Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Dó-ré-mí-fá-szó minden mennyiségben

2012.03.01. 21:45 :: Hamster

Tudom, gyerekes vagyok, de nem tudok ráunni a Taurusos videókra. Már vagy egy órája vágtázom a YouTube-on, és úgy gondoltam, pár videót megosztok veletek. Most tehát a Siemens EuroSprinter mozdonycsalád néhány tagja következik: 1116-osok, 1216-osok, 1047-esek, 182-esek - melyik vasút hogy ismeri őket.

Korábban már láttunk elinduláskor szolmizáló mozdonyokat, most hallgassuk meg, hogyan szól a masina, ha valami miatt nincs állandó tapadás, és a gép minden tengelyen változtatgatja a teljesítményt, hogy megmaradjon a vonóerő:

Amikor 0:23-kor megindul a többszólamúság, az olyan, mintha orgonakoncertet hallgatnánk, nem? Máskor meg inkább egy félresikerült metálgitár impróra hasonlít a hangsor - aztán sajnos magára talál mind a négy motor:

Szerencsére a YouTube-on olyan videót is találni, amin az látszik, hogyan változik a teljesítmény tengelyenként (azaz motoronként, de hát ugye négy tengelyen négy motor van) - tehát az, hogy mi van a változó hangok mögött:

A "zenélés" technikai okát nem tudnám értelmesen elmagyarázni, ezért Vendégsín klasszikus leírását fogom idézni:

"Az aszinkron motorok teljes mezős üzemében a frekvencia és a feszültség egyenletesen növekszik, mezőgyengített üzemében a feszültség állandó, a frekvencia növekszik. A szabályzással beállított szliptől fog függeni az áram nagysága. A ferkvencia alacsony motorfordulatszámnál alacsony, a motor tehetelensége kicsi. Ilyenkor célszerű közel színuszos áramalakot a motorba tuszkolni, ezért a félvezetők ki-be kapcsolásával a fázistekercseket a pillanatnyilag szükséges motorfrekvencia többszörösével kapcsolják a közbenső körbe pozitív, illetve negatív polaritással, hogy az átlagérték alakulása adja ki a színusz alakot. Ennek az ide-oda kapcsolásnak a frekvenciáját - bizonyos határok közöt - szabadon meg lehet választani. Ha szabadon választhatunk, ez nem csak fix hangmagasságnak megfelelő - dó, vagy mi, vagy re - hanem változó - dó, ré, mi, vagy bármilyen más dallam - lehet. A vastesttel rendelkező készülékek (trafó, fojtótekercs, vontatómotor) és a tekercsek a villamos áram dinamikus hatása miatt a tápfrekvencia összes összetevőjének megfelelő frekvencia szerint fognak rezegni, ezt teljesen elnyomni, kiküszöbölni felesleges, és nem is lehet. És amit nem nyomtak el a szerkesztők, azt halljuk."

Azért tegyük hozzá, hogy a Taurusok nem csak szolmizálni tudnak, de meglehetősen erősek is - az ES64Ux típusjelzésben a "64" a 6400 kW-ot jelenti, ami nagyjából 8600 lóerő. Ezen felül gyorsak is:

Szerintem nem rossz ez a gyorsulás egy 85 tonnás vasdarabtól :) A továbbfejlesztett változattal, a 1216-ossal kimondottan rányomultak a mozdonyos sebességrekordra, 357 km/h-t értek el. Ez persze alatta van a motorvonatos rekordoknak, de még mindig magasan felette van annak, amilyennek mi itthon a vasutat ismerjük. Chiptuningolt sorozatmozdony nem-spéci pályán, mert miért ne:

Csak azt sajnálom kicsit, hogy a 1216-osok már nem szolmizálnak :) Mondjuk a sima szolmizálásnál viccesebb, amikor az ICE3-ast felprogramozzák a német himnuszra. Ne felejtsük, hogy nem zenére tervezett eszközt hallunk, hanem teljesítményelektronikát, úgyhogy ne fogjuk a fejünket, ha hamis:

A neten csak annyit találtam erről, hogy a himnuszénekeltetést a szervízszoftverrel lehet megcsinálni, tehát nem üzemszerű állapot - de azért így is van poénértéke. A bejegyzés végén pedig következzék a slusszpoén, hogy a Taurus elektrodinamikus fékezésnél visszafelé is tudja a hanglétrát (az első másodpercekről van szó, de utána is szépen szól - kész free-jazz, amit csap):

Ezt én még nem hallottam élőben, érdekes tudni, hogy lassan mifelénk is elkezdik kihasználni a gép tudását :) A linkért köszönet Interszitinek, a videóért (a többiért is) pedig a készítőiknek!

83 komment

Címkék: youtube vasút taurus

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr44282450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Köszönjük! Ha ilyen lenne a modern komolyzene, lehet, hogy többet hallgatnék:)
A hangokról meg azért bátorkodtam megjegyezni, hogy hamis, mert egymáshoz képest tiszták - kivéve a végét. Márpedig ha a "ki-bekapcsogatás" (ISZM) frekvenciája bizonyos keretek között megválasztható (gondolom főleg a megengedhető motoráram hullámosság és a kapcsolóelemek - IGBT? GTO? - max. frekvenciája határozza meg), akkor el lehetne tolni valamelyik szélét a skálának. De biztos én vagyok kevés ehhez, mert amit a német mérnökök valamiért úgy csináltak, annak oka van. :)

A gyorsulós videóról: itthon is ki lehet fogni hasonlót Sopron felé (tökös vezér esetén): Kapuvárról a 3 kocsival elindulva a váltókörzeten többnyire már gurulunk (120km/h).
azta, nem is tudtam, hogy ilyen jó a teknő-zene :)
himnusz. :))))

akartam kérdezni, hogy zenét még nem írtak erre?

mozdonyvezetők nem őrülnek bele ebbe? vagy örülnek inkább neki?
@Rocko-: Nekem is ez jutott eszembe, amikor a belsős videót néztem. Én biztos lila hajat kapnék a "nonstop" orgonaszótól.

