajor II. Lajos Neuschwanstein-ja valószínűleg a kontinens egyik legismertebb turistalátványossága, pedig teljes egészében az 1860-as években épült. Ehhez képest a mi várunkban konkrétan élnek emberek, nem csak egy díszlet. Meg amúgy is, miért legyen második "Arany utcácska" mondjuk az Úri utca? Abból már van egy, a miénk legyen másmilyen. (Túl azon, hogy szerintem Prága egyik legkevésbé érdekes része az ottani vár, Szent Vitus katedrális ide vagy oda...)

Nem tudom, milyen turisták mit pusmognak, amikor itt vannak, de nem hiszem, hogy újonnan nyitott boltoktól előnyére változna bármi is. Túl azon, hogy az egy újabb festett felhő kergetése lenne, hiszen egy olyan állapotot mutatna, ami nem feltétlenül volt jellemző a helyre. A Vár gondja szerintem nem építészeti, maximum városépítészeti - de inkább szervezési: az a rengeteg autó, az nem kéne az utcákra. Egyszer szeretném végre a Dísz teret látni, és nem egy parkolót! Aztán kellene még pár jó étterem, ahol nem húzzák le az embert rossz kajákkal. Kéne egy olyan Halászbástya, ahol nem szednek belépőt. Na jó, a Honvédparancsnokság romjait el lehetne tolni, észben tartva azt, hogy az az épület amúgy is idegentest volt a Várban, amikor száztizenvalahány évvel ezelőtt felépült. Ha már se visszaépíteni nem bírják, se elszakadni attól a téveszmétől, hogy oda mindenképpen egyetlen hatalmas épület kell, akkor legyen helyette park. Platánfás sétány a Szent György térig, vagy állandósult Mesterségek Utcája, vagy papucs orrán pamutbojt, csak valami gyökeresen más.

Mindenesetre engem nem zavar jelenkori várnegyedünk - szerintem a csőd nem így néz ki. A "minél régebbi, annál jobb a turistáknak" hozzáállással sem értek egyet: szerintem a turisták 80%-a nem tudna két épületet kor alapján megkülönböztetni egymástól. Odaviszik/terelik őket valahova, látnak valamit, ami régebben épült, mint a ház, ahol laknak, és akkor már jó nekik. A többi csak propaganda kérdése :) Esetleg kicsit segíthet, ha a helyiek nem teljesen búvalbégetett negativizmussal járkálnak körülöttük, hanem látszik, hogy jól vannak, mert otthon vannak...

Ez lett volna a véleményem a polgárvárosról - a már legutolsó Habsburg-korabeli átépítésekor is csak díszlet indíttatású Palotát most hagyjuk.

36 komment

Címkék: budapest város társadalom utcakép pozitívum

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr98894318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Egy valamit tessék meghagyni: valamelyik kis átjáró oldalában egész kafa rétest árulnak :)

A Honvédparancsnoksággal meg felőlem kezdhetnek bármit, csak ne így nézzen ki, mint most.
Én meg a II. világháború előtti palotát szeretnék, mert ez a mostani sajnos nem más, mint egy buzi komenisták által helyreállítottnak nevezett, de valójában közel sem olyam, mint lehetne...
Némi belső ellentmondást érzek az írásban.
30-35 éve a vár még inkább élő városrész volt, mint turistalátványosság. Jó étterem akkor sem volt, a Dísz tér is tele volt autókkal.
Viszont nem volt minden kapualjban valami bóvliáruda, amitől mostanság a vár inkább bazárhoz hasonlít, mintsem lakónegyedhez.

A honvédfőpság épületét illetően egyetértek, valamint a Szt. György tér nyugati oldalával is kellene valamit kezdeni.
@Qué: Csak kicsit ellentmondás - én a városban másutt is örülnék az olyan autótalanított terekkel, mint a Bazilika előtti térség :)
Na, örülök hogy megszólal más is a témában hatásunkra!

Kár volt leírnom ezt az üzlethelyiséges dolgot, mert most mindenki azt hiszi, hogy én egy bazárrá akarom degradálni a negyedet. Annyit akartam volna csak ezzel kifejezni, hogy

1. a helyi lakosoknak is jó lenne, ha több mindent itt helyben el tudnának intézni
2. az utcákat is élőbbé varázsolná több üzlet - ami nem jelenti azt, sőt! Isten ments, hogy minden egyes épületben legyen ilyesmi, de azért több lehetne belőle. Ahogy a háború előtt is több volt, csak akkor azt az épületek torzulásának tekintették, miközben csak a természetes igényt elégítették ki. Ezt az igényt - ami valójában megvan - újra ki kell elégíteni.

