Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Magányos csonkavágányban végződő villamosvonalak

2012.04.09. 20:20 :: Hamster

A múltkori, budaörsi villamosos bejegyzés után ma egy kicsit lazább tematikát választottam: egyvágányos kihúzóban végződő villamosvonalakat. Nem egyvágányosokat, nem egyvágányos hurokban végződőeket (ezekről majd talán később írok), és a teljesség igénye nélkül (mert nem lehet körülbelül száz kilométer megszűnt villamosvonalat egyetlen blogbejegyzésben sűríteni). Hogy érdekesebb legyen a tér- és időutazás, olyan képeket kerestem, melyeket ma már nem lehetne elkészíteni.

Első közelítésben ne menjünk túl messze a belvárostól: a Jászai Mari téren vagyunk, a McDonald's Pozsonyi útra néző oldalánál. Persze hol volt még akkor az amerikai húspogácsalánc! A helyén közért működött - trolik helyett pedig a 15-ös villamos járt. A Szent István körút túloldalán a 2-es villamos ma is ugyanott végződik...

... ezt a képet viszont ma már nem lehetne elkészíteni. Aki elgondolkozik az egymással farkasszemet néző villamosvonalakon, valószínűleg ki fogja következtetni, hogy egyszer ezek össze voltak kötve - de az tényleg nem tegnap volt.

Az évek óta sajnos csak húzódó "budai fonódó villamosprojekt" őse az egykor Óbuda és Közép-Buda közt (Körtér - Óbuda, Fő tér) közlekedő 9-es villamos volt, mely 1937-től 1970-ig már csak a Margit híd budai hídfőjéig járt, ahol a képen látható módon végződött (itt egyébként konkrétan egy 9A betétjáratot látunk, a "nagy" 9-es ekkor már lement Albertfalva kitérőig). Az előtérben látható síneket nem használta forgalom, azok a Jobbparti Körvasút részei voltak: az esztergomi vasútvonal és a Déli pályaudvar közt a szentendrei HÉV és a villamos vágányai jelentettek kapcsolatot. A kép egyébként a közúti járművek szerelmeseinek is érdekes lehet, az előtérben látható 500-as (?) FIAT (?), és a zebrán túl látható Dutra dömper miatt.

A 9-es villamos a szentendrei HÉV Batthyány térre behozatala miatt tűnt el a Bem rakpart északi részéről, de azért nem csak bontás volt ekkoriban Budán, hanem (újra)építés is: a 17-es villamos például 1981 januárjától a Vörösvári útig járt - azelőtt a Margit kórháznál végződött, ahogy fentebb láthatjuk. Ez persze igazából csak újraépítés volt, ugyanis a Vörösvári úti tartó szakaszt 1958-ban szüntették meg.

Ugyanez a végállomás a Bécsi út másik oldaláról nézve. Balra a kórház kerítése ma is ugyanott van, de a távolban - a vélhetően az Újlaki Téglagyárhoz tartozó épületek helyén - már barkácsáruházat találunk.

Az érdekesség kedvéért itt egy kép a 17-es mai végének környékéről, egészen pontosan a 11-es villamos végállomásáról, ahol ma azok a vágányok vannak, ahová a tartalék 1-est és 17-est szokták állítani. Balra van a Bécsi út, jobbra az azóta már szintén bezárt Óbudai kocsiszín, a fotó készítésének helyén pedig az 1-es villamos végállomása. A földszintes házak ma is állnak, pedig szerintem azok már a villamos megépülésekor se voltak újak...

Az érdekesség kedvéért megjegyzem, hogy az eddig látott képeken (főleg) Stukákat láthattunk, a forgalomból 2007-ben kivont UV-k elődjét. Kár, hogy ebből a jellegzetes villamosból nincs ma működőképes nosztalgiakocsi, csak két - rettentően leromlott állapotú - maradvány. A budapesti villamos idén lesz 125 éves - klassz lenne, ha ennek keretében újraépülhetne egy ebből az 1939/40-ben világszínvonalúnak számító típusból! Persze a BKV-nak erre aligha lenne pénze, a Ganz pedig nem létezik, legalábbis abban a formájában, ahogy "a" Ganzra gondol az ember, tehát egy igazán gáláns támogató kellene, aki-ami nem üzletet keres...

És egy jókora ugrással a budai hálózat legdélebbi végén termünk, az egykori tétényi HÉV-ből lett 43-as villamos Szentháromság téri végállomásán. Ez az a vonal, amit a jelek szerint egy külföldi villamosbarát se hagyott ki: akitől kaptam régi budapesti képeket, mind fotózott itt! Ez persze érthető is, hiszen jól láthatóan volt egyfajta hangulata a helynek, ahol 1983 novemberének utolsó napján járt utoljára menetrend szerinti tuja.

A mai utolsó kép a budatétényihez hasonló témát ábrázol: villamos és templom, bár kicsit másképp, de hasonló hangulatban:

Ez a fotó nem Budapesten készült, hanem Kiskundorozsmán, ahová a szegedi 7-es villamos járt ki. Persze nem sokáig: 1950. december 20-tól 1977. június 30-ig. Aki ma ebbe az ABC-be jár vásárolni - ha ugyan még működik - talán nem is tudja, hogy egykor villamosvégállomás volt előtte. A fotón szereplő, 661-es pályaszámú Bengáli villamos viszont egészen 1997-ig szolgált, utána pedig - legalábbis ha nem keverem a számokat - a "Köszöntjük Szarajevóban!" (Welcome to Sarajevo) című film forgatásán felrobbantották, mint szarajevói villamost.

