Már az előző, brandekkel és hirdetésekkel foglalkozó bejegyzésben se bírtam nem foglalkozni a villamosok körül felbukkanó közúti járművekkel, a mostani képeknek viszont egyenesen ők az apropói - már ami itteni megjelenésüket illeti. A fotók készítője ezúttal is Ab van Donselaar.
Az Árpád úti villamos megszüntetése a hármas metró kapcsán elkövetett egyik méretes marhaság volt, ha engem kérdeztek. Talán nem akkora, mint a Bajcsy-Zsilinszky út "városi autópályává" (szagértők kedvéért van ott az idézőjel) változtatása, és inkább csak a mai metróvégállomástól keletre hiányzik, de szerintem tévedés volt (mielőtt valaki megkérdezi: én egy Újpest vasúti megállóhely - Újpalota villamosvonallá változtattam volna át a Váci út villamostalanítása után megmaradt csonkot). De hanyagoljuk a fantáziálgatást, és inkább nézzük meg ezt a képet: az acélvázasított, két pótkocsit vontató motorkocsi mögött egy kacsacsőrös Csepel (D-450?) várakozik az utascsere végére. Ez a változat nem lett akkora klasszikus, mint a "sima" csőrös Csepel, de én szerettem.
Míg Magyarország Ikarus buszokkal árasztotta el az NDK-t, ők az IFA kombinát (Industrieverband Fahrzeugbau) termékeivel viszonozták a szívességet. Itt rögtön három is látszik belőlük az ezres villamostól jobbra: hátul egy kék IFA (ilyesmiket ma is látni), középen egy magas homlokú Robur, jobbra pedig egy érdekes festésű hűtőkocsi. Ki tippeli meg, hogy a Robur mit szállított?
Ennek a képnek a kivágását önkényesen módosítottam, hogy jobban kiemelje a jobbról, a Csángó utcából a Váci útra kanyarodó IFA nyerges vontatót. Ez a kivitel nem volt túl gyakori, megérdemli a figyelmet!
Borús idő a Dózsa György úton, ahová a metróépítés miatt kanyarodott be a 3-as villamos. A baloldalt látható, 912-es pályaszámú ZiU troli még ma is állományban van, ami egyszerre szomorú és döbbentes, hiszen '79-es gyártású járműről van szó! Mögötte egy "Edét" láthatunk, a Rába klasszikus, MAN-licensz teherautóját.
A Rábához képest törpének számított a manapság se ritka Barkas, melyet itt a Fősped színeiben láthatunk. A háttérben a 15-ös villamos, jobbra pedig egy olyan neonfelirat, amit gyerekkoromban sose értettem: "szövetkezeti cukrászda". Kisgyerekként valamiért minden szövetkezetet mezőgazdasági szövetkezetnek gondoltam, és nem értettem, hogy jön a termesztés-tenyésztés a marcipánhoz :)
Ezen a képen a villamos dominál (és ha már itt vagyunk, felhívnám a figyelmet a motor- és a pótkocsi sárgájának különbözőségére!), de azért a gumikerekűek se piskóták. A bal szélen egy Zsiguli típusú utcai harcost láthatunk, hatalmas csíkkal a motorház- és tetőn, lökhárító nélkül. Vajon belül is hozzányúltak ehhez a géphez? A távolban ezen túl látszik egy busz is, mely gyerekkorom nagy rejtélye volt. Emlékeim szerint cirill betűs rendszámmal lehetett ilyeneket látni, jobbára ideiglenesen hazánkban állomásozó gyermekszállítóként... de milyen gyártmány volt? Nem Skoda RTO, mert annak más a hátsó ablaka. Valami LAZ?
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani a fotósnak, Ab van Donselaarnak, és Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!
Ha tetszenek a képek, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm!
Ez megy most