Ettől még nem lenne a várból egy éjjel nappal tolongó és hangoskodó turistákkal teli élettér. Ugyanis a városban betöltött helyzete nem engedi ezt meg. Ettől még ugyanúgy meglehetne a csendes és nyugodt Tóth Árpád sétány és Úri utca. Én csak azt szeretném, ha lenne egy tengely (Bécsi kapu tér - Fortuna utca - Szentháromság tér - Tárnok utca - Dísz tér) ahol az autók a jelenleginél kevéssé, az gyalogosok pedig jobban tudnak "érvényesülni".

És ha már a Te blogodról van szó: Baromira hiányzik a Krisztinavárosi villamosvonal belvárosi összeköttetése. De ez gondolom nem új! :)
Hát nem t'om. Legalább a mienk... És még mindig a legszebb része Budapestnek... amiért egy vidéki is lelkesedhet... egyszerűen gyönyörű
BDzsH: Meg kellene kérdezni a helybelieket, mennyi üzlet kellene nekik. Túl sok biztos nem. A gagyibolt-szindróma viszont valószínűleg felütné a fejét, mint a Váci utcában, vagy Szentendrén.
A Szt György téri rom eltűntetésére épp most volt 10 milliárd Ft EU támogatás, csak ezt a pénzt - imbecilis indokokra hivatkozva - kitessékelte a kerületéből a helyi polgármester és agyatlan bábokból álló testülete, nehogymá' a büdös kommunisták építsenek valamit. A kormánynak ennél jobbat nem is tehettek, futnak is már az MSZP-sek a jó kis pénzzel és még egy 100%-os bűnbakjuk is van a butácska polgármester személyében. Ettől persze a három emberöltő óta árválkodó rom még rom marad. A lóvé elpárolog, a nagymamik megint megválasztják ezt a teszetosza fickót, akinek csak arra van figyelme, hogy a helyi lap minden borítóján és minden második oldalán fotóval szerepeljen. Itt lakom. A bőrömön érzem, hogyan romlik ez a negyed. Hogyan diadalmaskodik a hozzá nem értés, a fantáziátlanság, a kicsinyesség. Mai vezetőinek, ez nyolc év alatt bőséggel kiderült, egyáltalán semmiféle elképzelésük nincs a rájuk bízott városrészről. Ha csak a "soha semmi ne változzék!" félve hebegett parancsa nem az. Ide mindig is olyan sok állami pénz jön, hogy, ha valaki semmit nem csinál, mint most, valami történés akkor is lesz. Most pld. hatalmas adófizetői (nem egyházi) pénzért felújítják a Mátyás templomot. Megújult a Szentháromság szobor is. Olyan, mintha történne valami, csak ehhez a helyi vezetésnek semmi köze. Amihez lenne, mondjuk a 30 éve omladozó Várkert Bazárhoz, vagy a Clark Ádám téri üres telek beépítéséhez, a Szt. György tér nyugati térfalához, stb, azokat folyamatosan akadályozzák, botlasztják. Ha valami élet sarjad, mint a Püspökkert nevű kellemes teraszos szórakozóhely, akkor azt gyorsan kinyírják, hogy a hiéna lehúzós vendéglátósoknak ne legyen olyan konkurenciája, amely becsületes árakon adja a sört. Bocs, hosszú voltam. Reggelig tudnék panaszkodni. Jó hely, barmokkal az élen.
@Hamster: Egyett értek Veled! Sűrűn sétálok fenn a várban és mindig nézem változott-e valami jó irányban...
ambivalens a Várral (mint városrész nagy betűvel írandó) kapcsolatos véleményem: a világon nincs még egy ilyen történelmi városrész, ahol este 6-kor minden bezár, míg napközben évente kb. 10 mllió turista járja az utcákat. mint helyben lakó, nekem így jó, de nem biztos, hogy a nem itt lakó többség is így gondolja. csak turistavendéglők vannak, olyanok, ahova soha többet nem tér vissza a vendég. a Halászbástya fizetőssé tétele hihetetlen baklövés. a bazárokkal is nehéz megbarátkozni, de legalább gipszkakast nem árulnak:-) a Mátyás templom rekonstrukciója örökké tartó folyamatnak látszik. ráadásul évek óta belépődíjas is. a volt honvédparancsnokság épületének sorsa pedig önálló blogot érdemelne. annak viszont örülök, hogy az ön(kény)kormányzat blokkolta a romépületre tervezett ulramodern sapka megépítését. (bár valószínűleg más okok miatt tehette...)
súlyos gond a hatalmas autóforgalom is. miköben a Várban parkolásért 24 órán át fizetni kell (ez oké), ingyenesen lehet áthajtani a Hunyadi utcán fel, a Dísz téren át a Palota út, vagy a Lovas utca felé, hatalmas átmenőforgalmat generálva, gyakran blokkolva a BKV-buszokat. (az is külön blog lehetne, hogy ilyen ócskavassal utaztatjuk az egyéni turistákat). a Várban parkoló autók eltüntetésére egyelőre nincs remény.
és ami jó a Várban: az épületek döntő többsége legalábbis kívülről szép, rendezett, a Tóth Árpád sétány is kellemes hely, talán egyszer majd a Palotáig is el lehet sétálni. és persze a múzeumi negyed is nagyon rendben van.
jó itt lakni a sok gond ellenére is:-)

