Szegeden és Miskolcon régebben volt partyvillamos, de - bármennyire is hihetetlen egy ennyire béna szóvicc után - most nem idegenforgalmi látványosságról szeretnék írni. A belga tengerparton húzódó villamosvonal ugyanis - a hasonló fekvésű blackpoolival ellentétben - valódi közlekedés eszköz, nem fotóznivaló jópofaság. És bár szerintem vannak hibák a forgalomszervezésében, a "Kusttram" meglehetősen jó szolgálatot tesz a helybelieknek - akik közé az üdülővendégeket is be kell számolni.
[A part] [A villamos] [A kérdés] [Bónusz képek]
Először '94-ben jártam Oostendében; a villamos csak marginálisan ragadt meg emlékeimben, mert sokkal feltűnőbbek voltak az utcán dudáló, zászlót lobogtató, ordibáló hollandok, akik azt ünnepelték, hogy megnyertek valami meccset. Azért azt láttam, hogy jár itt valami döcögény, a városmagot pont elkerülve. Évekkel később olvastam utána, hogy a tengerparti villamost, a Kusttram-ot láttam, mely gyakorlatilag a teljes belga tengerparton végigmegy. Amióta ezt tudom, azóta vissza akartam menni oda, idén végre összejött.
A part
A vonal az egykor négyezer kilométer hosszt is elérő belga vicinális-hálózathoz tartozott; 1885 és 90 közt építették, 1912-ben villamosították, azóta pedig folyamatosan átépítgették: a jelenlegi délnyugati végállomás 1996-ban nyílt meg, az eredeti nyomvonalat - mely beljebb a szárazföldön húzódott - pedig már csak pár helyen használják.
Ha megnézzük az Oostende és Middelkerke közti szakaszt, mely az egyetlen szó szerint a tengerparton haladó rész, megértjük, miért: se utasnak, se járműnek, se pályának nem tesz különösebben jót a homokkal sűrített, nedves, sós levegő. A történelem bizonyos szakaszában pedig vélhetően a jobbra kivehető erődítések se jelentettek előnyt a forgalomnak - a bunkerek és ágyúk a második világháborős német Atlanti-fal részét képezték, melynek részeit számos egyéb helyen is látni a villamosból.
A belga tengerpart nem az a kimondott Riviera - inkább olyan lehet a belgák számára, mint nekünk a Balaton. A villamos 68 kilométeren át halad végig a parti településeken, melyek jellegükben erősen különböznek. A délnyugati végpont, De Panne - a fentebbi kép itt készült - például egy kellemes, bár funkciójához képest kicsit talán túlságosan is urbánus település...
... ahol azért ilyen régi villákat/házakat is láthatunk. Innentől Oostendéig hasonló települések sorakoznak, egyre több tizenpár emeletes apartmanházzal.
Közben a dűnék mögött lakókocsi-parkokat is láthatunk, melyek kicsit megdöbbentettek. Ezekben vajon vékonyabb pénztárcájú turisták üdülnek? Csak mert inkább menekülttábornak néztek ki. Oostende középváros jellegű, kevés igazán régi házzal, annál több nagy szállodával és apartmantházzal. Meg persze plázzsal:
... és neogótikus katedrálissal, ami jól néz ki az éjszakában. Ennek ellenére viszonylag prózai hely: a kaszinója úgy néz ki, mint a debreceni nagyállomás (viszont van egy szép régi háromárbócos a kikötőben).
Innentől északra lakótelep-szerű apartmanházak és mézeskalács házacskák váltogatják egymást...
... a Zeebrugge-i kikötő és csatorna-torkolatok környékén pedig két felnyitható hídon is átmegyünk. Ezek jellegzetessége, hogy a villamos elkerülő szakaszokkal is rendelkezik, melyek kicsit távolabbi csapóhidakon mennek át: ha ez van felnyitva, akkor azon megy át, ha az van felnyitva, akkor ezen.
Útközben még Blankenberge volt az, amit furcsának találtam, itt ugyanis a jachtkikötőt körbeépítették a már többször emlegetett tízemeletes apartmanházakkal. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a fentebbi képen a mólót láthatjuk...
... a régi, "valódi" part pedig beljebb van, a hátunk mögött. Ha jól tippelek, az apartmanházak kilométerhosszú sora olyan lakásokat rejt, melyeket évente csak néhány hétig használnak - legalábbis a mi szeptemberi látogatásunk során a túlnyomó többség le volt függönyözve, üresnek tűnt. Ehhez a fajta tömegnyaraltatáshoz képest a siófoki szállodasor elég kispályásnak tűnik :) Aki pontosabbat tud az itteni életről, kérem, fejtse ki kommentben, hogy működik ez!
A villamos
A vonal 68 kilométer hosszú, és csak 70 megállója van. Ez meglehetősen kevés, de persze miért is állna meg a települések közt, a semmiben? Nagyobb gond, hogy a településeken se áll meg túl gyakran, konkrétan ott se, ahol tízemeletes házak sorakoznak. Ez nagyon vasútszerűvé teszi az üzemet, szerintem utasokat vesztenek ezzel.
Az utasok alapjában véve három csoportra oszthatók: nyugdíjasok, többnyire párban-csoportban, fiatal, diák kinézetű párok, gurulós koffert vontatva, és családok. Igazi üdülős felosztás, bár gyanítom, hétköznap helyi gyerekek is felbukkanhatnak, legalábbis a menetrendben nyomát láttuk "iskolásvonatoknak" is. Az üdülős jellegre utal az, hogy a legnagyobb forgalom a nyári főszezonban van: átlag hárommillió utas. Ekkor negyedórás közlekedés van az egész vonalon, Oostende környékén pedig sűrítőjáratok közlekednek, Gentből és Antverpenből kölcsönkért alacsonypadlós villamosokkal.
A videón megfigyelhetőek az apartmanházak: szerintem elég nyomasztóak; tényleg olyanok, mint a lakótelepek. Vajon mi a jó abban, hogy ilyen körülmények közt nyaralnak emberek? Mert a helyiek szerintem a kertvárosibb környékeken laknak, nem ezekben.
A kérdés
Tulajdonképpen csak egy kérdésem van az egész kapcsán, bár inkább csak költői: miért nincs valami ilyesemi a Balatonnál? Nem villamos, hanem jó kötöttpályás helyközi közlekedés! Mert ugyan vasútbarát berkekben él egy olyan tévhit, miszerint a magyar tenger vasútilag jól el van látva, én viszont szerintem még életemben nem utaztam olyan balatoni vonaton, ami pontos lett volna. Olyan tömöttön ellenben, hogy a folyosón és a peronon is álltak, többször is. Ennek persze nem csak az az oka, hogy egyvágányos mind az északi, mind a déli oldali vonal: mindkettőn végiggyűrűzik fél Magyarország összes vasúti nyavalyája, a délin még némi nemzetközi is. Ha Kelenföldön elcsúszik az indulás, ha Fehérváron van valami, akkor elverődnek a keresztek, és össze-vissza fognak jönni a dolgok (ezt persze nem tudományosan állítom, csak már többször láttam olyan keresztet, ami menetrendben nem lett volna benne). Tíz perc késés itt még nem késés, de még a helyi vonatok, a kis piros Bzmot-ok is néha 15-20 percet várakoznak a szembejövő vonatra. És akkor tegyük hozzá, hogy csak óránként-kétóránként van vonat.
Ezek után csoda, ha a szomszéd falu zöldségeséhez is autóval mennek át úgy a helyiek, mint az üdülővendégek? A Füred-Badacsony-Keszthely kirándulásokat ne is említsük! Azt meg pláne ne, hogy Tihanynak csak "papíron" van vasúti megállóhelye, pedig oda talán tényleg jobb lenne, ha nem mindenki kocsival érkezne... A vasút helyiérdekű viszonylatokban használhatatlan, marad a busz, amire viszont turistát, üdülővendéget elég nehéz lenne felkényszeríteni.
