Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (108) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (399) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Belga tengerpart, villamossal - a Balatonon miért nincs valami hasonló?

2010.10.07. 18:42 :: Hamster

Szegeden és Miskolcon régebben volt partyvillamos, de - bármennyire is hihetetlen egy ennyire béna szóvicc után - most nem idegenforgalmi látványosságról szeretnék írni. A belga tengerparton húzódó villamosvonal ugyanis - a hasonló fekvésű blackpoolival ellentétben - valódi közlekedés eszköz, nem fotóznivaló jópofaság. És bár szerintem vannak hibák a forgalomszervezésében, a "Kusttram" meglehetősen jó szolgálatot tesz a helybelieknek - akik közé az üdülővendégeket is be kell számolni.

[A part] [A villamos] [A kérdés] [Bónusz képek]

Először '94-ben jártam Oostendében; a villamos csak marginálisan ragadt meg emlékeimben, mert sokkal feltűnőbbek voltak az utcán dudáló, zászlót lobogtató, ordibáló hollandok, akik azt ünnepelték, hogy megnyertek valami meccset. Azért azt láttam, hogy jár itt valami döcögény, a városmagot pont elkerülve. Évekkel később olvastam utána, hogy a tengerparti villamost, a Kusttram-ot láttam, mely gyakorlatilag a teljes belga tengerparton végigmegy. Amióta ezt tudom, azóta vissza akartam menni oda, idén végre összejött.

A part

A vonal az egykor négyezer kilométer hosszt is elérő belga vicinális-hálózathoz tartozott; 1885 és 90 közt építették, 1912-ben villamosították, azóta pedig folyamatosan átépítgették: a jelenlegi délnyugati végállomás 1996-ban nyílt meg, az eredeti nyomvonalat - mely beljebb a szárazföldön húzódott - pedig már csak pár helyen használják.

Ha megnézzük az Oostende és Middelkerke közti szakaszt, mely az egyetlen szó szerint a tengerparton haladó rész, megértjük, miért: se utasnak, se járműnek, se pályának nem tesz különösebben jót a homokkal sűrített, nedves, sós levegő. A történelem bizonyos szakaszában pedig vélhetően a jobbra kivehető erődítések se jelentettek előnyt a forgalomnak - a bunkerek és ágyúk a második világháborős német Atlanti-fal részét képezték, melynek részeit számos egyéb helyen is látni a villamosból.

A belga tengerpart nem az a kimondott Riviera - inkább olyan lehet a belgák számára, mint nekünk a Balaton. A villamos 68 kilométeren át halad végig a parti településeken, melyek jellegükben erősen különböznek. A délnyugati végpont, De Panne - a fentebbi kép itt készült - például egy kellemes, bár funkciójához képest kicsit talán túlságosan is urbánus település...

... ahol azért ilyen régi villákat/házakat is láthatunk. Innentől Oostendéig hasonló települések sorakoznak, egyre több tizenpár emeletes apartmanházzal.

Közben a dűnék mögött lakókocsi-parkokat is láthatunk, melyek kicsit megdöbbentettek. Ezekben vajon vékonyabb pénztárcájú turisták üdülnek? Csak mert inkább menekülttábornak néztek ki. Oostende középváros jellegű, kevés igazán régi házzal, annál több nagy szállodával és apartmantházzal. Meg persze plázzsal:

... és neogótikus katedrálissal, ami jól néz ki az éjszakában. Ennek ellenére viszonylag prózai hely: a kaszinója úgy néz ki, mint a debreceni nagyállomás (viszont van egy szép régi háromárbócos a kikötőben).

Innentől északra lakótelep-szerű apartmanházak és mézeskalács házacskák váltogatják egymást...

... a Zeebrugge-i kikötő és csatorna-torkolatok környékén pedig két felnyitható hídon is átmegyünk. Ezek jellegzetessége, hogy a villamos elkerülő szakaszokkal is rendelkezik, melyek kicsit távolabbi csapóhidakon mennek át: ha ez van felnyitva, akkor azon megy át, ha az van felnyitva, akkor ezen.

Útközben még Blankenberge volt az, amit furcsának találtam, itt ugyanis a jachtkikötőt körbeépítették a már többször emlegetett tízemeletes apartmanházakkal. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a fentebbi képen a mólót láthatjuk...

... a régi, "valódi" part pedig beljebb van, a hátunk mögött. Ha jól tippelek, az apartmanházak kilométerhosszú sora olyan lakásokat rejt, melyeket évente csak néhány hétig használnak - legalábbis a mi szeptemberi látogatásunk során a túlnyomó többség le volt függönyözve, üresnek tűnt. Ehhez a fajta tömegnyaraltatáshoz képest a siófoki szállodasor elég kispályásnak tűnik :) Aki pontosabbat tud az itteni életről, kérem, fejtse ki kommentben, hogy működik ez!

A villamos

A vonal 68 kilométer hosszú, és csak 70 megállója van. Ez meglehetősen kevés, de persze miért is állna meg a települések közt, a semmiben? Nagyobb gond, hogy a településeken se áll meg túl gyakran, konkrétan ott se, ahol tízemeletes házak sorakoznak. Ez nagyon vasútszerűvé teszi az üzemet, szerintem utasokat vesztenek ezzel.

Az utasok alapjában véve három csoportra oszthatók: nyugdíjasok, többnyire párban-csoportban, fiatal, diák kinézetű párok, gurulós koffert vontatva, és családok. Igazi üdülős felosztás, bár gyanítom, hétköznap helyi gyerekek is felbukkanhatnak, legalábbis a menetrendben nyomát láttuk "iskolásvonatoknak" is. Az üdülős jellegre utal az, hogy a legnagyobb forgalom a nyári főszezonban van: átlag hárommillió utas. Ekkor negyedórás közlekedés van az egész vonalon, Oostende környékén pedig sűrítőjáratok közlekednek, Gentből és Antverpenből kölcsönkért alacsonypadlós villamosokkal.

A videón megfigyelhetőek az apartmanházak: szerintem elég nyomasztóak; tényleg olyanok, mint a lakótelepek. Vajon mi a jó abban, hogy ilyen körülmények közt nyaralnak emberek? Mert a helyiek szerintem a kertvárosibb környékeken laknak, nem ezekben.

A kérdés

Tulajdonképpen csak egy kérdésem van az egész kapcsán, bár inkább csak költői: miért nincs valami ilyesemi a Balatonnál? Nem villamos, hanem jó kötöttpályás helyközi közlekedés! Mert ugyan vasútbarát berkekben él egy olyan tévhit, miszerint a magyar tenger vasútilag jól el van látva, én viszont szerintem még életemben nem utaztam olyan balatoni vonaton, ami pontos lett volna. Olyan tömöttön ellenben, hogy a folyosón és a peronon is álltak, többször is. Ennek persze nem csak az az oka, hogy egyvágányos mind az északi, mind a déli oldali vonal: mindkettőn végiggyűrűzik fél Magyarország összes vasúti nyavalyája, a délin még némi nemzetközi is. Ha Kelenföldön elcsúszik az indulás, ha Fehérváron van valami, akkor elverődnek a keresztek, és össze-vissza fognak jönni a dolgok (ezt persze nem tudományosan állítom, csak már többször láttam olyan keresztet, ami menetrendben nem lett volna benne). Tíz perc késés itt még nem késés, de még a helyi vonatok, a kis piros Bzmot-ok is néha 15-20 percet várakoznak a szembejövő vonatra. És akkor tegyük hozzá, hogy csak óránként-kétóránként van vonat.

Ezek után csoda, ha a szomszéd falu zöldségeséhez is autóval mennek át úgy a helyiek, mint az üdülővendégek? A Füred-Badacsony-Keszthely kirándulásokat ne is említsük! Azt meg pláne ne, hogy Tihanynak csak "papíron" van vasúti megállóhelye, pedig oda talán tényleg jobb lenne, ha nem mindenki kocsival érkezne... A vasút helyiérdekű viszonylatokban használhatatlan, marad a busz, amire viszont turistát, üdülővendéget elég nehéz lenne felkényszeríteni.

A déli vonalon persze nem feltétlenül lenne egyszerű ilyet csinálni, a nemzetközi kapcsolat miatt, de az északin nincs ilyen (se teherforgalom), és rendes villamosítása sincs tervben. Kár, hogy manapság már nem szoktak ilyesmiket építeni, mert még fokozni is tudnám: szárnyvonal a sármelléki nemzetközi reptérre, Hévízre, illetve a rég megszűnt vonal helyén, immár könnyített, ám villamosított kivitelben Veszprémbe. Huh, mitől nedves a kezem? :)

Igazából persze nem lehet összehasonlítani a tengerparti villamost a Balatonnal, hiszen előbbinél csak lokális (helyközi) forgalom van, távolsági csak pontokon (De Panne/Adinkerke, Oostende, Knokke/Heist), merőleges irányba, míg utóbbinál ezek iránya egybeesik. De gondolatban azért el lehet játszani, hogy a fővonali forgalom elkerüli a déli oldalt, így ott is csak pár átszállóhely van, a helyközi járat - a parton - meg nem Bzmot, hanem valami dögösebb. Északon meg úgyis gond van az akarattyai lőszfallal, ami miatt lehet, hogy a jövőben Fűzfőnél jönn majd le a vasút (a veszprémi vonalbólÖ - a part mellett, lőszmászás nélkül lehetne valami light railt építeni Kenese és a déli parti vonal közé, bezárva a gyűrűt a tó körül. Aki pedig azt kérdezi, hogy "na de hát az átszállás nélküli közvetlen budapesti kapcsolat?", annak elmondom, hogy már Zánkánál is versenyképtelen a vasút, közvetlen (gyors, zónázó, mittudoménmilyen) vonattal is, pedig az északi oldalon még autópálya sincs! Ezzel a vasúttal nem lehet utasokat szerezni, autós utazásokat leváltani, hiába erőlködünk - az egy vágány, a kis pályasebesség, illetve a kevés megállás = gyorsaság vs. sok megállás = jó kiszolgálás ellentét betesz a dolognak.

KZsocinak, czzf50-nek: Igen, akár lehet kétvágány, ahol lehet, illetve új - a belterülethez, kikötőkhöz képest jobb fekvésű - pálya és megállók, villamosvasúti jelleggel, ami olcsóbb, mintha ugyanezt nagyvasútban kéne csinálnod. Felmehet meredekebb helyen, talán közelebb mehet környezetvédett helyekhez, és biztosan emberbarátabb (perpillanat a tó túlpartján is tudják, mikor gyorsít ki a Csörgő Tapolca felé). Kisebb a fékútja, ez baleset-elkerülésileg jó, a pöfögés biztos nem hiányozna senkinek. Ha nagyon kell, meg lehet úgy is oldani, hogy a régi pálya is megmarad, és akkor az átszállásmentes hálózati kapcsolat is megmarad. Tudom, ezek egy jó részét jobb szervezéssel ma is meg lehetne oldani, de nem oldják. És szerintem negyedórás követést nem vállalnának be akkor sem, és talán igazuk is lenne... Persze nyilván más a tengerparton csak lokális forgalmat csinálni, mint a Balatonnál vacak lokálisat csinálni, és abba belepasszírozna a vacak távolságit is ;)

Bónusz képek :)

Biztos van, akiben hiányérzetet kelt az, hogy a tengerpartból gyakorlatilag alig mutattam valamit. Most nekik szeretnék kedvezni:

Látványra szép volt így szeptemberben, de igazából örültem, hogy széldzsekiben vagyok, alatta meg hosszúujjú ingben, mert a hőmérsékleti és szélviszonyok a legkevésbé sem voltak kedvezőek.

Konkrétan még így is fáztam, amikor kimentünk az egyik hullámtörőre. Namármost, én annak idején büszkeségből úsztam egyet a Keleti-tengerben, hogy megmutassam az NDK-soknak, hogy mi sem party vajkrémből vagyunk, de ezek közé a hullámok közé inkább nem mennék be:

A bloghoz képest meglehetősen hosszúra sikerült bejegyzés végére egy félresikerült képet szántam: a szembefény meglehetősen látványossá tette, ahogy a parti szakaszon a 60-70-nel robogó villamosok felkavarták a sínek közti homokot, ezt szerettem volna megörökíteni - csak "vendég" érkezett jobbról:

Megpróbáltam a kontraszttal játszani, hogy a villamos és a sirály is látszódjon :) Utóirat: villamosmániások ne izguljanak, lesz még csak-villamosos oldal is a Kusttramról, de most inkább útibeszámolni akartam.

60 komment · 1 trackback

Címkék: közlekedés utazás város tömegközlekedés vasút villamos belgium tengerpart kusttram

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr892354120

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A belga tengerparti villamos 2011.04.09. 01:11:47

Pár hónapja már lelkendeztem a belga tengerpart nagy részén végigfutó helyiérdekű villamos kapcsán, de akkor inkább csak kultúrantropológiai és turisztikai szempontból meséltem róla. Most összeszedtem magam, és kimondottan villamosos szempontból készít...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

@jazzcool: Köszi, de azt ne mondd, hogy ennyi idő alatt végigolvastad, a képekben is kigyönyörködted magad, plusz a videót is végignézted ;))
Jó kis poszt. Azért nem lehet semmi...
A "kérdés" résszel egyetértek. Király lenne tuja a Balcsi körül. (Amúgy pár éve nem volt szó Hévíz-Keszthely villamosról? Legalább is a sajtóban párszor olvastam róla.)

ui: A videó nem megy - privátként kezeli a youtube.
@jack o'neill: A videót még a poszt publikusra rakása előtt átkattintottam nyilvánosra, nekem annak is írja magát, nem tudok mit csinálni vele. És valakik meg is nézték, szóval csak szórakozik... Meg kell picit később próbálni.
@Hamster: Ok. Másodszorra nézve a poszot megy a lejátszás:)
Szerintem nem kéne feltétlenül villamos, meg végig 2 vágány sem. A villamosítás az más kérdés, az kéne. :) Szerintem a Balaton forgalma jobban kiszolgálható nagyvasúti üzemben, mondjuk Stadler Flirtökkel, mint valami kisebb járgánnyal, meg említetted is, hogy a távolságiakkal is kell osztozni. Tihanyba meg simán Füred-Tihany busz kell. Örökzöld téma a menetrend alapú infrastruktúra fejlesztés, egyszer kell valami normális menetrendet megálmodni, és ahhoz építeni pályát. Nyilván álmodozni úgy kell, hogy ne az alagutat kelljen kétvágányúsítani, mert pont oda esett a kereszt. Adott esetben egy nyílt vonali forgalmi kitérő, vagy egy állomásfej elhúzás elegendő lehet, nagyon nem mindegy, hogy hány km hosszan kell dupla széles alépítményt csinálni. Meg hát a 80as pályasebesség is elég gyatra lenne, ha egyáltalán azt lehetne tartani, de nem lehet, mert bőségesen meg van szórva lassújelekkel mindkét vonal.
@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Hát a két vágánynak itt is nagyjából az volt a fő értelme, hogy ne kelljen centizni a menetidőkkel. Egy kellően feszített dolgot már nem tudsz csinálni, egymást verik el az elverések, és akkor ennek a közepébe egy távolsági vonat... Hát.

Biztos nem véletlen, hogy a négyezer sokszáz kilométernyi vicinálisból nagyjából semmi nem maradt (na jó, egy kicsi még Charleroi környékén), csak ez. Pedig egyik végánél vasút van, Oostendénél vasút van, másik végén vasút van, párhuzamosan közút van, oszt mégis, Kusttram is van :)
Szuper a poszt, tényleg, nagyon köszönjük!
A Balaton körüli villamossal kapcsolatban osztom kimondatatlan nicknevű barátom :) véleményét (jó, bemásolom: Luxusmoszkvicsslusszkulcs), nem kell a meleg vizet feltalálni. A Flirt villanymotorvonat tudja azt, amit egy "villamos", csak éppen 160 km/h a megengedett végsebessége. Fel tud menni a meredek emelkedőn, csendes, alacsonypadlós. A vasúti vonalvezetésben sem látok problémát, jól kitalálták azt az elődeink. Viszont nincsenek a pályák karbantartva és nincs a forgalom jól szervezve. Az új villamospálya csak akkor segítene, ha azt a marslakók üzemeltetnék...
Köszi a remek utibeszámolót! Külön elismerésem a balcsi körüli villamos ötletéért! :)
lehet elkerulte a figyelmemet, de mennyi ennek a vonalnak a menetideje?
Egy fontos információ kimaradt a bejegyzésből, pedig tanulságos: a 68 km-es villamosútra a menetjegy ára 2 EUR, ha pedig napijegyet veszünk, az 5 EUR. Ez utóbbival már nemcsak a kusttramon, hanem a De Lijn által üzemeltetett összes helyi és helyközi buszon, villamoson, és premetró-vonalon lehet utazni egész (!) Flandriában. Nem durva egy kicsit, hogy Nyugat-Európában, ahol azért valamivel több az átlagfizetés, mint idehaza, olcsóbb egy olyan napijegy, amivel egy fél ország helyi tömegközlekedését igénybe lehet venni, mint egy BKV-napijegy?....
@Shermes Hollock: itt a menetrend, kb. 2 óra és 20-30 perc a menetidő végállomástól végállomásig:
appl.delijn.be/dienstregelingen/wvl/P7/5500200910.pdf
@Dr IrgumBurgum: Aha, csakhogy az északi oldal nicns villamosítva, illetve a nagyvasútnak mások a szabványai, no meg a 25 kV már csak védőtávolságban és porcelánszigetelőben is többet kíván, mint holmi 600-750V. A vonalvezetés voltaképp tényleg nem olyan rossz, mint egy rakás mellékvonalon, igaz, főként azért, mert körülbelül ugyanoda bírtak csak síneket rakni, ahová házakat. Bár pl. Füreden ez nem igaz... persze azt se tenném ki a kirakatba, amit arra mondanának, ha kitalálnám, hogy a Tagore sétányon menjen a tuja. Pedig szép lenne :) De azért Keszthely se az igazi, és Tördemic és Ederics közt is van egy kis kihagyás.
A Balaton körül Fűzfő-Almádi-Füred-Tihany, illetve Veszprém füred, Veszprém-Almádi viszonylatban tudok villamost elképzelni, de a külső területeken tudnia kellene menni legalább 100-al.

Almádi és Arács között mehetne Karlsruhe mintájára a nagyvasúton.
@Hamster:
A Tagorén inkább villamos, mint száguldó biciklis.

Keszthely-Héviz közé már 15-20 éve meg kellett volna építeni.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Biztos csalóka a felvezetés, mert nem a villamos a megoldás per se (mert az sárga és nem illik a bazalthoz, meg mert az csak 50-nel mehet nálunk), hanem az egymást elverő távolsági és helyközi vonatok helyett egy kisebb egységekkel gyakrabban és pontosabban közlekedő, gyakrabban megálló valami, ami kötöttpályás, és villamosított. De mivel egyrészt itt úgyse lehet 300 km/h-ban gondolkodni, plusz a porcelánszigetelőcsiga-lobbit is háttérbe szeretnénk szorítani ;) ezért gondolkodtam egy villamos/HÉV szerű járműben. Ad absurdum azért, mert Siófok-Kenese-Fűzfő-Füred-Zánka-Badacsony-Keszthely-stb vonalon "light rail" közlekedik, a vágányra még beférhet a dízelvontatású Pécs-Kaposvár-Fonyód-Keszthely-Szombathely vonat is - ha megvan a két vágány, ahol lehet, még várnia se kell senkinek. Azt tartom kizártnak, hogy hirtelen kétvágány + gyors nyomvonal + villamosítás + új járművek kombó lesz mindezek helyett.
A vasútvonalak bezárásának országában ilyenről álmodni... :) Pont tegnap írtam a BKV-nak, hogyha már ott van a vasútvonal KöKi és Vecsés között, azon miért nem tudják kiengedni a metrót a reptérig. Vagy olyan szerelvények kellenének a reptéri járatra, amelyek felsővezetékről is mennek, vagy pedig a 3. sínt kellene kihúzni a reptérig, aztán mehetne a metró. Ezt sokan furcsának tartják, csakhogy láttam már Angliában, vidéken, a sínek mellett legelésző tehenet, aztán annak sem lett baja, gondolom egy automata kapcsolja be amikor pont ott megy a vonat.
, az apartmanházak kilométerhosszú sora olyan lakásokat rejt, melyeket évente csak néhány hétig használnak - legalábbis a mi szeptemberi látogatásunk során a túlnyomó többség le volt függönyözve, üresnek tűnt. Ehhez a fajta tömegnyaraltatáshoz képest a siófoki szállodasor elég kispályásnak tűnik :) Aki pontosabbat tud az itteni életről, kérem, fejtse ki kommentben, hogy működik ez!
---------------

Nem néhány hétig használják.
A lakások tulajdonosai majd minden pénteken kimennek a tengerpartra és vasárnap este jönnek haza. Brüsszeltől ezért (is) 3 sávos az autópálya odáig és vissza (113 km).
Azonkívül az anyukák szerdán délután fogják a csemetét és estig szintén lemennek. A házak lakásainak többségét egész évben használják. Viszonylag sok appartman van eladó, bérelhető állapotban is.

