Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
 
Régi képek
Villamosok
Hajók
Zene
Budapest
 
Hampage.hu frissítések
 
Énblog
 
Videók

Naptár

június 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Ez megy most

  • gigabursch: @Hamster: Nem tudom létezik-e még Muhin a komp. Ha igen, mindenkinek ajánlom. Alig szélesebb a Sajó, mint amilyen ho... (2025.06.04. 17:15) Kompozni jó!
  • Hamster: @gigabursch: Amikor ki- és beszállítás van, ezeket is kikötik, úgyhogy arra az időre ezek is madzagosak :) (2025.06.04. 16:31) Kompozni jó!
  • Hamster: @NAR: Ja, és biztos vannak kamerák, csak elöl lent, ahol látni is valamit. Szabad szemmel a fülkéből csak azt nézi, ho... (2025.06.04. 16:28) Kompozni jó!
  • Hamster: @NAR: Én körülbelül akkor hagytam abba a vezetést, amikor egyre vastagabbak lettek az A és C oszlopok, és egyre magasa... (2025.06.04. 16:27) Kompozni jó!
  • NAR: @cserepfalva: Nincsenek kamerák? Egy tolatókamerás új autóból sokkal jobb a kilátás parkoláskor, mint bármilyen régi a... (2025.06.04. 10:50) Kompozni jó!
  • cserepfalva: "Nem tudom, hogy a hajóvezető mit lát, ha ez a rész tele van emberekkel :)" Kiváló észrevétel. -Ez a válasz arra, hog... (2025.06.04. 09:59) Kompozni jó!
  • gigabursch: Én a köteles kompokért rajongok. (2025.06.04. 09:31) Kompozni jó!
  • toto92: @Hamster: én jelentem kiszúrtam már jópár éve :D (2025.06.01. 18:09) Valami Amerika a Tagore sétányon
  • gigabursch: Atomállat anyag. (2025.06.01. 16:55) Harmincesztendős lett a Gammasugár zenekar "Szabadok földje" című korongja
  • gigabursch: Most legutóbb hegynek gőzösöztem a Scharfbergen. Lefelé delejessel jöttem. A gőzős jobban bejött. (2025.06.01. 16:44) Egy kis gőzös
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) amszterdam (5) aracs ms (5) augusztus 20 (6) ausztria (101) autók (89) bach (5) badacsony ms (6) balaton (187) balatonföldvár (7) balatonfüred (6) balaton ms (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (13) basel (8) bbc (8) bécs (47) belgium (11) bengáli (43) berlin (162) berlini fal (20) bkv (63) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (976) budapesti pillanatok (52) buék (9) busz (123) búvár (19) bytom (6) bzmot (12) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) cirkáló (5) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (60) csak egy videó (343) csehország (69) csehszlovák (42) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (13) doctor who (42) drezda (10) duna (64) düwag (5) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (14) emlékek (50) énblog (574) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (17) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (31) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (22) ferihegy (40) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (26) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (37) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (6) füsti (6) gary moore (37) gdynia (5) geek (7) gellérthegy (5) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (78) gibson (10) gigant (6) gitár (39) gmap (21) gmunden (7) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (56) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (45) haditechnika (15) hajó (177) hajtóművek-motorok (7) hampage (447) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (6) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (14) helka ms (9) hév (46) heviz ms (7) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (11) idegenforgalom (21) ikarus (71) il 14 (10) innsbruck (6) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (11) karosa (7) kassa (21) katamarán (17) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (10) kelet-berlin (5) képek (1102) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (16) kiskörút (6) kisvasút (59) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (36) kölni dóm (5) komp (22) konstal (8) körtér (8) közlekedés (456) kritika (72) kulfoldi szemmel (115) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lausanne (5) lengyelország (83) les paul (8) lhbs (25) linz (11) lipcse (12) li 2 (27) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (9) magas tátra (12) magyarország (7) malév (6) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) mdmot (5) medve (7) metál (18) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (6) MOD (7) morál (11) morgás (132) motorkerékpár (5) mozdonyok (32) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (28) műrepülés (8) muv (10) múzeum (65) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (15) ndk (6) németország (332) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (76) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (47) nosztalgiahajó (32) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (6) nosztalgiavillamos (128) nosztalgiavonat (18) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (125) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (42) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (137) pozitívum (12) pozsony (64) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) rajzfilmek (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (136) repülőgép (47) repülőgépek (83) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (59) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (12) sky channel (10) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) stadtbahn (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (8) super channel (5) svájc (29) szabadság híd (17) szárnyashajó (13) szavazás (6) szczecin (7) szeged (42) szekacs (8) szergej (41) szilézia (6) szili (7) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (141) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (247) t3 (5) tapolca (8) társadalom (5) tatra (41) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (77) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (505) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (76) tünde ms (5) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (95) tw6000 (6) überzenészek (17) utazás (456) utcakép (229) uv (64) vár (11) várnegyed (9) város (546) városkép (114) városliget (10) varsó (8) vasút (627) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (31) vicinális (13) vidám park (5) videó (968) villamos (867) vitorlás (13) vízibusz (24) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (50) youtube (356) zene (230) zlin (13) zürich (14) Címkefelhő

