Áramvonalas fogkefetartó kinézetű kis kamerám (mindig rácsodálkoznak, amikor állványra teszem:) beépített mikrofonjai ugyan csak mérsékelten alkalmasak hangok rendes rögzítésére, most mégis olyan videók következnek, amik elvileg erről is szólnának. Az említett alkalmatlanság különösen előjön olyan erős és éles hangoknál, mint a repülőgéphajtóműveké, mégis, az Orosz Lovagok Szuhojainak hajtóműindítását/járatását/leállítását egyszerűen le KELLETT videóznom:
Ha odafigyeltek, 0:31 után hallható pár halk "vuuuiii-viuuuuúú" jellegű moduláció, na, az valami döbbenetes volt élőben. Biztosan a felpörgő-lepörgő fordulatszámok interferáltak, de amíg a sima hajtóműhangot a gyomroddal-tüdőddel-májaddal érezted, ez olyan volt, mintha a koponyád hátsó részében történt volna. Sok volt belőlük, a mikrofon csak ennyit csípett el, és azt se úgy, ahogy azt ott helyben érezted, de emléknek azért megmaradt. Nem hiszem, hogy rendszeresen jót tenne ilyesmit hallgatni, de fú, így egyszer mocsok jó volt :)
Két héttel később aztán rájöttem, hogy néha a hangot lehet vizualizálni - a Bengáli villamosok esetén egyszerűen úgy, hogy a kamerát hozzáfogjuk a kapaszkodóhoz. Az ember agya elég jó vibráció- és lengéscsillapítással rendelkezik, mert ennek nagy részét nem érzékeli (nagy méretben, nagy felbontásban látszik csak igazán):
Pedig nem megy húsznál gyorsabban, és a pálya se volt rossz, de mégis, milyen megnyugtató a szemnek, amikor végre megáll :) És a végére - a kitartóaknak - egy normális videó is, vonatokról. Dízeldübörgés, tadamm-tadamm csattogással, ahogy kell:
(A második snittnél kicsit ijesztő volt, ahogy jött megközelítőleg felénk vagy hatvannal a sok száz tonna, és közben ugrált, mint valami ugróiskolázó kisgyerek:)
Ez megy most