Egyébként vicces :) Gyorsulós nagyon teccik
@maestro1: Szerinted a többi mozdony halk? Pláne a régebbiek, amiket ezek leváltottak?
@maestro1: gyorsulóson nem véészes, meg ugye ahogy nézem ez inkább elinduláskor jellemző, szóval egy sokmegállós elővárosinál gáz, de másnál lehet elviselhető.
amúgy én csak videon láttam ezt a csodát, élőben sose, sztem valaki gyakorlati tapasztalt tudna nyilatkozni.
@Hamster: Nem a hangerőre, hanem a szolmizálásra gondoltam.
@maestro1: Figyu, ennél kihallod a szolmizálást, régebben meg annyit hallottál csak, hogy BZZZZZZZZVÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚszisssszzzBRBRBRBRTAKAKKATAKAKKVÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚBAMMMMVÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚ. Más típusokon/sebességnéla VÚÚÚÚÚÚ VÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍ-re cserélendő :)
www.youtube.com/watch?v=pCKfNFF_Rj4&feature=related
www.youtube.com/watch?v=YvDNGwTyAag&feature=related
www.youtube.com/watch?v=VbIDlqlqzYg&feature=related
És most nem gőzösökről vagy dízelmozdonyokról beszélünk :) Egyébként csak induláskor csinálja, ahogy Rocko írta. Ha meg zavar, akkor használj 1216-ost :D az nem szolmizál, más teljesítményelektronikája van, nincs benne ilyen játszás. Olyan viszont egyszerűen nincs, hogy 8500 ló teljesen halkan indítson meg több száz, akár ezer tonnát. És akkor még nem említettük az éberségit, ami szintén rendszeresen trillázva visít, sokkal idegesítőbben (az a dolga). Aki tökéletes, folyamatos csendre vágyik, az ne mozdonyvezetőnek menjen, hanem elméleti halbiológusnak :)
@Hamster: Jól van, jól van, meg vagyok győzve :D
Jó kis hangok. :D

Más:

Ha a mozdony van hátul, a vezér meg a vezérlőállásban elöl, akkor annak mi a szakszerűbb neve? Toltüzem, vagy toltmenet?
"Ezt én még nem hallottam élőben, érdekes tudni, hogy lassan mifelénk is elkezdik kihasználni a gép tudását :)"

Lesz majd sok, szép HC sín. :)
@Rocko-: Hozzászólásaid alapján szakmabeli lehetsz,te milyen gépet terelgetsz?
@DNA: kapsz egy újratáblát. :)
nem, nem vagyok szakmabeli, hogy vonaton ültem, annak is vagy 3 éve. akkor is csak kocsit venni mentem vonattal. :D
AZ ICE-k annyira nem szoktak szolmizálni, egyrészt mert kisebb a vonat tömege, másrészt az osztott hajtásnál a tapadás is jellemzően jobb, de azért ez sem hangzik olyan rosszul:
www.youtube.com/watch?v=JWwriaBmT-Q&feature=results_main&playnext=1&list=PL9FB00F3536CE656F
@koborló: Ez szerintem csak felfut. Az ICE1/2-esek - a vonófejesek - szolmizálnak (léptetnek), csak alig hallani a szellőzőventiktől.
@Hamster: Akkor már inkább az ICE2, ott jobban küzd a hardver.. Az ICE3-as hajtóműve is tud rendsesen szolmizálni, már hallottam Krefeld-ben, a próbapadon..
@koborló: ICE2-nél tudom, hogy hallottam, azt nem tudom, az ICE1 mennyire más ebből a szempontból. A krefeldi próbapadot pedig ezek szerint megnézném én is szívesen :)
Az ICE2-nek az egy vonófeje feleakkora teljesítményt, 200 kN-t (jó, azért egy kicsit többet, mert némileg áttervezték) "tud", mint az ICE1 - ezért jobban "szenved" indulásnál, és hegyi pályákra nem is szokták tervezni. Erről bővebben a blogomon is írtam:
ob121.blog.hu/2011/12/01/ice_1998

itt pedig összeírtam az ice-ket:
ob121.com/vonat_ice.html (bocs az önreklámért)

Krefeldbe egy kicsit nehéz bejutni, én az ICx projekten dolgozok (az ICE3 utódja), így szokott sikerülni.
@Hamster: Krefeld-ben van a Siemens technikai bázisa, a fejlesztés pedig Erlangen-ben zajlik. Elég a Krefeld és Simens szavakat megadni a Google-nek, az eredmény:

www.google.de/search?q=krefeld+siemens&hl=de&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=-L1QT5mzKojpOdD0sKcK&ved=0CFsQsAQ&biw=1458&bih=665
A Liszt Taurus ráadásul még zenél is:

www.youtube.com/watch?v=keicDCCWUJM

Jók ezek a Taurus mozdonyok, az induláskori szolmizálást nagyon eltalálták.