----------------

A part 72 km-e jól osztható társadalmi osztályokra is. Felül Knokke környékén laknak a nagyon gazdagok igen szép tengerparti házaikban.
Ostende és 10-15 km-es parti körzete a középosztály birodalma ma már, mert 1930-1940 között az europai felső tízezer (részben mondém) üdülőhelye volt.
Lefelé De Panne felé az olcsóbb települések következnek.

---------------

A lakókocsipark NEM menekült tábor, hanem a parti házakkal ellentétben melyek nagy része egész évben üzemel, a lakókocsipark(ok) csak nyáron a filléres turisták, jellemzően vallon munkanélküliek nyaraló helyei. A hátizsákos, europát stoppal járó fiatalok is ezekben a lakókocsikban laknak ha erre járnak.

---------------

Magyar vonatkozás : Egyik nyugdíasokra alapított hazai hálózat vett/bérel/lízingel ? kb. 50 lakást Ostendében, a plázs fölött kilátással a tengerre. Az alatta lévő étteremsor (kb. 50 étterem)-ben van a napi háromszori étkezés boztosítva. A slusszpoén : olcsóbb ott élni nyugdíjasként mint itthon. Ettől függetlenül a magyar nyugdíjasok tömegei NEM költöznek ki tömegesen, de az 50 lakás sohasem üres.
A villamosról :
A villamos a "helyi" - helyközi forgalomból minimális arányban részesül.
Jelesül jól meghatározható az a pár népességcsoport mely állandóan használja:
- hivatásforgalomban munkába járók,
- iskolások.
E két csoport egész évben illetve az iskolások iskola időszakban.
Nyáron illetve késő tavasszal, kora ősszel ehhez hozzájön még a harmadik, a turisták csoportja.
a Balatonnal ellentétben, itt NEM csak 8-9 hét a szezon hanem az év 365 napjából több mint 150, majdnem 200 napon át komoly turista forgalom van.
Ha most hétvégén +15 fok legalább lesz Ostendeben vagy környékén akkor megtelik a part. Ez így van az év többi hétvégéjén is. Minden iskolai szünet (őszi, téli, februári, tavaszi, és nyári)pedig szintén megtölti a partot. Minden belga kisiskolás, általános iskola 2.osztályában, kötelező iskolai foglalkozásként egy hetet (ősszel) a tengerparton tölt természetrajz órakén. Ezt az állam fizeti. A települések között Ők villamossal utaznak.
A parton végig jó minőségű főutca van.
A parttól beljebb 100-400 méterre inkább 2x2 ritkábban 2x1 sávos autóut található.
Még beljebb a parttól 10-15 km-re pedig De Pannetól-Ostendig párhuzamos autópálya fut.
A teljes 72 km (ennyi a Balaton déli partszakasz hossza is) körzetében a személygépkocsi kb. 90% körüli részesedéssel bír, az autóbuszok kb. 6-8%-ot képviselnek és a parti villamos (szezontól függően) kb. 2-4% között arányt ér el.
68km-en 70 megálló nem kevés. Feltételezve, hogy az útvonal fele megy belterületen, 500 méterenként van egy megálló. De nem is kell sűrűbben. Ne legyen már annyira senki sem lusta, hogy ne tudjon legyalogolni max. 250 métert.
"a Balaton körül miért nincs" - lenne szerintetek létjogosultsága a balatoni forgalom ismeretében? egész évben? szerintem aligha.
Nos, megnyugtatom a poszt íróját, hogy már a 60-as évek végén létezett egy terv, miszerint a Balcsi köré trolit terveznek!
Persze ebből, mint rengeteg nagyon fasza ötletből sem lett semmi.
Én, mint idősb korosztály sok tervről tudnék mesélni.
Hát ennyi.
"én annak idején büszkeségből úsztam egyet a Keleti-tengerben, hogy megmutassam az NDK-soknak, hogy mi sem party vajkrémből vagyunk"

A Keleti-tengernél felnőtt ismerősöm eskü alatt vallja, hogy ilyesmit kizárólag a bizonyítási vágyban szenvedő turisták csináltak. Állítólag gyermekkorában gyakran állt szüleivel a parton, és röhögtek a hülye külföldieken, akik képesek a 15 fokos tengerben fürdeni... :)
Én először 20 éve, másodszor idény nyáron nyaraltam a belga tengerparton (Koksiijde). 20 éve még alig volt a tengerparton apartmanház, ma a közvetlen parton 9-10 sőt 17-18 emeletes apartmanházak vannak. Nekem sem tetszettek, ráadásul nincs hozzájuk parkoló, ezért az egész tengerparton nyári hétvégeken, végig állnak az autók, ameddig a szem ellát.
A helyiek viszont a nagyon szép kis hangulatos házakban laknak, mi is ilyenben voltunk egy ismerősnél. Ezek persze kicsit messzebb vannak a tengertől, de legalább emberléptékűek.
A belgák évközben is lejárnak a tengerpartra hétvégeken, (persze nem olyan tömegben, mint nyáron) ezért akkor is van forgalom, és az apartmanházak sem üresek.
A villamos egyébként pontosan, menetrend szerint jár, nem úgy mint nálunk. Tiszta, rendes. Ahol mi voltunk szerintem elég sűrűn van megálló. Jól végig lehet vele járni a tengerpartot.
Szerintem a Balatonon nincs létjogosultsága, mert sokkal kihaltabb szezonon kívül mint a Belga tengerpart.
Egyébként web kamerán meglehet nézni végig a tengerpartot, ilyenkor is, hogy hétvégeken mennyien sétálnak, vagy söröznek a tengerparton.
A múltkor amikor itt esett hétvégén, ott is hasonló idő volt és még akkor is bőven voltak esőkabátos sétálók a parton.
Ami nekem érdekes volt 20 éve is júliusban voltunk és most is, de amig 20 éve csak mi magyarok fürödtünk (jó idő volt) a hideg vízben, idén nagyon sokan strandoltak. Ez lehet a golobális felmelegedés?? Melegebb lett a tenger is?
Nekünk nagyon tetszett, szíven visszamennénk jövőre is.
@zsitva: Köszi az infókat! Ezt a tengerparti lakótelepezést asszem még így se fogom elirigyelni tőlük. Ha lakótelepet akarok, itthon maradok ;)
@krj: Itt is főszeozon kívül ritkábban járnak, plusz van az az ügyes poén, hogy az alacsonypadlósokat csak nyárra hozák át Gentből és Antwerpenből, ahol ugye pont akkor felszabadulnak villamosok a nyári, ritkább menetrend miatt. Na, itt akkor van sűrítés. (Mondjuk ilyet a MÁV is csinál, akkor mennek az északi partra a Desirók, amik egyébként talán Esztergom felé kolbászolnának)
@zsitva: Ennyit tesz a késői idény, mi helyit alig láttunk, jobban mondva De Panne felől a vonattal szerintem ők jöttek, főleg gyerekek és családok. Ellenben a turistákkal együtt bizonyos szakaszokon olyan tömeg és ácsorgás volt, hogy a Nagykörútnak is dicsőségére válna. Csak itt nem két megállót álltak az emberek, jobban mondva a két megálló tíz kilométert jelentett :-/
@Hamster: a Balaton partja szeptember végétől áprilisig kihalt. Oostende és Zeebrugg is? "sajnos" az amortizáció a pályára a kihasználtságtól függetlenül is ketyeg, és ezért a megtérülés rákfenéje.
@igazitrebitsch: Ez jól hangzik, de ők még így is többet voltak bent a vízben. Mondjuk ez nem turisztikailag látogatott helyen volt, volt két családnyi magyar, a többi külföldi mind az üdülő melletti szovjet rakétabázishoz tartozott tíz kilométeres körben. (Ezen felül volt még egy haditengerészeti támaszpont a közelben; egyszer egy napon át éles lőgyakorlatot tartottak szovjet MiG-23-asok valami hajóroncsra, úgyhogy vélhetően a gondnokról nem csak gondoltuk gonoszan, hogy "stázis", hanem figyelt is ránk:)
@jet set: Megy 1-2 kilométert, tízemeletes házak közt, és csak egyszer áll meg, mert 1890-ben oda építették az állomást a gőzvillamosnak? Nagyon kevés. Amúgy értem én, így gyorsabbak a tuják, csakhogy mivel feltételesek a megállók, így is láttunk olyan kocsit, ami utolérte az előtte negyed órával indulót.

