A múltkori, budaörsi villamosos bejegyzés után ma egy kicsit lazább tematikát választottam: egyvágányos kihúzóban végződő villamosvonalakat. Nem egyvágányosokat, nem egyvágányos hurokban végződőeket (ezekről majd talán később írok), és a teljesség igénye nélkül (mert nem lehet körülbelül száz kilométer megszűnt villamosvonalat egyetlen blogbejegyzésben sűríteni). Hogy érdekesebb legyen a tér- és időutazás, olyan képeket kerestem, melyeket ma már nem lehetne elkészíteni.
Első közelítésben ne menjünk túl messze a belvárostól: a Jászai Mari téren vagyunk, a McDonald's Pozsonyi útra néző oldalánál. Persze hol volt még akkor az amerikai húspogácsalánc! A helyén közért működött - trolik helyett pedig a 15-ös villamos járt. A Szent István körút túloldalán a 2-es villamos ma is ugyanott végződik...
... ezt a képet viszont ma már nem lehetne elkészíteni. Aki elgondolkozik az egymással farkasszemet néző villamosvonalakon, valószínűleg ki fogja következtetni, hogy egyszer ezek össze voltak kötve - de az tényleg nem tegnap volt.
Az évek óta sajnos csak húzódó "budai fonódó villamosprojekt" őse az egykor Óbuda és Közép-Buda közt (Körtér - Óbuda, Fő tér) közlekedő 9-es villamos volt, mely 1937-től 1970-ig már csak a Margit híd budai hídfőjéig járt, ahol a képen látható módon végződött (itt egyébként konkrétan egy 9A betétjáratot látunk, a "nagy" 9-es ekkor már lement Albertfalva kitérőig). Az előtérben látható síneket nem használta forgalom, azok a Jobbparti Körvasút részei voltak: az esztergomi vasútvonal és a Déli pályaudvar közt a szentendrei HÉV és a villamos vágányai jelentettek kapcsolatot. A kép egyébként a közúti járművek szerelmeseinek is érdekes lehet, az előtérben látható 500-as (?) FIAT (?), és a zebrán túl látható Dutra dömper miatt.
A 9-es villamos a szentendrei HÉV Batthyány térre behozatala miatt tűnt el a Bem rakpart északi részéről, de azért nem csak bontás volt ekkoriban Budán, hanem (újra)építés is: a 17-es villamos például 1981 januárjától a Vörösvári útig járt - azelőtt a Margit kórháznál végződött, ahogy fentebb láthatjuk. Ez persze igazából csak újraépítés volt, ugyanis a Vörösvári úti tartó szakaszt 1958-ban szüntették meg.
Ugyanez a végállomás a Bécsi út másik oldaláról nézve. Balra a kórház kerítése ma is ugyanott van, de a távolban - a vélhetően az Újlaki Téglagyárhoz tartozó épületek helyén - már barkácsáruházat találunk.
Az érdekesség kedvéért itt egy kép a 17-es mai végének környékéről, egészen pontosan a 11-es villamos végállomásáról, ahol ma azok a vágányok vannak, ahová a tartalék 1-est és 17-est szokták állítani. Balra van a Bécsi út, jobbra az azóta már szintén bezárt Óbudai kocsiszín, a fotó készítésének helyén pedig az 1-es villamos végállomása. A földszintes házak ma is állnak, pedig szerintem azok már a villamos megépülésekor se voltak újak...
Az érdekesség kedvéért megjegyzem, hogy az eddig látott képeken (főleg) Stukákat láthattunk, a forgalomból 2007-ben kivont UV-k elődjét. Kár, hogy ebből a jellegzetes villamosból nincs ma működőképes nosztalgiakocsi, csak két - rettentően leromlott állapotú - maradvány. A budapesti villamos idén lesz 125 éves - klassz lenne, ha ennek keretében újraépülhetne egy ebből az 1939/40-ben világszínvonalúnak számító típusból! Persze a BKV-nak erre aligha lenne pénze, a Ganz pedig nem létezik, legalábbis abban a formájában, ahogy "a" Ganzra gondol az ember, tehát egy igazán gáláns támogató kellene, aki-ami nem üzletet keres...
És egy jókora ugrással a budai hálózat legdélebbi végén termünk, az egykori tétényi HÉV-ből lett 43-as villamos Szentháromság téri végállomásán. Ez az a vonal, amit a jelek szerint egy külföldi villamosbarát se hagyott ki: akitől kaptam régi budapesti képeket, mind fotózott itt! Ez persze érthető is, hiszen jól láthatóan volt egyfajta hangulata a helynek, ahol 1983 novemberének utolsó napján járt utoljára menetrend szerinti tuja.
A mai utolsó kép a budatétényihez hasonló témát ábrázol: villamos és templom, bár kicsit másképp, de hasonló hangulatban:
Ez a fotó nem Budapesten készült, hanem Kiskundorozsmán, ahová a szegedi 7-es villamos járt ki. Persze nem sokáig: 1950. december 20-tól 1977. június 30-ig. Aki ma ebbe az ABC-be jár vásárolni - ha ugyan még működik - talán nem is tudja, hogy egykor villamosvégállomás volt előtte. A fotón szereplő, 661-es pályaszámú Bengáli villamos viszont egészen 1997-ig szolgált, utána pedig - legalábbis ha nem keverem a számokat - a "Köszöntjük Szarajevóban!" (Welcome to Sarajevo) című film forgatásán felrobbantották, mint szarajevói villamost.
A képekért köszönetet szeretnék mondani azok készítőinek: Tim Boric-nak, Ernst Plefka-nak, Peter Haseldine-nak, Alan Murray-Rustnak és Geoffrey Tribe-nak!
Az utolsó 100 komment: