A múltkor láttunk néhány utólag acélvázasított villamost, most nézzünk pár régebbi, favázas példányt, a hetvenes évek második feléből, szintén Ab van Donselaar felvételeiről!
A Bácska utca vége Rákospalotán, villamossal és rendőrségi Volgákkal. Favázas villamost láttam még gyerekkoromban, utóbbiakra viszont nem nagyon emlékszem - ennek ellenére megpróbálok inkább a villamosra koncentrálni ;) Naszóval, az egykori Budapesti Villamos Városi Vasút néhány egymásra hasonlító, de korábban épült sorozatát (2500-as, 2600-as és 2700-as) az ötvenes években acélvázasították, a későbbi típusok (2800-as, 2900-as és 3000-es) azonban pályafutásuk végéig megtartották a favázas jelleget - három példány kivételével, melyek az 1956-os forradalomban súlyosan megsérültek. A képen látható 2805-ös nem tartozott közéjük, így őt ebben a formájában selejtezték 1977-ben. Egy "tesója", a 2806-os viszont ma is megvan, idén sikerült végre zárt helyre juttatni, talán egyszer újra utazhatunk vele!
A Budapest-Szentlőrinci Helyiérdekű Villamosvasút 1910-11-ben szerezte be jellegzetes kinézetű tízablakos motorkocsi-sorozatát a Ganztól, majd pár évvel később hasonló kinézetű pótkocsikat is vásárolt. Ezeket 1926 és 30 közt ikerkocsikká építették át, majd a második világháború után a fa oldalvázat acéloszloposra cserélték, tíz keskeny oldalablak helyett öt széleset létrehozva - így szolgáltak egészen 1977-ig. A fenti fotót rejtvénynek ajánlom, az oldalaimat kellően ismerőket - és a fájlnevet elolvasókat - arra kérve, hogy ne lőjjék le a helyszínt! Van egyfajta hangulata, nem?
Az érdekesség kedvéért elmondom, hogy ebből a típusból egy ikerszerelvényt megőriztek, 2000-ben felújítva és korábbi kinézetére visszaalakítva azt. Aki még mindig nem találta ki, hol készült a régi kép, annak elmondom, hogy nagyon közel ennek a helyszínéhez - bár szerintem ezzel nem sokat segítek :)
Az igazán komoly favázas túlélők közé tartozott az egykori Budapesti Közúti Vaspálya Társaság "S" sorozata. A képen látható kocsit 1908-ban gyártotta a budapesti Schlick gyár, majd a Fővárosi Villamosvasút ikresítette az ötvenes években. Az acélvázasítások idején valamiért nem láttak fantáziát bennük, mégis kibírták a hetvenes évek végéig - ez a példány is 1977-ben lett törölve a könyvekből.
A típust ennek ellenére nem kell nélkülöznünk, hiszen két példányt is megőriztek belőle - pontosabban egy egész ikret. Az egyik fele most vasárnap is közlekedni fog, 611-es pályaszámmal: őt 1987-ben újították fel, a budapest villamosközlekedés 100. születésnapjára, és most, 25 évvel később is köszöni, jól van (a fentebbi kép is már vagy tíz éves, viszont eltűnt állapotokat mutat - mit is?).
A kettővel ezelőtti kép egyébként az újpesti Baross utcában készült - ez az név nem sok jót hozott a villamosoknak, mivel a fővárosban az ilyen nevű utcákból szép sorban eltűntek a villamosok: a józsefvárosiból, a pesterzsébetiből, és végül innen is. Sőt, a Baross tér is évek óta villamostalan - elég furcsa fátum ez pont a "Vasminiszter" neve kapcsán!
Az 1700-asokhoz hasonlóan a 2900-as és 3000-es sorozatokat (eredetileg Budapesti Villamos Városi Vasút "L" és "1914-évi" típusok) is ikeresítették, de már az 1960-as években. Az utolsókat 1980-ban selejtezték, így fő bevetési területükön, a Ferencvárosban még sokan emlékezhetnek rájuk. A kép helyszíne nem nagy rejtvény, de azért feladom, hátha van, aki nem ismeri fel elsőre. Haladók pedig elmesélhetik, miért az Üllői út volt az egyik végállomás, azaz miért is jött létre tulajdonképpen ez a 13/A járat.
A budapesti villamoshálózat máig leghihetetlenebb kanyarját látjuk a képen - igen, itt a mai napig jár villamos, csak már német csuklósok, melyek körülbelül akkor épültek, amikor ez a kép készült. Ez természetesen a pesterzsébeti Nagysándor József utca és a Vörösmarty utca sarka. Mivel a helyszínt lelőttem, a kérdés az, hogy mit lehet a képen látni, amit ma már nem? Egyébként a képen látható kocsi is megvan, bár már szólóban - 19 éves amszterdami (!) vendégszereplés után ma Debrecenben lehet utazni vele!
De Budapesten is maradt egy fél 2900-es iker, csak ma 436-osként ismerjük. Itt felújításakor látjuk - a korábban említett 611-eshez hasonlóan ő is a fővárosi villamosközlekedés elindulásának századik évfordulójára újult meg, és vasárnap ő is ott lesz a Széll Kálmán téren. Ez a kérdés a villamosbarátoknak szól: hol készült a kép?
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani a fotósnak, Ab van Donselaarnak, és Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!
Ha tetszenek a képek, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm!
Ez megy most