És mivel az utasok 60%-a nyugdíjas volt, illetve gurulóskofferes turista, szerintem a 3-500 méteres gyaloglások is soknak mondhatók.
@harmooka: A BAlatonnak nyilván más az utaseloszlása, negyed óránként biztos sok lenne, ellenben fél óránál több se jó ütemnek. Szerintem lenne új utas, a sok fiatal, a helybeliek egy része. Egyébként fura dolog ez a szűk szezon, szerintem a téli Balaton szebb, mint a nyári ;)
@awawawa: nemcsakhogy olcsóbb, de tisztább, pontosabb... etc.

Mikor kiköltöztem Belgiumba, és először szembesültem a BXL alatt átvezetett vasúttal, láma hungarisztániként majdnem rossz vonatra szálltam. Ki volt írva a menetrendben: 3-as vágány 11:35. Órára ránéz: 11:30, egy vonat bent is áll, na mondom, nagyszerű. Biztos ami biztos, megkérdeztem a kallert (aki ugyebár holland, francia, angol és német nyelven nyugodtan megszólítható - legalábbis ha flamand, ha vallon akkor inkább csak francia, max. pár szó hollandul), hogy ez megy-e az úticélomhoz. Úgy nézett rám, mint valami polinéz bennszülöttre: elmondta, hogy nem, ez nem az én vonatom, sőt, az enyém előtt be fog járni még egy vonat a 3-asra, és csak az az utánira szálljak föl, arra, amelyik pontban 11:35-kor fog bejárni. És így is volt. A Brussel Centraalon így van kitalálva a szisztéma, a fő átmenő vágányokon kb. 5 perces követések vannak, az utascserére is alig elegendő, de tartani kell a menetrendet, mert ha nem, akkor az egész tábla borul.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy pár éve volt egy elég nagy vasúti botrány (belga barátaim mesélték egy kellemes vacsorázás közepette). Történt ugyanis, hogy a belga vasút tűrhetetlenül pontatlan volt – legalábbis ottani mércével. Az év végi statekben az összes késés meghaladta az 50%-ot, ami hallatlan skandallum volt, cselekedni kellett. Igaz, ez a statek eléggé szenzációhajhász volt, mert csak annyit jelölt, hogy késés, azt nem, hogy 1 perc avagy 3 óra, és nyilván azokat a sajátosságokat sem vette figyelembe, hogy a nagyobb huboknál - pont a nagy vonatsűrűség miatt - dominószerűen kumulálódik a késés, azaz ha 1 vonat megcsúszik, akkor egyből 20 mögötte jövő kénytelen késni, de a média rákapott a csontra, és addig rágta, hogy végül a vasútnál kiírtak egy teljhatalmú menedzseri állást, a pályázat nyertesének egyetlen feladata volt: az évi összes késést 10% alá szorítani. Ehhez szinte szabad kezet kapott, mondjuk a szakszervezet lábára nem illett rálépnie, meg értelemszerűen törvényes kereteken belül kellett játszania, de ezen kívül senki nem parancsolt neki. Tessenek figyelni az álláskiírás feltételeire: a menedzser akkor kapja meg a csilliótrillió euró prémiumot, ha sikerül a projekt, különben 12 hónapig kvázi „éhbérért” dolgozott (legalábbis ottani viszonyok között).
Aki végül megkapta a melót, az hihetetlenül eredményes szakember volt, valóban sikerült leszorítania a késéseket úgy 40%-kal. Az év végi stateknál valami 10.0034% jött ki, következésképp a prémiumot nem kapta meg, hiába érvelt, fenyegetőzött perrel - a vasút azt mondta, a szerződésben kerekítésről nem volt szó.
Az ügynek nagy médiavisszhangja volt, mert az emberek nagyon igazságtalannak tartották a vasút eljárást, de a jog az jog, támadni nem lehetett. Ilyen előzmények után azonban a fickó beintett, hogy ő egy percet sem marad tovább, az utódjelöltek pedig nemigen tülekedtek – így már rögtön a rákövetkező évben elkezdett visszasüllyedni a késési statek a korábbi szintre. Ma ugyanott tartanak, mint annakelőtte, a szűk keresztmetszet persze egyértelműen BXL, no meg a kissé heurisztikusabban működő vallon országrész. A belga vasút védelmében annyit mindenképpen érdemes hozzáfűzni, hogy szörnyen tömött és sokszor késő brüsszeli munkábajárós vonatok ellenére a szolgáltatási színvonala elég jó, általában tiszta, kiváló az utastájékoztatás, egy külföldi is egyből átlátja az összes tájékoztató táblát, menetrendet stb., a kalauzok segítőkészek, normálisak, lehet jegyet venni a vonaton (ha te kezdeményezed (azaz nem ő talál meg jegy nélkül) akkor csak valami 2 EUR felárat számolnak fel érte (kivéve ha nincs pénztár a megállóhelyen, mert akkor nyilván semmit), de a külföldieknek ezt is gyakran elengedik (mondván szegény biztos nem ismeri a rendszert - vö. a BKV turistaszivatós hozzáállásával), és hát nem utolsó sorban tudni érdemes, hogy a világ legsűrűbb vasúti hálózatát üzemeltetik, állandó fejlesztésekkel, korszerűsítésekkel. Ja, és van egy csomó nagysebességű vonat Hollandiába, Franciaországba, Angliába, Németországba, közös jegyfoglalási rendszerrel! Egyszóval nem egy MÁV, na. Az ember ilyen körülmények között valahogy könnyebben megbocsátja még a késést is... (kivéve munkába járós vonatok BXL környékén - na, az vadul túlzsúfolt, de nincs mit tenni, mert a bevezető autópályák és utak még zsúfoltabbak).
Hamster, a „Kust” (belga tengerpart) védelmében még annyit: azok a ronda apartmanházak csak kívülről ilyenek, de ezek nem csak a tengerpartra jellemzőek, van belőlük minden városban. Lényeg az, hogy belülről elég ütősre meg lehet őket csinálni! (Nem az a kifejezett lakótelepi lakás feeling...)
Amúgy rengeteg mindent lehet látni még pusztán Oostendében is: van tök jó növényekből készített napórája, egy tüneményes japánkert, ill. a városon kívül, Riversijdében ott van az általad is látott Atlantic Wall Museum (ami NEM második vh-s, és pláne nem német építésű, más kérdés, hogy ha már ott volt, használták akkor is, ők is), ill. a mögötte (a lakókocsikemping mellett) egy reptér is akad, ahol szép „madarakat” lehet megfigyelni.
De egyéb közlekedési látványosság is van a környéken: a másik irányban, Blankenbergében (vagy Zeebruggében? ezeket mindig keverem) van egy látogatható szovjet tengeralattjáró (lábon ment oda!), illetve ha már ott van az ember, érdemes megnézni a kikötőt is, mindig akad egy jópár szép darab vas, én például legutóbbi ottjártamkor a világ legnagyobb kontérszállítójába botlottam. Nyáron szokott lenni katonai nyílt nap, amikor a belga haditengerészet és parti őrség csinál nagy bulit, részben bejárható hajókkal, helikopterekkel stb.
Közlekedéstől függetlenül pedig szintén van egy csomó látványosság a parton: Blankenbergében van egy relatíve jó tengeri élménypark (cápa- és rájasimogatás inkluzíve! :o)), nyaranta szokott lenni homokvár és -szobor dzsembori, az elég látványos, Knokke-Heistben van egy tök jó madárrezervátum a dűnéken, valamint egy pillangóház – most így hirtelen ennyi. Brugge pedig (bár nem tengerpart) kihagyhatatlan!