Amit még idejében elcsíptem: klasszikus villamostípusok utolsó évei

2025.05.15. 06:00 :: Hamster

Közlekedésmániás pályafutásom és a villamosos weboldalam egyszerre indult 2000-ben. Akkor úgy éreztem, hogy túl későn kezdtem. Amikor az első fényképezőgépemet megkaptam, még fotózhattam volna régi villamosokat az 56-oson vagy a külső Váci úton, de eszembe se jutott, hogy a tujákkal nem csak utazni lehet. Pedig mi mindent megörökíthettem volna! Aztán 2000-ben kiderült, hogy az idő nem állt meg: ugyanúgy tűntek el vonalak és járművek, mint régen, úgyhogy még mindig volt mit megörökíteni. Itthon még elkaptam az UV-k utolsó éveit és a Haller utcai útszéli vágányokat, külföldön pedig ott lehettem több klasszikus magaspadlós villamostípus búcsúján. Most ezekről szeretnék mesélni:

img_2168.jpg

Németországban számos méteres nyomtávú villamosüzem működik. Bár a gyártók le tudják szállítani méteres kivitelben is ugyanazokat a járműveket, mint normálban, a fejlődés útja 1000 felől az 1435 mm felé vezet. Stuttgartban a hatvanas években még valódi nehézmetró hálózatot akartak létrehozni, de a hetvenes évek közepén rájöttek, hogy az igényeket nem tudnák rendesen kielégíteni egy olyannal, viszont a világ minden pénze elmenne rá, úgyhogy az egyszerűbb kiépítésű, emiatt olcsóbb, így nagyobb mértékben kiterjeszthető Stadtbahn mellett döntöttek. Ekkorra már elkezdték a villamosokat a föld alá tenni, hogy ne zavarják a felszínt, de a továbbiakban az alagutakat olyan paraméterekkel építették, hogy a fentebbi képen láthatóhoz hasonló méteres nyomtávú villamosok mellett a nagyobb, normál nyomtávú, magaspadlós Stadbahn kocsik is elférjenek bennük. Ahogy a fotón látható, a kétnyomtávú vágányzat mellett azt is megoldották, hogy metrószerű magasperon épüljön a Stadtbahnokhoz, miközben a villamosokra egy alacsonyabb peronról lehet felszállni.

img_2228.jpg

A már többször emlegetett Stadtbahn járművek a nyolcvanas évek elejétől kezdve érkeztek, a villamosvonalakat ezzel párhuzamosan kezdték normál nyomtávra átépíteni. Az első "stadtbahnosított" vonalat '83-ban adták át, a folyamat pedig 2007 végén zárult le, amikor az utolsónak maradt 15-ös vonalon is elment az utolsó hagyományos villamos. Ez egyben a képeken látható, Esslingenben épített GT4-esek búcsúja is volt. 

Ezek a járművek speciális helyi igények kielégítésére épültek: jól bírták a szűk íveket, és hegyet mászni is tudtak. Leváltásukkor még nem voltak igazán öregek, úgyhogy egy részüket továbbadták Augsburgnak, Ulmnak, néhány ex-NDK-s városnak (Halle, Halberstadt, Nordhausen), később pedig Aradnak és Iasinak. Én viszont 2003-ban és 2007-ben még eredeti otthonukban csíptem el őket - mi több, az utolsó menetet is lefotóztam!

