Így pénteken ismét kikapcsolódás jelleggel vésnék fel valamit ezekre az elektronból készült lapokra. Például egy korábbi, a Budai Vár utcáival foglalkozó post folytatását.
Induljunk el mondjuk Hadik András szobrától! Majdnem azt írtam, hogy az "Arany Tök szobortól", ugyanis a ló heréit a diákság régen szerencsehozó jelleggel tisztogatta fényesre. Illetve minek a múlt idő: tisztogatja ma is, amiben az a furcsa, hogy a babona kialakulásakor a régi pénzügyminisztérium Szentháromság téri épülete még a BME kollégiuma volt (talán van, aki nem tudta, miért hívják a Schönherz Kollégium diszkóját Új Vár Klubnak - hát ezért), ahová ez a szobor közel esett, de vajon ma ki jön fel ide szidollal és törlőkendővel? Az autómániások közben elkezdhetnek agyalni azon, hogy a kép jobb szélén belógó FIAT-jellegű valami vajon Zastava vagy Steyr-Puch :)
A budai Herrengasse, azaz az Úri utca. Az utca végével elvágólag szemben levő Hadtörténeti Múzeum itt még "osztráksárga", ami mára megváltozott, ellenben nem lepődnék meg, ha a jobboldali épületen (egykori klarissza kolostor, később a Királyi Kúria, majd a Helytartótanács használta, ma pedig a remek Telefónia Múzeum (is) van benne) azóta is ugyanez a vakolat lenne fent.
Dárda utca, a XV. századi kapumaradvány mögött hátraugratott modern lakóházzal. Szerintem ez is valahogy így nézhet ki ma is.
E kép felett elsőre átsiklottam, csak erősen leromlott minőségét vettem észre (amin csak keveset sikerült javítanom). Aztán kicsit jobban megnéztem, és rácsodálkoztam, hiszen a látszat ellenére ez bizony ma már nem teljesen ugyanígy néz ki! A legdurvább talán az, hogy a Palota krisztinavárosi szárnyának ablakai hiányoznak, feketén tátonganak. Vele ellentétben a Szent György téri szárnyon mintha még meg sem száradt volna a vakolat! Karakas pasa tornyának tetején sincs ott az a furcsa tető, amire sokan mondják, hogy nem igazán korhű. És a torony és a krisztinavárosi szárny közti részen még a mostaninál is nagyobb bontás folyik (bár ma már nem bontanak ott, csak omlik lefelé minden), nem is igazán lehet kivenni, mi van ott.
Leszállunk a Várból: régi és új egymással szemben, a távolban a Szent Anna templom - az egész felett meg egy hajszál lebeg. A képen két Skoda 100-ast is felfedezni vélek, plusz egy bogarat is (a kombi Varnyú egyértelmű). De vajon mi van a két Skoda közt légvonalban, takarásban? És miért nem ilyen üres ma a Fő utca? És miért nem fotosoppoltam le a hajszálat? :)
Végezetül egy olyan panoráma, mely szakmai nyelven szólva "nem sikerült jól", de nekem mégis tetszik. Ez a kép egy sötét, karcos diakocka volt, elsőre a fény felé tartva nem is jöttem rá, mi van rajta. Persze kiváló városismeretemnek köszönhetően (és mert életem első kilenc évét abban a toronyépületben töltöttem a kép közepe fele az előtérben:) másfél másodperc alatt megfejtettem: a Sas-hegy oldalából nézünk a Kelenföldi pályaudvar felé. Próbáltam manipulálgatni, kimenteni róla a képi információt, így sikerült:
Fura látvány: a "házunk" már áll, de az ELTE Budaörsi úti koleszének alacsonyabb épületei még nem. Őrmező nagy része megvan, de a legközelebbi tömböt még mintha építenék. A pályaudvar is még az átépítés, illetve a balatoni/pécsi vonal nyomvonalának korrekciója előtt van: hamarabb/élesebben elkezd kanyarodni, mint ma. Ugyanakkor a gyalogosfelüljárót már nem látom. A Hotel Wien viszont már sejlik jobbra tőle. Gyanúm szerint az egykori Mechwart szakközéphez tartozó toronyépület még építés közben van, ő lehet az a magas folt az őrmezei házak előterében. A legfurább viszont az, hogy mindenfelé kisebb-nagyobb házak, épületek állnak, alig látni a Budaörsi út már kora gyerekkorom óta autópálya szélességű csíkját (egy kicsit látszik csak, a kollégiumi sportpálya mögött: keskenyebb, mint most, és talán valami csuklós busz megy rajta, más nem), sem az azt máig körülvevő zúzottkavics-övezetet, azaz a lebontott régi házak helyén kaviccsal leterített placcon székelő használtautó-árusokat. Egyébként - részben eme balkáni placcok miatt is - ez az az út, amit gyorsan rendbe kellene vágni, mert az M1/M7 Budaörs melletti bevezető szakasza legalább tízszer nagyvárosibb, mint az, amit az utazó a "Budapest, lakott település kezdete" tábla melletti elhaladás után lát...
A képekért köszönetet mondanék édesapámnak, a scannelésért meg Nagy Zsolt Leventének. Anyutól meg elnézést kérek, amennyiben olyan kép is lenne itt, amit ő csinált, és nem apu :D
Ez megy most