Kiskoromban izgalmasnak találtam, hogy a Keletitől 2-3 megállónyira, a már akkor se túlságosan bizalomgerjesztő Józsefváros közepén van egy pályaudvar. Azt se tudtam, használják-e, csak a tudat, hogy ott van! Saját emlékem nincs akkoriból a hellyel kapcsolatban, később is csak egyszer jártam itt, de ha már nemrég - más miatt - beleakadtam ezekbe a régi képeimbe, hát felrakom őket. Nosztalgiázni arról, hogy régen bezzeg minden mennyivel jobb vol... illetve hát arról biztos nem.
Mielőtt bárki keseregni kezdene, hogy micsoda értékek mennek itt veszendőbe (a vasút iránt rajongók különösen ragaszkodnak minden egyes centi sínhez, minden egyes téglához), rögzítsük a tényt, hogy ez a pályaudvar mindig is bicebóca volt. Az 1860-as években a nagy terveket dédelgető Magyar Északi Vasút kezdte építeni a Pest - Hatvan - Salgótarján vonalhoz (bár eredetileg komolyabb városrendezést is ígértek mellé), de a cég a törzsvonalának kiépítése közben befuccsolt (eredetileg Besztercebányáig el akartak menni), így 1868-ban az egész az államkincstárhoz került.
Az állam a Kiegyezés utáni hatalmas lendülettel megalapította a Magyar (Királyi) Államvasutakat, a pályaudvar pedig a cég pesti hídfőállása lett - emiatt néha úgy emlegetik, hogy "a MÁV első pályaudvara", ami tulajdonképpen igaz is, de ez először egyetlen vonalat jelentett, amihez lassan jöttek továbbiak, közben pedig már működött a Nyugati és a Déli is, tehát az elsőség nem tette a Józsefvárosit a város fő kapujává. Már 1872-ben is teherpályaudvarként terveztek vele távlatilag; személyforgalmilag csak addig, amíg fel nem épül az új, reprezentatív Középponti vagy Központi Pályaudvar - illetve ahogy mi ismerjük, a Keleti.
Utóbbi 1884-ben megnyílt, és szépen átvette a Józsefvárosi pályaudvar szerepét, ahová emiatt 1936-ig nem is jártak személyvonatok. Akkor ismét üzembe helyezték, majd sok viszontagság után 2005. december 11-én ismét bezárták. Ekkor már teherforgalom se volt, az évekig itt működő konténerpályaudvar szerepét az újonnan épített Budapesti Intermodális Logisztikai Központ vette át.
Ezek a képek a bezárás előtt, 2005-ben készültek. Nézzük meg őket: valóban így nézne ki egy európai főváros személyforgalmi pályaudvara? Lehetne ebből az épületből használható közlekedési csomópontot csinálni? Annyira kisstílű, annyira kispályás az egész, hogy gyakorlatilag el se tudom képzelni. Ez egy álmos vidéki vasútállomás volt a város akkori hátsó udvarában letéve, egy temető és pár gyár közt - elég méltatlan a szerephez. Még az akkori MÁV is így gondolta...
Pesten gyakorlatilag csak egy pályaudvar van jó helyen: a legelső, a (mai) Nyugati. A Keleti már kicsit kiesik a fősodorból, bár legalább egy sugárút végén (elején) található, és nemsokára már két metróvonal is eléri - a Józsefvárosi viszont mindig is hülye helyen volt. Pontosabban az iparnak megfelelő helyen, lehetett vágányokat vezetni a közeli gyárakig, de az utasok többsége az első átszállási lehetőségig is csak átszállással juthatott el innen...
A magyar vasútra mindenki azt mondja, hogy évtizedekkel el van maradva mindentől, de ez a hely még a magyar vasúttól is el volt maradva. Mintha 1885-ben megállt volna az idő, azóta pedig csak egy vasbeton perontető felhúzása és a villamosítás volt az összes fejlesztés, de csak nagyon minimál kivitelben.
Azért persze bizonyos szempontból hangulatos volt - már ha valaki a Sztalker hangulatát kereste :) A Leóból épített fűtőgép viszont talán jobban passzolt ide, mint a Délibe.
Valahol az is aaaannyira tipikus volt, hogy két vonatot láttunk bent, de egyik se a perontető mellett állt :-/ Igaz, úgyis ki kell mennie az utasnak a tető alól, az a százakárhány méter nem számít. Meg persze - gondolom - csúcsban ott is állhatott valami...
... de azért "csúcs" alatt ne azt képzeljük el, amit egy kétmilliós város esetén logikusnak tűnne. Gyakorlatilag egyfajta büntivégállomás volt ez: ami nem fért be a Keletibe, azt dobták át ide, hogy ne kelljen túl sokat szervezni. A pótlása is nagyjából annyiból állt, hogy átszervezték a járatokat, gondolom jobbára a Keletibe; de a kelebiai vonal felől érkező vonatok például Kőbánya-Kispestre járnak, ami ugyan légvonalban messzebb van a belvárostól, viszont rögtön ott van mellette a metró, illetve további vasútvonalak.
Vonat érkezik. Téli színek, hétvégi pangás - viszont szemetesből nem volt hiány! Talán érdemes megemlíteni, hogy a megszüntetés környékén volt egy olyan terv, hogy a Keleti mellé építenek egy földalatti végállomást az ehhez hasonló vonatoknak. Na, annak valóban lett volna értelme. Nem is valósult meg :(
Az persze alaphangon is khm, szomorú, ami azóta lett a hellyel (mielőtt valaki félreérti: amikor ezt írtam, 2013 augusztusában, még nem épült semmi a helyére, csak omladozott, ahogy hagyták - Hamster, 2015.12.11.), de mint pályaudvar, a Józsefvárosi mindig is alkalmatlan volt feladatára, úgyhogy nem tudom sajnálni, hogy nem járnak ide vonatok. És szomorú lennék, ha Budapesten a jövőt tekintve valaki újból fejpályaudvarokban kezdene el gondolkodni. Azt viszont kíváncsian várom, mit fognak kezdeni az főépülettel, mert gondolom a státusza miatt lebontani nem lehet. Ki mit látna benne szívesen?
Ez megy most