Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
 
Régi képek
Villamosok
Hajók
Zene
Budapest
 
Hampage.hu frissítések
 
Énblog
 
Videók

Naptár

július 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

  • Hamster: @46Laca: Azokon mindenféle korszerű kormányok vannak, nem két csavarral és lapáttal operálnak. Mondjuk nekem még mindi... (2025.07.13. 19:10) Tavaszi csobogás
  • 46Laca: Érdekes volt, köszi és igen, el is olvastam az infókat. :-) Én akkor szoktam tátani a számat, amikor a nagy szállodaha... (2025.07.13. 18:35) Tavaszi csobogás
  • Hamster: @Flankerr: "És a Maoam cukorka <3" Voltak ilyen dolgok, mint ez, vagy a Hubba-Bubba rágó, amik egzotikusnak tűntek,... (2025.07.12. 15:46) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Hamster: @Flankerr: A kettő összefügg: ha ezt a semmivel se kompatibilis magaspadlós izét veszed, ami van, azzal nehéz lesz kés... (2025.07.12. 15:42) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Flankerr: @Hamster: A HÉV-nél én a járműcserét sokkal fontosabbnak érzem mint az összekötést. Így hát természetesen még nyoma si... (2025.07.12. 15:23) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Hamster: @46Laca: "Több értelme lenne, mint a HÉV-et bevinni a Kálvin térre, meg a vonatokat a Duna alá..." Ezek pedig óriási l... (2025.07.11. 08:55) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • 46Laca: A kettest nem a zuglói lakótelep kapta, hanem az Örs, ahol ott a HÉV, meg a rákosi járatok, a hármas meg a KÖKI-é, vas... (2025.07.11. 04:32) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Hamster: @toto92: '87-ben. '84-ben műholdas tévét akkor néztünk, amikor focimeccset közvetítettek külföldről. Egyébként igen, ... (2025.07.10. 22:06) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Hamster: @46Laca: A metrót olyan helyre kell vinni, ahol sok ember van, a lakótelepek általában ilyenek. Nem a sarkuk, nem a sz... (2025.07.10. 22:02) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • toto92: Az a durva hogy '84-ben te már a szkájcsennelen nézhetted a nyugatot, mi a város másik végén 2005-ig vártunk arra hogy... (2025.07.10. 20:02) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) amszterdam (5) aracs ms (5) augusztus 20 (6) ausztria (102) autók (92) bach (5) badacsony ms (6) balaton (196) balatonföldvár (8) balatonfüred (10) balaton ms (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (13) basel (8) bbc (8) bécs (48) belgium (12) bengáli (44) berlin (162) berlini fal (20) bkv (64) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (6) budai vár (26) budaörs (39) budapest (982) budapesti pillanatok (52) buék (9) busz (123) búvár (19) bytom (6) bzmot (12) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) cirkáló (6) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (60) csak egy videó (347) csehország (69) csehszlovák (42) csepel (6) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (14) doctor who (42) drezda (10) duna (67) düwag (5) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (14) emlékek (53) énblog (576) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (8) ezres (17) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (31) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (22) ferihegy (40) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (26) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (37) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (6) füsti (6) gary moore (37) gdynia (5) geek (7) gellérthegy (5) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (80) gibson (10) gigant (8) gitár (39) gmap (21) gmunden (7) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (56) gróf széchenyi ms (6) gyermekvasút (45) haditechnika (15) hajó (185) hajtóművek-motorok (7) hampage (450) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (6) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (14) helka ms (9) hév (46) heviz ms (8) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (13) idegenforgalom (21) ikarus (77) il 14 (10) innsbruck (6) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (11) karosa (7) kassa (21) katamarán (17) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (10) kelén ms (10) kelet-berlin (5) képek (1114) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (12) kisföldalatti (16) kiskörút (6) kisvasút (59) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (36) kölni dóm (5) komp (22) konstal (8) körtér (8) közlekedés (458) kritika (72) kulfoldi szemmel (115) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) lapátkerekes (5) last ninja (6) látnivaló (11) lausanne (5) lengyelország (84) les paul (8) lhbs (25) linz (11) lipcse (12) li 2 (27) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (9) magas tátra (12) magyarország (7) malév (6) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) mdmot (5) medve (7) mercedes (7) metál (18) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (6) MOD (7) morál (11) morgás (133) motorkerékpár (5) mozdonyok (33) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (28) műrepülés (8) muv (10) múzeum (65) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (16) ndk (6) németország (333) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (76) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (48) nosztalgiahajó (32) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (7) nosztalgiavillamos (130) nosztalgiavonat (18) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (127) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (43) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (7) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (138) pozitívum (12) pozsony (65) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) rajzfilmek (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (136) repülőgép (47) repülőgépek (83) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (59) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (19) sky channel (11) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) stadtbahn (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (8) super channel (5) svájc (29) szabadság híd (17) szárnyashajó (14) szavazás (6) szczecin (7) szeged (43) szekacs (8) szergej (41) szilézia (6) szili (7) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (142) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (250) t3 (5) tapolca (8) társadalom (5) tatra (45) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (79) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (10) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (508) történelem (29) totalcar (5) trabant (7) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (76) tünde ms (5) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (96) tw6000 (6) überzenészek (17) utazás (461) utcakép (229) uv (64) vár (11) várnegyed (9) város (551) városkép (116) városliget (10) varsó (8) vasút (630) vasútállomás (7) vasúti becenév (6) vélemény (31) vicinális (13) vidám park (5) videó (976) villamos (871) vitorlás (14) vízibusz (26) vlog (7) wachau (5) wartburg (6) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (50) youtube (358) zene (230) zlin (13) zsiguli (6) zürich (14) Címkefelhő

Miért nem világraszóló attrakció a Várbarlang?

2025.06.23. 06:00 :: Hamster

A világ bármely nagyvárosa turisztikai attrakcióként büszkélkedne azzal, ha egy többszintes, több kilométer hosszú alagútrendszer húzódna alatta. Megfigyelésem szerint a turisták (beleértve magamat is) két dolgot imádnak: ha valami toronyba FEL lehet mászni, illetve ha valahova LE lehet menni. Szinte mindegy, mi van odafent vagy odalent, ezek vonzzák az embereket. Nálunk a Mátyás-templom tornyát csak néhány éve nyitották meg a nagyközönség előtt, a mélységgel viszont a mai napig nem igazán tudnak mit kezdeni. Pedig a föld alá lemenni jó, a barlangokat és középkori lyukakat (a klausztrofóbiásokon kívül) mindenki szereti. A Várbarlang tökéletes ebből a szempontból, hiszen egy része természetes, másik része pedig középkori pincékből áll. Különleges bónusz, hogy a járatokat a második világháború kapcsán öszekötötték és megerősítették, később egy részéből pedig atombiztos bunkert csináltak.

120927.jpg

Szóval bármilyen város turisztikai illetékesei megnyalnák tíz ujjukat, ha ennyire jól megközelíthető helyen ilyen attrakciót mutogathatnának! Budapest viszont nem ilyen város, úgyhogy az ide látogatók többsége a mai napig nem tudja, mi van a lába alatt pár méterrel, miközben a Várnegyed utcáit járja. Pedig a Várbarlang létezése soha nem volt titok, az idősebbek mesélték, hogy a hatvanas években múzeum jelleggel meg lehetett nézni egy részét, a nyolcvanas években pedig valami - szerintem elég gagyi - panoptikum nyílt benne. A rendszerváltás után 18 évvel egy másik része is megnyílt: a Sziklakórház, ami szerintem szintén olyan dolog, amiből másutt világraszóló turistamágnest csináltak volna, de itt nem. Csak hogy más is értse, mire gondolok: Prágában a külföldiek számára mindenképp megtekinteni való szenzációként van eladva az Új Városháza páternoszter liftje. Nem egy több száz éves földalatti rendszer, hanem egy istenverte páternoszter, ami néhány évtizeddel ezelőttig a legtermészetesebb dolog volt nagyobb közintézményekben! Mindez egy olyan városban, ahol aztán tényleg van mit nézni - és még így is találnak újabb és újabb lehetőségeket a városmarketingre. 

121444.jpg

De vissza a Várbarlangba: valamikor '98/99 körül jártam odalent egy olyan túrán, ami nem csak a panoptikum volt, de még nem is a Sziklakórház, ami akkor még nem volt látogatható. Néhány évvel később el akartam volna vinni ide valakit, de már nem volt rá lehetőség. A jól kiépített járatok továbbra is léteztek, de gondok voltak velük, úgyhogy szépen el voltak zárva az érdeklődők elől. Szerencsére pár éve rendezték a jogi- és egyéb helyzetet, úgyhogy azóta ismét vannak hosszabb túrák. Ez még mindig nem a teljes járatrendszer, de így is órákat el lehet tölteni benne, szóval csak ajánlani tudom mindenkinek: itt a link hozzá! Az alábbi galériában a képek mellett további kommentek olvashatók:

És még mi minden lehet odalent, amiről csak pár száz év múlva lehet majd tudni, mert akkor jár le a titkosításuk :)

4 komment

Címkék: budapest galéria képek budai vár otthoni turista várbarlang

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1818888012

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Én anno volltam lenn, amikor az a panoptikumos időszak volt. Nem bírtam végigjárni, annyira levegőtlen és párás volt. Gyanítom, azért nincs tömegeknek megnyitva, mert gond lenne a szellőzéssel és a párával.
Mellesleg aki barlangban akar mászkálni, az menjen el Aggtelekre, vagy ajánlom Szlovéniában Postojnát, ahol a barlangrajongók a kisvasútrajongókkal is összefuthatnak :-) Ott van hely bőven :-)
@nyelv-ész: Elhiszem, bár nem értem, hogyan lehetett párás, mert állítólag elég stabil időjárása van, mint általában az ilyen helyeknek. Nem tudom, hogy jelen pillanatban mennyi kényszerszellőzése van, ha egyátalán van, mert okos tervezéssel természetes módon is lehet légáramlást csinálni, de nem volt levegőtlen. Fenn a felszínen a 35 fok, na az az volt :) A Sziklakórházban mindenesetre simán vannak tömegek, és az szó szerint egy ajtóval van elválasztva. Ha ez a gond, pár nagy ventilátort simán megérne a benne rejlő turisztikai lehetőség.

"mellesleg aki barlangban akar mászkálni, az menjen el Aggtelekre, vagy ajánlom Szlovéniában Postojnát,"
Ilyet én is tudok: aki barlangba akar menni, az ne ezekbe menjen, hanem Kentucky-ba, mert ott van a legnagyobb. Ez a fajta hozzáállás a Mátyás-templom kapcsán felmerült, hogy "aki fel akar mászni valahova a Várban, az menjen a palota kupolájába". Ami másutt van, és ahonnét mást látni. Hogy jött ez ide? Ferde tornyok sokfelé vannak a világban, de a pisai ferde tornyot csak Pisában lehet megnézni.

Épp most láttam az Honest Guide videóját, amiben Liberecet reklámozták, többek közt azzal, hogy ott van a világ leghosszabb üveglétrája, meg van egy sikátor a legtöbb csatornafedéllel (szegedi is volt köztük). Ők ott megfeszülnek, hogy legyen miért odamennie az embereknek, mi meg úgy dobáljuk ki az ablakon a meglevő adottságokat, mintha nem nekünk lesz rosszabb azáltal, ha az emberek csak berúgni és a Széchenyi fürdőbe menni jönnek ide...
Nagyon jó kis program.
Már régóta tervezem.

Nyári hőségben kiváló lehet!

Mennyi időt vesz el.
Magad mész vagy vezetés van?
(Az előbbit jpbban szeretem, mert akkor van időm végigböngészni mindent.)

Az ideiglenes bezárásnak sok oka volt, a vagyonkezelés, tulajdonosi jogon át, a mindenféle biztonsági előírásokon keresztül egészen a természetvédelmi kérdésekig.
De ezek szerint rendeződtek.
@gigabursch: A linken látszik, van félórás, másfél órás, három órás túra. Nyilván vezetett, én se engednék csak úgy szanaszét embereket, azért ezt mégiscsak cédeni kell, no meg el se tévedjen senki.
süti beállítások módosítása