Tudom, gyerekes vagyok, de nem tudok ráunni a Taurusos videókra. Már vagy egy órája vágtázom a YouTube-on, és úgy gondoltam, pár videót megosztok veletek. Most tehát a Siemens EuroSprinter mozdonycsalád néhány tagja következik: 1116-osok, 1216-osok, 1047-esek, 182-esek - melyik vasút hogy ismeri őket.
Korábban már láttunk elinduláskor szolmizáló mozdonyokat, most hallgassuk meg, hogyan szól a masina, ha valami miatt nincs állandó tapadás, és a gép minden tengelyen változtatgatja a teljesítményt, hogy megmaradjon a vonóerő:
Amikor 0:23-kor megindul a többszólamúság, az olyan, mintha orgonakoncertet hallgatnánk, nem? Máskor meg inkább egy félresikerült metálgitár impróra hasonlít a hangsor - aztán sajnos magára talál mind a négy motor:
Szerencsére a YouTube-on olyan videót is találni, amin az látszik, hogyan változik a teljesítmény tengelyenként (azaz motoronként, de hát ugye négy tengelyen négy motor van) - tehát az, hogy mi van a változó hangok mögött:
A "zenélés" technikai okát nem tudnám értelmesen elmagyarázni, ezért Vendégsín klasszikus leírását fogom idézni:
"Az aszinkron motorok teljes mezős üzemében a frekvencia és a feszültség egyenletesen növekszik, mezőgyengített üzemében a feszültség állandó, a frekvencia növekszik. A szabályzással beállított szliptől fog függeni az áram nagysága. A ferkvencia alacsony motorfordulatszámnál alacsony, a motor tehetelensége kicsi. Ilyenkor célszerű közel színuszos áramalakot a motorba tuszkolni, ezért a félvezetők ki-be kapcsolásával a fázistekercseket a pillanatnyilag szükséges motorfrekvencia többszörösével kapcsolják a közbenső körbe pozitív, illetve negatív polaritással, hogy az átlagérték alakulása adja ki a színusz alakot. Ennek az ide-oda kapcsolásnak a frekvenciáját - bizonyos határok közöt - szabadon meg lehet választani. Ha szabadon választhatunk, ez nem csak fix hangmagasságnak megfelelő - dó, vagy mi, vagy re - hanem változó - dó, ré, mi, vagy bármilyen más dallam - lehet. A vastesttel rendelkező készülékek (trafó, fojtótekercs, vontatómotor) és a tekercsek a villamos áram dinamikus hatása miatt a tápfrekvencia összes összetevőjének megfelelő frekvencia szerint fognak rezegni, ezt teljesen elnyomni, kiküszöbölni felesleges, és nem is lehet. És amit nem nyomtak el a szerkesztők, azt halljuk."
Azért tegyük hozzá, hogy a Taurusok nem csak szolmizálni tudnak, de meglehetősen erősek is - az ES64Ux típusjelzésben a "64" a 6400 kW-ot jelenti, ami nagyjából 8600 lóerő. Ezen felül gyorsak is:
Szerintem nem rossz ez a gyorsulás egy 85 tonnás vasdarabtól :) A továbbfejlesztett változattal, a 1216-ossal kimondottan rányomultak a mozdonyos sebességrekordra, 357 km/h-t értek el. Ez persze alatta van a motorvonatos rekordoknak, de még mindig magasan felette van annak, amilyennek mi itthon a vasutat ismerjük. Chiptuningolt sorozatmozdony nem-spéci pályán, mert miért ne:
Csak azt sajnálom kicsit, hogy a 1216-osok már nem szolmizálnak :) Mondjuk a sima szolmizálásnál viccesebb, amikor az ICE3-ast felprogramozzák a német himnuszra. Ne felejtsük, hogy nem zenére tervezett eszközt hallunk, hanem teljesítményelektronikát, úgyhogy ne fogjuk a fejünket, ha hamis:
A neten csak annyit találtam erről, hogy a himnuszénekeltetést a szervízszoftverrel lehet megcsinálni, tehát nem üzemszerű állapot - de azért így is van poénértéke. A bejegyzés végén pedig következzék a slusszpoén, hogy a Taurus elektrodinamikus fékezésnél visszafelé is tudja a hanglétrát (az első másodpercekről van szó, de utána is szépen szól - kész free-jazz, amit csap):
Ezt én még nem hallottam élőben, érdekes tudni, hogy lassan mifelénk is elkezdik kihasználni a gép tudását :) A linkért köszönet Interszitinek, a videóért (a többiért is) pedig a készítőiknek!
Ez megy most