Kiakasztó híreket olvastam mostanában a neten öreg vasakat üzemeltetni próbáló csapatokról. Az első jobban érint bennünket: egy magyar csapat még évekkel ezelőtt határozta el, hogy repülőképessé tesz egy MiG-15-ös sugárhajtású vadászgépet. Pontosabban a kétüléses változatból egyet, hiszen azzal pénzt is lehetne termelni a nem olcsó kezdeményezéshez. Vettek hát egy jó állapotban levő lengyel gépet, beszerezték a papírokat, hazahozták, és a régi dokumentáció alapján elkezdték működőképessé tenni, a hivatalos munkamenet szerint, "A Hatósággal" folyamatosan egyeztetve. Már a hajtóműpróbán is túl voltak - ami lássuk be, nem kis fegyvertény egy ilyen összetett szerkezetnél. Azt tervezték, hogy az idei kecskeméti repülőnapon már repülhetnek is vele. Aztán jött "A Hatóság", és most berepülés helyett hirtelen arra kell plusz energiát fordítaniuk a felújításon dolgozóknak, hogy ne bukjanak nagyon sokat az egészen, hiszen a beépített alkatrészek egy részének az üzemideje akkor is ketyeg, ha a gép semmit nem csinál - márpedig perpillanat nem csinálhat semmit:
"Háromévnyi munka után a HA-UTI felújítása a célegyenesbe érkezett. Az összeszerelés megtörtént, a hajtómű a helyén, a rendszerek beszabályozva várják az első repülést. De itthon semmi nem olyan egyszerű…
A múlt héten a Hatósággal történt egyeztetést követően a döntéshozók egyértelművé tették a felújítást végző szakemberek számára, hogy a HA-UTI jelen formájában soha nem fog magyar lajstromjellel levegőbe emelkedni. Részletes, konkrét indoklás nincs az ügyben." / htka.hu /
Sebaj, majd lesz még egy (mert hát egy már van nekik) lengyel lajstromú repképes MiG-15, hogy ne vihesse jó hírét a magyar repülésnek! :(
De nem csak itthon jár rá a rúd a nagydarab "közlekedési eszközök" rajongóira, hanem Amszterdamban is. Még 2003-ban jártam ott egy régi remizben, ami tele volt működőképes régi tujákkal, alkatrészekkel, szerszámokkal. Csak tátottam a számat, wow! Másfél évvel később hallottam, hogy a remizt el kellett hagyniuk a járműveknek, mert a város, ami eddig a rendelkezésükre bocsátotta, visszavette azt. Most pedig olvasom, hogy az egyesület (mely egyébként nem azonos az amszterdami múzeumi villamosvonalat üzemeltetővel!) csődbe ment, a csődgondnok pedig elárverezi a járműgyűjteményt...
Úgyhogy ha valakinek sok a zsebpénze és kell egy stílusos lugas a kertbe, esetleg egyikőtök turisztikai vállalkozó, aki étteremvillamost akar indítani Budapesten, vagy nosztalgiajárművekkel megindítani a rég esedékes Hévíz-Keszthely villamosvonalat, akkor ezen a webcímen lehet elérni az aukciós céget. Itt van még egy link: ezek a döcögények kerülnek kalapács alá. Nem semmi mennyiség, ráaádsul érdekes jószágok is vannak köztük! Úgy gondolom, sok holland villamosbarátnak vannak manapság rémálmai :( Nekem különösen a 144-es pályaszámú kék kéttengelyes tetszik, azt ugyanis Győrben gyártották 1904-ben - az MWG ugyanis akkoriban elég sok külföldi megrendelést kapott, köztük Amszterdamból is.
Ez megy most