Az a baj a várral, hogy kikerült a város körforgásából. Szinte csak a turisták használják. Esélytelen egy középosztálybelinek oda felköltözni, így viszont az oda születettek, és a felső tízezer prominensei belterjessé teszik a lakosság összetételét.

Mióta sorompó zárja el az autóforgalom elől, még az a lehetőség is megszűnt, hogy felszaladjon valaki egy üzletbe vásárolni, vagy mondjuk saját autójával elmenjen vacsorázni egyik este.

Az épített környezet védelme a városrész funkcióvesztésével járt. Próbálják még lélegeztetni mesterségek ünnepével, egyébbel, de ez már nem teszi újra élővé a Budai Várat.

:-(
A 80-as években sokat jártunk fel sétálni. Akkor még volt élet a nyári estéken, ingyen mentünk kilátni a Halászbástyára, bámultuk a nyugati kocsikat a Hilton előtt. Volt egy hangulata ennek, legalábbis gyerekfejjel.
Ma azt látom, hogy nincs stílus! Ez a legnagyobb hiba! Nézd meg a prágai várat! Nagyobb ugyan a budainál, de van stílusa, ami nálunk is lehetne, de amíg nem foglalkoznak azzal, hogy egy-egy épület vagy üzlet hogy néz ki, nem is lesz. A kávézók és hangulatos kis üzletek hiánya, pedig az egész országra, nemcsak a várra jellemző.
@Walter Melone:
Tudod milyen lakásokat láttam a várban? Nem hinnél a szemednek! A legótvarabb józsefvárosi szükséglakásokkal tudnám összehasonlítani némelyiket. Többnyire nem a felső tízezer lakja a várat, -ők már átköltöztek a budai hegyekbe- hanem idős emberek. Van persze kivétel, néhány szépen felújított ház vagy lakás képében, de nem ez az általános.
Sajnos.
austinpowers : A Hilton előtti autók, meg a mélygarázs bejáratának bámulása nekem is megvolt, bár egyszerűbb volt a Gellért szálló előtt, mert közel volt Nagyihoz :) Ugyanakkor újra el kéne mennem a prágai Várba, mert nekem nem rémlik semmi stílus onnan. Lent, alatta, az jó volt, de fent nekem eléggé semmilyennek tűnt. Na, majd legközelebb. De ettől még jobban örülnék, ha saját karaktert hagynánk a Várunknak.

Itt jegzyem meg, hogy nekem a Palota belsejében levő múzeumok is bejönnek, nem vinném el őket semmilyen aranyfüstös-márványos trónterem kedvéért sem :) Az Oroszlános udvar meg a város leghangulatosabb rendezvény-helyszíne.
@jazzcool: Milyen üzletek hiányoznak leginkább? És miért nincsenek ilyenek? Nem engedik, hogy legyenek, vagy nincs rájuk igény? Az idős helyiek hova járnak vásárolni?
WM : Milyen üzletbe akarnál oda felszaladni? Mi van ott, ami nincs jobb helyen másutt? Illetve mi lehetne ott? És miért autóval?