De elszakadván a tengerparttól, még akad egy csomó közlekedésbarátoknak szóló cucc: BXL-ben például van villamosmúzeum, ami nem nagy, de aranyos, valamint 1 vonaljegy áráért múzeális tujával lehet kidöcögni Tervurenbe, az Afrika múzeumhoz és az azt körülvevő parkhoz; több helyen is vannak még az általad is említett vicinálisokból múzeális vonalak (pl. Erezée-Dochamps, Thuin), illetve egy nagyon kafa gőzmozdonyos nosztalgiavonat is van, fotózós megállókkal, viaduktokkal, alagutakkal, ami sínfüggők szemének-szájának ingere ;o), de ez csak nyáron megy és eléggé időszakosan. BXL-ben van hadtörténeti múzeum is (ingyér, hö! :o)), ahol korrekt repcsi és tankgyűjtemény van, ill. rögtön mellette akad egy magán-autósmúzeum is, az sem piskóta. Ja, és a legunikálisabb cuccos: Vallóniában van egy környék, ahol 3 különböző fajta hajólift is található, egyik érdekesebb, mint a másik. Egyik világörökségi listán van (üzemel!), a másik vadi új, és brutálisan hihetetlen és fölösleges vallon péniszhosszabbító beruházás volt. :o) (Tény, hogy látványos. A harmadik meg egy hajórámpa.) Egyelőre most ennyi jutott eszembe a belgiumi közlekedésbuzulási időtöltéseimből...
Tudom, nem mind vilinger meg repcsi, de mindegyik worthwhile, kisdobos becsszó! ;o)
@fourgee: "Vagy olyan szerelvények kellenének a reptéri járatra, amelyek felsővezetékről is mennek, vagy pedig a 3. sínt kellene kihúzni a reptérig, aztán mehetne a metró."

Pár évvel ezelőtt azt láttam Prágában, hogy ugyanolyan Mütisinszkij Masinosztroitelnüj Závod típusú (tudom, ez nem a típus, hanem az üzem - úgynevezett vicc volt, mielőtt valaki beleköt) metrók nyomják az ipart, mint Budapesten, viszont van felsővezeték az alagútban. Nem tudom, hogy onnan nyeri-e a delejt, vagy az csak valami éjszakai karbantartó mozdonyoknak van-e.
@hungarisztan: Nyugi, ha legközelebb megyek arrafelé, fogok másfele is nézelődni (bárhol, csak nem Brüsszelben;), de most ennyire telt, három nap, rohangászással. Brugge meg tényleg meseszép.
kérek fotót a felnyitott csapóhídról. a technikai része érdekel.

"Vajon mi a jó abban, hogy ilyen körülmények közt nyaralnak emberek?"
nekik az, h nyaralnak. a szállásadónak az, h több helyet tud kiadni = több bevétel.

videon az utolsó villamos hogyhogy helytelenben megy?

"Ennek persze nem csak az az oka, hogy egyvágányos mind az északi, mind a déli oldali vonal:"
remélem lehet politika nélkül értelmezni: Trianon már rég elmúlt, azóta lehetett volna fejleszteni. sokat.

"A bloghoz képest meglehetősen hosszúra sikerült bejegyzés "
nem baj az, jöhet több ilyen is.
@Hamster: "Ha lakótelepet akarok, itthon maradok ;) "
tehát minden lakótelep mellé tegyünk egy kis tengert!

@hungarisztan: "így már rögtön a rákövetkező évben elkezdett visszasüllyedni a késési statek a korábbi szintre"
miért? hiszen ki volt alakítva a rendszer, csak azt kellett volna hagyományosítani.
@Rocko-: De látod, hogy nekünk le votl csukva a híd, a felnyitott kerülőhöz meg menjen oda, akinek hat anyja van, mondom, hogy ritkák a megállók ;)

"videon az utolsó villamos hogyhogy helytelenben megy?"
Volt egy jó adag kúszóváltós egyvágányozás Oostende belterületén. IC barátom ott votl tavasszal, már akkor is, a jelek szerint nem sietnek...
@Hamster: A Balatonnál főleg az északi part fejlesztését látom nehézkesnek: ott nem (csak) a pályaállapotok miatt 80-as a sebesség, hanem a szűk ívek miatt. A nyomvonalakat nem tartom rossznak, mert Füred, Szántód és Szigliget kivételével végig a parton fut a vasút (vagy ha nem, akkor a nádast kerüli), ami egy tónál az elsődleges célpont. A déli part kétvágányúsítása fontos lenne (a tranzit teherforgalom miatt is), ott talán még meg is valósítható, az északin viszont reménytelennek tartom ezt (illetve a nyomvonal-korrekciókat is).
Igazán fejlődni megállóhely-kialakításban (kulturáltságban), no meg a gördülőállományban lehet: ha folyamatos beépítésű területen, sűrűn megállókiosztással közlekedik a vonat, akkor nem a pálya végsebessége a legfontosabb, hanem hogy mennyire dinamikus a jármű.

