A rövid CAF-ok már rég forgalomba álltak, mire sikerült végre az első hosszút is elkapnom, amikor hétfőről keddre virradó éjszaka a Szent Gellért térről a Szabadság hídra kanyarodó vágányt próbálgatták vele. Magán a hídon nem mentek át; vélhetően csak arra voltak kíváncsiak, hogyan viselkedik az 56 méter hosszú, kilenc szekcióból álló jószág az érdekes geometriájú ívben.
Ha csak ennyit enged az ember a képbe belőle, akkor nem is látni elsőre, hogy ez most nem a "megszokott" CAF, hanem a hosszabbik :)
Ha a rövid verzió felépítését a Bengálihoz, pontosabban a "két szoba + konyha" villamosokhoz hasonlítottam, akkor ez ugyanaz pepitában - azaz hosszabban. Valahogy így néz ki:
/A==|=A=|==|=A=|==|A=A|==|=A=|==A\
oo oo oo oo oo
Persze a régi tujákkal ellentétben itt megfordult a futó és befüggesztett részek hosszának aránya. Régebben a kerekes részek voltak hosszúak, manapság általában a befüggesztett részek azok - az egymástól nagy távolságra eső futóművek miatt így oda kell figyelni arra, hogy a befüggesztett részek ne akadjanak fel egy-egy bukkanón. Ráadásul lejttörés és ív együttesen azt eredményezi, hogy a két szomszédos kocsirész csavaró nyomatékot fejt ki egymásra, ezt is érdemes figyelni.
Maga a próba nem tartott sokáig: a Nagy Sárgaság felgurult a híd elejére, közben a műszaki személyzet zseblámpákkal figyelte a kritikus részeket. Aztán visszagurult, közben még mindig nagyon nézték, hol mi mennyire mozog. Aztán megint fel, aztán megint le, majd mégegyszer, aztán elmentek haza.
És némi mozgókép: 0:35-től kezdve jól látszik, hogy a kocsi eleje már emelkedik, a vége meg még vízszintben kanyarog - elég látványos az átmenet, főleg zoomal nézve!
Ez megy most