A képekért köszönetet szeretnék mondani azok készítőinek: Tim Boric-nak, Ernst Plefka-nak, Peter Haseldine-nak, Alan Murray-Rustnak és Geoffrey Tribe-nak!

117 komment

Címkék: budapest város képek elveszett nosztalgia villamos utcakép kulfoldi szemmel Tim Boric Geoffrey Tribe Alan Murray-Rust Peter Haseldine Ernst Plefka

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr684373901

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A dorozsmai képen a kukásautó is eléggé ott van, nem? :)
Japánban szinte minden villamosvonal egyvágányú végállomásban végződik, ha ilyet akarsz fotózni :)

japanvasut.blog.hu/2012/02/15/korbeer_a_sapporoi_villamos
@Carpy: Köszi, szerintem ez a bejegyzésed is azt mutatja, hogy akit a villamosok érdekelnek, az ne feltétlenül Japán felé induljon el ;)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Lásd a bevezetőt: "a teljesség igénye nélkül". Nem lehet száz kilométer elveszett sínt egyetlen blogbejegyzésbe beleszuszakolni :)
A Jászai Mari téri McDönci helyén volt még a 90-es évek végén is talán a City Grill-ek utolsó mohikánja. Na oda bemenni volt igazi időutazás! (Visszafele...)

A Stukákkal kapcsolatban. Lehet köpködni, de:
Nem egy működőképes UV van - szerencsére.
Stuka valóban nincs, de a köznép a kettőt nem igazán különbözteti meg. Azon kívül, hogy te, én, meg néhány villamosbarát és szakember tudja, hogy UV != Stuka, van bármi lényeges ok arra, hogy rekonstruáljanak egyet mondjuk működőképesen? Mert szerintem finoman szólva kevés hozadéka volna. Egy UV eredeti állapotban rekonstruálva - lécpadlóval, paraván nélkül, régi műszerasztallal stb. - optikailag igen közel van a Stukához, őszintén szólva ha a kerékkivágást valahogy eltüntetnék, és beleraknának még egy vezetőállást, én rohadtul nem jönnék rá, hogy átvernek...:)
@Comandante en Jefe: "a City Grill-ek utolsó mohikánja"
Az nem a másik oldalon volt, a 2-esnél? Mindig keveredik az emlékeimben.

"van bármi lényeges ok arra, hogy rekonstruáljanak egyet mondjuk működőképesen"
Egyrészt az, hogy ha várunk 10-15 évet, akkor körülbelül már fél csavart se lehet felhasználni abból, ami még megvan. Másrészt szólóban használható nosztalgiakocsi, bárhol elfér.

Konkrétan persze mindent fel kéne újítani és kész, nem lehet válogatni, és talán jó lenne például pótkocsi, még ha a közlekedtetésük nem is feltétlenül triviális már (ott van az 5005-ös, ami a 436 szép társa lehetne, és az 5600-as, ami már csak azért is kéne, mert elég furcsa, hogy semmi középbejáratú nem maradt. És akkor lehet a finomságokkal foglalkozni, hogy nincs acélvázas iker Pesten, hogy a BKVT N kocsi maradványai Miskolcon rohadnak szét egy telken (ha még megvannak). De míg mondjuk a kéttengelyesek kibírnak még némi időt (az 1522-es ugye a nyolcvanas évek elején tokkal-vonóval Beszkárt állapotra lett felújítva, onnan számítható a lerohadása), a 2806... hát, azt jó lett volna megcsinálni, de legalább a 436 képben van egy eléggé hasonló kinézetű működő kocsi... szóval a két Stuka-maradványt én féltem. Igaz, ha az UZ elkészülne, ez a projekt kicsit valóban hátrébb kerülne a sorban, és a 2-esen az is jól nézne ki, plusz történelmileg helyesen is :)
Nem, a CG üzlete ott volt a Pozsonyi torkolatában, ahol ma a Dönci. A 90-es évekig, szóval elég biztos vagyok benne :) .

Igen, ez jogos érv. Sajnos korábban a régi járművek nem jelentettek megőrzendő értéket, ugyanakkor a ló másik oldalára sem kellene átesni pusztán anyagi okokból sem. Néha félelmetes dolgokat hall az ember közlekedésbarátoktól, pl. rakjunk el három metrószerelvényt (nem ám kocsit!) az Ev-szériából, mert mittomén az egyiknek fakeretes az ablaka, a másik barbi, a harmadik meg csak átlagos :) . Szelektálni kell: mi maradjon működőképes, szobor, és mi menjen...
És természetesen rém szubjektív a dolog, és igaz, a Stukához én nem kötődöm, mert szerintem soha nem utaztam velük. De ettől még lehet, hogy menteni kéne a menthetőt, viszont ennél vannak fontosabb/sürgősebb dolgok is talán. A Stuka esetén mindig ott a lehetőség, hogy a _doboza_ legyen UV. (Illetve egy csomó alkatrész is, gondolom, azért a T-k is rendesen UV-sodtak az idő folyamán.)