Egyébként meg igenis lenne ilyen fejlesztéseknek létjogosultsága, hiszen a Balaton mostanában kezd rátalálni önmagára, és ezzel együtt a szezon is jelentősen kitolódik (szörfösök, vitorlások, kite-osok). Nem beszélve a téli korcsolyázásról. :)
@Hamster: "felnyitott kerülőhöz meg menjen oda, akinek hat anyja van"
meg akit érdekel a technikai megoldása. :PPP
"Volt egy jó adag kúszóváltós egyvágányozás Oostende belterületén. "
értem. ezek a váltók ilyenek. egyszer budapesten van, aztán Oostende-ba kúszik, félek is, hogy egyszer az egyik bekúszik az ágyam alá. :)
@hungarisztan: "Nem tudom, hogy onnan nyeri-e a delejt, vagy az csak valami éjszakai karbantartó mozdonyoknak van-e."

Amit Londonban láttam 1x az nagyon tetszett. Itt nem ritka a "vegyes üzemű" szerelvény, ami lentről is meg fentről is kaphat áramot persze nem egyszerre. Egyszer régen Kensington Olympia állomáson várakoztam az Overground-ra. Nekem a régi szerelvényeiktől mindig olyan érzésem volt, mintha HÉV-en utaznék, csak az Overground nem kifelé megy Londonból, hanem megkerüli az 1-es zónát. Meg ráadásul a régi szerelvényeken a világítást a mai napig Tungsram izzók adják, Made In Hungary felirattal. :)

Szóval, vártam az Overgroundra. Azt a pályát nem csak ez a vonat használja, hanem egy másik vonattársaság vonata is, amelyik Dél-Londonból megy Észak-Londonba, onnan meg tovább asszem pár vidéki városba. Mellettük az Underground egyik vonala jár. Ha jól láttam, a 3 sínpár teljesen átjárható. Szóval, egyszer vártam az Overgroundra, amikor furcsa zajra lettem figyelmes. Egy gőzmozdony jött, régi kocsikkal. Döbbenten néztem. Aztán azon röhögtem, hogy Budapesten elképzelhetetlen lenne, hogy a metró sínein gőzmozdony menjen. Londonban kihasználják a kötöttpályás közlekedést. Nálunk sajnos nem... Bár az is igaz, hogy meglátszik hogy nem japán bevándorlókból van sok, hanem indiaiból, mert bár tartják a menetrendet, a metrón egyre több késés van. :)
@fourgee: Na várjunk, a londoni vonalat valószínűleg eleve gőzösökre építették, nálunk meg soha nem volt olyan, miért kéne tudnia menni ott? Az más kérdés, hogy a szentendrei HÉV-en picit ciki, hogy amikor gőzöst akartak beküldeni a Margit hídig, akkor áramtalanítani kellett a madzagot, tán a Tímár utcai felüljáró miatt? (vagy másik is volt, ami alacsonyra nyomja a tyúkbelet a gőzös tetejéehz képest?) De ez is olyan, hogy nem erre volt tervezve, miért tudná? Sokkal fontosabb, hogy a későbbi M5-tel kompatibilis legyen, meg fontosabb lenne, hogy az M2 és a gödöllői hÉV kompatibilitása megteremthető legyen...
@Hamster:
Na most volt annyi időm, hogy végigolvassam a teljes írást, eddig leragadtam a képeknél, meg álmodtam egyet, hogy Combino vagy TW suhan Füred és Veszprém között.

Szép útibeszámoló. Gugliföldön megbámulom majd.

Esetleg MSTS alatt létezik a vonal?

A könnyebb vs nehehezbb (Light vs Heavy Rail) vonathoz:
Egy pályán nem mehet sajnos két szabvány szerinti jármű. A nagyvasút sokkal merevebb, és ezáltal egy koccnál kiüti a kissebbet, mint a sz...t.
Karlsruhéban, a módszer őshazájában hogy oldják meg?

HA álmodunk, akkor nagyot. Szerintem te ilyesmire gondolsz, amikor nem Bz-t látnál.
www.citytransport.info/NotMine/ppm017a.jpg

HA meg parti villamos: Legyen kettős üzemű, mert szerinted Csopak és Almádi között meddig maradna meg a felsővezeték?
@Hamster: "De ez is olyan, hogy nem erre volt tervezve, miért tudná?"

De ki mondta hogy gőzösnek kellene ott mennie???? Ha jól láttam egyébként, a londoni felsővezetékek jóval alacsonyabbak, azon a vonalon vegyesen van 3. sín, meg felsővezeték is, persze más-más szakaszokon. Egyébként azon a vonalon ahol a gőzöst láttam, ott 3. sín volt. Csak annyit mondtam, hogy milyen furcsa volt látni ezt az egészet. Nem azt hogy a budapesti metró vonalán gőzösnek kellene mennie...

Egyébként meg az miért volt ciki szerinted, hogy áramtalanítani kellett a felsővezetéket? Nekem gyanús, hogy csak kötekedésből reagáltál arra, amit írtam. :)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Karlsruhéban elfogadják, hogy olyan fékje van a kétáramnemű tujákoknak, hogy ihajj.