A kinézetet se értem, mert nagyon gáz kinézetű épület már nem nagyon van szerintem a Várban. Onnan egy sarokra igen, de bent? (továbbra sem a Dísz téri Szent Tehénről beszélek)
@Hamster: most már üzlet sem hiányzik, amióta a Tárnok utcában megnyílt egy klassz élelmiszerbolt. előtte is volt ott bolt, de az koszos volt, kicsi választékkal és roppant magas árakkal. tönkre is ment.
Hamster , nekem az egész Várnegyedről II . Lajos jut az eszembe . Főként a Mátyás- templom átépítéséről . De a kezdetek óta szinte minden korszak gondosan "ledózerolta" azt a helyet , és saját izlése szerint átépítette . Szerintem hungaricum a II. József idején átépített templomok sora is ( mert nem csak a Várszínház épülete volt ilyen !)...Jellemző , hogy a " patina " mennyire újkori szokott lenni ...Ennek ellenére, ha rajtam múlna , mindent vissza , de a Főparancsnokságot mindenképpen ( láttam régi fényképeken , nekem tetszik ...)És , ha lehetne, a Teleki - palotát is ...
@Hamster:

Nincs ott semmi olyan. De lehetne. Viszont nem lesz. Azért, mert nem éri meg. Irtózatos pénzeket kérnek bérleti díj fejében, és viszonylag kicsi forgalomra van kilátásod. Azok is inkább csak turisták lesznek.

A Liszt Ferenc tér egy nyári délutánon tele van élettel. A várba ezt nem tudod felvinni, amíg le van zárva.

Azért autóval, mert nem tudsz parkolni a Moszkva téren, hogy felszállj a várbuszra. Ha meg parkolsz, akkor retteghetsz, hogy visszaérj mielőtt lejár a jegyed.

Tehát egy autóval közlekedő számára szinte megközelíthetetlen (emberi körülmények között) a vár. :-(
@Walter Melone: azért a budai Vár úgynevezett szoknyáján, azaz pld. a Lovas utcában, vagy a Toldyban lehet parkolni hétköznap 18 óra után ingyen, hétvégén meg egész nap. amúgy a Tárnok utcában nemrég megnyílt élelmiszerüzletnek jelentős a forgalma. nem véletlenül tart nyitva hét napon át.
@jazzcool:

Persze, de ettől még nem integrálódik vissza a város életébe az a terület. Körbezárták elkerítették most meg nézzük ahogy szépen leépül.

Kár érte.
VM : De miért kéne integrálódnia? Egy falakkal körbezárt, a körneyzeténél lényegesen mgasabban fekvő, csak pár útvonalon megkzöelíthető, keskeny (és süllyedékeny:) utcákkal átszőtt városrészről beszélünk. Pont az a jó benne, hogy más, mint a város többi része.
Azért kell integrálódnia, mert a Várban élők sem érdemlik meg azt a luxust, hogy Budapest legpatinásabb történelmi negyede csak az övék legyen, bármennyire szeretnék. A sorompónál rosszabb üzenetű, "idegeneket" távoltartó gesztus nem képzelhető el. Ami pedig az üzleteket illeti, egy ilyen rangú városrészben Európa komoly helyein nem a CBA-nak örülnek, mert az természetes, hanem a lakhatatlan, rossz életminőségű, nedves földszinti lakások helyén luxus butikok, galériák, kisebb kávézók, cukrászdák, éttermek, kézműves boltok sorakoznak. Éppen elég számú ahhoz, hogy ne a létező öt-hat lehúzós étterem létezhessen csak, de azok konkurensei is, szolgáltatásban, árban. Olyan helyek, ahová akkor is szívesen fölvándorolnak a budapestiek, ha éppen nincs hatalmas turista szezon. Mindezt azért, mert egyszerűen: jó ott lennni. Ahogyan most nem az. A mesterségek ünnepe miért 7 nap egy évben? Miért nem 365? És miért nem rengeteg kis üzletben zajlik? A kapualjak ülőfülkéi miért csak a középkorban szolgálták a kereskedelmet? Ma miért nem? Életidegen baromság úgy tekinteni egy városrészre, mint egy múzeumra. Firenze, Velence, Krakkó, Lübeck, egy csomó francia városka piacai a mai napig piacok. Csak a tök tufa, műveletlen, valódi hagyományiról semmit nem tudó, hazafiatlan, talajvesztett, mégis fárasztóan demagóg, magát jobbos érzelműnek gondoló, valójában strukturális kommunista kerületi vezetés gondolja, hogy az jó, ha egy városrész halott. Szinte látom, ahogy az 1686-os ostrom után a mai idióták szemléletével, a Vár urai sírva borultak a középkori romokra, mindegyiket egyenként megőrzendő kincsként kezelve, és nem építették rá az akkor vadonatújnak számító, ma is ismert barok Várnegyedet. Ami a Szt György teret illeti, én már leszarom, hogy koporsó, vagy nem koporsó. Akár lehet az is, csak valami a szeméttelep és macskarezervátum helyett legyen már. A II. világháború 64 évvel ezelőtt végetért. Akár tólják le azt az ócska romot, aminek már az eredetije is egy idióta parvenű, megalomán baromság volt, s amitől a jobb ízlésű kortársak is vért hánytak. Vessék be a helyét fűvel, pitypanggal, lucernával, bármivel, ha már a kerület nagyarcai építeni tehetségtelenek, buták és kisszerűek. A 10 milliárdot pedig, amitől közveszélyes döntéseikkel megfosztották a Várat, a kerület lakóit, hozzák be otthonról és fizessék be! Vagy üljék le börtönben, mert amit művelnek, ha nem is hűtlen, de hanyag kezelés, az tuti.
@Máriáshuncut:

Igen, nagyjából ezt hiányolom én is...
@Máriáshuncut: A kedves budapestiek csak kocsival mehetnek fel valahova? Én még mindig feljutottam oda, ha fel akartam. És hova tennék azt a sok autót, amikor most se üresek az utcák?

A barcelónai gótikus negyedben se azért volt élet, mert mindenki ott koszolt jobbra-balra kocsival. Dubrovnikban se (bár ott huszonvalahány éve jártam, de gondolom ma se visz autópálya oda be).

Kocsi nélkül miért nem tudunk életet elképzelni valahova? Annyira azért nincs magasan a Várnegyed...
@Máriáshuncut:
Azzal nem értek egyet, hogy az autósforgalom előtt meg kellene nyitni a Várnegyedet. Többen is említették már, hogy rengeteg az autó a várban-ettől csak még több lenne. Nem hiszem, hogy ennél is több kocsi kellene ide, nem beszélve a forgalom megnövekedéséről.
Annak idején-már több mint tíz éve -a mi utcánkat teljesen elzárták a forgalomtól, mert megsüllyedtek a házak, és repedezni kezdtek a falak. Szerintem ha több autót, kirándulóbuszt engednének átdübörögni ezeken az amúgyis szűk utcákon, az épületek állaga is tovább romlana (egyébként a repedezés még így sem szűnt meg teljesen)
Persze ez a jelenség nem az autók és a buszok műve, hanem a vár alatti barlangrendszer miatt nem elég masszív a talaj, viszont nem lenne szerencsés, ha ez tovább romlana.

...Ennek ellenére, jó itt lenni!
Walter Melone: nem épül le, ez egyszerűen nem igaz. ha lassan is, de fejlődik. az önkormányzat pld. a Dísz téren rendbehozta az általa tulajdonolt házak homlokzatát, bár állítom, hogy a mi házunk, amelyben minden lakás mgántulajdon lett, a Vár legszebb állapotban lévő ingatlana. azaz a lakók törődnek tulajdonukkal, magukénak érzik. A Szent György tér tényleg gáz, bár most a nyugati oldal is valahogy kinéz. Gáz a Dísz téren a volt külügyminisztérium helyén lévő üres telek, ahol bódékban árulnak magyarosch cuccokat. a romépületet pedig le kéne bontani, parkosítani. ez olcsón és gyorsan megoldható. és ha egyszer majd lesznek épkézláb tervek, akkor lehet oda építeni.
@jazzcool:

A házak állagát tényleg megóvják. A leépülés alatt a funkciók megszűnését értem. Nem élő az a várnegyed, hanem valami Patyomkin város. Életet kellene bele lehelni.

@Hamster:
"Kocsi nélkül miért nem tudunk életet elképzelni valahova?"