img_0836.jpg

Kölnhöz családi emlékek kötnek: '89 és '94 közt elég sokat vendégeskedtem a Dóm városában. Már az első látogatáskor feltűntek a villamosok, melyekből kétféle volt: a szögletesek, melyekről később megtudtam, hogy Stadtbahn járművek, és a gömbölyűek, melyek hagyományos villamosok voltak. Már amennyire hagyományos egy 2,5 méter széles, 30 méter hosszú batár. A fentebbi képen is milyen picinek tűnik hozzá képest a Volkswagen Transporter :)

06160049.jpg

Különösen durva volt, amikor kettesével jártak: ezek a szerelvények jóval nagyobbak voltak, mint a nagykörúti csatolt Ganzok! A gömbölyű kölnieket - már villamosmániásként - 2002-ben, 2004-ben és 2006-ban is elcsíptem, utóbbi a búcsújuk volt, egész napos ünnepléssel. A kocsik egy részét nem vágták szét, hanem továbbmentek a törökországi Konyába, majd onnan Szarajevóba.

06150133.jpg

Az iménti batárok a Düsseldorfban alapított DÜWAG gyár termékei voltak. Természetesen szülőhelyükön is jártak hasonlók, csak kicsit kisebbek - viszont ők hozzájuk passzoló pótkocsikat is húztak maguk után. A kétezres években már kicsit anakronisztikusan néztek ki ebben a gazdag német metropoliszban, főleg eredeti festésben! Az utolsók 2011-ben mentek el, bár természetesen nosztalgia céllal elraktak belőlük jó párat. 

gomboc.jpg

Amszterdamban a kilencvenes években jártam először. Akkor nem tömegközlekedtünk, de a fentebbi képen látható villamosok látványa mégis megragadt bennem. 2002-ben már villamosmániásként visszatérve az utolsó néhány példányt még el tudtam csípni az általam "Gömböc" névre keresztelt csuklósokból. Ezek egyébként bár hasonlítanak az előző képeken látott DÜWAG-okra, holland gyártmányok voltak: '57 és '68 közt épültek; az utolsók 2004-ben mentek nyugdíjba.

gomboc3_belso.jpg

Igazi régimódi jószágok voltak! Különösen tetszett, hogy a csuklóalagútban, azaz a "forgóban" is voltak ülések, ami ezen a képen mondjuk pont nem látszik...

06170010.jpg

A DÜWAG csuklósok licenszét két osztrák járműgyár is megvásárolta: a Lohner és az SGP. Linz számára az előbbi épített több sorozatot, változó hosszban: hat- és nyolctengelyesként. Előbbieket egy idő után nyolc-, utóbbiakat pedig tíztengelyessé hosszabbították. A kétezres években kivonták őket a forgalomból, és bár egy ideig tartalékként megtartottak párat, végül mindegyiket elbontották. Egy se maradt meg az utókornak, úgyhogy a fentebbi látvány sajnos megismételhetetlen...

06170009.jpg

Hasonló sorsra jutottak a kicsit későbbi, már "kocka" formájú DÜWAG-licensz kocsik. Ezeket a nyolcvanas évek közepén építették, és a 2010-es évek közepén mindet elbontották. Hihetetlen, hogy a linzi közlekedési vállalat mennyire nem vigyáz a tömegközlekedési emlékekre :( Szerencsére még elkaptam őket 2003-ban2004-ben és 2006-ban is.

06170016.jpg

Még mindig Linz: a Pöstlingbergbahn ma is megvan, és ma is járnak régi kinézetű járgányok rajta, de azok igazából speciálisan átalakított modern járművek. 2004-ben viszont még tényleg régi döcögények jártak a vonalon, különleges fékkel alkalmazkodva a mi fogaskerekűnknél is meredekebb (116 ezrelék!), de fogasléc nélküli pályához. Rejtett kincs volt ez a vonal, ami ma a villamoshálózat része

07050077.JPG

Szörényi Levente szülővárosában (nem vicc!), a festői szépségű Gmundenban szintén 2003-ban jártam először. Az itteni egyetlen villamosvonal is meglehetősen meredek, csak kicsit marad el a mi fogaskerekűnktől. A forgalmat akkor két eredeti DÜWAG négytengelyes és egy osztrák licenszgyártmány látta el. Legalábbis elvileg, mert akkor pont egy Combino vendégeskedett ott, és az rohangászott fel-alá a belváros és a pályaudvar közt.

dsc_0769_nagy.jpg

2018-ban aztán eljött a DÜWAG-ok és DÜWAG-félék búcsúja: a villamost összekötötték egy helyközi vasútvonallal, amin modern alacsonypadlósok járnak. A korszakváltást egy meglehetősen színes parádéval ünnepelték meg.