"Szerintem te ilyesmire gondolsz"
NEM! A perry's people mover gazdag országok játékszere. Ahol ennyi utas van, oda még a svájciak is buszt tesznek, kivétel csak természetvédelmi ok lehet.
@fourgee: Nos, nem én írtam azt, hogy "Aztán azon röhögtem, hogy Budapesten elképzelhetetlen lenne, hogy a metró sínein gőzmozdony menjen. Londonban kihasználják a kötöttpályás közlekedést. Nálunk sajnos nem... " Én azt írtam, hogy a gőzős metrósínen nem a kötöttpályás közlekedés kihasználása, hanem játék :) Mondjuk London eleve nem jó példa, ha elképzelünk egy subsurface line szerelvényt egy tube vonalon ;)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: De nem kell kisebb oda. A Bz tulajdonképpen jó lenne, ha komfortos lenne, jól gyorsulna, egyterű lenne, ilyesmik. Én persze órákat is elvagyok Bzben, de ez már majdnem perverzitás :) Amúgy pedig a vonatok közt inkább a sima "kék kocsis" vonatok a jellemzők, azoknál kell kisebbnek lenni. A kis pirosak inkább olyan érintő-horzsoló-betétviszonylatokon vannak, mint Tapolca-Balatonszentgyörgy, régebben volt Tapolca-Füred, nem figyeltem, ott ma mi megy. De az alap az, hogy "nagy kék van" kétóránként, hát inkább legyen valami kisebb félóránként.
@Hamster: A nyári Balatonnal az az a gond mint a péntek délutánnal, a vasárnap estével, meg a hétköznap reggellel. Ha lenne egy frankó országos alapmenetrend ami egész évben minden nap menne, az jó lenne. A vasúti közlekedés határköltsége rendkívül alacsony, nyugodtan mehetnek a szellemvonatok is, nem azoktól veszteséges a MÁV.
Ehhez az alapmenetrendhez lehet rendszerben tartani n féle vasúti kocsit, mozdonyt, motorvonatot, lehet rá tervezni. A fent említett felsorolásban (Balaton nyáron, előváros hétköznap reggel, meg a koleszos vonatok) szereplő vonatok azonban tulajdonképpen mentesítő járatok/kocsik, egy időben nem is kellenek. Tehát vagy mind a három feladatra (jó pazarló módon) tart a MÁV kocsikat, vagy a szűk keresztmetszetet adó Budapesti reggeli forgalomra optimális elővárosi kocsikkal adja ki ezeket. Tehát felesleges azt boncolgatni, hogy a Balatonra mi lenne jó, mert ami iskolaidőben reggel Budapest elővárosában közlekedik, az a jármű lesz a péntek délutáni, meg a vasárnap esti erősítés mondjuk Szeged, vagy Pécs felé, és nyáron ugyanez a szerelvény fog járni a Balatonra. (Legalábbis egy ideális világban, ahol tényleg csak sűrítő vonatokat húzzák ki, nem pedig az iskolásokat nem is szállító vonatok közül véletlenszerűen párat) Nyilván jobb lenne minden feladatkörre külön szerelvény, de annyi pénz a világon nincs.
@Hamster: "a szentendrei HÉV-en picit ciki, hogy amikor gőzöst akartak beküldeni a Margit hídig, akkor áramtalanítani kellett a madzagot"
:DDDD

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: ppm017a.jpg
ez tetszik, kéne ilyen magánvillamos nekem is. :)
"Egy pályán nem mehet sajnos két szabvány szerinti jármű. A nagyvasút sokkal merevebb, és ezáltal egy koccnál kiüti a kissebbet, mint a sz...t."
emlékeim szerint Hams már írt olyanról, hogy egy vágányon jár villamos és vasút. (kvázi így hozva létre az s-bahnt. de majd ő elmondja.)
@Rocko-: Igen. De az nem nálunk van. Ott elfogadták, hogy kétfajta jármű jár, valahogy úgy, ahogy a közúton elfogadod, hogy a kamion nagy pofont ad a Buzukis papának.
jó kis poszt lett, végre volt időm elolvasni.
Sajna nem írtál arról, hogy a kocsik közlekedése nyáron pontosan olyan, mint a Balatonnál, teljesen összevissza. AMikor Blankenbergénél három vagy négy kocsi állt egy megállóközön belül, az azért érdekes volt. Mindehhez hozzájött az, hogy az első kocsiból, ami visszatartott a többieket, kidobták az utasokat (tele volt a kocsi) egy nyiltvonali, szó szerint a puszta belga megfelelőjénél lévő huroknál.
Engem nagyon nem győzött meg, ráadásul a megállókiosztásra vonatkozó észrevételeidet is osztom, komplett lakónegyedeket hagytunk el megállás nélkül.

Mondom mindezt úgy, hogy hungarisztánnal egyetértve én is magasan a magyar vasút fölé helyezem a belgát. (ok, ez villamos)
@mestska: Azért egészen más, amikor a negyedórás villamosok szétcsúsznak, mint a Balatonon, hogy a kétóránkénti vonat még Polgárdi-Ipartelepeken vár az áthelyezett keresztre, amikor már Alsóörsön kellene lennie :)
@Hamster:

azért azt megnéztem volna, hogyha a negyedórás követés mellett négy villamos van ott egymás után, akkor az ötödik milyen követésre jön.

A balatoni közlekedés meg egy kupac.... Három óra alatt eljutni Balatonfüredre Budapestről több, mint szánalmas. Bármennyire is vonatpárti vagyok, amennyire csak lehet, kerülöm.
A címben szereplő kérdéshez kapcsolódva:
index.hu/gazdasag/2011/05/25/korbejarna_a_vonat_a_balatont/
Mondjuk túl szép lenne, ha bármi is változna az alapból félórát késő, utaselüldöző guruló szaunák terén...
@Rocko-: Ez már jó régen volt előírás, azóta volt egy pár vadászvacsora :) Rengeteg olyan motorvonat került forgalomba amely nem kompatibilis a kétütközős rendszerrel, a bikák sincsenek hozzájuk idomítva, ha mégis vontatni kell őket, kézi erővel kell egy vonórúdszerű szart előbányászni és odacipelni.
Amúgy már van egyteres bz - users.atw.hu/obbhegyivasutak/En%20kepeim/89%20Desiro%20WNban.JPG
@ondol: őőő, ezt most melyikre is? rengeteg komment volt, és úgy érzem nem arra nyomtad a "válasz erre" gombot amelyikre valóban válaszolni akartál. :)
Nemrég nyaraltam az északi parton Balatongyörökön és bizony vasútbarát szemmel is megnéztem az ottani helyzetet. Ami rögtön szembetűnt, hogy pl. a szomszédos Balatonedericsnél a vasútállomás kint van a bús 3.14csába, a falu fent van a hegyen, az állomás lent a völgyben a tóhoz közel, de bizony onnan jó sok km-t kell felgyalogolni. Nem is ez a fő gond, hiszen az állomást nem lehet máshová tenni, közel kell lennie a sínekhez, ezért messze van a falutól. Viszont alig 1-1.5 km-re ott az edericsi strand mellette fut a vágány közvetlenül a strand mögött, ami elég látogatott hely. Oda nem is értem miért nem raktak megállóhelyet. A balatongyöröki fapados szabadstrandnál (se öltöző, se bódé, se egyéb kiszolgáló dolog nincs, csak bemehetsz a vízbe egy lépcsőn) ott van a megállóhely Becehegy néven a strand mellett. Balatongyörök állomás is a másik jobb színvonalú fizetős strand mellett van. Itt szerintem is megélne egy villamos/HÉV szerű üzem, sűrű követésekkel és több megállóval, akár egyes helyeken (mikro)buszos rá és elhordásokkal. A sármelléki reptérre amúgy ha jól láttam vezet is be iparvágány, külön építeni sem kell, vagy csak a reptéren belül csinálni egy leágazást belőle a terminálokhoz közel. De egy tóparti villamosszerű követéssel működő villamosra lenne ott igény az biztos.

A déli parton meg sokat segítenének a sűrűbb kitérési lehetőségek, több keresztre alkalmas hely és, ahol lehetséges kétvágányú pálya, egy-egy állomásköznél kiépítve is jól jöhetne. Sok helyen ugye fizikailag nincs neki hely, de ahol meg van ott ki lehetne használni és akkor teljes kétvágányúsítás nélkül is a zavarérzékenység nagy mértékben csökkenne.
süti beállítások módosítása