Érintőlegesen a múltkori, Goldtimer Napos írásban is szerepelt, de épp elég érdekes masina ahhoz, hogy kapjon egy saját bejegyzést - a Rubik R-18c "Kánya":
Rubik Ernő - a bűvös kockáról híres Rubik Ernő édesapja, leghíresebb repülőgéptervezőnk - még a második világháború alatt kezdett egy könnyű futár- és sportgépen dolgozni. Mint akkoriban mások is, ő is a német Fieseler "Storch" elrendezését vette alapul.
Bár már '44-ben munkához látott, az első Kánya végül csak '48-ban repült. Ekkor még cseh gyártmányú Walter (soros) motorokat építettek beléjük, az orruk emiatt úgy nézett ki, mint ezen a képen (ami egyébként a PeCsa-beli repülőmúzeumban készült).
A "c" változatú Kányákat '53/54-ben gyártották, eredetileg még mindig soros motorokkal, majd Svecov M-11 típusú csillagmotort kaptak. A HA-RUF lajstromjelzésű gépet 1966-ban selejtezték, felújítását már a kilencvenes években elkezdték, de csak most jutottak el a befejezésig. A fentebbi kép 2009-ben készült, ránézésre ekkor még elég messze voltak a befejezéstől.
De eljutottak oda, úgyhogy egy újabb régiséggel gazdagodott a Goldtimer Alapítvány flottája. A Kányából ugyan csak kilenc példány épült, mégis klasszikus gépe volt a magyar sportrepülésnek, jó egyet újra repülni látni. És hallani! ;)
Ez megy most