Néhány hónappal ezelőtt írtam arról, hogy a Balatonról sikerült elveszejteni a hazai járműgyártás egy klasszikus típusának, a 3011-es sorozatnak az utolsó ottani példányát, az Arács vízibuszt. Szerencsére a BKV-nak még van három belőle; alapvetően nem ezek viszik a rendszeres városnéző járatot, hanem a kényelmes belső térrel felújított egykori "Héttörpék", de ahogy tavaly, úgy egy időre idén is forgalomba helyezték a Lágymányos vízibuszt:
Megpróbáltam nem csak a rakpartról és hidakról megörökíteni a régen szó szerint mindennapi látványt. Ezeket a hajókat valószínűleg olyan igényekre specifikálták anno, amik pont az ötvenes-hatvanas években szűntek meg a Dunán, tudniillik busz jelleggel közlekedtetésre, munkába/piacra járáshoz, illetve kirándulni, nem pedig várost nézni. A hivatásforgalmi hajózásnak azóta se sikerült visszatérnie Budapestre.
A tetőcsomagtartónak kinéző nyitott felső fedélzet ugyan elrontotta a típus áramvonalas formáját, viszont ott fent ülni kétségtelenül kellemes!
Kortársak: a háttérben látható óbudai lakótelepek és ezek a vízibuszok nagyjából egy időben épültek/kezdtek épülni.
A látszat ellenére ezen a képen a felül látható jármű SOKKAL fiatalabb a lentinél, hiszen nem valódi, hanem replika.
A vízibusz néha másféle buszokkal is találkozik, például kékekkel a Lánchídnál, ...
... és persze a sárga úszóbusszal is, mely itt éppen a Jászai Mari téren kerüli le.
Nem egyszerű a világítóan fehér hajót lekapni a hatszázezerrel tűző napon, szerintem valami optikai szűrőre lenne itt szükség... de azért próbálkoztam, mert szeretem ezt a jópofa öreg hajót. Június utolsó harmadában már az egyik BKV "héttörpe kockahajó" járta ugyanezen köröket, de talán még vissza fog térni a vízibusz.
Utóirat: A bejegyzés megírása és nyilvánossá tétele közt eltelt néhány nap alatt az utolsó 301-es sorozatú balatoni vízibusz felépítményét levágták, a hajótestet pedig elvitték a siófoki kikötőből, hogy aztán - a bejegyzés elején említett Arácshoz hasonlóan - közúton Macedóniába vigyék. Szó szerint a szemünk előtt tűnnek el a magyar járműgyártás egy sikeres korszakának emlékei :(
Ez megy most