És hogy mi sürgősebb? _Nekem_:
- Egy forgalomképes ezres-jellegű (akár rövidebb) Füzesi-acélvázas kocsi.
- Ahogy írod, a pót - UV-póton túl favázas is akár, nagyon sokáig meghatározták a budapesti villamosközlekedés képét.
- A Benga, hát izé, szeretettel gondolok rá, de annyira nem hiányzik, amíg Debrecenben lehet élvezni.
- Nagyon sajnálom, hogy Bukfenc nem maradt meg.
- Szeretném, ha a lőrinci ikreket lehetne néha forgalomban látni.
- Sötöbösötöbö.
@Hamster:
Ja, és az UZ. Szerintem az érdekesebb, technikailag és látszatra jelentősebb eltérést képvisel az UV-től. (Ugyanakkor az elektronika, ha jól sejtem, pontosan ugyanaz, tehát a nehézséget max. a kaszni és a "bútorzat" rendberakása jelenti. Viszont legalább nem rohadt el...:) )
@Comandante en Jefe: "Nem, a CG üzlete ott volt a Pozsonyi torkolatában, ahol ma a Dönci. A 90-es évekig, szóval elég biztos vagyok benne :) ."
Nekem is voltak ilyen emlékeim, de valamiért a másik sarok is nagyon rémlett. Ott mi volt régen? (valahol feljebb egy cukrászda is volt a házban, de most a sarokra gondolok)

"A Stuka esetén mindig ott a lehetőség, hogy a _doboza_ legyen UV."
Na, nemá. Abban benne lennék, hogy egy Benga alvázából (vagy puszta hagyománytiszteletből: papíron egy Benga alvázából, a valóságban újra gyártva nulláról) legyen iker-Bukfenc (sőt, szerintem a következő nagy projektnek egy Bukfencnek KELLENE lennie, tökmindegy, milyen formában, de egy eredeti, teljesen jellegzetes típusról van szó), de itt _még_ megvan az alap. Aztán nem tudom, mennyire volt más a szerkezet, hiszen a forgóváz különbsége miatt más volt a belső tér, pl. rámpa volt lépcső helyett a végperonokra, tehát lehet, hogy nem csak annyi a dolog, hogy ráhegesztünk egy lemezt a forgóváz körüli kivágásra. A forgóváz ugye teljesen más.

"Egy forgalomképes ezres-jellegű (akár rövidebb) Füzesi-acélvázas kocsi. "
Ez nem rajtam múlik, ugye 2624 :)

"Ahogy írod, a pót - UV-póton túl favázas is akár"
Az 5005-öst fel kéne újítani, de ugye Szentendrén ott van egy BVVV-s és egy BKVT-s skatulya (háromablakos pót) is.

"de annyira nem hiányzik, amíg Debrecenben lehet élvezni"
Ezen se fogunk összeveszni, de azért ugye kicsit örülünk, hogy itt van a 492, sé járni is fog? :)

"Szeretném, ha a lőrinci ikreket lehetne néha forgalomban látni."
Ehhez a pályás dolgokat kellene letisztázni. Például a BME/SZE megszponzorálhatna egy tanulmányt a budapesti sín-kerék kapcsolatról, mert addig csak "valaki azt mondta, hogy" dolgokat lehet ismételgetni, semmi konkrét infónk nincs, csak egy effektív tiltás, hogy nem mehet és kész.
@Hamster:

"Stuka... itt _még_ megvan az alap."

Kérdés, milyen állapotban. Én csak fölvetettem, veterán-üzletágban láttunk már ennél vadabb 'ötvözéseket' is, igen jó eredménnyel.

"(vagy puszta hagyománytiszteletből: papíron egy Benga alvázából, a valóságban újra gyártva nulláról) legyen iker-Bukfenc"
:)))

"Ez nem rajtam múlik, ugye 2624 :)"
Célozgatok, célozgatok :)
it örülünk, hogy itt van a 492, sé járni is fog? :)"
Ha járni fog, utazni fogok vele, ha egy mód van rá...

"Ehhez a pályás dolgokat kellene letisztázni."
Igen. A Benga-helyzet amúgy jobb?
"azért ugye kicsit örülünk, hogy itt van a 492, sé járni is fog? :)"
Ha járni fog, utazni fogok vele, ha egy mód van rá...

"Ehhez a pályás dolgokat kellene letisztázni."
Igen. De nehogymár mondjuk az 50-esen ne mehessen :)
A Benga-helyzet amúgy jobb? Talán rövidebb a tengelytávja, nade az ívfutása...
Érdekes, hogy csupa külföldi fotós forrást találtál. Magyarok nem fényképeztek?
Nagyon érdekes blog, köszönöm.
@Vezérigazgató elvtárs: De, magyarok is fényképeztek, bár a külföldiek talán jobb filmre/diára tudtak fotózni, jobb géppel. Ennek a bejegyzésnek viszont az is célja valahol, hogy megmutassa, hogyan látták a külföldi érdeklődők az akkori Budapest tömegközlekedését. Például szerintem kicsit többet belefotóztak a környezetből, az emberekből a képbe, mert nekik az összkép volt érdekes. Egyébként aki figyelmesen nézi a képeket, láthatja, hogy Peter Haseldine és Alan Murray-Rust vélhetően együtt fotóztak, mert ugyanazt a kocsit látjuk, ugyanaz a hölgy áll az út szélén a buszmegállóban, de egyikük erről kattintott, másikuk arról :)
@Hamster: gondolom minden csavarról akad egy-kettő :)

de, tényleg, azok 600/750-es klónok voltak, a jó öreg "fityók" :) eddig nem is tudatosult bennem, hogy az 500/600 kasztnija nem ugyanaz...
@Hamster: Igen, a hölgyre magam is felfigyeltem a megállóban, de nem vettem észre, hogy más-más fényképezett. :)
Azért bizonyára rengeteg jobbnál jobb fénykép lapul hazai amatőrök fiókjaiban is, csak valamiért ott is maradnak. Lehetne mondjuk egy pályázatot hirdetni a témában, mielőtt az örökösök tűzre vagy a kukába vetik az emlékeket.
@Vezérigazgató elvtárs: Sok magyar fotós képe ismert, illetve a fortepan.hu is pont a fiókokban-cipősdobozokban elfekvő képek gyűjtését tűzte ki célul.
"A 9-es villamos a szentendrei HÉV Batthyány térre behozatala miatt tűnt el a rakpartról"

A 9-es elég sokáig kapcsolódott a HÉV-hez a Battyhány téren, én legalábbis az emlékeim szerint elég sokat utaztam vele Albertfalváról hétvégeken, amikor túrázni mentünk a Pilisbe, és ez leginkább a nyolcvanas évek elején volt.
@Hamster: És ha esetleg kívánságműsor lenne, akkor kérhetnénk egy posztot a 7-esnek szentelve? :)
@Hamster: Hamster · hamster.blog.hu/ 2012.04.10. 10:38:27

"@Comandante en Jefe: "Nem, a CG üzlete ott volt a Pozsonyi torkolatában, ahol ma a Dönci. A 90-es évekig, szóval elég biztos vagyok benne :) ."

Nekem is voltak ilyen emlékeim, de valamiért a másik sarok is nagyon rémlett. Ott mi volt régen? (valahol feljebb egy cukrászda is volt a házban, de most a sarokra gondolok)"

amire te gondolsz,az a taverna belvarosi vendeglatoipari vallalat masik gyermeke volt,a paprika gyorsetterem es grill...
:)
egyutt nyomtak a cg-el a cuccot,csak itt nem burgerek voltak hanem egytal etelek...

a 65os villamost viszont hianyolom,mint regi,palotai gyerek...
@Fedor: Igen, 86-ban szüntették meg, de attól még csak a Batyiig ment, és szerintem nem sokan szálltak róla át a HÉV-re, hanem inkább végig 86-osoztak (akkor még piros 86-os is volt, wow).
@szobatars: Hát itt tényleg semmi nem emlékeztet már arra, hogy villamos járt.
@oregember nem venember: Az lehet az, köszi, most kicsit kevésbé érzem hülyének magam! City Grill, Taverna, Paprika... ezek a coccjalista világmárkák, amikre már nem is emlékszik az ember :D Bár valamiért az rémlett, hogy a Paprika csak a rendszerváltás előtt kicsivel lett, aztán el tűnt, de valamiben kajáltam ott, ami még nem amerikai fast food volt :)
@oregember nem venember: A 65-ös villamosnak saját oldala van:
hampage.hu/kozlekedes/65-os/
nem akartam ismételni magam :)
@Comandante en Jefe: @Hamster:

City Grill volt a 15-ös végállomásánál is, illetve a Vígszínházzal szemben is. Lehet ezért keveritek ilyen könnyen. A Jászais tudtommal nem a sarkon volt, ahol a Meki van most, hanem bejjebb.
@Hamster: Egyébként aki figyelmesen nézi a képeket, láthatja, hogy Peter Haseldine és Alan Murray-Rust vélhetően együtt fotóztak,...

Tényleg!!!!:)))))
@oregember nem venember: a 65-ös szigorúan véve nem végződött sehol. az egyik végén a bácska utcába, a másik végén pedig a kolozsváriba volt bekötve, nem csak úgy hopp vége lett egy földkúpban, mint a fent említettek. akkor már a 69-est lehetett volna idevenni, szerintem annak nem volt kapcsolata a szentmihályi hév hurokkal.
@Hamster:
(akkor még piros 86-os is volt, wow).

- Imre bácsi keményen nyomta a piros 86-oson. Volt, hogy az előző pirosat is beelőzte. Sokszor már a Döbrentei térnél. Egyszer meglőtte a trafi a volt Korvin Ottó utcában 84 km/h-val. Megúszta, mert nem hitte el senki, hogy képes a busz ennyire. A 76-50 képes volt!
@toto92: az én időmben a 65-ös a Thököly-Mexikói sarkán végződött, és bizony egy földkúpban :-)
Hamster mindig jót nosztalgiázok a posztjaidon, köszi :-)
A Stukák hangját nagyon szerettem, csak mindig ki voltak tömve, mint az olajoshal doboza :-) 33-as nyáron, tele izzadt strandolóval brrr :-)
@Rasid al-Maghribi: Földkúp nem tudom, hogy volt-e (én nem láthattam üzemben), de ott tényleg elég csonkán végződött :)
hampage.hu/kozlekedes/thokoly/index2.html#mexikoi
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Egyébként én amióta külföldi villamosbarátokkal levelezem, vártam, hogy mikor lesz kép, amin felismerem magamat. Olyan jó lett volna magam kisgyerekként látni... vagy valaki rokont. Aztán egy 96-os vagy 97-es képen, már ún. felnőttként felismertem magam, ahogy várok a 13-as villamosra az Örsön :) Mondjuk nem 100%, mert épp a hajamat túrom, és takarom az arcom (ha tényleg én vagyok az), de az öltözék, és a kezemben hurcolt mappa, amivel akkoriban tényleg jártam (ilyen bőrmappa, lefűzővel meg mindennel, táska helyett), stimmel.
@Hamster: anno a tavernanal tanultam es dolgoztam,mi nyitottuk a paprika lancot...
:)
meg a vaci utcaban a taverna hotelt a csalamades-hamburgeres city grillel...
@toto92: a 65os nekem a (mostani szent korona utja)anno lenin uton ert veget...
a 70es evekben azzal jartam oskolaba...
:)
Nem semmi: hampage.hu/trams/dozsakorutkoze/keletinyugati.html
Kodály körönd villamossal!
Ilyen képeket szívesen nézegetnék még. Akár szűk utcákban dübörgő villamosokról is.
És emlékeztek a Jászai Mari tér régi aluljárójára? Mennyi történelmi fénykép volt kiplakátolva neonok elé...
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Most, hogy mondod, az biz könnyen lehet, hogy beljebb volt eggyel. Ajtaja _csak_ a Pozsonyi út felől volt. Emlékszem az ott virító elnyújtott C-betűre...
@Kepan: Most jó nyersen lefestett falak, és középerős p*siszag. Remélem, hogy csak azért nem csinálták meg jobban, mert lezárják, és a felszínen zebra lesz, vagy valami ilyesmi. Mivel midn a híd felől, mind a Nyugati felől vannak lámpák az autók útjába, nyugodtan elférne ott egy lámpás zebra, hangolva a többi lámpával, még ha esetleg Rocko kartárs nem is örülne az ilyesminek :) Így is átrohangásznak az emberek...
@Vezérigazgató elvtárs: Na, olyan képeket én is szívesen nézegetnék :)
@oregember nem venember: Csak nekem van olyan emlékem, hogy nagyon nem volt jó a Citygrill? Olyan volt, mint a reklámja a kicsit bandzsa csajokkal és szegény Flipper öcsivel...
@Hamster: Amúgy nem a csalamádéval volt baj, mert a Moszkva téri hamburgeres csalamádés cucca a legjobb hamburger volt, amit valaha ettem.
@Hamster: azt hittem olyan képen leszel rajta először, hogy a duna fölé behajló ágacskáról fotózod a margitot, amin átdöcög egy ipari-pár, alattuk elsuhan egy szárnyashajó, felettük meg alacsonyan áthúz egy teve.
@milliliteratura: Az az ág, ami engem elbír, az nem ágacska :D Meg az időzítés se jött össze: ott voltam én, fényképezőgéppel, ott volt a Margit híd... de nem jött se szárnyashajó, se villamos, se Li-2, csak egy kósza Corsair:
hampage.hu/repules/2008pre0820/img_5385.jpg
Mondjuk ma már ezen a képen is lehet nosztalgiázni :)
Egyébkétn a fentebbi képekről már nem beszélgetünk? Például hogy az utasok igenis okosak: tessék nézni a 9A-t: az utasok csak ott állnak sorba a felszálláshoz, ahol tudják, hogy nyitható az ajtó, középen nem. Vagy hogy a tétényi kép hangulatához milyen sokat hozzáad, hogy nedves, nyirkos idő volt, és nem jött egy autó se? A legtöbb itteni fotón süt a nap, ergo szembefény lenne, ezért inkább észak felé fotóztak, a "nem is olyan távoli nemrégig" meglevő Nefelejcs presszó bejárata felé, ahol soha nem volt emberhiány, se ilyen nyomott hangulat :)
@Hamster: "szerintem nem sokan szálltak róla át a HÉV-re, hanem inkább végig 86-osoztak"

Hát, akinek a HÉV volt a célja, azt átszállt. Szombat és vasárnap reggeleken pl. már a villamoson ki lehetett szúrni, hogy ki fog majd a Batyinegy ott gyülekező túracsoporthoz csatlakozni :-)
@Hamster: szetoffolod a sajat blogod???
:)))
amugy nem volt jo...
100% kommunista utoerzes a hanyatlo nyugat csabitasanak...
gyenge minosegu anyagokbol "megszakertve" "komoly szakemberek altal",ehetetlen vackokkal...
a mcdonald's forro csokijat "arany kakao"porbol keszult,forro vizzel kikevert vacakkal akartak helyettesiteni,a vilag szinten is legjobb mcd's sult krumplit zsirban sult csicsogos(neha kezzel vagott)krumplival,tul eros mustar,szaraz puffancs,vacak huspogacsa...
ehhez kepest a moszkva teri(vagy ors,hungaria krt hogy a klasszikus gebines cuccot emlegessuk)csalamades-edes puffancsos hamburger,hooszu kiflis melegszendvics,"eroszakolt kifli" hotdog maga volt a kulinalitas...
egyetlen egy dolgot tudtak jol megcsinalni,az a "melegen tarto" pohar es hamburgeres doboz,ami jobb volt,mint a mekije...
a paprika ehhez kepest meg gyengebb volt,porkoltek,szekely es toltott kaposzta,gulyas,muanyag talban,muanyag kessel-villaval...
uveges marka es pepsi oszt jonapot...
@oregember nem venember: "szetoffolod a sajat blogod???"

Nekem szabad, jóban vagyok a blog készítőjével, szerintem nem fog kimoderálni :)

De ezekszerint stimmelnek az emlékeim, hogy nem véletlenül tűntek ezek el. Sajnos már a Moszkva téri hamburgeres se az, pedig még 2000 körül is megvolt tán.
@Hamster:

Nem hát, a City Grill addig volt király, amíg nem volt más.
Azért írtam még valahol nagyonfönn azt, hogy időutazás. :)
Már bőven a piacgazdaság éveit tapostuk, amikor negyed óra alatt dobtak össze valami sarkibódé-szintű hamburgert.

A Moszkva téri dögburgeres előkelő helyet kapott egy kultfilmben is :)
Amúgy meg a végén nagyon gáz volt már, tele volt a kaja egérszarral, de csak akkor jöttem rá, hogy mi az a furcsa íz, amikor ott mászkált az egér a pizzákon a kirakatban, az eladó meg csak unottan vonogatta a vállát.
@Hamster:
Pedig a Falk Miksa utcánál van már egy gyalogátkelő. Így kicsi esélyt látok arra, hogy az aluljárót lezárják és ott felszíni lámpás zebrát csináljanak. Ha pedig "megcserélnék", tehát a már meglévő átkelőt tennék át villamosmegálló túloldalára, akkor sokan biztos hőzöngenének. Mondjuk egy hídfőnél 2 autós forgalmat is megfogó lámpát én magam feleslegesnek látok.

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Igen, ott is volt és ha jól tévedek akkor talán még a Keletinél is...
--
Amúgy az első két képnél és az utolsónál is nézzétek meg az útburkolatot. Én nem látok kátyút... Igaz, a kockakövesek némileg ellensúlyozzák ezt. :)

Remek képek.
Eszméletlen lehangolóak a Bécsi úti csendéletek, de van egy hangulatuk, az biztos. Nagyon jó képek, és köszönjük az összefoglaló első részét (csak hogy motiváljalak, Hamster :)
@Comandante en Jefe: "Nem hát, a City Grill addig volt király, amíg nem volt más."
Addig se, én is jobban szerettem a bódékat, a belváros terein, talán a Kálvin téri foghíjtelken is volt egy... a KöKin...
@Comandante en Jefe: "Amúgy meg a végén nagyon gáz volt már, tele volt a kaja egérszarral, de csak akkor jöttem rá, hogy mi az a furcsa íz, amikor ott mászkált az egér a pizzákon a kirakatban, az eladó meg csak unottan vonogatta a vállát. "

Hoppá, ez mikor volt? Én a kilencvenes évek középső részén rendszeresen ott akadályoztam meg az éhhalált, és se egeret nem láttam, se fura ízt nem éreztem. Nagyon válogatós voltam (vagyok), ha akkor nem vettem észre, akkor nagyon jól kellett álcázniuk...
@Hamster: "hangolva a többi lámpával, még ha esetleg Rocko kartárs nem is örülne az ilyesminek :)"
amennyiben megmarad a már kiásott aluljáró IS és a lámpa IS hangolva van, úgy nem zavar, van értelme.
@Rocko-: Sajnos annyira nem, olyan nyári fülledt-dunsztos-párás volt a levegő, a bridge kategóriájú szappantartó ennyit tudott belőle kihozni. Persze témailag nagyon bejön, a dögös repülőgép, a mostani Óbudai vasúti hidat legózó Clark Ádám úszódaru, a bárkákon/uszályokon felhalmozott régi híddarabokkal, hátul már látszanak a Chuck Norris híd pilonjai, de még nem volt átadva a forgalomnak, plusz a Margit híd is a régi...
@Hamster: "a bridge kategóriájú szappantartó ennyit tudott belőle kihozni."
pont ez a lényeg! ezt tökéletesen tudja a BRIDGE gép! négy (!) hidat is tudtál vele fotózni, a CK és a replő csak bónusz. :))))
A Citygrilles narancssárga hamburgeres dobozka valami habszivacsból?
A legjobb hamburgeres szerintem a kiskörúton volt az Astoriánál. A mai lottózóval szemben. Volt vagy tizenötféle hatalmas, finom változat. Nyamm...
@Hamster:
Saccra a 90-es évek végén.
Én is sokszor tömtem ott a fejem.
Addig...
@Comandante en Jefe: Akkor jó, addigra már leszoktam róla, pontosabban már nem nagyon jártam arra.
@Vezérigazgató elvtárs: azaz...
:)

meg a feher habszivacs pohar a meleg italoknak...
:)))
vaci utcaban pentek/szombat este a fortuna fele tarto "nem tul szomjas" fiatalok kozott mindig volt egy kreten,aki azzal akart nagyfiu lenni,hogy "szetharapta" a poharat vad morgasok kozepette,mintha az teljesitmeny lenne...

@Hamster: volt a ferenciek teren is egy pici bode a leveltarral szemben,ott is volt ceklastol elkezdve majonezes kukoricasig...egy-egy jobban sikerult darab utan garantalt volt,hogy folyik rolad minden,mindenhol...

es akkor a jegbufe goffrijarol nem is beszeltunk...
:)
Ha már a büfék...

Volt egy palacsintás bódé az Uránia táján, korábban ugyanaz a bódé a Szövetség? utcai foghíjtelken volt.

Remek puncsos palacsinta volt ott kapható.

Mellesleg géppel készült a palacsinta!
@oregember nem venember: "volt a ferenciek teren is egy pici bode a leveltarral szemben"
Levéltár? Az hol van? A Curia utca torkolatában emlékszem bódére, nem lepődnék meg, ha ma is ott lenne. Hamburgert meg köztudottan nem lehet kulturáltan enni. Amit lehet, az túl kicsi és túl kevés dolog van benne :)
@Hamster: a karolyi mihaly utcaban volt a leveltar(legalabbis egy kihelyezett resze,most egyetemi konyvtar mar csak)...
a bejarata a buszmegallonal volt,ahonnan ment le a busz a fold ala...
ez vele majdnem szemben volt,egy fem "hullampala" bode volt,aztan o koltozott be a "beugroba",kb a curia utca magassaga,ahol a kapun at lehetett kozlekedni...

pfff,de reg jartam arra...
@toto92: De igen, volt kapcsolata a sztmihályi HÉV-bel!
@Hamster: "Hamburgert meg köztudottan nem lehet kulturáltan enni"

Igen, a sárgarépa sem gyógyítja az impotenciát :)
(kivéve ha jó erősen odatkötözik)

Kivéve2: ha jó nagy tányért tesznek a hambi alá (ja, azt utcán nem lehet...)
Nem piszkoskodásnak szánom, mert nagyon szeretem és sokra tartom írásaidat, de a 3. képen egyértelműen Steyr Fiat 500 D látható. Vezettem valaha ilyet, nem voltak szinkronizálva a sebességek, kétszer kellett egy sebváltáshoz kuplungolni.
Vászonnal fedett "napfényteteje" (sibeda=Schiebedach) volt. Igazi fostalicska, akkoriban persze még álmodni sem mertem ilyen csodáról.
"a "Köszöntjük Szarajevóban!" (Welcome to Sarajevo) című film forgatásán felrobbantották, mint szarajevói villamost."

Ez biztos? Múltkoriban adták a tévében, hiába figyeltem, nem sikerült Bengálit felfedeznem benne :-(
@zum trucc: Schiebedach – Ein Dachsystem, bei dem der Deckel unter die Dachhaut bewegt und dann zurückgeschoben wird, damit eine Öffnung entsteht
Faltdachsystem – Ein textiles Dachsystem, nicht zu verwechseln mit einem Cabrioverdeck
@Division: Biztos nem direktben mutatták, hanem mennek valahol, csinálnak valamit, hátul lőnek, valami felrobban, és az az. Persze az is lehet, hogy nem vágták bele a filmbe :)
@zum trucc: Mitől egyértelmű, hogy Steyr? Meg is kell indokolni :) (Napfénytető a sima FIAT-on is volt)
@Hamster: meresztettem végig a szemem, csak ezért néztem meg a filmet :-) Lehet, hogy nem vágták be, vagy lehet, hogy egy másik szerbiás filmben van.
@Division: A youtube-on (assem) láttam egy trailert a filmről, abban egy fél pillanatra lehet látni, hogy egy utcaképben hátul valami felrobban, ki kéne kockázni, nem az-e az.
@Hamster: A napfénytető, pláne a textiles, emlékeim szerint a sima Fiaton nem volt gyári tartozék, ettől persze valaki utólag szereltethetett egyet. De utólag textiles napfénytetőt nem volt szokás szereltetni. Külön nemigen volt forgalomban sem, meg értelme sem volt sok.
A Steyr 500 D a lámpáknál elől és főleg hátul egy kicsit, hogy is nevezzem, strukturáltabb, megtörtebb ívű, kevésbé gömbölyű volt, mint a torinói Fiat, vagy a Zastava. A lámpák környékén több kunkorpénzt kaptak az osztrák adaptálók, mint az olasz ősatyák.
A szintén rokon Zastava 600 és 750 típusjelzéssel érkezett, már a ritka szerencséseknek, de a híre rossz volt, miszerint is beázik. A jugoszláv ipar nyitható tető nélkül is tudta a nedvességet produkálni.
Kevéssé valószínű, hogy a hátulról szintén, még a Steyr-nél is strukturáltabb Fiat 500 Nuovo altípust látjuk a képen, mert ilyen is volt, a kerek 500-as széria lezárásaként. Ebből egyrészt nagyon kevés volt, másrészt ennél a modellnél sem volt gyári tolótető. Persze, egy nyitott szemű kissrác emlékei szerint. (Ez voltam egykoron.)
A képet a két jármű a hatvanas évek első felére datálja.
@Rocko-: Köszönöm a kiegészítést, a "sibeda" magyarítás azért elképesztő, magyarul ez egyszerűen tolótetőt jelent, a textiles is belefér tehát.
@zum trucc: azért a német pontosabb, magyarban nincs ennyire megkülönböztetve a tolótető/napfénytető/panorámatető.
@Rocko-: Igazad van, ezért is köszöntem már az előbb is a hozzászólásodat.
@zum trucc: "A napfénytető, pláne a textiles, emlékeim szerint a sima Fiaton nem volt gyári tartozék, ettől persze valaki utólag szereltethetett egyet. De utólag textiles napfénytetőt nem volt szokás szereltetni. Külön nemigen volt forgalomban sem, meg értelme sem volt sok."

"Außerdem hatten die frühen Versionen ein langes Faltdach, das sich bis zu den Kühlluftschlitzen über der Motorhaube öffnen ließ. Dieses lange Faltdach gilt vielfach als typisches Merkmal der als „N“ bezeichneten ersten Modelle, genauso wie die Luftschlitze im Frontblech. Tatsächlich stellte Fiat dieser Variante aber bereits 1958 eine Version mit kürzerem Faltdach zur Seite, wie man es gemeinhin vom 500er, auch von den späteren Modellen, kennt."

pontosan nem tudom mit jelent, de azt veszem ki, hogy gyári, vagy legalábbis jelentős részben volt, németül keveset tudok, remélem Hams kisegít.
forrás: de.wikipedia.org/wiki/Fiat_Nuova_500

egyébként ahogy nézem a Pukiknak egy darab csíkos hűtőrácsuk volt hátul, alatta csíkrendszámmal:
dayerses.com/data_images/posts/steyr-puch-500-d/steyr-puch-500-d-12.jpg
a Zacsiknak inkább maszkjellegű, körbeöleli a "kocka"rendszámot: images03.olx.hu/ui/5/98/20/1270204793_77749820_2-ZASTAVA-750M-Szolnok-1270204793.jpg
a Fiatoknak pedig "kocka"rendszám, és fölötte, két darab különálló hűtőrács-egység: de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Fiat_500_(back).jpg&filetimestamp=20050810191051
@zum trucc: Na várjunk, én mindent elhiszek, de:
"Fiat 500 Nuovo altípust látjuk a képen, mert ilyen is volt, a kerek 500-as széria lezárásaként"
A Nuova (új) az 1957-től gyártott 500-as neve volt, hogy megkülönböztessék az előző 500-astól, a Topolínótól. Aztán gondolom a pár évvel ezelőttit is így nevezték.