Ebben a bejegyzésben már többször láttunk DÜWAG csuklósokat, most láthatunk két négytengelyest is, egy korábbi formatervben. Ezek egyébként használtan kerültek ide egy bezárt német villamosüzemből.

06110098.jpg

Az eddigiekben láttunk rövid DÜWAG-ot, széles DÜWAG-ot, meghosszabbított DÜWAG-ot, most lássuk a típuscsalád csúcsát, a tizenkét(!)tengelyes ET12-est! A Ludwigshafenből induló Rhein-Haardtbahn egy városközi villamos/vasút, melyen 1967 és 2011 közt négy 38 méter hosszú DÜWAG csuklós is közlekedett.

06110108.jpg

Talán nem meglepő, hogy évtizedekig ezek voltak a világ leghosszabb villamoskocsijai. Elég látványos volt kanyarodás közben! Külön érdekesség, hogy a belső tér ajtókkal szakaszokra volt osztva: eredetileg volt dohányzó és nemdohányzó rész. 2003-ban még csak futó pillantást tudtam vetni egy ilyen óriáskígyóra, amikor elment mellettünk, 2004-ben végre utazni is sikerült eggyel.

10230345.JPG

Valamiért mindig azt hiszem, hogy még járnak a hattengelyes E1-esek Bécsben, pedig 2022-ben kivonták őket a forgalomból. Sőt, a fotón a kocsi mögött látható Südbahnhof sincs már meg! A bejegyzést végigolvasók valószínűleg felismerték, hogy ez is DÜWAG-licensz: a düsseldorfi gyár termékei az egész német nyelvterület legjobb villamosai voltak, ez az osztrák utángyártás pedig még Miskolcra is eljutott. Sőt, egyszer Budapestre is! Azzal, hogy eltűntek-eltűnnek a német városokból, az európai közúti vasúti (így hívják a villamost szakbarbárul) járműgyártás talán legfényesebb korszaka ért véget.

06150033.jpg

A bejegyzés végén visszaugrunk Németországba. A képen nem csak a szögletes DÜWAG csuklós a múlté, hanem a vonal is, ahol jár: Dortmundban a belváros villamosmentesítése 2008-ban fejeződött be, azóta ebben az utcában nem járnak tuják - de szerencsére kicsit lejjebb igen, ugyanis a vonalat föld alá tették. Sajnos 2004-es ottlétem alatt nem nagyon fotóztam, mert nem fogott meg a város, de azért pár képet csináltam az itteni villamosokról. Egyébként a villamosok föld alá rakása megszünőben van Németországban. Bár a fentebbi képek készítése óta Bochumban, Kölnben és Düsseldorfban is nyitottak meg ilyet, és még biztos másutt is, ami nem jut eszembe, a megoldás eléggé tarthatatlan gazdaságilag. Egy-két megállónyit persze még Csehországban és Lengyelországban is be tudnak ásni, de teljes belvárosok villamostalanításával szerintem már viszonylag ritkán fogunk találkozni.

Tovább is van, mondjam még?

25 komment

Címkék: ausztria bécs németország képek tömegközlekedés villamos dortmund stuttgart köln hampage stadtbahn linz düsseldorf düwag gt4 gmunden huszonötévesaközlekedésesweboldalam

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9818811772

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Érdekes cikk. Mi a gond a villamos alagutakkal? Miért nem lesz több ilyen?
@nyelv-ész: laikusként arra tippelnék hogy egyrészt mocskosdrága, másrészt 202x-ben már ott tart az urbanisztika hogy a villamos nem feltétlen valami eltütetendő vacak, így felesleges is elásni, pláne annyi pénzért amibe kerül.
Idehaza van-e és hol méteres nyomtávú tömegközlekedés?

(Halkan jegyzem meg a Tátrába fel a vasút méteres, de az egy másik hely)
@nyelv-ész: Mert iszonyat drága fenntartani, ha meg eljön a felújítás ideje, végképp ingük-gatyájuk rámegy. Talán nem pont Stuttgartnak, de például a Ruhr-vidék városainak büszkeségi dolog volt ez a hetvenes-nyolcvanas években, van alagútjuk, amiben óránként elmegy két villamos (pontosabban húsz éve elment annyi, nem néztem, most mennyi, de biztos nem lett Nagykörút abból a vonalból). Biztos megéri, közben a felszínt meg folyamatosan vagdossák vissza, hogy megfogják a filléreket. Ludwigshafenben már zártak be földalatti szakaszt, és senkinek nem hiányzik. Irtózatos gondok vannak a németországi infrastruktúrával, az említett Ludwigshafenben pár éve például a városon átvezető autópályaviaduktot kellett visszabontani, mert életveszélyes lett. Igaz, ők a főpályaudvarukat is olyan jól helyezték át a gazdasági csoda csúcsán, hogy alig használják. Majd Fradista Utazó mond példákat, de ha őszintén akarok fogalmazni, akkor a wirtschafstwunder végére nagyon elszaladt a lovacska velük, és az akkor tervezett dolgokat mostanában kellene renoválni. Majdnem egyszerre. Miközben a lényeges dolgokra is alig van pénzük. És nem, ez nem politikai hülyéskedés, hogy hanyatló nyugat vagy ilyesmi, hanem valós probléma. Ráadásul minden lassan megy, emberhiány van, a politikusok egy része meg legszívesebben ingyen adná a tömegközlekedést mindenkinek, mert az milyen jó, hogy nincs bevétele a közlekedési vállalatoknak, a másik része meg mindent félretolna az autók kedvéért.
@toto92: Ez a nem eltüntetendő nem biztos, hogy így van, ugye Karlsruhéban pár éve dugták föld alá a fő bevásárlóutca villamosait. Oké, az ott tényleg túl nagy forgalom volt, de Neussban is elérték, hogy alig járjon villamos a Düsseldorfból jövő tuján a belvárosban, mert zavarja őket. Gyanítom, hogy ha végtelen pénzük lenne, mindenütt metró lenne...
@gigabursch: A mai területen csak a szombathelyi villamos volt méteres, mást most nem számolok, például a borsodnádasdi iparvasutat, olyanból lehet, hogy volt még. A történelmi területen már több méteres üzem volt (pl. Pozsony), mert olcsóbb volt kiépíteni, és ha nem kellett nagyvasúti tehervonatokat vinni rajta, akkor nem volt sok különbség. Budapesten csak a próbavasút volt méteres, kb. azért, mert ahonnan hozták a kocsikat, az méteres volt, mert előtte a lóvasút, és utána a rendes villamos is 1435-as volt.
Dortmundból van egy ilyen képem. Természetesen puszta véletlen, hogy pont akkor jártam ott, de reprodukálhatatlan felvétel.
flic.kr/p/2r4VxBi
@Hamster: LU mondjuk extrém példa. Ott a Hbf. egy holt szerencsétlen állomás, ahol az IC-k megállás nélkül áthaladnak, nem is túl frekventált helyen. Ott tényleg senkinek nem hiányzik a bezárt alagút. Ha a kölni Innenstadttunnelt kéne bezárni, na, az nagyot ütne.
Németországban, itt most nem részletezendő okok miatt, az utóbbi huszonöt évben borzasztóan leépült az infrastruktúra. Minden téren, nem csak villamos. Kb. naponta kell lezárni hidakat az országban (ma is zártak le egyet), mert félő, hogy összedőlnek, Berlinben a városi autópályát kellett néhány hete lezárni (több évre). És máig vannak komplett falvak, ahol se mobil-térerő, se vezetékes internet nincs.
Ehhez jön, hogy az országban lényegében megszűnt az önkormányzatiság. A Ruhr-vidéken pl. kivétel nélkül minden város költségvetését minden évben szanálni kell, mert az adóbevételek a kötelezően előírt minimális kiadásokat sem fedezik. A polgármesternek zéró mozgástere van, minden évben megy koldulni a tartományhoz, hogy legalább a tömegközlekedés fenntartását finanszírozzák már meg. Fejlesztés, de még komolyabb rekonstrukció se fér bele. Egyszer majd csak bedől az egész. De ez korántsem csak a villamost érinti, több tucatnyi német város van komoly negatív spirálban, épp vasárnap volt egy műsor, hogy hány száz sportcsarnok és uszoda zárt be, mert életveszélyes. És amikor azt mondja a nagyrabecsült tartományi hivatal, hogy nem fogadja el a város költségvetését, amíg ki nem húzzák belőle a szegény gyerekek ingyenes iskolai étkeztetését, akkor nem a Stadtbahn-alagutak képezik a problémát.
És ez politikailag is kényes lehet, mert jön egy gazdag ember, aki az adott városban született, s mondja, hogy ő saját pénzből felújítja az uszodát, és hát egyszer majd fog kérni valamit az önkormányzattól. És innen kezdve a város teljesen ki van szolgáltatva ennek az embernek.
A Deutschlandticket bevezetése pedig, amire te is utalsz, adott egy borzasztó nagy pofont az egésznek. Azóta stabil negatív spirálba került a tömegközlekedés a legtöbb nénet városban, még olyan puccos helyeken is, mint München.

