Először nem akartam nagyon eltávolodni Berlintől, de ha már egyszer az aznapi vonatozáshoz vásárolt napijegyem egész Brandenburg tartományra érvényes volt, egészen Cottbus-ig elzötyögtem egy lengyel stokkból összeállított IC-vel. A konkrét választás persze persze már tudatos volt, hiszen villamosos városba akartam menni...
Cottbus, a csüngőhasú Tatrák otthona
2012.01.18. 07:00 :: Hamster
42 komment
Címkék: utazás németország tömegközlekedés villamos hampage cottbus
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
a schörling mér megy ennyire magasan? mert pesten a hepe-hupa miatt szvsz még le is borulna pár helyen a sínről :)
(vélhetően azért nem hajt a kerék, hogy a füves szakaszon is tudjon menni. praktikus ember a német.)
a villamos milyen nyomtávon fut? elég keskenynek tűnik.
"Balra: maga ez a városrész elég nyomasztó volt - bár a panelházak viszonylag emberi méretűek voltak, és sok volt a zöldfelület is, rendezetlen volt az egész."
pedig akartam mondani, hogy tetszetős. :)
"Ilyen járgányoknak kellene járkálnia Budapesten is, hogy amikor elszáguld egy mentőautó a síneken, ne keltsen por- és homokvihart!"
igen!
ohh, szóval méteres nyomtáv. és nálunk akkor milyen van? :D
Az tök szar lehet, gondolj bele, minden egyes falatnál kiveri a fogukat a biciklikerék :-))))
Akkó mééé nem Cottramba mentél? :-))))
Az első sorban a bal oldali kép az Altmarkton készült, ez a tér már akkor is a város egyik központja volt. A jobbra mellette levő kép érzése szerint az Altmarkt-tól kelet felé, a volt mozi környékén. SSajnos a mozi neve nem jut eszembe, pedig ide sokszor elhordtak minket a suliból, de csak a két másik mozi nevére emlékszem. Weltspiegel és Süd-Lichtspiele. próbáltaam 80-as évek beli képet keresni erről a részről, de sajnos nem jártam sikerrel. Annak idején itt a 2-es villamos járt.
A harmadik kép minden bizonnyal a Stadtpromende nevű megállót ábrázolja. Ez a régi részen levő (Altmarktól a Spremberger Turm-hoz vezető, Spremberger str.) sétálóutca, és az új sétálóutca (Stadtpromenade) között helyezkedett el. A Stadtpromenade egyik végén volt a Konsument, ez egy nagyáruház volt, olyasmi mint a Corvin vagy a Skála. ( Konsument - www.karten-himmel.de/images/artikelbilder/1631DCottbus_gel72.JPG ), a másik végén a nagyposta és a Stadthalle, ami egy már akor is nagy forgalmú kultúrális rendezvényhelyszín volt.
A Stadthale-től nem messze lakott egy hazai nagyvállalkozó testvére, aki egy német emberhez ment férjhez. Nevét nem írom le.
Ha a Stadtpromenade felől átmentünk a Konsumenten, és a másik oldalán mentünk ki, akkor az út túloldalán volt egy bolt, nevére már em emlékeszem, mi magunk között csak lengyel boltnak hívtuk. Itt mindig lehetett szőlő befőttet kapni, igaz az NDK őslakosság számára megfizethetetlen áron. Nem akarok hazudni, de tán 1,40 DDM volt az ára. Ez a 80-as években Forintban 9 Ft-nak felelt meg. Akkoriban 21 év után Hazánkban nagy felhördülést okozott, hogy 1,50-ről 3 Ft-ra emelték a buszjegyet, a villamosjegyet meg 1-ről kettőre.
Szintén itt helyezkedett el a Kosmos fagyizó, ami egy iszonyatosan jó hely volt, a fagyikreációk választéka még a mai időkben is megállná a helyét. Sajnos a kép tanúsága szerint bontásra ítéltetett. A sokszögletű épület a fagyizó, mögötte balra a Konsument, a háttérben egy lakóház, aminek a földszintjén volt a Delikat bolt, ahol minőségibb termékeket lehetett kapni, drágábban. Nem keverendő az intershop boltokkal, ahol nyugati termékeket lehetett kapni nyugatnémet márkáért vagy dollárért.
Megjegyzem a Delikat boltban a Téli szalámi, az eredeti magyar, olcsóbb volt, mint itthon. Sajnos nem volt mindig. Tudtommal az épület még megvan, emeletén lakások vanak.
www.abriss-berlin.de/blog/wp-content/uploads/2007/10/Mokka-Milch-Eisbar,%20Sternchen,%20Stadtpromenade%20Cottbus.JPG
Az előző épület egy másik helyről fotózva. Az előtérben a bowlingpálya látható. A tényleges pályák a sétány szintje alatt voltak. Tán 16 pálya volt, de 12 minimum.
Pályát foglalni csak 2-3, néha 4-5 hónappal előre lehetett. Egy Clara Zetkin képmás azonban lehetővé tette, hogy 1-2 héttel előtte is elég legyen lefoglalni.
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4a/Bundesarchiv_Bild_183-1987-1022-426,_Cottbus,_Neubauten_an_der_Stadtpromenade.jpg
Ha valaki nem érti a Clara Zetkin-t
putzlowitsch.de/wp-content/uploads/2010/06/ddr-10-mark-m-v.jpg
Ugrunk a schmellwitz-i képhez.
Schmellwitz egy 80-as évek végére elkészült lakótelep, ahol egyszer voltam. A képen látható fák sehol. Voltak panelházak, utak, és a villamos. Még NDK szemmel is nyomasztó volt az üresség. Ugyanakkor aki ott kapott lakást, az nagyon boldog embernek számított. Jellemzően nagycsaládok költözhettek ide, akik addig kissebb lakásban laktak.
A vasúti aluljáró már 85-ben is nyomasztó volt. Viszont itt zajlott a forgalom nagy része,mivel a híd a vasút felett, kicsit odébb, nem bírt el nagy terheket.
Buszból is csak szóló mehetett át rajta akkoriban. Megjegyzem a cottbusi vasútálomás tervezője tudtommal magyar.
A vasúti átjárónál levő bezárt mozi a Süd-Lichtspiele.
A pályaudvari hidas képhez.
A képen levő villamospálya akkor épült, mikor még én ott laktam. Sajnos már nem éltem meg cottbusiként, hogy villamos is menjen rajta. Akkoriban azt tervezték, hogy a 2-es vagy 4-es fog rajta menni, mivel ezek a Stadthalle-tól egészen Sachsendorf-ig (Zielon Gora str, ha jól emlékszem a végállomás nevére) közösen jártak egy elég hosszú szakaszon. Sachsendorf és Madlow voltak a déli részen a bányászlakótelepek, valamint a Jaenschwalde-i erőműben dolgozók nagy része is itt lakott. Közvetlen busz volt innen az erőműbe.
Jaenschwalde egy kis koszfészek volt Cottbustól északkeletre, egy másk kis falu, Peitz mellett, ahol Európa egyik legnagyobb barnaszéntüzelésű erőművét építették a tokosok. Kb 400 magyar is dolgozott itt, többek között a szüleim is.
A híd gépkocsik által járt része akor még nem volt kész, de épült.
A széthúzott váltók már 84-ben meg voltak. A balra irányt akkor sem használták, csak kocsiszini menetek, mivel a Jessener str felé (Az 1-es akkori végállomása) volt a kocsiszín. Szerintem azt láthatta a főnök is buszról.
Az egyesen egyébént akkoriban kéttengelyes motorkocsik jártak, az ajtókat kézzel kellett nyitni rajtuk.
Az egyesen egyébént akkoriban kéttengelyes motorkocsik jártak, az ajtókat kézzel kellett nyitni rajtuk
Volt rajtuk pót is. Eleinte mindig kettő, majd később esténként egyet levettek.
Íme: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/Cottbus_Sonderfahrt.jpg
Sokalom, úgyhogy nem vagyok biztos, de nem találok semit róla.
80-as években a tátrák egyébként kettesével csatolva jártak. Már akkor megfigyeltem, hogy a csatolt párok rengeteget változtak, értsd csereberéltek.
Több évig laktam ott.
Már tudok itthonról is videót nézni!!! Megcsináltam, mert kiváncsi voltam.
freudi elírás? :)))
a képek durván szockók.
Mindjárt az első snitten a cseréptetős épület volt a posta. Bár szerintem akkor nem cserépteteje volt.
Görlitzer str. upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/Bundesarchiv_Bild_183-1985-0215-026,_Cottbus,_G%C3%B6rlitzer_Stra%C3%9Fe,_Winter.jpg
Nem sokat változott.
0:35-nél látható épületen akkoriban egy ''Neues Deutschland'' (NDK pártlap, int nálunk a Népszava) felirat díszelgett.
Járatsűrűség: 86-tól, ha jól emlékszem azóta volt 4-es, a 2-es önálló szakaszán borzalmasan ritka lett a követés, már akkor.
Egyszer pár éve olvastam, hogy a villamos megmenekülésének egyik ''ára'' volt a megnövekedett követés.
Még az Altmarktról jutott eszembe, hogy az Altmarkttól kelet felé (A volt mozi felé), anno egyvágányoztak a tuják egy darabon.
Ugyanilyen egyvágányozás ment a 3-as Madlow felé vivő szakaszán. Volt egy kétszer egy sávos út, annak egyik sávjában ment a villamos. Néha (Néha? Kifelé irányba mindig!) szembe az autókkal. Érdekes módon sosem volt baleset.
g.co/maps/ne6xy
Ezen a szakaszon elkezdték kiépíteni a mai nyomvonalat. Már szinte 95%-on kész volt, kijjebb is biztató ütemben haladtak, ám az A pontnál levő egykori Szovjet hősi emlékmű miatt amíg ott laktunk, addig sosem lett a kétvágányú villamosból semmi. Az emlékmű pontosan a vágánytengelyben volt. Állítólag elesett katonák is voltak oda temetve, ezért nem lehetett áthelyezni sem. Ahogy most nézem a gugliban, áthelyezték.
