Múlt héten Szegeden utaztam új vonalon, most hétfőn pedig Miskolcon fotóztam-videóztam villamost olyan vágányokon, amelyek még nem láttak menetrend szerinti forgalmat. Mit mondjak, a kötöttpályás városi közlekedés híveként el bírnám viselni, ha máskor is ilyen gyakran lenne alkalmam itthon a témába vágó újdonságokat látni!
2012. január 16-tól a miskolci 1-es villamos az eddiginél másfél kilométerrel hosszabb útvonalon, Diósgyőr végállomás helyett Felső-Majláthig fog járni.
A hosszabbítást a város kelet-nyugati tömegközlekedési tengelyét jelentő 1-es vonal és a kocsiszíni kapcsolat teljes felújítása előzte meg. Ez a helyiek életében biztos okozott kellemetlen pillanatokat, hisz villamospótlózni, átszállni sose jó, de most végre jó pályán járhatnak a villamosok, gyorsabban, halkabban. A megállók esőbeállói pedig ha teljesen elkészülnek (sajnos még csak építés közben láttam közelről ilyet), olyanok lesznek, amiket irigyelni fogok - ezerszer több értelmük van, mint a budapesti "befúj a szél - beesik az eső, de legalább útban van" típusú üvegtetőknek.
Ide tartozó sztori, hogy az első fotón a villamos azért áll, mert az útját elállta az esőbeálló darabjait (kettő be is lóg a kép bal szélén) szállító teherautó. A daruzás után nekiálltak az összeszerelésnek, pár körrel később pedig már álltak az elemek. Ha helybeli olvassa ezt: befejezték még aznap? Esetleg további megállókban is felállítottak továbbiakat?
Az itt látható képek (és a videó) járművezető-oktatás közben készültek, a sínek környéke ekkor még több helyütt építési terület volt, az új végállomás megnyitása pedig még most is kicsit arrébb van, az utascsere a végállomás előtti ideiglenes peronnál fog zajlani. A fenti képen látható megállóban (Alsó-Majláth) még "csak" a peron volt meg, és a megállótábla - szerencsére a kép készítésekor villamos is jött, hogy teljesebbé tegye a látványt :)
A tanulókocsi a végállomás előtt. Ekkora zoommal, ebből a szögből különösen jól látható, mekkora jószágok is ezek a Tatra KT8D5-ök: négy méterrel hosszabbak, és húsz centivel szélesebbek, mint a pesti Ganz csuklósok. Hogy a leendő 31 alacsonypadlós, melyet szintén a projekt keretében szereznek be, milyen típusú és méretű lesz, azt sajnos nem látom át, de majd meglátjuk. Drukkolok, hogy jó nagy legyen, és ne legyen problémája vele a miskolciaknak!
A tanulóvillamos újabb körre indul Felső-Majláthról, kelet irányába. Itt egy saroknyi távolságra kicsit ritkul a beépítettség, az út másik oldalán pedig a Szinva folyik, aztán elkezdődik a diósgyőri lakótelep (pontosabban az egyik diósgyőri lakótelep).
Itt pedig már a régi végállomásra fut be villamosunk. Az egykori végállomási épület, mely elállta a vágányok folytatásának a helyét:
... már a múlté. Milyen furcsa, hogy néhány éve még csak álom volt a hosszabbítás, amikor a lehetséges útvonalat sétáltuk be Perlaki Attila barátommal, most pedig már konkrét villamosok gurulnak a konkrét síneken!
A felvételek nem készülhettek volna el az MVK Zrt. munkatársainak segítsége nélkül - külön köszönet dr. Bíró Attilának és Csontos Ágnesnek!
Ez megy most