Btw., nem igazán vág ide, de lassacskán ebbe a helyzetbe fog kerülni Spanyolország, ahol a nyolcvanas évek közepétől zsákszámra költötték az EU-s pénzt teljesen felesleges infrastruktúrára. És itt most nyilván nem Madridról van szó.
@Fradista Utazó: Persze, de az a Hbf nem ott volt eredetileg, komoly pénzt fektettek abba, hogy olyan rossz helyen legyen, és olyan legyen, amilyen! És igen, Spanyolországban is épültek gazdagon felesleges dolgok, csak mert az EU adott rá pénzt. Van ezekről valahol valami írás a neten? Szerintem itthon senki nem tud erről a témáról. Én se, mert már elfelejtettem, hol járnak üres metrók és bezárt villamosok :)
@Fradista Utazó:
Ennek tükrében nem csodálkozom néhány ottani következményen (AfD megerősödése, régi politika totális hitelvesztése).

Az Ollyópaji Jujjdejó infrastruktúrális fejlesztésekre adott pénzei egy bizonyos szint felett kontraproduktív, fenntarthatatlan költséggyárakká válnak?
(S nálunk még mindig a(Z amúgy tényleg felesleges) lombkorona sétányokon megy a polidili)
Beláthatatlanul jó helyzetben vagyunk?

Mennyibe kerül egy ilyen Deutschland karte és mire jó?
Van-e diák verziója?
Csak vonat vagy települési buszokra, metróra, villamosra is jó?

Mióta pártunk és kormányunk bevezette az országbérletet, azóta személy szerint is többet, sokkal többet járok tömegközlekedéssel, nem beszélve a gyermekeimről. Ott mi a helyzet? Mennyire élnek vele?
@gigabursch: A Deutschlandticket 58 euró egy hónapra, diák, nyugdíjas, egyéb kedvezmények nincsenek, csak teljes áron kapható. Az egész országban jó minden helyi és helyközi járatra (de Intercityre pl. nem).
Előtte a bérletek sokkal drágábbak voltak, Kölnben vagy Hamburgban 100 euró felett csak a városra, egy hónapra. Több millió ember ugyanannyit, vagy csak kevéssel többet tömegközlekedik, mint azelőtt, de sokkal kevesebbet fizet érte.
A tömegközlekedés utasszámai csak kis mértékben nőttek, és a tapasztalat az, hogy nem autó helyett tömegközlekednek az emberek, hanem, ha már úgyis ingyen van, utaznak olyankor is, amikor amúgy korábban otthon maradtak vagy biciklivel mentek.
@Hamster: Teljes listát, összefoglalót, nem ismerek. De tudok autópályát, amin napi 300 autó megy (ez egy falusi bekötőút forgalma). Elég látványos eset volt az alicantei kettes villamos, amit nagy csinnadrattával átadtak, és rögtön ez után be is zárták, mert az üzemeltetésére nem volt pénz (aztán ez annyira ciki volt, hogy évekkel később valahogy mégis megoldották, és ma is üzemel).
@Fradista Utazó:
Köszönöm.
Szóval olyan 24 eFt és annyit tud, mint a hazai.
Azért az nem olyan rossz dolog.
@gigabursch: Az, hogy jó az utasnak, sose volt kérdés. Az, hogy ki fizeti ki a vonatot, amire majdnem ingyen szállnak fel az emberek, erősen kérdéses. Emiatt aztán egy idő után nem lesz jó az utasnak se, amikor nem fog menni a vonat.
@Hamster:
Ennyire azért nem egyszerű a matek.
Ugyanis minden egyes gépkocsi, ami nem vesz részt a közlekedésben egy halom helyen jelenik meg a különböző költség/bevétel oldalon.
Meg ott is, ahol alig számszerűsíthető.
Például ha te gyalog és egyéb eszközzel mész haza, akkor megállhats a sarki krimóban egy sör/lángos/cigi/gyros-ra, ami magasabb ÁFA bevételt és egyéb adóvonzatot hoz, mintha csak hazamész és takarékos sört szürcsólst el otthon.
Ettől még kevésbé számszerűsíthető, pedig jelen van, ha napi 4×15-20 perc sétád lesz, akkor egy halom orvosi kezelés talán nem fog utolérni, sőt a társadalomnak aktív adózó állampolgára maradsz.

