A múltkor láttunk egy régi képet a még újszerű Széll Kálmán téren sorbaálló villamosokról. A fotó bal alsó sarkában egy pótkocsi állt, erről írtam, hogy eredetileg benzinmotoros sínbusznak indult, majd szombathelyi villamos motorkocsiként ment nyugdíjba.
A szombathelyi villamosüzem sosem tartozott a nagyok közé: egyetlen, körülbelül három kilométeres vonala volt 1897 és 1974 közt. Megindulásának századik évfordulóján végállomása, a pályaudvar előtt állították ki egyik megmaradt járművét, ami történetesen pont egy olyan motorkocsi volt, mint amit a Széll Kálmán téri képen még pótkocsiként láthatunk. Sajnálatos módon a kocsira a magyar köztéri exponátumokra jellemző sors várt: megrongálták, összemocskolták, így 2007-ben inkább biztonságos helyre, a helyi múzeum udvarára szállították.
Amikor én itt jártam, még az állomás előtt állt, és nem is volt rossz bőrben, bár itt-ott összefirkálták a belsejét, és a menetkapcsoló burkolatát is feszegették. Ezen a fotón jól látható a típus jellegzetes, aszimmetrikus kinézete - ami még fura, hogy felsővezeték híján az áramszedő függőlegesen ágaskodik.
Nem volt túlbonyolítva a járgány: kézi homokoló (=a vezető kislapáttal a mellette levő tölcsérbe szórta a ládában levő homokot, ha tapadásra volt szükség), menetkapcsoló, jobbra pedig a pályacsengő rugós ütőgombja.
Az utastér érdekes módon nagyobbnak tűnt, mint amekkorának kívülről gondoltam volna. Érdekesek az "ablakkihagyásnál" a falnak háttal fordított ülések.
Amikor azt írtam, hogy egyszerű szerkezetről van szó, nem vicceltem: a két tengely közül csak egyiken volt motor. Ez itt pont az, amin nem volt, ezen jobban látszik a csillagküllős kerék.
És ez itt pedig a hajtott tengely; gondolom a fadobozban valami biztosíték volt.
A "szoborhoz" emléktábla is járt, a fontosabb tudnivalókkal. Igazán jó kezdeményezés volt a kocsi felújítása és kiállítása, kár, hogy a környezete nem értékelte :(
A youtube-on találtam ezt a videót a szombathelyi villamos utolsó üzemnapjáról. Kicsit vicces, hogy az apró üzem három különböző típust is üzemeltetett párhuzamosan: "háromablakos" Füzesi jellegű ikerkocsikat, budapesti eredetű, "ötablakos" motorkocsikat, és az egykori sínbuszokat. Ezek közül csak ikerkocsiból nem maradt fenn: az ötablakosokból van egy Szentendrén, egy pedig valahol Szombathelyen, a sínbuszból pedig a most bemutatotton túl van egy Budapesten is, bár a tervek szerint azt visszaalakítanák eredeti formájára.
Ez megy most