Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Pénteki kikapcsolódás: budai képek a hetvenes évekből

2010.03.26. 20:30 :: Hamster

Így pénteken ismét kikapcsolódás jelleggel vésnék fel valamit ezekre az elektronból készült lapokra. Például egy korábbi, a Budai Vár utcáival foglalkozó post folytatását.

Induljunk el mondjuk Hadik András szobrától! Majdnem azt írtam, hogy az "Arany Tök szobortól", ugyanis a ló heréit a diákság régen szerencsehozó jelleggel tisztogatta fényesre. Illetve minek a múlt idő: tisztogatja ma is, amiben az a furcsa, hogy a babona kialakulásakor a régi pénzügyminisztérium Szentháromság téri épülete még a BME kollégiuma volt (talán van, aki nem tudta, miért hívják a Schönherz Kollégium diszkóját Új Vár Klubnak - hát ezért), ahová ez a szobor közel esett, de vajon ma ki jön fel ide szidollal és törlőkendővel? Az autómániások közben elkezdhetnek agyalni azon, hogy a kép jobb szélén belógó FIAT-jellegű valami vajon Zastava vagy Steyr-Puch :)

A budai Herrengasse, azaz az Úri utca. Az utca végével elvágólag szemben levő Hadtörténeti Múzeum itt még "osztráksárga", ami mára megváltozott, ellenben nem lepődnék meg, ha a jobboldali épületen (egykori klarissza kolostor, később a Királyi Kúria, majd a Helytartótanács használta, ma pedig a remek Telefónia Múzeum (is) van benne) azóta is ugyanez a vakolat lenne fent.

Dárda utca, a XV. századi kapumaradvány mögött hátraugratott modern lakóházzal. Szerintem ez is valahogy így nézhet ki ma is.

E kép felett elsőre átsiklottam, csak erősen leromlott minőségét vettem észre (amin csak keveset sikerült javítanom). Aztán kicsit jobban megnéztem, és rácsodálkoztam, hiszen a látszat ellenére ez bizony ma már nem teljesen ugyanígy néz ki! A legdurvább talán az, hogy a Palota krisztinavárosi szárnyának ablakai hiányoznak, feketén tátonganak. Vele ellentétben a Szent György téri szárnyon mintha még meg sem száradt volna a vakolat! Karakas pasa tornyának tetején sincs ott az a furcsa tető, amire sokan mondják, hogy nem igazán korhű. És a torony és a krisztinavárosi szárny közti részen még a mostaninál is nagyobb bontás folyik (bár ma már nem bontanak ott, csak omlik lefelé minden), nem is igazán lehet kivenni, mi van ott.

Leszállunk a Várból: régi és új egymással szemben, a távolban a Szent Anna templom - az egész felett meg egy hajszál lebeg. A képen két Skoda 100-ast is felfedezni vélek, plusz egy bogarat is (a kombi Varnyú egyértelmű). De vajon mi van a két Skoda közt légvonalban, takarásban? És miért nem ilyen üres ma a Fő utca? És miért nem fotosoppoltam le a hajszálat? :)

Végezetül egy olyan panoráma, mely szakmai nyelven szólva "nem sikerült jól", de nekem mégis tetszik. Ez a kép egy sötét, karcos diakocka volt, elsőre a fény felé tartva nem is jöttem rá, mi van rajta. Persze kiváló városismeretemnek köszönhetően (és mert életem első kilenc évét abban a toronyépületben töltöttem a kép közepe fele az előtérben:) másfél másodperc alatt megfejtettem: a Sas-hegy oldalából nézünk a Kelenföldi pályaudvar felé. Próbáltam manipulálgatni, kimenteni róla a képi információt, így sikerült:

Fura látvány: a "házunk" már áll, de az ELTE Budaörsi úti koleszének alacsonyabb épületei még nem. Őrmező nagy része megvan, de a legközelebbi tömböt még mintha építenék. A pályaudvar is még az átépítés, illetve a balatoni/pécsi vonal nyomvonalának korrekciója előtt van: hamarabb/élesebben elkezd kanyarodni, mint ma. Ugyanakkor a gyalogosfelüljárót már nem látom. A Hotel Wien viszont már sejlik jobbra tőle. Gyanúm szerint az egykori Mechwart szakközéphez tartozó toronyépület még építés közben van, ő lehet az a magas folt az őrmezei házak előterében. A legfurább viszont az, hogy mindenfelé kisebb-nagyobb házak, épületek állnak, alig látni a Budaörsi út már kora gyerekkorom óta autópálya szélességű csíkját (egy kicsit látszik csak, a kollégiumi sportpálya mögött: keskenyebb, mint most, és talán valami csuklós busz megy rajta, más nem), sem az azt máig körülvevő zúzottkavics-övezetet, azaz a lebontott régi házak helyén kaviccsal leterített placcon székelő használtautó-árusokat. Egyébként - részben eme balkáni placcok miatt is - ez az az út, amit gyorsan rendbe kellene vágni, mert az M1/M7 Budaörs melletti bevezető szakasza legalább tízszer nagyvárosibb, mint az, amit az utazó a "Budapest, lakott település kezdete" tábla melletti elhaladás után lát...

A képekért köszönetet mondanék édesapámnak, a scannelésért meg Nagy Zsolt Leventének. Anyutól meg elnézést kérek, amennyiben olyan kép is lenne itt, amit ő csinált, és nem apu :D

13 komment

Címkék: budapest autók képek nosztalgia utcakép várnegyed budai vár

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr671871520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szuper képek ezek! Az Úri utcaihoz hasonlóan szinte biztos, hogy a Batthyány téri piros ház vakolata is megegyező a maival... :-)

Nagyon csemege dús hét volt ez tőled Hamster, csak így tovább!
"az M1/M7 Budaörs melletti bevezető szakasza legalább tízszer nagyvárosibb, mint az, amit az utazó a "Budapest, lakott település kezdete" tábla melletti elhaladás után lát..."

Tapasztalatom szerint, tulajdonképpen Budapestet tetszőleges irányból megközelítve ugyanez a helyzet. De legalábbis az út minőségének hirtelen változásából simán meg lehet állapítani, hogy hol van a városhatár...
Amúgy nagyon furcsa ezeket az üres utcákat látni, mennyivel csendesebb lehetett pl a Fő utca!
@retekblog: "Nagyon csemege dús hét volt ez tőled Hamster"

Ebben van valami, majdnem több bejegyzés volt, mint komment ;)
Na pont a hasonló képek miatt szerettem régebben nézni a "Elveszett sínes" oldalt, érdekes látni mi volt anno. Nekem konkrétan az első (két) dolog ami furcsa, nincs még meg a Számalk magas épülete az Etelén és a víztorony UFO-ját se látom Budafok felé.

ui: tipp: Az első képen esélyes a Zastava 750-es. Kerekebb az embléma az S-P tesónál...
Két képhez fűznék megjegyzést.
A Hadik-szobor körül ma egy kis virágágyás van. Néhány éve egy közmeghallgatáson felvetődött, hogy az idegenvezetők mindig felhívják a figylemet erre a golyósimogatási szokásra, ezért a turisták igyekeznek odamenni a szobor közelébe és kitapossák a virágokat.

Erre eléggé frappánsul reagált a polgármester: nem kell ez ellen küzdeni, örüljünk egy ilyen helyi legendának és tegyük lehetővé a posztamens körüljárását. Azóta van egy kis lekövezett ösvény a szobor körül.

A Dárda utcai képhez annyit, hogy ott most már olyan nagyok a fák, bokrok, hogy csaknem teljesen eltakarják a homlokzatot. És ebben a házban bérelte azt a pici lakást a rendszerváltás után Zwack Péter, amit Molotov-koktéllal felgyújtottak.
"Sas-hegy oldalából nézünk a Kelenföldi pályaudvar felé."
ami 3 éve így nézett ki:
picasaweb.google.hu/rocko4/070728SasHegy#5096631042917466258
picasaweb.google.hu/rocko4/070728SasHegy#5096631017147662466

be lehet tenni az "elveszett hegyek" fotósorozatba. :P
@jack o'neill:
"ui: tipp: Az első képen esélyes a Zastava 750-es. Kerekebb az embléma az S-P tesónál... "

Az emblémából én ugyan semmit nem tudok kivenni, de ennek ellenére egyértelműen Zastava, valahogy még gömbölyűbb, az 500-as/Steyr Puch kicsit keskenyebb benyomást kelt (a pontos méreteket nem tudom persze). Persze akár lehetne valódi Fiat 600-as (vagy esetleg Seat, bár abból szerintem nem nagyon volt Magyarországon), de ha Te kereknek látod az emblémát, akkor biztos Zastava.
@sako: Megnéztem az eredetin, kereknek tűnik az embléma. Az a baj, hogy már nem is emléxem, milyen volt a S-P orra. Tényleg, azon nem volt valami szellőzőrács-szerűség is? Vagy csak bizonyos modelleken? (Tudom, utána kéne gugliznom)
1. kép Zastava 650. A Steyr Puch, a Fiat 500 Osztrák reinkarnációja, így ahhoz hasonlít jobban.
@yomsisi:
"1. kép Zastava 650."
Akarod mondani 750 :-))))

"A Steyr Puch, a Fiat 500 Osztrák reinkarnációja, így ahhoz hasonlít jobban. "
Nagyjából ezt akartam én is írni, csak kicsit bonyolultabban sikerült :-)))
@sako:
Igaz! 750! Köszi. :-)
Uh, nem semmi látni, hogy a jelenlegi C épület helyén (ahonnan írok) egy nagy üres Platz volt :D
örülök, hogy rátaláltam erre a blogra. köszi, nagyon jó volt újranézni és olvasni róla.
süti beállítások módosítása