Most nem a jövőről, nem a tömegközlekedés fejlesztéséről fogok írni (pedig lenne miről), hanem a múltról: hogy Budaörsre 1977 júniusáig sárga villamos járt. Valahol ott volt a végállomása, ahol ma a kör alakú felüljáróról a TESCO parkolójába kanyarodik az ember:
41-es villamos Budaörsön, a háttérben az autópálya feletti közúti felüljáróval - Geoffrey Tribe felvétele 1969-ből
Persze ez már csak egy hosszú történet vége, egy rövidítés eredménye volt - az 1914-ben elindult törökbálinti HÉV (a mai 47-es és 41-es villamosok elődje) maradványa. A "Budapest-Budafoki helyi érdekű Villamos Vasút" szárnyvonala jó nagy kerülővel, Kamaraerdőn és Budaörsön át érte el célját, és pont ez a kerülő lett a veszte néhány évtizeddel később: a zöld vonatok jóval lassabban értek ki Törökbálintra, mint a rövidebb útvonalon járó buszok. Ráadásul Budaörsön az utcákon haladtak a sínek, emiatt lassan lehetett csak haladniuk (akárcsak a Fehérvári úton, ahol a HÉV az ötvenes évektől kezdve a villamossal osztozkodott a síneken).
41-es villamos várakozik indulásra a végállomáson, a háttérben Budaörs házai, és a település feletti hegyek - Alan Murray-Rust felvétele
Végül az M7/M1-es autópályák közös bevezető szakasza pecsételte meg a vonal sorsát: amikor 1963-ban átkerült a Fővárosi Villamosvasút kezelésébe, felül- vagy aluljáró építése helyett egyszerűen elvágták az építkezés déli oldalán. Abszurd módon a végállomás így elég távol került Budaörstől, ráadásul a "Budaörs, MÁV állomás" nevet kapta, ami szintén arrébb volt.
41-es villamos és az autópálya, amin akkoriban kicsit kisebb volt a forgalom, mint ma - Peter Haseldine felvétele
A HÉV annak idején a Stefánia utcán át közelítette meg Budaörs központját, majd a Baross utcán át hagyta el, a villamost ehhez képest bekanyarították az autópálya mellé, a Károly király úti autópálya-felüljárónál kialakított átszállóhelyre.
41-es villamos Budaörs és Kamaraerdő közt, a háttér a budaörsi repülőtér pályája miatt annyira üres - Alan Murray-Rust felvétele
A végállomás tulajdonképpen a pampa (pontosabban egy vizenyős, lápos terület) közepén volt: az utasok a 88-as és 88A jelzésű busszal (és persze gyalog) juthattak át Budaörs lakott részére. Most bevásárlóközpontok, raktárak és parkolók fekszenek a vágányok egykori helyén, úgyhogy könnyen lehet, hogy manapság több utasa lenne a járatnak. Ha létezne - csakhogy 1977-ben visszavágták a Kamaraerdei Ifjúsági Parkhoz. A pálya maradványait még a nyolcvanas években is lehetett látni...
41-es villamos a Körtéren - Geoffrey Tribe felvétele 1969. júniusából
De lássunk egy képet a belső végállomásról is! A HÉV eredetileg a Szent Gellért térről indult, majd 1942-ben áthelyezték a Körtérre: az akkor épített gombaépület körül fordult. Amikor 1963-ban villamos lett a HÉV-ből, a végállomás megmaradt. Sőt, tulajdonképpen a járművek is, mert a zöld vicinális eleve villamos jellegű kocsijait építették - és festették - át.
Körtér, 1957 - Székács András és Nagy Dénes Lajos felvétele. A képen látható, még zöld szerelvény a törökbálinti "T" járaton közlekedett, sebesvonatként
1972. december legvégén, a kettes metró teljes vonalának átadásához kapcsolódva jelentősen átszervezték Budapest közlekedési hálózatát, a 41-es végállomása ekkor került a budafoki kocsiszínhez. Ott is maradt egészen 1993. május 30-ig, amikor visszakerült a Körtérre, míg újabb tíz év eltelte után a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület közbenjárására meg nem hosszabbították a Batthyány térig. Ez a mai állapot - akit pedig a múltat kutatná, esetleg érdekesnek találhatja, hogy a HÉV törökbálinti végállomásának épülete a mai napig áll, bár a helybeliek túlnyomó része valószínűleg nem is sejti, hogy mit lát...
Ha az olvasók közt van olyan, aki használta ezt a végállomást, esetleg dolgozott ott, vagy legalábbis vannak róla emlékei, megköszönném, ha megosztaná velünk kommentben ezeket! Én már csak a használaton kívül álló síneket láthattam a gazban/nádban, hiszen két éves se voltam, amikor megszűnt ez a szakasz.
Külön köszönetet szeretnék mondani a képek készítőinek! Az ezzel foglalkozó blogok, facebook csoportok üzemeltetőit meg arra kérném, hogy legyenek szívesek ezeket a képeket NEM saját vízjellel, saját gyűjtésként, a fotós nevének leírása nélkül felpakolni magukhoz - legyen már határa a pofátlanságnak valahol!
Az utolsó 100 komment: