Aki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis ott áll a kőbányai Bihari utcában, és 2014-ig legalább annyira egzotikus látványt nyújtott, mint amilyenre a neve alapján számítanánk. Persze a felújítás utáni próbajáraton levő nosztalgia villamos sokat dob az összképen, de azt leszámítva is nehéz elhinni, hogy egy 2000 nyarán készült fotót látunk:
Távol, a háttérben Kőbánya modern belvárosa, jobbra pedig a szóban forgó vasútállomás - a "lőrinci ikerkocsi" épp az ahhoz tartozó vágányokon csattog át.
És itt van ugyanaz a hely a másik irányból. Szakállas sorompó, vasúti híd, hátul pedig a kőbányai erőmű kéményei, melyek már szintén évek óta nincsenek meg. 2014-ig körülbelül annyi változott, hogy "Stukák" helyett hannoveri villamosok várták be egymást az egyvágányú szakasz két végén, immár nem 13-as, hanem 3-as jelzéssel:
Az elmúlt három évtizedben teljesen leépült a környékbeli ipar, emiatt az ipari szállítások elmaradoztak, és szép lassan az állomás vágányai is megfogyatkoztak - a nyolcvanas évek elején még egész sok volt belőlük:
Forrás: villamosok.hu, NZA gyűjteményéből
Maga Kőbánya-Hizlaló, bár tipikus "állomásépület kinézetű" állomásépülettel rendelkezik, sose volt személyforgalom kiindulási vagy érkezési helye:
Ahogy a neve sugallja, itt eredetileg röfiket raktak vagonokba, de azt is rettentő régen, a XIX. század utolsó negyedében, amikor Budapest fejlődése miatt a sertéstelepeket kitelepítették a belső területekről. Ferencváros állomásról vezették ide a síneket, melyek egy nagy hurokvágányban végződtek - amikor először láttam régi térképeken, azt hittem, csak a rajzolók találták ki, de nem. A környék telepeit a Kőbányai Iparvasút szolgálta ki, gyakorlatilag minden második utcában volt vágány:
Forrás: Fejes Balázs részletes oldala a témáról
Az 1895-ös sertéskolera után ez a forgalom visszaesett, de szerencsére másfajta üzemek átvették a területeket, így az iparvasút is maradt. A nagy hurokvágány eltűnt, és a Ferencváros és Kőbánya-Kispest közti összeköttetés is töltésen megy már - ez a vasúti híd a képek hátterében.
Az iparvasút hálózatára alapozva 1955-ben indult villamosjárat - demonstratív módon: "mi kérem nem vagyunk babonásak, mint a régiek" - az addig nem használt 13-as számmal. Az iparvágányok többségét egy évvel később már a gőzvasút Horog utcai telephelyére beköltöző Mukik szolgálták ki, melyek Hizlalón adták-vették át a teherkocsikat:
Forrás: Fejes Balázs oldala
A villamosvonal egyvágányúsága (kitérőkkel a Jegenye és a Belényes utcánál) ugyan akadályt jelentett, amin '60 körül igyekeztek némi kétvágányúsítással segíteni, de a Hizlaló melletti rész maradt, ahogy volt. A teherforgalom (mint említettem) a rendszerváltás környékére lecsökkent; a Muki-telepet '96-ban bezárták, és a MÁV által kiszolgált rész rendszeres használata is megszűnt az évtized végére.
2014-ben aztán megkezdődött a 3-as villamos itt futó szakaszának felújítása, melynek keretében a villamos "útszűkülete" megszűnt: egy helyett végig két vágány lett, nem kell a szembejövőt bevárni. Ahogy a lentebbi videón látható, a tuják végre rendes tempóban át tudnak haladni a közúti kereszteződésen:
... csak aztán, a nagyvasúti vágányoknál kell lassítaniuk. Azokat ugyanis - az iho.hu információi alapján - a MÁV nem engedte felszedni a BKK-nak; ráadásul felhegesztve sincsenek:
És ugye látszik a pikantéria, hogy a gyári új állapotú kereszteződésen egyelőre legalábbis biztosan nem lehet vonatforgalom, mert úgy négy méter magasságig tele van pakolva betonaljakkal. Persze ha nem lenne, akkor se lenne sok értelme vonatot indítani ide, mert nincs itt semmi, ami igényelné. Vasút iránt érzékenyebbek persze tudni vélik, hogy ez nem csak iparvágány, hanem egyben a Keletit és Kőbánya-Kispestet is összeköti, azaz "stratégiailag fontos", csak ezzel meg az a baj, hogy teljesen elméleti magyarázat, mert Kőbánya-Hizlaló jelenleg papíron is csak egy irányból közelíthető meg, Kőbánya-Felsőről (azaz zsákutca), a folytatása pedig fizikailag is el van vágva: a Száva utcánál ugyan még látszanak kóbor vágánymaradványok, a Kőér utcánál viszont már semmi - azaz nem a villamos miatt szűnt volna meg ez a kapcsolat. Persze látszólag klassz dolog, hogy akár most is lehetne Nohabot közlekedtetni Hizlalóra a fotósok kedvéért, de igazából nem értem, a MÁV miért nem járult hozzá a megszüntetéshez. Ha szükség van az összeköttetésre, építsék meg, akár töltésen, de ha nincs, akkor miért a villamos lassít, csattog és kopik? Igazából persze sejtem a választ: a megszüntetés (terület megtisztítása, rekultiváció) pénzbe került volna, amit fizessen ki valaki más, ne a terület tulajdonosa - csak azt nem értem, a nagy állam vasútja miért nem szolidáris/méltányos a "kis állam" vasútjával, amikor mindkettő ugyanabból a zsebből él...
Ez megy most