Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (934) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (97) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1023) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (14) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (523) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (888) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Az utolsó villamos a szombathelyi vasútállomás előtt

2014.04.02. 07:00 :: Hamster

A múltkor láttunk egy régi képet a még újszerű Széll Kálmán téren sorbaálló villamosokról. A fotó bal alsó sarkában egy pótkocsi állt, erről írtam, hogy eredetileg benzinmotoros sínbusznak indult, majd szombathelyi villamos motorkocsiként ment nyugdíjba.

IMG_7156.JPG

A szombathelyi villamosüzem sosem tartozott a nagyok közé: egyetlen, körülbelül három kilométeres vonala volt 1897 és 1974 közt. Megindulásának századik évfordulóján végállomása, a pályaudvar előtt állították ki egyik megmaradt járművét, ami történetesen pont egy olyan motorkocsi volt, mint amit a Széll Kálmán téri képen még pótkocsiként láthatunk. Sajnálatos módon a kocsira a magyar köztéri exponátumokra jellemző sors várt: megrongálták, összemocskolták, így 2007-ben inkább biztonságos helyre, a helyi múzeum udvarára szállították.

IMG_7160.JPG

Amikor én itt jártam, még az állomás előtt állt, és nem is volt rossz bőrben, bár itt-ott összefirkálták a belsejét, és a menetkapcsoló burkolatát is feszegették. Ezen a fotón jól látható a típus jellegzetes, aszimmetrikus kinézete - ami még fura, hogy felsővezeték híján az áramszedő függőlegesen ágaskodik.

IMG_7163.JPG

Nem volt túlbonyolítva a járgány: kézi homokoló (=a vezető kislapáttal a mellette levő tölcsérbe szórta a ládában levő homokot, ha tapadásra volt szükség), menetkapcsoló, jobbra pedig a pályacsengő rugós ütőgombja.

IMG_7165.JPG

Az utastér érdekes módon nagyobbnak tűnt, mint amekkorának kívülről gondoltam volna. Érdekesek az "ablakkihagyásnál" a falnak háttal fordított ülések.

IMG_7176.JPG

Amikor azt írtam, hogy egyszerű szerkezetről van szó, nem vicceltem: a két tengely közül csak egyiken volt motor. Ez itt pont az, amin nem volt, ezen jobban látszik a csillagküllős kerék.

IMG_7173.JPG

És ez itt pedig a hajtott tengely; gondolom a fadobozban valami biztosíték volt.

IMG_7162.JPG

A "szoborhoz" emléktábla is járt, a fontosabb tudnivalókkal. Igazán jó kezdeményezés volt a kocsi felújítása és kiállítása, kár, hogy a környezete nem értékelte :(

A youtube-on találtam ezt a videót a szombathelyi villamos utolsó üzemnapjáról. Kicsit vicces, hogy az apró üzem három különböző típust is üzemeltetett párhuzamosan: "háromablakos" Füzesi jellegű ikerkocsikat, budapesti eredetű, "ötablakos" motorkocsikat, és az egykori sínbuszokat. Ezek közül csak ikerkocsiból nem maradt fenn: az ötablakosokból van egy Szentendrén, egy pedig valahol Szombathelyen, a sínbuszból pedig a most bemutatotton túl van egy Budapesten is, bár a tervek szerint azt visszaalakítanák eredeti formájára.