A himnuszos ICE-t pedig biztosan a motorvezérlő szoftver babrálásával érik el. Van olyan videó is, mikor egy Renault F1-es motorral játszák a francia himnuszt.

www.youtube.com/watch?v=HSNAtKhzBKQ

Elvileg akármivel lehet zenélni, megcsinálták pl. szkennerrel is:
www.youtube.com/watch?v=s1tatiU2ha0

De láttam már HDd-vel meg flopi meghajtóval is, ha sikerül a motort vezérlő szoftvert megbabrálni akkor már sima ügy.
@Rocko-:
"akartam kérdezni, hogy zenét még nem írtak erre?"

akkor te még nem láttad ezt :-)
www.youtube.com/watch?v=e4tEC2uMFB4
@stepboy: valóban nem láttam.
és közelít, ilyesmire gondoltam, csak Taurushoz.
@Adani: "A Liszt Taurus ráadásul még zenél is"
Azért az, hogy van benne pár hangszóró, nem ugyanaz, mint amikor maga a villamosberendezés zenél.
@Rocko-: Én a berlini S-Bahn glisszandós indításával akartam volna egy számot írni, de rossz a tremoló a gitáron, végül lemondtam róla. Mondjuk slide-gyűrűvel is meg lehetne próbálni :)
@Hamster: Ja, és ha most valaki berakja Mészégető Pál (Paul Kalkbrenner) berlines számát, az S-Bahn indításjelzésével, azt kibannolom :)
A második videó üteme is jól szól.
Ha mindenütt hegesztett sínek lesznek, elmúlik a tatam-tatam, csak a váltóknál lesz. Brühühűűűű, az én boldog gyerekkorom!
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: Na ez az, ami szerintem simán sportteljesítmény, nem zene :)
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: Á, ez semmi: a Kecskemét-Fülöpszállás vonalon a Bz teljesen egyértelműen a Stand by me ütemét dobolta, az engedélyezett sebességen még a tempó is stimmelt :)
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: És továbbra is negatív leszek: az internetes ingye 15 percnek köszönhetően minden tele van vicces feldolgozásokkal, vicces ötletekkel, valódi zenét meg alig csinálnak (amúgy Lady Nyihaha euródiszkója se az).

Viszont úgy látom, hogy nem kell bejegyzést csinálnom, elvagyunk itt kommentekben :)
"Korábban már láttunk elinduláskor szolmizáló mozdonyokat, most hallgassuk meg, hogyan szól a masina, ha valami miatt nincs állandó tapadás, és a gép minden tengelyen változtatgatja a teljesítményt, hogy megmaradjon a vonóerő"

A "megmaradjon a vonóerő" helyett "megmaradjon a tapadás"-t írnék. Itt pont a vonóerővel (forgatónyomatékkal) játszik a vezérlés, hogy ne csússzon meg a kerék(pár).

Az autókon ezt kipörgés gátlónak hívják, és az egyes (hajtott) kerekekre vonatkozik (a differenciálmű) miatt. Az autókon a fék avatkozik a dologba, itt a vonaton a motor teljesítményét vezérlik.

Érdekes kérdés, hogy a 4 tengely szögsebességét vizsgálják egymáshoz képest, (és a mindenkori legalacsonyabb fordulathoz állítják a többit), vagy a hirtelen ellenállás változást (csökkenést) figyelik (Tapadási (gördülési) vs. csúszási súrlódás). Az első esetben biztosan lehetséges "gumit égetni" a mozdonnyal, a második esetben nem tudom megmondani, de talán nem.
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: nem vagyok egy fizikus, egyedül Tesla nevét tudom hova tenni, és nem a lemezjátszót/orsós magnót értem ez alatt ( konteo.blogrepublik.eu/2011/02/23/nikola-tesla-1-0/ ). Szóval, mi volt ez a zenélő villámgyártó gép?
@Rocko-: ez felér egy kínzással :D
@Kicsi Kacsa: attól függ kinek! nekem tetszik. :)
perverz hangszer, az tény.
@Rocko-: nem a hangszerrel van a bajom. Az énekkel. Rettenetesen hamis.

@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: köszi, valami halovány derengést sikerült beindítanod :)
@The_Mask: Na akkor tegyük tisztába:

" Az autókon ezt kipörgés gátlónak hívják, és az egyes (hajtott) kerekekre vonatkozik (a differenciálmű) miatt."
Az sem mindegy, milyen diffi van benne.
" Az autókon a fék avatkozik a dologba, itt a vonaton a motor teljesítményét vezérlik. "
A fék elsősorban csúszásnál tud segíteni. Ha el akar pörögni a kerék egyszerűbb a hajtó teljesítményt visszavenni.

" Érdekes kérdés, hogy a 4 tengely szögsebességét vizsgálják egymáshoz képest, (és a mindenkori legalacsonyabb fordulathoz állítják a többit), vagy a hirtelen ellenállás változást (csökkenést) figyelik (Tapadási (gördülési) vs. csúszási súrlódás)."
Motorba épített Hall-cella? Ha az nagyon elmászik, akkor valószínűleg pörög. Együtt mondjuk az áramfelvétellel jó közelítést ad. De lehetne pl. radaros sebességmérő is - csak az drága.

" Az első esetben biztosan lehetséges "gumit égetni" a mozdonnyal, a második esetben nem tudom megmondani, de talán nem." Mindig lehet, mert nincs biztos sebességjeled. A TW6000-esen van. Ha már az a jel sem biztos, akkor mindegy, mit csinálsz.
@Kicsi Kacsa: ének? amelyikben nincs ének vagy amelyik alatt Freddie Mercury énekel?

