Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (155) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (958) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (328) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (56) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (145) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (5) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (13) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (439) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (616) vasútállomás (5) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (943) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (20) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (346) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Villamosok a légkondik elterjedése előttről

2015.07.05. 19:30 :: Hamster

Gyerekkoromban a műbőr ülésekhez odaragadás alapélmény volt, ha nyáron tömegközlekedtünk. Persze a Trabantban, illetve később a Daciában se volt légkondi, de ott legalább ha mozogtunk, a letekert ablakon elég levegő be tudott jönni, így elmaradt a szauna. Pedig addigra már elkezdték nagyobb nyitható felülettel szerelni a BKV Ikarus-ait a régi, kicsi nyílások helyett - ami a KGST-n belül szinte luxusnak számított, mert az NDK például jellemzően nyitható rész nélküli ablakokkal rendelte a buszait. Persze ott általában hidegebb is volt - ha meg nem, a dolgozó nép összeszorított foggal tűrt :-/ Mostanában elkezdtük alapnak tekinteni a klimatizálást - de mit volt régen, amikor nem volt ilyesmi? Nézzünk körül a villamosok.hu képeinek segítségével!

Az egyik lehetőség a nyári kocsiszekrény volt: az alvázra télen zárt kasztnit, nyáron pedig ilyen majomketrec jellegűt csavaroztak - hátránya volt, hogy a másikat közben tárolni kellett valahol. A képen látható pótkocsit egyébként később motorizálták, és "hamis" pályaszámmal ma is megvan, a most éppen zárva levő Közlekedési Múzeum gyűjteményében.

Persze a zárt kasztnihoz is tartozhattak lehúzható ponyvák, rolnik. Ezek használata ugyan a kilátás rovására ment, de hát valamit valamiért!

A régi képeket nézegetve látszik, hogy némelyik villamoson egyszerűen csak függönyöket akasztottak fel odabent:

... más típusokon viszont egész komoly felszerelést rendszeresítettek: az ablak mögé felhúzható zsalukat!

Csak remélni tudom, hogy az ezen sorok írásakor éppen Kamaraerdő felé nosztalgiázó 1074-esen működnek ezek: ablaktábla le, spaletta fel, és levegő is van, kilátás is van :) Egyébként azon gondolkozom, hogy vajon miért van az, hogy a BKV buszai újabban néha sötétített üveget kapnak felújításkor (a viszonylag öregebbek, mint a 200-as és 400-as Ikarusok is!), eközben a villamosoknál maradnak a simák... Pedig sokat segítene az ilyesmi az utastér felmelegedése ellen!

19 komment

Címkék: budapest nyár villamos technikatörténet

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr107601124

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lehet, hogy a villamosközlekedésben nincs konkurencia, aki a nyakukra mászna :-)
Mellesleg lyenkor nyáron úgy örülök, hogy a villamosablakoknak az alsó fele is eltolható. Amúgy a nyári kocsiszekrény praktikus megvalósítása lehetne, hogy az ablakokat ki lehet venni a kerettel együtt (amolyan UAZ stílusban), és helyette zsalukat berakni. Mondjuk a villamos még sokkal kevésbé halálos nyáron, mint az autó tud lenni, amikor kényszerből napon marad (és az ÖSSZES belső felület kábé 60 °C-os lesz).
Amit viszont nem tudok, hogy a metrón van-e értelme légkondizni. Tapasztalatom szerint a föld alatt kellemesen hűvös van állandóan, szinte függetlenül a felszíni környezettől, de ez talán csak pincékben meg barlangokban van így.
Hams, te nyaralsz? Mert gyanúsan pontos időpontokban kerülnek ki a posztok, mintha időzítve lennének :-)
@nyelv-ész: Végülis igen: a nagyszobában, miközben a gép a másikban van :)
@SomiTomi: Menj el Barcelonába: az állomások totál szellőzetlenek, a szerelvényeken meg mínuszokat fúj a kondi. Amíg vársz, hipoxiás leszel, izzadsz, aztán jól megfázol. Legalábbis pár éve ez volt. Londonban meg pont egy hőhullám idején voltam, meg lehetett dögleni, konkrétan többet mondták be, hogy aki rosszul van, azt vigyék ide meg ide, mint azt, hogy mind the gap. Valószínűleg ott se sok szellőztetést építettek be. Nálunk szerintem a sima állomások is elfogadhatóak, a négyesen meg az ellenállásokon eldisszipált megawattok nélkül kimondottan hűvös.
@SomiTomi: "Amit viszont nem tudok, hogy a metrón van-e értelme légkondizni."
Van, nagyon is. A hármas metrón, metróban konkrétan meg lehet dögleni ilyenkor, főleg ha még tömeg is van.
Nem mondom hogy néha nincs túlzásba véve a légkondi, de nálam inkább az, mint a hármas megpusztulása..
@Hamster: Londonban nekem is volt szerencsém a metróhoz, de akkor szerencsére nem volt meleg. Viszont a "Mind the gap"-et se hallottam egyszer se.
@Flankerr: Nemrég volt szerencsém utazni az olasz vasúttal (FS), és hát ha valaki túlhasználja a légkndit, az az olasz vasút. Érzésre olyan 18 fok volt a vonaton, ami egyébként sem egészséges, de úgy pláne nem, hogy kint meg 35 van (és mindenki ahhoz öltözött). Egy idő után megpróbáltuk kinyitni az ablakot, hogy bejöjjön egy kis meleg levegő :-)
@nyelv-ész: a blog.hu-n lehet időzíteni a posztot, szóval ha Hamster megírja előre, akkor simán megjelenik 19:30-kor miközben ő a világ másik felén ül a villamoson :-)
@Rocko-: A múltkor három hétig anélkül ment a blog, hogy hozzányúltam volt a szerkesztői felülethez... aztán vége lett, és most tanulok újra blogolni, mert már elfelejtettem, hogy kell :)
@SomiTomi: "szóval ha Hamster megírja előre, akkor simán megjelenik 19:30-kor miközben ő a világ másik felén ül a villamoson "

A legszebb az, hogy az előbb említetthez hasonló előre megírós időszakokban pár nap után nekem is mindig meglepetés, hogy épp mi lesz, őszinte érdeklődéssel nyitom meg a saját blogomat a böngészőben, hogy mit is írtam :)
@Hamster: Nekem a vizsgaidőszak környékén két hónap telt el úgy, hogy nem nyúltam semmihez. Csak az én esetemben közben poszt se volt :-)
Gyerekkoromban (1960-70) két autónk volt. Egy lehajtható ponyvatetős Skoda Koloniál tavasztól őszig, meg egy Opel Rekord télire és repibe. :))))
Meg még egy MTZ traktorunk is volt.

Kánikulában a pince előterében, a borházban tanyáztunk nappal és ott is aludtunk, vagy az udvaron az eresz alatt.

Nagyon hangulatos és praktikus volt.

Nálam most sincs kondi a lakásban, mert nem bírom. Légkonds járműre nem szállok fel, mert megfázom. Nyáron meleg van. Ez természetes.
Igen. Nyáron meleg van. De ez már nem meleg. Ez hőség. Régen ha 30 C fok volt már zengték hogy kánikula lesz. Ma ha 30 C fok van hálát adunk hogy csak annyi.
@Haveravera: Én meg viszek magammal pulcsit, felszálláskor fel, leszálláskor le. Lehet, hogy hülyén néz ki, de sajnos kell. Bizonyos buszoknál rossz, hogy csak kicsit hidegebb, de erősen fújja, de ha megáll, ajtót nyit, máris melegebb lesz, vagy leáll a klíma, akkor melegem lesz... szóval nem az igazi, én se vagyok kibékülve a klímák _beállításával_. Csak azt nem értem, hogy van, aki rövidgatyóban, miniskzonyában, atlétatrikóban se fázik..? Igaz, télen is látni kilógó derekakat... biztos az én hidegérzetem túlfejlett :)
@Kovacz Lojzi: Ilyenkor mindig előadják, hogy nem igaz, a statisztikák szerint régen is ilyen volt, a rekordok állandóan a negyvenes évekből vagy régebbről származnak... én csak azt nem értem, hogy miért érezzük mégis mind így. Én úgy a '92-es vagy '93-as nyárról emlékszem először, hogy olyan forróság volt, hogy csak buta fejjel zombultunk a panelben, mert nem lehetett se aludni, sem más csinálni vagy két héten át. És talán ez stimmel is:
www.met.hu/eghajlat/magyarorszag_eghajlata/eghajlati_visszatekinto/elmult_evszakok_idojarasa/images/sTmg/sTmg201403.gif

Igaz, gyerekkorunkban 3-as meg 5-ös faktorú napkrémek voltak:
retronom.hu/node/14404 , most meg van 50-es is, szóval a nap ereje tutira változott, biztos változott más is. Persze lehet, hogy csak a 3-as meg 5-ös valami KGST mértékegység volt, nem a ma használt :)
Én azon szoktam gondolkodni, hogy a sötétített üveget miért az élettartamuk végén kapták? : )
@Hamster: Bizonyság a harmincas évek végi hőhullámra például egy eredeti (Vadnay László írta) Hacsek és Sajó jelenet, melyből kiderül, hogy az akkori belügyminiszter kiadott egy rendeletet, mi szerint (:-P) megengedtetik, hogy az emberek az utcákon pizsamában járhassanak. Mivel annál szellősebb ruhájuk nem volt. Rövidnadrág, ujjatlan ing viszont szóba se jöhetett :-P
@Hamster: Azok a rekordok mindig pár napig tartó hőségek voltak, mostanában viszont tartósan, hetekre megreked a meleg ,ami azért nagyon nem mindegy.
süti beállítások módosítása