A B ponttól jobbra kicsit van egy kis tó. Rengeteget jártunk oda fürdeni suli után. A villamos és tó közötti házak nem voltak meg, végig erdő volt.
A tótól kicsit északra teniszpályák vannak. Érdekesség, hogy a tiszta pályák felett rögtön ott vannak azok a pályák, amiken még én játszottam. A mai pályák közül egy sem volt meg még akkor, viszont az akkoriakat nőtték be a fák.
A sínjáró szerintem csiszolt is.
v22.lscache6.c.bigcache.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/4355036.jpg
Az erőműbe a barnaszén szinte helyben termett, ezt vonattal vitték oda, és külszini ejtéseken nyerték ki.
www.tagebau-tourismus.de/bilder/tgb1_4.jpg
Az egész egykori Cottbus megye alatt bőven volt igen jó minőségű barnaszén.
A jobb oldali folt Cottbus.
www.robinwood.de/german/energie/braunkohle/braunkohlekarte.jpg
A felhagyott külszini fejtések helyén sok esetben feljön a talajvíz, valamelyest gyógyítván a tájban keletkezet sebeket.
Viszont a szén sokszor 15-20 méter és 50-60 méter között van, egy főleg homokos talajban, ezért csak külszíni fejtéssel érdemes, és szabad bányászni.
www.google.hu/search?hl=hu&biw=1024&bih=629&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=tagebau+rekultivierung&oq=tagebau+rekultivierung&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=153768l159301l0l159925l22l22l0l16l16l0l205l1021l0.5.1l6l0
Utolsónak ezt akartam betenni:
www.tharandter-gespraeche.de/Archiv/TG%202010/alt/lmbv_1120-1.jpg
Az A pont Senftenberg városa - később egy érdekesség a város egyik hagyományáról.
A város alatt található egy tó, a Senftenberger See. Ezmár megvolt 83-ban. Tőle jobbra fel rögtön mellette van 3 másik tó. Azok akkor még aktív külszini fejtések voltak (Tagebau). Az egyikből jött át a bányagép (Bagger) a Senftenberg feletti fejtésbe. Az országutat két hét alatt keresztezte. Egyszer mentünk haza Drezdából, és láttuk, hogy az a valami közelebb van, de nem tudtuk még akkor mi az. Sejtettük, hogy egy Bagger. Következő héten egyszer csak ott állt az út mellett. Na nem mint egy gyalogos, hanem kb, 2-300 méterre. Utána lezárták az utat, vagy elbontották egy 300 méteres darabon, Bagger elment, utat visszaépítették. Vagy pedig irdatlan mennyiségű földet és homokot hordtak oda, sokszor 5-10 méter magasan, a Bagger így átment az út károsítása nélkül. Erre az időszakra mindig egy ideiglenes utat építettek, ahol adig ment a forgalom. A Senftenberg feletti Tagebau miatt egyébként elég komoly hosszúságú, kb 15 km hosszú új utat építettek.
Amikor ment a fejtés, akkor az útban levő falvakat általában eldózerolták. g.co/maps/hh96g Pritzen épp, hogy megúszta.
Schleife veszélyben van, de ma már tudnak a lakosok tiltakozni. g.co/maps/sgybe
www.zeit.de/2011/52/S-Kohletagebau-Schleife
A barnaszén miatt összesen 135 falut vagy falurészt bontottak el, van olyan, mint Horno www.lausitz-bild.de/sonderthemen/horno/karte_maerz2002.jpg amit nyomtalanul. 27.500 lakost költöztettek át
Jártam olyan helyen, ahol jobbra-balra az út mellett kerítés (Hogy ne menj a szélére), és a kerítés mögött 20 méterrel a bányagödör.
Aki még többet akar megtudni a témáról.
de.wikipedia.org/wiki/Tagebau
---
A senftenbergi fura hagyoány:
Senf németül mustárt jelent. Senftenbergben készítik a senftenbergi csípős mustárt. Aki eszik belőle egy teáskanállal, az legközelebb a paprikapálinkát is megissza, mint más a jaffát.
A senftenbergi esküvők elmaradhatatlan kelléke a hatalmas fánktál, mondjuk fánk arrafelé minden esküvőn van.
A fánkot arrafelé megtöltik finom lekvárral. Isteni csemege. Van viszont a tálban egy darab, ami a helyi mustárral van tele.
Tök jó volt! A párttitkár fia harapott rá, aki előtte nem sokkal kidurrantotta a focilabdámat, a 90 pfenningbe kerülő PVC focilabdámat!!
vártam, hogy ilyesmi legyen, mustáros fánk. :D
5 vonal, méteres nyomtáv, felújított Tatra KT4D és alacsonypadlós GT6M villamosok.
Tervben van, hogy átvigyék az Oderán a villamost a lengyel oldalra is, de nem tudom, jelen pillanatban hol tart a projekt.
Ez megy most