@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: na, ezt nem ismertem tőlük, kösz!
@Rocko-: a második, és nem ének, hanem azt hittem dúdol ez a szakállas torzonborz pasi, na ez a dúdolás, ami a hangszeren való játszás, na az a hamis. Úgyhogy el se jutottam a végéig, kb 15 mp-nél kapcsoltam ki, mint a szél.
@Kicsi Kacsa: neeem, az nem dúdolás, az maga a hangszer. :DDD
mármint annak ilyen a hangja. nyenyere. :)))
@Rocko-: tudom, láttam-hallottam már zenélni ezt a hangszert, de ez is olyan, ha hamisan játszanak rajta, akkor az bizony hamis. Nehéz eltalálni a hangokat ez nem vitás, de könyörgöm, a hegedűn sincsen rovátka, mint a gitáron, hogy itt az E hang, itt meg az A, mégis egy jófülű zenész le tudja fogni a tiszta hangot, egy botfülű meg ha megfeszül, se fog neki sikerülni. A fiam tanult hegedülni 7 évesen, na az volt ilyen nyekergés. Szerencsére 1 év után feladta, nincs is abszolút hallása, nem is lett belőle zenész.
"nem-spéci pályán"
Aranyos, gondolom itthon is ilyen minden pálya :)
@dhrbikes: Az speciel nem a Taurus hibája, hogy nálunk a pályák egy részét még Ferenc József építtette, ami új, azt meg sz*r. A MÁV-os Taurusokba asszem eredetileg nem is vették meg a kinti bizbereket, ezért hiába tudott volna 230-cal vonatot vontatni, nem tehette. Ithhon ugye a hegyeshalmi vonal lenen a leggyorsabb, max 160, de gyakorlatilag egyetlen lassújelgyűjtemény az egész. És megy a szöveg, hogy jahajajajj, mert a Duna alááztatja, meg izé, meg bigyó. A francba is, az igazság az, hogy 1 azaz egy darab pályát se tudnak egyszer tisztességesen megépíteni és utána tisztességesen FOLYAMATOSAN karbantartani. Marad az energiapcsoékolás, hogy gyorsít-lassít-gyorsít-lassít az összes vonat. A korszerű mozdonyok meg motorvonatok legalább a fékezéskor amit lehet visszatáplálnak, de azért a fékkopás marad, a kelleténél több áramfelvétel marad, szóval ez a karbantartásos spórolás k sokba kerülhet nekünk igazából.
@Hamster:

Építik még át 160-ra a 100-as vonalat Szajoltól lefelé meg a 120-ast Szajoltól Gyomáig, ez már kész is van ,csak nem adták rá ki az engedélyt, várnak az ETCS-2-re.

Viszont már 1930-as években meg tudták csinálni a 160 km/h-s vontatást speciális felépítmény nélkül még gőzmozdonnyal, most meg a modern vasakkal se megy.

A Taurosokhoz valóban nem vették meg a 230 km/h-s futáshoz szükséges dolgokat, de nincs is rá szükség, nálunk úgyse lesz egyhamar 160-nál gyorsabb pálya. A 160 is felesleges luxus sok helyen, elég volna inkább egy jól megépített és karbantartott 120-as. Ráadásul most is nekiesnek a 100-as vonalnak ,ami nincs annyira rossz állapotban, ahelyett ,hogy tényleg azt kalapálnák végre ki ,amit kéne pl. a 120a vonalon Nagykáta és Újszász között van hosszú 30-as lassú is, csak cammognak a vonatok és sok nemzetközi vonat is jár erre. Ha ott is kikalapálnák legalább 100-ra akkor máris sokkal több időt nyerne a vonat mint 120-160-nál.
@Hamster:

"szóval ez a karbantartásos spórolás k sokba kerülhet nekünk igazából. "

- Speciel egy BKV-s példával tudom alátámasztani:
Nem újítja fel a busznak a motorját, mert az beruházás, és akár 500 000 Ft-ba is kerülhet.
Ezzel szemben napi szinten öntenek bele 15-20 kg motorolajat, aminek a nagyker ára is 1000 Ft körül van kilogrammonként. A felújítás értékét beleborogatják karbantartás címén durván havonta.

A vasúti pályánál is:
Ha megcsinálják rendesen, akkor felújítás. És ugyan már egy nem rég 160-ra átépített pályát miért kellene felújítani? (Tudom, hogy szar, ez egy politikai kérdés)
Rengeteg engedély és egyéb gond szakadna vele az emberek nyakába, mint például ideiglenes menetrend, késések, stb.
A karókitűzögetés az csak karbantartás, amit könnyebb ''eladni'', és lám a gondoskodó állam az megóvja javainkat.

Közben az emberek elszoknak a vasúttól, a vasút üzemeltetése trilliárdokba kerül, de van.

Ellenben ha bezárják (Ami egyébként nekem is fáj), akkor lehet ellenzékből kígyót-békát kiabálni, ami miatt az aktuális hatalom mindig is ódzkodik a valódi reformoktól.

Lássuk be: Ott ahol 30-al cammog a vonat, nem valószínű, hogy érdemes felújítani az infrastruktúrát, amennyiben az utasszám növekedés a felújítás után nem exponenciális. Napi 40 emberért nem érdemes vasutat fenntartani, főleg ha a teherszállítást is kiszorították a vonalról.

Sajnos a MÁV már odáig eljutott időközben, hogy egy Bp-Szeged vonalról is menekülnek az emberek, vagy egy Bp-Győr vonalon megélnek a buszok, és nem is rosszul, mert a MÁV egyszerűen süllyed a mocsárban.
@Adani: És vajon ezek a felújítások is olyan jó minőségűek lesznek, mint a 100a, ahol se a menetrendszerűség, se a sebesség nem lett jobb, és körülbelül minden héten bedőlés van? És vajon öt év múlva hány méteren lesz még 160-as? Arányaiban lesz olyan "jó", mint az 1-es?

