Amikor 1987-ben a családdal Prága felé tartottunk, Brno után apu egyszercsak bejelentette, hogy éppen egy reptéren hajtunk át. Mivel akkoriban én is lelkesen olvastam az ifjúsági haditechnikai irodalmat, rögtön rájöttem, mi tűnt fel neki:
Nyílegyenes szakasz, nincs elektromos vezeték a pálya felett, nincsenek magas pontok a beton (!) mellett, és a középső zöld sáv helye is le van burkolva, bokrok helyett elmozdítható betonelemekkel választva el a két irányt. Az egyenes szakasz szélén pedig gyanúsan nagy betonplacc volt, pihenőhelynek "álcázva". Ma már a Google Maps-en fentről is meg lehet nézni - ugye, hogy nem kicsit gyanús?
Izgalmas volt ez a felfedezés, hiszen itthon nem láttunk hasonlót (a mi MiG-einkkel inkább fűről üzemeltetést gyakoroltak, amit néha még az újságban is mutogattak, azt pedig nem tudtuk elképzelni, hogy a Felvonulási teret korszerű gépekkel ilyenre tudnának használni), aztán pár nappal később Berlin környékén már magamtól is kiszúrtam egy hasonló létesítményt. Ma már a magyar Wikipedia pontos földrajzi koordinátás listát közöl a hasonló autópálya-szakaszokról - eléggé megváltozott a világ :) Mindenesetre a Brno és Prága közti "repülőtér" ma is megvan.
Az "autópályán kialakított szükségrepülőtér" műfaj legnagyobbja a második világháborús Németország volt, illetve utódai, az NSZK és az NDK: nekik 20-30 ilyen repterük is volt. A nyugatnémetek különösen komfortos bázisokat alakítottak ki, melyeket gyakorlatok alkalmával a fél NATO kipróbált. Ezen a videón például látunk Herculest, A-10-est, Alphajetet, F-16-ost, Transallt:
Aki ott lehetett egy ilyenen, meglehetősen egyedi repülőnapot láthatott, mert további videókon látszik még F-15-ös, Tornado, Jaguar is - gyakorlatilag minden, ami szóba jöhetett egy esetleges háború esetén:
És a szállítógépek se csak dísznek szálltak le, hiszen nélkülük az autópálya csak puszta leszállóhely, valahogyan el is kell azt látni az üzemeltetéshez szükséges dolgokkal. Kíváncsi vagyok, ezt meg lehetett volna csinálni-e az itthoni füves hadműveleti reptereken:
Persze egy jól kiépített autópálya- és autóút-hálózat jó alap ilyen szükségrepülőterek kialakítására, de mit csináltak azok, akiknek nem volt ilyenje? Arról már volt szó, hogy a Magyar Légierő főleg Kenyeri mellett, a füvön gyakorolt, illetve Siófok-Kiliti füves repterét is használták ilyesmire néha (pár további helyszín megtalálható itt), míg a lengyelek sima kétszer egy sávos utakon gyakorlatoztak:
A svédek is hasonlóan gondolkoztak, csak ők a gépeiket eleve úgy tervezték, hogy alkalmasak legyenek az ilyesmire, például értelmes leszállósebességük legyen az irányított becsapódással leszállítható MiG-21-eshez képest, volt sugárfordítójuk a gyors megálláshoz, stb...
Persze itt elsősorban nem a fenti videón látható Gripenre gondolok, az már pár generációval újabb a 21-esnél, csak nem találtam ideillő videót régebbi SAAB típusokról (mondjuk egy Viggenről). Mindenesetre a korai sugárhajtású vadászokkal nem lehetett nagy öröm ilyen szűk helyre leszállni, ahogy ennek a német F-104 Starfighter-nek a példája is mutatja:
Le a kalappal azok előtt, akik a régi MiG-ekkel és ezekkel csont nélkül fel-le tudtak szállni akár útra, akár fűre!
Mivel kicsit sem érzem magam szakértőnek, és eleve is csak érdekesség szinten szerettem volna írni a témáról, gyorsan abbahagyom ezt a bejegyzést (ha már rendesen befejezni nem tudom), de előtte még megmutatom link formájában egy másik kedvenc szükségrepteremet, szintén Csehországban. Itt nem utat építettek fel- és leszállásra alkalmasra, hanem sokkal inkább egy reptér kifutópályáját nevezték ki útnak :) Az alaprajza meglehetősen olyan, mint egy varsói szerződéses reptéré... Valaki esetleg járt már itt? Már csak a betonon kiállított régi gépek miatt is érdekelne.
Akit pedig bővebben érdekel a téma, ezen a fórumon régi magyarországi képeket, illetve külföldi szükségrepterek térképeit-látképeit is megtalálhatja.
Ez megy most