Gyerekkoromban természetes volt, hogy a Gellért térről hajóval mentünk a Margit-szigetre, és bár elvileg később is volt valami BKV hajózás, a városon belüli vízi közlekedés csak akkor került ismét érdeklődésem homlokterébe, amikor a BKK 2012-ben megindította menetrend szerinti járatait - plusz 2017-ben rövid ideig metróállomás-pótló hajó is volt. Sajnos 2020-ban ezek a járatok leálltak, ezután évekre kimaradt az életemből a budapesti hajózás.
Mivel a tömegközlekedés jellegű hajózás Budapesten ezer okból problémás (nem csak a hajók kora miatt, hanem mert nem egy szabályozott csatornáról vagy tóról van szó, hanem egy változó vízszintű, nagy sodrású folyamról, mely mellesleg nemzetközi hajózási útvonal, ezért tele van egyéb járművekkel, melyeket nem lehet csak úgy átugrani), a fővárosi közlekedési vállalat most valami mással próbálkozik: napközben egy speciális napijeggyel igénybe vehető (a bérletek tehát nem jók rá) hop-on-hop-off körjárattal, mely négy helyen megáll, este pedig egyórás, megállás nélküli városnézővel. A járaton alapvetően a Hungária nevű, nemrég remotorizált és felújított BKV 100-as jár, mely gyerekkoromban a szerintem sokkal aranyosabb Kuka néven futott. Nem lehetne visszanevezni? Természetesen nem a Hungáriával van bajom, hanem hogy szerintem ezekhez a bumfordi kis hajókhoz jobban illenek a mesebeli törpék nevei. Ráadásul a cég nosztalgiahajóját máig Hófehérkének hívják! Persze az is igaz, hogy már nem a BKV-é mind a hét hajó, magáncégeknek pedig nyilván nehéz lenne megmondani, hogy nevezzék át a hajóikat így meg úgy...
A hajó belső terét felújították: az üléshuzatról sejthető, hogy a tömegközlekedési vállalat járművéről van szó. A gyerekeknek kitett játék kormánykerék szerintem nagy ötlet, kisgyerekként imádtam volna :)
Ez a bejegyzés nem reklám (én is jeggyel utaztam), úgyhogy nem akarom túltódítani a dolgot, de szerintem a járatok indulási helye zseniális, lásd a mellékelt ábrát.
Már írtam arról, hogy mennyire szeretem a folyamatosan változó színek és fények közepette nézegetni a várost, de a hajók figyelése is praktikusabb a vízről. Ez itt például egy 1921 körül eredetileg csavargőzösnek épített masina, az egyik a négy "dunai 400-asból".
Természetesen videózgattam is, bár a hullámokon ringatózáshoz profibb felszerelés kellene. Nekem nagyon tetszik, hogy a járat kiköt a Margit szigeten; annak idején rendszeres "nagyis" program volt a Jászai Mari térről oda átkelés a "héttörpe" hajókkal. Nem tudom, hogy az 5-6 perces út miért tűnt olyan hatalmas dolognak, de imádtuk! Ez a mostani járat persze nem áll meg a Jászain.
Valamelyik nap a Hungária helyett a Lánchíd ugrott be, azaz az egykori Szundi. Ami azt jelentette, hogy rohanhattam ki lefotózni és kipróbálni :)
Érdekes volt a szigeti kikötőnél várakozni. Régen szerintem több ponton volt itt, plusz kicsivel feljebb pár úszó csónakház is. Átalakultak a kirándulási szokások, de a hajózásiak is: mostanában több motorcsónakost látok errefelé, mint kajakost vagy kenust. Jetskisek is vannak, sőt, nemrég suposokat láttam az Erzsébet híd magasságában. Nem tudom, mit csinál az, aki ott felborul, de nem vagyok meggyőződve arról, hogy ott van számukra az optimális hely. Legalábbis én biztos nem mernék bemenni a vagánykodó motorcsónakosok, a csillagromboló-szerűen haladó szállodahajók és a nehéz bárkákkal robogó tolóhajók közé...
És itt van még egy kép, ismét a Hungáriáról, ezúttal a Batthyány térről nézve. Nem ide tartozik, de bárki bármit mond, a Kossuth Lajos térnek szerintem nagyon jót tett, hogy már nem az a ronda irodaház áll a déli ficakjában!
Ez megy most