A 120a-t én se értem, miért nem csinálják meg, párszor mentem csak arra, egy elfelejtett kétvágányú, villamosított fővonal, helyenként 40-es cammogással. Ez évekkel ezelőtt volt, de ezexerint jobb nem lett. Komolyan, mitől a 100a+120 az EU folyosó, miért nem a 120-as végig? És a 120 mentén miért nem lett olyan fontos az elővárosi forgalom, mint a 100 mentén? Egyszer kíváncsiságból felültem egy kátai vonatra, pontosabban felálltam, mert a kocsikban minden ülés foglalt volt, és az ülések, üléssorok közt, az előtérben és a vécében is álltak az utasok. Olyan az a 120a, minr a 1-es villamos Pesten, hogy utas lenne, fos az egész, mégis évtizedszámra nem csinálnak vele semmit. Ilyenkor mindig az jut eszembe, hogy valami illetékest egyszer dobta egy csaj, aki a vonal mellett lakott, és most bosszúból kimarad minden projektből a vonal, ne legyen jó a csajnak :) :I
@Hamster:
"És a 120 mentén miért nem lett olyan fontos az elővárosi forgalom, mint a 100 mentén? "
- Majd ugyanannyi elővárosi vonat van ott is mint máshol. Csak a 120a-val nincsen párhuzamban busz. Legalább is nem hosszan.

70 www.mav.hu/mrvalt/mr_megj.phtml?id=4064
100 www.mav.hu/mrvalt/mr_megj.phtml?id=4132
120 www.mav.hu/mrvalt/mr_megj.phtml?id=4098

"Ilyenkor mindig az jut eszembe, hogy valami illetékest egyszer dobta egy csaj,.... "
- Amikor valamelyik vasúti igazgató Isaszegen lakott, akkor egyedül az Expressz nem állt meg Isaszegen. Igen, van ilyen megkülönböztetés.
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: "Majd ugyanannyi elővárosi vonat van ott is mint máshol."

Akkor
1. lehet, hogy több kellene
2. kicsikét lehetnének gyorsabbak/komfortosabbak
Szolnok/Cegéd/Vác felé ott vannak a postabéhávék, Dunántúl felé a FLIRT-ök (hétvégén meg mindenfelé), és ugyanerre pálya- és állomásfelújítások is voltak. Errefelé mi van most?
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn:

Adácson is megáll minden vonat még most is? Régebben ott még az IC is megállt ha más nem hát vészféket húztak .Ugye Adács teljesen vasutas település, ahogy a mondás tartja itt még a pap is vasutas.
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn:

2007-ben és 2009-ben is voltak tömeges vonalbezárások ,aztán kiderült ,hogy érdemi megtakarítást nem sikerült elérni ,sőt inkább veszteséget, mert munkaerőt nem spóroltak meg, a vonat is jár máshol, ugyanúgy költségei vannak. Viszont a bezárt pályát őrizni kell, és még így is szétlopták nem egy helyen, a lopáskárok csak önmagukban közelítik a várt megtakarítás értékét. A gond az ,hogy a hozzá nem értők úgy gondolják a vasút is olyan mint a fagyi. Fele annyi fagyit veszek fele annyi költségem lesz. Csakhogy a vasútnál ez nem így van, a kevés vonat többe kerül mint a sok vonat. A költségek nagy része állandó, azon nem lehet spórolni pusztán kevesebb vonattal. A pályát pl. fix időközönként kell végigjárnia a pályabejárónak, akkor is ha egyáltalán nem jár vonat, akkor is ha óránként elmegy valami. Kb- annyira bugyuta elgondolás ez, hogy fűnyíró elven ritkítunk vonatokat és ettől megtakarítást remélünk, mintha pl. a 10l/100km fogyasztású autódnál úgy akarnál spórolni a benzinköltségen ,hogy kiszámolod ,hogy 4 kerékre elosztva 2.5l benzin fogy, vagyis ha leszereled az egyik kereket máris csak 7.5 lesz a fogyasztás.
@Adani: A bezárt, forgalom nélküli vonalakat tényleg be kell zárni, és máris lehet spórolni. Az, hogy egy csomó helyen csinálunk is valamit meg nem is alapon maszatoltak a politikusok és a MÁV, arra nem az az egyetlen megoldás, hogy csakazértis úgy hagyjuk örökre. Ne ott legyen vasút, ahol százötven éve építettek, de már nincs utas, hanem ott, ahol lenne utas is.
@Adani: "Régebben ott még az IC is megállt ha más nem hát vészféket húztak "
Szép is az, amikor azért van vasutunk, hogy a vasutasoknak legyen munkája, és a vasutasok el tudjanak jutni a munkába. Hogy a nem-vasutas utasoknak és az országnak jó-e, az meg nem szempont. De aztán a végén persze csak "odafönn" hülyék.
@Hamster:

Az a baj ,hogy a bezárt vonal teljes felszámolása is irtózatos pénzbe kerül, egy új vasút létesítésének a 80%-a kb. A síneket fel kell felszedni ,az egy dolog, de a talpfákat meg a kavicságyat is el kell bontani aztán még a törvény szerint rekultiválni is kell a területet, ebbe pedig a dízelmozdonyok által elszennyezett talaj cseréje is benne lehet. De valóban ,ahol már végképp semmi remény arra ,hogy legyen utas, ott a vasutat tényleg meg kell szüntetni és iránytaxival vagy valami más módon megoldani a személyszállítást, de elég kevés ilyen vonal van ,ami tényleg kihasználatlan. A változó költséget meg b. 4-6 fő megtermeli, egy Bzmot amúgy is alig fogyaszt, a költségek nagy részét, meg az a PHD teszi ki ilyen vonalnál ,amit a Start fizet a Pályavasútnak, az az állam egyik zsebéből a másikba menő pénz, nem valós veszteség. Költségeket meg kis forgalmú mellékvonalakon lehetne tovább csökkenteni, személyzet nélküli állomásokkal, max. egy mindenes ember kell oda, aki jegyet árul meg rendben tartja az állomás környékét, akár annak fejében lakhat is ott, legalább nem amortizálódik le az épület. A vonaton se kell ha kicsi a forgalom külön kaller adhat jegyet a mozdonyvezető is. Feltételes megállás, ami Szlovákiában pl. már működik, csak akkor áll meg a vonat egyes megállókban ha jelzik a le és felszállási szándékot. Utasnövelő lehet még ha felülvizsgálják a megállóhely elrendezéseket is és esetleg új megállókat kell nyitni vagy áthelyezni, sok megálló pl. messze esik mindentől és persze, hogy nincs utas. Eplény esete örök példa, az állomás jó 3 km-re a falutól van ,de a vasút kettészeli a falut ott megy a sínpár a központban. De hiába könyörögnek érte évtizedek óta nem létesül ott megálló. Szeghalomban is lehetne a központhoz közel megállót rakni, Vésztón is lehetne a város másik végén is megálló. Lehetne még sorolni, vagy pl. ha már Bp és előváros Káposztásmegyernél miért nincs vasúti megálló a lakótelep szélénél, ahol a sínek mennek?
@Adani: "A síneket fel kell felszedni ,az egy dolog, de a talpfákat meg a kavicságyat is el kell bontani aztán még a törvény szerint rekultiválni is kell a területet"
Basszus, 20-30-40 éve bezárt vonalak töltései, vágányai megvannak még szerte az országban, és senkit nem zavarnak. Át kell írni a törvényt, és csak ott kell rekultiválni, ahol más épül a helyére. Lásd a bicikliutak. Ez a mostani szüneteltetés csak arra jó, hogy sokba kerüljön, de ettől még baromság kihasználatlan, menthetetlen, senkinek nem kellő vasútvonalakról azt hazudni, hogy élnek, miközben másutt meg a vécében is utaznak.

Ott legyen utas, ahol van annyi utas, pont. Minden más csak maszatolás.
@Hamster: Ha nem kell rekultiválni és felszedik Fradit, akkor ki fogja elvégezni a pár milliárdos kármentesítést? Milyen objektív, minősíthető paraméterek alapján tudod kimondani, hogy hol kell és hol nem kell rekultiválni?
@Iza Béla: Na ne vicceljünk már, egy mellékvonali nyílt pályán nincs annyi rekultiválnivaló, mint az ország leforgalmasabb átjáróházában! Ha meg mégis, akkor sürgősen tessék elfelejteni a "vonat a legkörnyezetbarátabb" c. érvet :)

Amúgy az a véleményem, hogy amíg teljes volt téeszek, laktanyák, gyárak maradványai heverésznek az országban szanaszéjjel, nem szabadna kitalálni, hogy a vasútnak sosem létező természetvédelmi területeket kell építenie, ha fel akar hagyni a pénz ablakon kiszórásával!
@Hamster: "a meg mégis, akkor sürgősen tessék elfelejteni a "vonat a legkörnyezetbarátabb" c. érvet :)"
Jelenleg a vasúti pályák által okozott szennyezések rekultiváció esetén tízmilliárdokat emésztenének fel. Egyes helyeken nem ágyazat van, hanem olajsár. De ettől függetlenül, ha valahonnan levonul a vasút, az alépítményt és a felépítményt el kell onnan vinnie. Az viszont jogilag veszélyes hulladék, tehát ezer köbméterekben mérhető veszélyes hulladékot kell lerakni, ami nem olcsó. Ráadásul oda megfelelő talajt is kell hozni, stb.
@Iza Béla: Visszaolvasom, hogy mit írtál: a vasút teleszennyezte a pályái környékét, és most azért hadd maradjon, mert nincs pénze rendbetenni? És hadd csinálják tovább a szennyezést, meg még kapjanak pénzt, hogy pár hetente végigkrampácsoljanak olyan síneket, amikre senkinek nincs igénye? És kelljen villanyszerelni állomásokon, ahol 5 éve nem mozdult semmi? Én még mindig azt mondom, hogy amíg Bicske és Lovasberény közt, vagy a 49-es helyén az van, ami van, addig jelenlegi gazdasági helyzetünkben igenis vállalni kéne, hogy valami megszűnik. És legalább amíg a töltés megvan, a valóság által el nem tántorított vasútbarátok is álmodozhatnak arról, hogy újra elindul ott a vonat.
@Hamster: "Visszaolvasom, hogy mit írtál: a vasút teleszennyezte a pályái környékét, és most azért hadd maradjon, mert nincs pénze rendbetenni?"
Nem a vasút, mint idegen test pénze, hanem a Tiéd, aki valójában kifizeti.

"És hadd csinálják tovább a szennyezést, meg még kapjanak pénzt, hogy pár hetente végigkrampácsoljanak olyan síneket, amikre senkinek nincs igénye?"
Nagy vonalakban azt lehet mondani, hogy amikor nem közlekedik, nem szennyez. Ez persze nem igaz, de az esetek döntő többségére ráhúzható.