"A napfénytető, pláne a textiles, emlékeim szerint a sima Fiaton nem volt gyári tartozék"
Én tudom, hogy ilyen hajtogatható (textil? nekem műbőrszerű rémlik) tetős 500-asban ültem, és természetesnek tűnt, hogy ott van, de hirtelen csináltam egy Google keresést, és a képtalálatok igencsak túlnyomó többsége napfénytetős volt:
www.google.hu/search?hl=hu&q=FIAT+500+old&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1280&bih=814
@Rocko-: Másutt-máskor fikázod a németet, itt meg professzor vagy belőle? :D

Amúgy a Faltdach = "hajtogatós tető, ránctető" sokkal jobb név erre, a Schiebedach konkrétan tolótetőt jelent, az már részletkérdés, hogy Audiban vagy Wartburgban :)
@Rocko-: A karosszériakülönbségek vita igazi eldöntéséhez ide kéne egy Csikós kaliberű valakit hívni :) A német szöveg azt írja, hogy eredetileg s*ggig nyílt a ránctető, aztán már nem, és az lett a megszokott.
@Hamster: "Másutt-máskor fikázod a németet, itt meg professzor vagy belőle?"
egyikről sincs szó. :)

köszönöm a kiegészítést, azt én se gondoltam, hogy az technika elnevezése (ezesetben) márkafüggő. ;)

amúgy itt van jó pár típus: de.wikipedia.org/wiki/Schiebedach
@Hamster: írj neki, én nem zaklatom ezzel. de igen, jó lenne ha egy a témában szakavatott (azaz nem én) döntené el. :)
@Hamster: @Rocko-: Én itt jövök az emlékeimmel, ti meg a pontos forrásokkal...
Nagyon érdekes volt, elismerem, hogy az emlékeim kicsit csaltak és mégegyszer, mindkettőtöknek köszönöm a sok, mellesleg szívet melengető részletet.
Attól tartok, akkoriban olyan kevés kocsi volt Budapesten, hogy minden variáció nem is került a szemem elé.
@Rocko-: Nem márkaüggő, nyííílván, csak én asszem Warnyún láttam először olyat, aztán kicsit (jóval) később Audi 100-asban vagy 200-asban, a kettő közt csak a FIAT 500 "Egérkamion" teteje volt az, ami megragadt kisgyermeki emlékeimben...
@Hamster: adjak címet? :)

"csak én asszem Warnyún láttam először olyat, aztán kicsit (jóval) később Audi 100-asban vagy 200-asban"
:)

@zum trucc: nem tudom emlékből dolgozni, ezért keresek. :)
de megértem, hogy akkoriban ez nagyon egykutya volt. :)))
@Rocko-: Jó fej vagy, Rocko koma.
@Hamster: Hát igen, lehet, hogy csak az emlékeimben él ilyesmi, onnan nem messze laktam gyerekkoromban, a Róna utcánál, és nagyanyámmal többször szálltunk fel ott rá. Mintha sínek lettek volna függőlegesen leverve, és zúzottkőből egy "földkúp", a tetején egy jelzőtárcsával, de lehetséges, hogy csak az emlékeimben van így.
A jó öreg 15-ös. Éppen a stuka miatt szerettem annyira (másutt nem találkozam a típussal, most már tudom, hogy miért). Bölcsödés voltam, apámnak, nagyapámnak kellett könyörögni, hogy a fél órás hazafelé utat feltétlenül toldjuk meg egy kb. egy órás kerülővel, ehhez pont útba esik a 15-ös. :) Szerencsére ők is szerették ezeket a kalandokat, hiszen gyerekkorukban Újpesten a házuk előtt fordult a valamikori 8-as, így nem állt tőlük távol a villamosozás, a villamosok szeretete (volt honann örökölnöm). A 15-ös másik vége is érdekes volt az egykori újpesti kocsiszínnel, aminek a helyén ma talán egy Match található. Szerencsés voltam, hiszen nem sokkal a 3. születésnapom után megszűnt a vonal, de én még utazhattam rajta. És persze lehetett átszállni az 55-ösre, esetleg egy kis sétával a 10-esre és tovább villamosozni. Így lett a fél órás hazaútból végül 2-2,5 óra. :)
@Hamster: Pedig akkor még nem is tudtam, hogy mennyire kellene igyekezni. Nagy bánatom volt, hogy a zugligeti villamosnak már csak a használaton kívüli sínpárjaival találkoztam, pedig óvodába arrafelé vitt az utam minden nap, de sajnos erről már pont lemaradtam. A másik nagy csodálkozásom tárgya volt, amikor felfedeztem az egykori 64-es maradványait, de erről már csak nagyszüleim elbeszéléseiből tudtam meg, hogy egyáltalán létezett és merre is vezetett az útja. Anyukám a gyerekkorát pedig a Rákóczi úton töltötte, maradt utánanézek, hátha maradt valamilyen fényképes emlék az akkor arra járó 44-esről vagy 67-esről (Sajnos különböző okokból kevés kép maradt meg a családi albumokból.)
@Svald Cjelli: Főleg azért vagy szerencsés, mert tisztán emlékszel, hogy mik történtek veled három éves korod előtt. Ez több, mint zseniális, gratulálok! :))
a hurok miatt már más blogon összetüzésbe kerültem
két szép hurok
-Bécs a grinzingi villamos végállomás
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3f/Tramwien_M_grinzing.jpg/220px-Tramwien_M_grinzing.jpg
-Erfurt a Dóm elötti hurok
topfundsoehne.files.wordpress.com/2011/08/foto0285.jpg
süti beállítások módosítása