Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A budai fonódó villamos építése

2016.01.15. 07:00 :: Hamster

2016. január 16-án elindul végre a budai fonódó villamos, még ha a lánchídi aluljáró felújítása miatt egyik ágán csak részlegesen is. Az esemény örömére válogattam össze százhuszonvalahány képet az elmúlt másfél év terméséből az építkezés fő helyszíneiről, (laikus) leírással, magyarázó linkekkel. Láthatunk alagutat felülről, láthatjuk a villamospálya krémes tortához hasonlóan rétegekből összerakását, régi sínek és nem használt aluljáró elbontását, és az első nappali próbamenetet:

A budai fonódó villamos építése I-IV.
A túrás-fúrás képei 2014 októberétől 2016 januárjáig

Nem csak villamosbarátként örülök annak, hogy megépült ez a fontos hézagpótlás, hiszen ehhez jó pár tabunak meg kellett dőlnie, és nagyon remélem, hogy lesz folytatása, első körben sikeres üzemeltetéssel, másodikban pedig további fejlesztésekkel (nem csak villamosok terén).

Jó fáradt vagyok perpillanat, rengeteg időbe telt megcsinálni ezt a négy oldalt - lassan értékelhetné a város, hogy ilyen lelkesen írom a közlekedéstörténeti képes krónikáját :) Ha tetszik, oszd meg másokkal, ha nem tetszik... nos, akkor is, mert mondom, rengeteget melóztam vele ;)

26 komment

Címkék: budapest város építkezés tömegközlekedés villamos hampage fonódó

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr188267372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nagyon ügyes, szép. Érdekes az előzményekkel is összevetni, tanulságos, szórakoztató olvasmány. Köszönöm szépen!
Követ(t)em a híreket,meg valahol örültem is,hogy végre valami történik.Közben viszont rettegek,hogy nem a Nálad látott -külföldön működő- módon sikerül ezt megvalósítani.Félek,hogy itt is egy Szerémi úti vonyításba fog torkollni a kanyarodás.Modern villamosok,modern technológia,de olyan magyaros a kivitelezés...
Nem sűrűn érintem budai részt,de pl Újpesten a 12-14-es Görgey Artúr úti felújítását nap,mint nap látom.És tudom,hogy nálunk nem szokott sikerülni elsőre.Sokszor másodikra sem....
Szeretném,ha nem lenne igazam,és minden flottul menne azonnal!Legyen így!
Az említett észak-budai hálózat ki tudna teljesedni egy Flórián tértől a Szentendrei úton észak fele haladó vonallal, mely valahol a Kaszásdűlő lakótelepnél közös peronnal csatlakozna a szentendrei HÉV vonalhoz, részben a volt 5-ös villamos egykori nyomvonalán. A Flórián tértől délre pedig a Pacsirtamezőn a volt 11-es vonalán mehetne, és csatlakozhatna a fonódó hálózathoz. Tudom, a volt Filatorigát pályaudvar helye már jócskán beépült, de a buszvégállomás és a Mömax bútoráruház környezete némi területrendezés után tudna annyi helyet adni, hogy kiépüljön a vonal, akár részben egyvágányos, fonódó vágányos szakasszal a szűkebb helyeken.
Most látom, hogy a Margit-hídnál az észak felé menő irány megállóját berakták a Vidra utcába, a kórház mellé. De vajon miért? A HÉV kijáratától és a a körúti villamosoktól jó messze van gyalog, miközben a déli irány a régi hurok helyén van, közel a kijárathoz. Ha az egyik irányt közel tudták tenni a hídhoz, akkor a másikat miért nem?
@nyelv-ész: Hogy aki észak fele menjen, kiállhasson a sarokra, és figyelhesse, merről jön előbb. Erre nincs jó megoldás, a díszkő alapján én attól féltem, hogy észak felé kétszer is megáll.
@Udo von Schmetterling: Hát most tényleg piszkosul csikorog a Vidra és a Török utcánál is. Nem értek hozzá, csak remélni tudom, hogy bekopik, mert állítólag itt valami spec dolog van a sínfejeken, hogy ne csikorgjon. A CAF-oknál, amiket láttam, mintha nem ment volna a kenés, teljesen nyersen feszült az acél az acélnak. Egyébként nem lenne szégyen kézzel kenni, régen is ez volt. Azt nem figyeltem, hogy építettek-e be kenőt a pályába, nem rémlik. Lehet, hogy a közút miatt nem tették, de szerintem kellett volna.
@Hamster: Ez remélem, komoly, mert viccnek durva lenne. Fél év múlva úgyis áthelyezik, szembe a másik irányéval.
@Hamster:

Be kell kopnia valóban a Hengermalom úti kanyar is csikorgott, vinnyogtak is miatta a lakók, hogy hangos, a zajvédő fal ellenére is. Előtte meg 15 évig sírtak, hogy hol van már a villamos. Az az ív is jóval csendesebb lett a kezdetek óta.
@Adani: Nem sírtak előtte a villamosért, és tényleg rohadt hangos volt az az ív. Ráadásul nem a bekopástól lett halkabb, hanem valamit változtattak a kenőn, ami előtte nem sokat ért. (Mivel minden nap kétszer utaztam arra villamossal, én nem az újságból tudom, hogy csikorgott vagy sem.) Meg lehet hallgatni a hídra menő ívet, ahol nincs kenő, az ugyanúgy sikít, mint az első napokban. Nagyon.
@Hamster:

Az igen a hídnál lévő ív az jó hangosan énekel, de ott nem zavar senkit max. a töltésen haladó tehervonatokat.
Hamster,

Ha már Clark ádám tér, jó sok éve találtam a neten egy oldalt, amin a budavári siklóról szólt, voltak '86 előtti képek az akkor megmaradt dolgokról, nem tudod véletlenül az url-jét?
@Yaesu: Nem tudom, nekem is csak emlékeim vannak arról, hogy ott volt befelazva, gyalogoshidak nélkül a pálya helye, mint egy jól elkerített seb. Az egy csoda volt számunkra, amikor jött a hír, hogy újraépítik (azért nem újjá, mert kicsit más lett).
@Adani: A Fehérvári útról lehet hallani, ahogy lekanyarodik az 1-es villamos a hídról...
Arra lennék kíváncsi, hogy a Marit híd alatt miért emelkedik ki annyira a sín az úttestből? Kifejezetten nagyot üt a biciklin, de autóban jól is érezhető...
@NAR: Ha valaki nem gyűjt aláírásokat, nem kerül be az újságba, akkor az nem számít. Csak akkor ne csodálkozzunk, ha mindenki a legkisebb sérelem miatt is mindennek látványosan keresztbe fog feküdni a jövőben :(
@Hamster:

Lásd. a 70/78-as troli, amit két évig tudott EGY ember hátráltatni, és most is veri a palávert, hogy a troli hangos. A szintén ott járó 15/115-ös busz meg nem az.

Az ilyen meg költözzön tanyára. Volt arra is példa, hogy megvette a nyanya olcsón a házat Ilonatelep mellett valahol a HÉV mellett aztán verte a palávert, hogy hangos a HÉV és nem tud tőle aludni (éjszaka mondjuk nem is jár, de mindegy). Végül kiraktak egy lassújelet oda, a HÉV vezérek meg, ahogy kell végigsípolták a szakaszt (amire alapot adott egy ott lévő füttykaró meg egy illegális kitaposott átjáró is). Csodák csodájára nem panaszkodott többet a mammer és a lassújelet is visszavonták.
@Adani: Légy oly szíves nem összemosni az ilyeneket a valós problémákkal. A Szerémi kanyar piszkosul hangos volt, jogosan morogtak a helyiek, a hídról lejövő kanyar meg még mindig piszok hangos, tök jogos lenne a botrány miatta. Van olyan, hogy közjó meg méltányolandó hátrány, de nem minden automatikusan az, csak mert mi pont szeretjük a villamost.
@Hamster:

Elsőt meg is oldották, már nem hangos, a hídnál meg zajvédő fal van az felfogja és ott nincsenek lakóházak.
@Adani: Ma reggel visított mindkét kanyarív a hídtól a Fehérváriig.
Más téma:
Érdekes a sokféle sínrögzítési megoldás Budapesten. Már egy éve Bécsben lakom, és megfigyeltem, hogy az itteni villamospálya szinte mindenhol ugyanazzal a megoldással épült, szakszavakat nem tudok hozzá, de a lényege az, hogy a pályaszerkezetet betonlapokkal takarják le, ahol kell. Ennek az a látható előnye, hogy karbantartáskor seperc alatt felkapják a lapokat és akár forgalom mellett elvégzik a munkát. Egyedül a kinézete furcsa, hasonlít a nagypaneles pályához, esztétikailag. Viszont nem hallottam még senkit panaszkodni a rezgés/hang miatt. Pedig itt aztán bőven van belvárosi, szűk utcás pálya.
Budapesten annyi féle, gondolom jóó drága módszert alkalmaznak.. Nem akarnák esetleg átvenni a bécsi módit?
@wracz: A bécsi módiban valószínűleg nem a megépítése a drága, hanem a karbantartása. Odakint folyaamtosan látni, hogy felszedik, igazgatják, miközben halad a forgalom - szerinted itt is így lenne, vagy ugyanúgy nem foglalkoznának vele, mint a mosatni pályákkal? Egységnyi idő alatt az ottani pálya szerintem nagyobbat mozdul el, mint a mostanában itt épülő bebetonozott csodák, szóval nagy eséllyel csak még rosszabb lenne a végeredmény.
@Hamster: Értem, szóval az a két lehetőség van, hogy 1) megépítjük drágán és 10 évente nagy csinnandrattával felújítjuk és 2) megépítjük olcsón és állandóan foltozgatjuk.
Valószínűleg a 2-es verzió nem működne Budapesten, tényleg nem foglalkoznának vele annyit. Meg aztán a magyar politikai hozzáállásnak jobban megfelel a közlekedési káoszaival nagy médiafigyelmet kiváltó "nézd, most aztán úgy felújítjuk hogy csak na" módszer, mint a csendes, de hatékony karbantartás. Ez a második viszont az utasoknak kedvez.
elég "vicces", hogy a Frankel Leos csonkát csak most bontják el, amikor már építenek hozzá.
mondjuk így már értelmet nyer az aluljáró betömése.

"de nem is teljesen a tervtárban található tervek szerint épült meg."
úgy látszik évtizedes hagyománya van ennek a dolognak. :D

"Most nem mertek túl sok helyet elvenni az autóktól, így a buszsáv helyett kapott egy nyomszélességet a villamos, amin a két irány osztozik, átlapolva."
gondolom hobbiszakmai kielégülés lehet, hogy az évek óta "így is lehetne" oldal végre valóssággá vált. :D

"A jobb szélen látható épület mozaikcsempés borítása a legnagyobb QR-kód, amit eddig láttam ;)"
és mit takar? :D
@Rocko-: Egy 1950 körül épült sínt hagytak volna benn? Pláne, hogy nem is biztos, hogy ugyanoda kerültek a sínszálak :)

"úgy látszik évtizedes hagyománya van ennek a dolognak"
Tiszta lutri lehet Budapesten építkezni, hogy nem jelölt közművet találsz ásás közben, vagy második világháborús lőszert, de hogy több terv van, és találgatni (megbontani) kell, hogy mit is építettek 45 éve, az azért ehhez képest is pikáns.

"gondolom hobbiszakmai kielégülés lehet, hogy az évek óta "így is lehetne" oldal végre valóssággá vált. :D"
Gondolkodom is egy "megvalósult/még hátravan" táblázaton az elejére ;)
@Hamster:

Nem csak Bp-n alig van olyan építkezés, ahol ebből ne lenne gond, a közműtérképek nem sok mindenre jók seggtörlésen kívül sok esetben, mindig akad olyan vezeték, amit nem jelöl a térkép vagy nem ott és csak akkor derül ki ha már a munkagép elvágta. Volt már, hogy nagyfeszültségű betápkábelt, sőt gázvezetéket is vágtak el, mert a térkép szerint nem ott volt, ahol ténylegesen. Ilyenkor anyázás van és áll a munka akár egy teljes napig. A legjobb az ha senki sem vállalja, hogy az övé a kábel, történt ilyen is egy kis vidéki város határában, volt több ér a kábelben, amit elvágtak, még rá is mértek némelyikben volt is feszültség, adatkábel volt tuti, de egyik cég se vállalta, hogy az övé lenne. De pl. a SZIE campusán egyszer azért nem volt áram egy tejes napig, mert a 20 KV-os betápot vágta el a munkagép, mert a térkép szerint ott nem kellett volna lennie semminek és nagy bátran neki is indították a markológépet. És még téglával sem volt jelölve, ahogy elő van írva.
@Hamster: nem tudom mikor került oda a sín, csak az írásodból derült ki az, hogy ha nem építik a fonódot, akkor az atomháborút is túléli az a sín.

a hagyomány alatt arra céloztam, hogy valszeg már akkor is kilopták az anyagot.

táblázat: oké! bár gondolom nem lenne túl hosszú. :D
süti beállítások módosítása