Nem az a baj, hogy nem lehet behajtani, hanem az, hogy ha kocsival közlekedsz akkor a várba bejutás baromi drága, és elég körülményes. ennyi. kellene parkoló olcsón, esetleg a várbusz integrálódhatna transfer járattá amit a parkolási díj ellenében igénybe lehetne venni, vagy buszjeggyel parkolni...

Ezek nincsenek megoldva...

@sunrise:

Én is szeretnék ott lakni, de mint fentebb írtam, egy középosztálybelinek nincs erre esélye. Sztem ez is baj...
@Walter Melone: nem értem a parkolási gondodat, a környező utcákban lehet megállni, igaz, szegény ott lakók hétvégeken nagyon szenvednek a hatalmas autóforgalomtól. a Váron belül lényegében nincs üres parkolóhely. Amúgy sehol a világon nem szokás autóval behajtani a történelmi városrészbe.
a lakásárak olyanok, amilyet a piac kialakít. sokan akarnak elköltözni bérelt lakásukból öröklakásba, mert a műemlék lakásokat egyelőre nem adja el az önkormányzat. a bérlakások ára négyzetméterenként kb 300 ezer ft, azaz nem elérhetetlen.
A sorompók kapcsán az ellenszenves, de jól érthető gesztusról írtam. Eszemben sincs több autót beereszteni a Várba. Sőt. Azt is ellenőrizném, miért lehet, hogy a tiltások ellenére a Hilton és a Kulturinnov buszai éves szinten ezres nagyságrendben ácsoroghatnak a beszakadásveszélyes utcákon. És, hogy ezeket a buszokat miért csak én látom, a közeli polgármesteri hivatal nagyokosai meg miért nem? Meg miért tanyázhat annyi mezitlábas hiéna taxis a Várban? Miért nincs mód arra, hogy kitessékeljék őket innen, hogy az itta a piros hola a pirosozókhoz hasonlóan ezek se fosztogathassák a turistákat, vagyis ne kelthessék az ország rosszhírét. Amúgy lakást mindig lehet venni a Várban. Mi, beleszületett középosztálybeliek már legalább háromszor megvettük: egyszer még a negyvenes években, miután a komenisták elzabrálták a lakást, aztán meg az eltelt évtizedekben, mialatt legalább ötször alapos tatarozáson, teljeskörű felújításon esett át az otthonunk, nagy körültekintéssel, nehogy az önkormányzat apró támogatásáért cserébe ellehetetlenítse a lakásátalakítást, korszerűsítést. Iszonyatos bürokrácia és páratan fafejűség uralkodik ott ugyanis műszaki és építési fronton. Harmadszor az évtizedek alatt kifizetett bérleti díjjal, ami nem veri ugyan az eget, de legalább nem is kaptunk érte még semmit a tanácstól/önkormányzattól. Ha egyszer, negyedszerre, immáron végleg meg lehetne venni az elzabrált lakásunkat, bizonyára nekigyűrkőznénk megint, csak azt nem akarom, hogy ez a mostani vezetés negyedszerre is ugyanezzel az ígérettel, - mármint, hogy elintézi a lakások megvásárolhatóságát, - nyerjen, mert ennyire hülyék még az itteniek sem lehetnek.
@jazzcool:

"a bérlakások ára négyzetméterenként kb 300 ezer ft, azaz nem elérhetetlen. "


Úgy érted a bérleti jog kerül ennyibe?

Ennyiért simán kapsz saját tulajdonú lakást is. Sztem ez nagyon drága....
@Walter Melone: igen, a bérletog kb.ennyi. ennyiért persze kapsz saját tulajdonut, de nem a Várban. igaz, a közelében már igen, sőt talán 250e/m2 ért is.
na, ilyet sem kaptunk még, hogy magyar busongósok lennénk. vajon miért gondolod így?
@solaitid: Nem tudom... de ebben a szomorú helyzetben.. már nem is érdekel... brühüphüpp :D
Hello!

Én lassan már 8 éve járok a Budai Várba iskolába! ( Budavári ált. Iskolka ) S én nagyon szeretem! Minden zeg-zugát ismerem, szinte minden házból belehet jutni a vár alatt futó alagúthálozatba. S akárhogy is nézzük megvan a maga fellingje!
Am a Várban a m2 ár 1.000.000 - 2.000.000 Ft között van ! XD
süti beállítások módosítása