9 komment

Címkék: youtube képek szombathely nosztalgia villamos

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr435843901

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Olyan furcsa, hogy régen nem a Hűvösvölgy volt a legnyugatibb magyar villamosmegálló :). Ezt oda szállították, ahol már ki van állítva egy másik villamos? 1996-ban, a magyar vasút 150 éves évfordulójára rendezett versenyen jártam ott, és arra fel is lehetett menni. Emlékszem, annak ilyen "vécélehúzós" csengője volt.
Ez a pályacsengő hogy működik (nagy vonalakban)? Igen, rákerestem, de mivel egy perc alatt nem találtam meg, gondoltam megkérdezem mert valaki fél perc alatt le tudja írni. :)
@Tapmancs: Ráütsz a gombra, az ráüt a harangra a kocsi elején, a rugó eg visszaöki az ürőgombot a helyére.
Pár éve - jobb későn, mint soha- ismét kacérkodik a válságból már talán kifelé menetelő Sz.hely az 1-es villinger újraindításával, némileg más és persze hosszabbított útvonalon, de továbbra is a pályaudvartól indulással. E mögött a döntés mögött minden bizonnyal az a mozgatórugó is lehet, hogy az EU- amúgy helyesen- a '14-'20 közti pénzügyi ciklusban csak és kizárólag a villamos meghajtású és lehetőleg a kötöttpályás közösségi közlekedés fejlesztést preferálja. Egyébként a város szerkezete, adottságai alapján reális lehetőség van akár egy teljesen új, 2-es villamos kiépítésére is, mely pl a Markusovszky kórházat is érintené, illetve a nagy gyárak mellett is vezethetne az útja. Ezzel persze úgymond "alávágnának" a Vasi Volánnak, mint a helyi közösségi közlekedés momentán még egyeduralkodó szolgáltatójának, de egyrészt ez nem lehet ok a hezitálásra, hiszen Debrecen is kinyomta a Hajdu volánt és -szintén nagyon helyesen- a DKV-hoz csatolta a városi buszközlekedést, másrészt viszont a lényeg az utazási komfort és persze a környezetvédelem, mely csak úgy valósulhat meg, ha a legforgalmasabb irányokat, viszonylatokat több busznyi utast elszállítani képes "síndöcögények" veszik át. Egyszóval, részemről maximális rííszpekt az Sz.helyi villinger(ek) újjászületésének!
@Hamster: Thx. De ez így csak egyet kolompol, nem? Az hogy működik ahol sok csilingelés van egymás után?
@KissGecihuszár: mint egykori szombathelyi azért megemlíteném, hogy '89 óta időről időre felmerül a villamos ötlete, de aztán valahogy mindig annyiban is marad.
@yenoee: Persze, ez már örökzöld téma, csakhogy eddig nem voltak olyan, kifejezetten a kötöttpályás közösségi közlekedés fejlesztést preferáló EU-s pályázatok, mint mostanság, s mint azt tudjuk, ha az 1-es vonalat a mostanság tervezett Derkovits LTP-ig szeretnék kiépíteni, továbbá beszerezni legalább 10 db, min. 35 méter hosszú, alacsonypadlós villinger kocsit, nos az tesók közt is lesz vagy 30MRD, ezért nyilván csak akkor lehet reális a téma, ha sikerül nyerni a beruházási költség alsó hangon 80%-át, különben a büdös életben nem lesz képes a város sját erőből ezt megvalósítani. Ha pedig még a 2-es vonal is aktualizálódik, akkor ez már bőven over 50MRD, bár sok szempontból lenne érdemes együtt kezelni a két vonalat, hiszen a mennyiségi kedvezmény miatt jobb áron jönne ki 1Km pálya, illetve az egyéb infrastruktúra, valamint a kocsik darabonkénti ára is más, ha egyszerre mondjuk 20 db-ot rendelnek.
@KissGecihuszár: Ha a 2014-20-as költségvetésből akarnál valamit is építeni, minimum megvalósíthatósági tanulmánnyal kéne már most rendelkezni. Egy ekkora projekt átfutási ideje simán 5-6 év az első kapavágásig, ezalatt ki lehet csúszni a ciklusból.
Például a budai fonódónak is 2009-es RMT-vel ugrottak neki, most talán 2014 tavaszán kezdődnek a munkák.
@Baloldali érték: Legjobb tudomásom szerint léteznek már tervek, egész konkrét útvonali, kivitelezési tervek is, ugyanis 2-3 éve ez már napirenden van/volt, szóval nem gondolnám, hogy ez csak egy merő ábrándozás. Ami a fonódót illeti; ott ugye volt egy láng zsóti nevű EQ fighter II. kerületi polgármester, aki egész konkrétan 2010-2013 közt ahol csak tehette, keresztbe tett ennek a beruházásnak, mondván !50! parkolóhely elvész. Ebből is látszik, hogy a vízfej ezért szív szinte mindegyik nagyberuházással, mert van egyrészt a 23 kerületi kiskirály, másrészt a főv. önk., melyek érdekei még akkor sem találkoznak, amikor ugyanaz a szekértábor található mindenhol, beleértve a kormányt is. Ezért nem látom, hogy ez a bp valaha is egy reális célok mentén, ésszerű tervek, költségvetések keretével fenntarthatóan fejlődjék...
süti beállítások módosítása