"És kelljen villanyszerelni állomásokon, ahol 5 éve nem mozdult semmi?"
Nem kell. Azt kb. be lehet szántani, gondosan ügyelve arra, hogy fenntartsák a működőképesség látszatát.

"Én még mindig azt mondom, hogy amíg Bicske és Lovasberény közt, vagy a 49-es helyén az van, ami van, addig jelenlegi gazdasági helyzetünkben igenis vállalni kéne, hogy valami megszűnik."
Ezt akkor kellett volna, amikor volt épp nagy autópályaépítés. Bár az M86 alapjában is jól mutat a vasúti veszélyes hulladék... Az említett 2 vonal tuti beleférne. Sokkal több, meg nincs. Sajnos a vasút szervezeti és üzleti rugalmatlansága miatt eszébe nem jut senkinek teljes vonatnál kisebb mennyiségek esetén vasútra építenie az üzletét. Pedig különösen a konténeres szállításban lehetne keresnivalója.
@Iza Béla:

Lenne bizony, sőt van olyan vonal ,ami gyakorlatiatlan teherszállításra épült már 100 évvel ezelőtt is és egészen 2003-ig kiválóan meg is élt ebből, jelentős teherforgalom volt rajta, de 2003-ban volt egy olyan intézkedés, ahol hasráütésszerűen kb. 200 állomáson megszüntették a teherforgalmat. Kondoros is beletartozott hiába volt itt nagy teherforgalom még akkor is, (heti többször Szergejes tehervonat, vitték a gabonát meg a szóját, meg hozták a fát és a szenet), közölték hogy itt nem lesz teherforgalom tessék átvinni 20 km-el odébb Nagyszénásra. De a kamionok, amiket erre béreltek nem Nagyszénásra vitték ,hanem teljesen jogosan és logikusan azt mondták a fuvaroztatók, ahogy akkor nyasgem a vasútnak ,elmegy az kamionon a megrendelőig is. Teljesen értelmetlen volt az egész intézkedés megtakarítás kb. pár fillér, de a kár, az elbukott teherfuvarozás miatt milliókban volt mérhető.

Vagy ott van Fábiánsebestyén, ahonnan ma is 20-30 ezer tonnányi cukorrrépa is mehetne Kaposvárra, pár éve elbontották az egész állomást, nem tudni miért, nem volt semmi értelme, egy ember volt ott szolgálatban, rajta tudtak csak spórolni. Az elbontás többe került mintha személyzet nélkülivé alakították volna (ahogy pl. Gádorosnál tették ugyanezen vonalon), sőt kiszögelni a váltókat és lezárni az állomást is olcsóbb lett volna. Rakodóvágány nem volt a cukorrépa hegyekben áll idényben a volt rakodón, de teherautók viszik át Szentesre. Ráadásul csináltak egy 27 km-es állomásközt zavarérzékennyé téve a vonalat. A vágányok helyén meg azóta is csak gaz van.
@Iza Béla: Szerintem a vasúti teherszállítás a 9 km/s-s átlagos mozgási sebességével* sok szempontból nem épp a szállíttatók álma, és nem az álmoknak kellene változnia ezügyben. Tök szép dolog, hogy a vasút az micsoda lehetőség, de a kelletlenség, a nehézkesség, a megbízhatatlanság, a lassúság természetes módon riasztotta el az érdeklődőket. Az is elgondolkoztató még, hogy aki vasúton szállíttat, az is milyen gyakran magáncégekhez fordul, és nem a márnemállami cargóhoz.

*a hajózás persze szintén nem gyors, de legalább nagyobb mennyiségre jó, gondolom olcsóbb... illetve nem is vagyok annyira biztos, hogy egy önjáró bárka sokkal lassabb lehetne a MÁV-nál, még kerülővel se :) Az más kérdés, hogy a folyami szállítmányozást is gyakorlatilag üldözik, khm...környezetvédelmice.
@Hamster: Tegyük tisztába: A 9 km/s nekem teljesen megfelelne ezért az árért, de most kb. 15 km/h-nál tartunk. A közvetlen közúti szállítás sem sokkal gyorsabb 40 km/h-nál. Ami gond az a frissáru és a nagy értékű (pl. elektronikai) cikkek. Nem az a probléma, hogy lassú, hanem az, hogy pontatlan és bizonytalan. Ezt próbálják meg mostanság csökkenteni a zunijóban legalább a fő folyosókra vonatkoztatva.
"folyami szállítmányozást"
Legyen inkább fuvarozás, úgy nem félrevezető.
Jelenleg az a trend, hogy az ömlesztett áru, a konténer és a cégen belüli teljes vonatos forgalom megy vasúton. 1-2 kocsiért ritkán kapkodnak a vasutak, elvannak a többivel. Sajnos az olyan érdekességek, mint vegyes vonat már nem igazán menő.

@Adani: Ezek mind szép dolgok, csak mekkora PHD-t tud a pályavasút beszedni a fuvarért? Fedezi a költségeket? Nem? Akkor bérbe adja a tárolóteret és mehet közúton.
@Iza Béla: Értem.