A déli vonalon persze nem feltétlenül lenne egyszerű ilyet csinálni, a nemzetközi kapcsolat miatt, de az északin nincs ilyen (se teherforgalom), és rendes villamosítása sincs tervben. Kár, hogy manapság már nem szoktak ilyesmiket építeni, mert még fokozni is tudnám: szárnyvonal a sármelléki nemzetközi reptérre, Hévízre, illetve a rég megszűnt vonal helyén, immár könnyített, ám villamosított kivitelben Veszprémbe. Huh, mitől nedves a kezem? :)
Igazából persze nem lehet összehasonlítani a tengerparti villamost a Balatonnal, hiszen előbbinél csak lokális (helyközi) forgalom van, távolsági csak pontokon (De Panne/Adinkerke, Oostende, Knokke/Heist), merőleges irányba, míg utóbbinál ezek iránya egybeesik. De gondolatban azért el lehet játszani, hogy a fővonali forgalom elkerüli a déli oldalt, így ott is csak pár átszállóhely van, a helyközi járat - a parton - meg nem Bzmot, hanem valami dögösebb. Északon meg úgyis gond van az akarattyai lőszfallal, ami miatt lehet, hogy a jövőben Fűzfőnél jönn majd le a vasút (a veszprémi vonalbólÖ - a part mellett, lőszmászás nélkül lehetne valami light railt építeni Kenese és a déli parti vonal közé, bezárva a gyűrűt a tó körül. Aki pedig azt kérdezi, hogy "na de hát az átszállás nélküli közvetlen budapesti kapcsolat?", annak elmondom, hogy már Zánkánál is versenyképtelen a vasút, közvetlen (gyors, zónázó, mittudoménmilyen) vonattal is, pedig az északi oldalon még autópálya sincs! Ezzel a vasúttal nem lehet utasokat szerezni, autós utazásokat leváltani, hiába erőlködünk - az egy vágány, a kis pályasebesség, illetve a kevés megállás = gyorsaság vs. sok megállás = jó kiszolgálás ellentét betesz a dolognak.
KZsocinak, czzf50-nek: Igen, akár lehet kétvágány, ahol lehet, illetve új - a belterülethez, kikötőkhöz képest jobb fekvésű - pálya és megállók, villamosvasúti jelleggel, ami olcsóbb, mintha ugyanezt nagyvasútban kéne csinálnod. Felmehet meredekebb helyen, talán közelebb mehet környezetvédett helyekhez, és biztosan emberbarátabb (perpillanat a tó túlpartján is tudják, mikor gyorsít ki a Csörgő Tapolca felé). Kisebb a fékútja, ez baleset-elkerülésileg jó, a pöfögés biztos nem hiányozna senkinek. Ha nagyon kell, meg lehet úgy is oldani, hogy a régi pálya is megmarad, és akkor az átszállásmentes hálózati kapcsolat is megmarad. Tudom, ezek egy jó részét jobb szervezéssel ma is meg lehetne oldani, de nem oldják. És szerintem negyedórás követést nem vállalnának be akkor sem, és talán igazuk is lenne... Persze nyilván más a tengerparton csak lokális forgalmat csinálni, mint a Balatonnál vacak lokálisat csinálni, és abba belepasszírozna a vacak távolságit is ;)
Bónusz képek :)
Biztos van, akiben hiányérzetet kelt az, hogy a tengerpartból gyakorlatilag alig mutattam valamit. Most nekik szeretnék kedvezni:
Látványra szép volt így szeptemberben, de igazából örültem, hogy széldzsekiben vagyok, alatta meg hosszúujjú ingben, mert a hőmérsékleti és szélviszonyok a legkevésbé sem voltak kedvezőek.
Konkrétan még így is fáztam, amikor kimentünk az egyik hullámtörőre. Namármost, én annak idején büszkeségből úsztam egyet a Keleti-tengerben, hogy megmutassam az NDK-soknak, hogy mi sem party vajkrémből vagyunk, de ezek közé a hullámok közé inkább nem mennék be:
A bloghoz képest meglehetősen hosszúra sikerült bejegyzés végére egy félresikerült képet szántam: a szembefény meglehetősen látványossá tette, ahogy a parti szakaszon a 60-70-nel robogó villamosok felkavarták a sínek közti homokot, ezt szerettem volna megörökíteni - csak "vendég" érkezett jobbról:
Megpróbáltam a kontraszttal játszani, hogy a villamos és a sirály is látszódjon :) Utóirat: villamosmániások ne izguljanak, lesz még csak-villamosos oldal is a Kusttramról, de most inkább útibeszámolni akartam.
Ez megy most