Az immár hagyományosnak mondható budaörsi sétarepülős-régiautós pikniken a Goldtimer Alapítvány szokásos régiségein (Po-2, Li-2, Rubik "Kánya") kívül egy további öreg madár is a levegőbe emelkedett - a "Gerle 12":
Ez a masina bár replika (azaz utánépítés), majdnem olyan érdekes történetű, mint az eredetije volt. A bemutató idején még berepülés alatt állt, ezért visszafogottan bántak vele - kíváncsi vagyok, mit fog mutatni, ha minden engedélyt megkap!
Bánhidi Antal 1930-ban tervezte az első Gerlét, a 11-est. Nem vadászt vagy bombázót akart építeni, hanem egy műrepülhető oktató- és túragépet, és ezt a célt tökéletesen el is érte. A sorozatgyártás viszont nem volt egyszerű ügy: bár több gép is készült, mindegyik kicsit más volt, mint az előző; például olyan motort kaptak, amilyet épp sikerült szerezni.
A leghíresebb példány a 13-as volt, mellyel Bánhidi körberepülte a Földközi-tengert. Ahogy a fentebbi képen látható, ennek a gépnek csillagmotorja volt, míg például a háttérben álló 14-esnek soros.
A hetvenes évek végén a MÉM Repülőgépes Szolgálatának oktatóbázisán valakinek az az ötlete támadt, hogy meg kellene építeni ezt a híres madarat. Megfelelő régi motor híján egy Lycoming boxermotor köré építették a sárkányt, melynek többek közt emiatt is megváltoztak az arányai. Az ekkor még élő Bánhidi állítólag meg is jegyezte, hogy "ez így nem gerle, hanem túzok". A gép a kilencvenes években egy sérülés után a földre kényszerült; jó ideig a Petőfi Csarnokban lehetett látni, utána került vissza Budaörsre, ahol a fentebbi kép is készült.
Az Alapítvány 2013-ban látott neki a gép újra-újraépítésének, és úgy döntöttek, hogy megpróbálják visszaállítani a gép klasszikus formáját, egy négyhengeres Walter Minor IV-3 soros motor beépítésével. Mivel a 13-as Gerle sose repült hasonló kivitelű erőforrással, a 12-es viszont egy ideig igen, a gép új számot is kapott. Az első indítás 2015. október 13-án történt, december 4-én pedig a levegőbe is emelkedett a régi-új masina.
Jó volt egy újabb régimódi gépet a levegőben látni, várom már az első korlátlan bemutatót! A motorral kapcsolatban számomra pedig különösen kedves, hogy annak hangja némileg hasonlít a szinten Walter Minor - csak hathengeres - motorokkal repülő Trénerekre :)
Ez megy most