Nyilván ezt a matekot a végtelenségig lehet finomítani, de a végén azért ki lehet hozni egy eredményt, ami talán még a valóságra is rámutat.
@gigabursch: az hogy a sarki büfének több lesz a bevétele meg húsz év múlva kevesebbe kerülsz majd az egészségügynek, nem segít azon hogy nincs pénz arra hogy jövő hónapban is járjon a busz.
@gigabursch: Lehet, de a sarki büfé nem száll be a tömegközlekedés finanszírozásába.
@gigabursch: Ha meg kocsival megyek, nem tüsszög rám az influenzás hülyegyerek a villamoson, és nem kell betegállományba mennem - ez se kevésbé életszerű. Elég egyszerű a matek: sokkal kevesebb a közlekedési vállalatok bevétele, és lehet, hogy valamennyivel több az utasuk. Nincs az az isten, hogy kijöjjön belőle, hogy mégis megéri, mert több giroszt esznek az emberek.
Srácok!
Ne gondoljátok túl!
A nagy állami elosztó rendszer két dolgot tud:
- forrást biztosítani
- politikai indokot adni.

Szerintem nyilvánvaló, hogy amit leírtam nem alaptalan, akár még ki is számolható és mutatható, valamint olyan ideológiai támogatást kap, amit akarnak neki.

De aki keresni akár hozzá indokot és költségvetési forrást, itt és így talál.
A másik nagy kérdés, hogy mi a közszolgáltatások köre és mit tartalmaz.

Megjegyzem:
Hazai szinten több értelme van ennek, mint bármilyen Dakota integrációnak, szegregáció mentesítésnek, stb...
@gigabursch: De nem érted, hogy nincs semmi újraelosztás benne? "Adjátok ennyiért a jegyet, oldjátok meg, ha nagyon elfogy a pénzetek, kérjetek a landtól, ha ő se bír, majd valamit kitalálunk bund szinten", ennyi. Azt mondták az elején, hogy majd összekaparnak másfél milliárdot kompenzációra, de lehet, hogy háromszor annyi kellene. Majd Rajna-menti tudósítónk lehet, hogy mond pontos számokat, meg hogy végül ki mennyit kapott, de nem arról van szó, hogy a közlekedési vállalatok megkapták a kieső jegybevételt a landes- és bundeszbácsitól, és mindenki happy! Ha az lenne, akkor "csak" a hiányzó munkaerővel és a romló állapotú infrával kellene foglalkozni...

Rá lehet keresni, hogy a közlekedési vállalatok és a tartományok komolyan gondban vannak a kieső bevételek miatt:
www.tagesspiegel.de/politik/wie-weiter-mit-dem-deutschlandticket-bund-und-lander-mussen-finanzierung-klaren-10733668.html

www.mdr.de/nachrichten/sachsen/dresden/dresden-radebeul/dvb-verkehrsbetriebe-finanzloch-defizit-100.html

www.ksta.de/koeln/im-rheinland-drohen-kuerzungen-im-nahverkehr-777201

És ha a deutschlandticket + finanzloch vagy defizit kifejezésre guglizol, találsz másik száz ilyet. Tipikus "fogjuk meg és vigyétek" ügy.
@gigabursch: ne haragudj, de az hogy szerinted a megyebérlet meg a szegregációmentesítés párhuzamba állítható, jól mutatja hogy halvány lila fingod sincs az egészről.
@Hamster: De egyébként itt is kijön az, ami Magyarországon is rendszerses téma. Kölnben évről évre tovább ritkítják a járatokat, mert nincs pénz a meglévő szolgáltatási szint fenntartására. Eközben több évnyi éles vita után döntöttek arról, hogy alagútba viszik a kelet-nyugati villamostengely központi részét. Arra van pénz, mert azt más forrásból lehet finanszírozni, nem a város folyó költségvetéséből.
süti beállítások módosítása