Vegyes vonat alatt mit értesz: amit régen, hogy a személy végén van pár teherkocsi, vagy hogy a tehervonaton konténerek, de itt-ot raáakasztanak egy-két kocsinyi fát, fukorrépát, vashulladékot?
@Hamster:

Vegyesvonat az, hogy a személykocsik mögé csapnak teherkocsikat vagy fordítva. A MÁV legkihasználatlanabb vonalán a Kisszénás-Kondoros vonalon pl. ez volt a módi. Ez az a vonal, ami vitán felül kihasználatlan, ezt a vasútbarátok is elismerik, sokszor egyáltalán nincs vagy csak 1-2 utas van, ez már eleve teherszállításra épült szárnyvonal volt, nagyon sokáig így is ment, hozzácsaptak pár személykocsit, hogy utazhasson ,aki akar, de ennyi. 1993-ig asszem mentek is a vegyesvonatok erre, nem is volt vele gond, később már nem, teherforgalom az volt még 2003-ban is ,és lenne a mai napig is, ha nem üldözik el.
Viszont teherforgalom nélkül már életképtelen, a személyforgalmat nem éri meg fenntartani azért, hogy pár ember, hamarabb eljusson Kondorosra kerülő nélkül. Kisszénáson alig 10 ember ha lakik, vonat van még onnan Szarvas és Nagyszénás felől, nem maradtak közlekedés nélkül, busszal nem lehet kiváltani ,mert csak földutak vezetnek ide. A 10 ember közül is majdnem mindenkinek van autója (pl. Lada Niva, vagy valami terepjáró), sima személyautóval nehezen esős, havas, sáros időben egyáltalán nem járható utak vannak.

Hasonló a helyzet a kecskeméti kisvasút menti tanyavilágban is, a 20 km/h sebességgel poroszkáló kisvonat nem alternatíva utazásra, de ha 60 km/h lenne a sebesség a földúton poroszkáló terepjáróval ill. Zsigulival meg traktorokkal is versenyképes lehetne.

@Iza Béla:

Ahol hetente több hosszú Szergej vontatta (és amit Szergejnek kell húznia az nem jelentéktelen tehervonat) is futotta akkor az biztosan megérte. Megaztán miért kellett egyből rendeletileg egy tollvonással kinyírni a teherforgalmat? Hiszen ha nem érte meg emelhettek volna árat is. A Cargo meg ténylegi liyen, sokszor közli ,hogy 1-2 kocsiért nem megy ki ,mert nem buli. A magánvasút társaságok nem ennyire finnyásak ill. nem mindig, mert ők rájöttek ,hogy ha van pl. 10 kisebb állomás és mindenhol 1-2 kocsi van csak akkor mire végigmennek a vonattal összejön annyi, amit már érdemes elvinni. Ennek ellenére sok kisállomás teherforgalmát sikerült hosszú évek kitartó munkájával tönkretenni. Kondorosnál maradva, a vonal környéki kisállomások teherforgalma (Kondoros, Nagyszénás, Pálmatér stb.) közútra terelődött vagy Orosházára központosodott, Orosházán még van elég jó teherforgalom, jó esetben eddig jön közúton rossz esetben a megrendelőig.

A másik vonalbezárási dolog volt az, hogy akkor mikor ez 2007-ben megtörtént a Volánnak garanciát kellett adnia, hogy átveszi a forgalmat és a vonatokat képes buszokkal pótolni. A Murony-Békés vonalnál testközelből tapasztaltam ez mit jelent akkoriban voltam főiskolás kollégista, sokszor megtettem az utat. A megszüntetés előtt 2 hónappal sikerült normális menetrendet alkotni, vagyis a megálló gyorsvonatokhoz csatlakozott végre a kispiros, előtte sokszor volt olyan ,hogy 5-10 perccel előbb ment el. Csoda, hogy nem volt utas?
2 hónap viszont kevés volt a sehol sem reklámozott menetrend váltás után ,hogy az elüldözött utasok ,akik inkább kerültek és bemenetek Békéscsabáig és onnan busszal vissza, visszaszokjanak. Megszüntetés után lettek a vonatok helyett buszjáratok. A busz viszont nem várt soha a csatlakozásra. késett a gyors 6 percet, a busz meg elment üresen 5 perccel a menetrend szerinti beérkezés után. Még láttuk a sorompónál várakozni, sosem várta meg a vonatot. Utas nuku, de így nem is csoda, ilyen hozzáállással. Aztán szép csendben megritkították a buszokat, majd teljesen felszámolták, maradt a korábban a vonat mellett is meglévő 3 pár járat 8kora reggel, délután 13 felé és estefelé). első busz 6:50-re ért be ugye nem kell külön magyarázni miért nem volt jó, senkinek? A következő 9 óra után, ez se szorul magyarázatra. Visszafelé meg ment délelőtt valamikor 13 óra után (ha hetedik órád van akkor beszoptad) meg 18-19 között valamikor. A vonat emberibb menetrendben ment 7:20-kor indult 7:30-ra bent volt, volt 6 pár vonat, délután is igazodott nagyjából a munkaidő és az iskolai órák végéhez.
Megtaláltam a zenélés egy másik lehetséges magyarázatát.
www.hobbielektronika.hu/forum/topic_hsz_391036.html#391036
Kicsit mást írnak itt, de ők villanyászok. ;)

A GTO elemekből épülő inverterek zenélnek, az IGBT elemesek 'csak' zümmögnek-visítanak.
GTO: youtu.be/qDUAKLArFjY
IGBT: youtu.be/aQGOxxeSN38
@Rocko-: @maestro1: Nem tudom, bárki is nézi-e, hogy egy hatévesnél is régebbi kommentjére reagálnak, de gondoltam, megosztom a nagyérdeművel, hogy nemrég sikerült utaznom ÖBB-s Taurusszal, és bár ilyen szép perdüléses indulásunk nem volt, de nem volt idegesítő hangja, sőt, beszélgetni is lehet közben normál hangerőn.
süti beállítások módosítása