Átadtak egy majd' két évtizeddel korábban építeni kezdett, majd félbehagyott, majd az újrakezdéskor kicsit áttervezett metróvonalat.
Na nem a négyesmetrót; a 2-es (piros) metróvonalról van szó, amit 1970. április 3-án adtak át az utazóközönségnek.
De azért vannak párhuzamok: a 2-est is régebben, a harmincas években kezdték tervezgetni (a 4-est a hetvenesekben), és ebbe is mindenféle lokális érdekeket belevettek, például egy kanyart a Parlament felé; de eredetileg még nagyvasúti űrszelvényű alagúton is gondolkodtak, hogy a katonai szállítmányok adott esetben a föld alatt keresztülroboghassanak a Duna két partja közt (manapság ebből a népszokásból annyi maradt, hogy az M4 majd megáll a Bocskai úti piacnál - és leendő plazánál -, alig háromszáz méterre a körtéri megállótól, viszont messze elkerüli a Kosztolányi Dezső teret, aminek közelében a XI. kerület közigazgatásának nagy része (önkormányzóság, rendőrség), és a véleményem szerint a kerület egyik legkellemesebb helye, a Feneketlen tó is fekszik). De persze vannak különbségek is: a hatvanas években az újrakezdett verzióba plusz állomásokat tettek (Astoria, Pillangó utca, Fehér út), míg most azt mondják, hogy ha gáz van az építkezéssel, legfeljebb nem építik meg a Fővám téri állomást.
Az persze szintén lényeges különbség, hogy 1954-ben még le merték állítani az építkezést, amikor rájöttek, hogy nem bírják pénzzel. Akkor is biztosan pórul járt emiatt jópár vidékről feljött kubikos és bányász, és a helyiek is tujázhattak tovább a villamosok nyitott peronján, de akkor ezek nem voltak PR-szempontok. Ha most kiderül, hogy fogyóban van a pénz, legfeljebb szerződtetnek jópénzér' valami tanácsadót, aki majd megmondja, hogy milyen létfontosságú szolgáltatást építsenek le spórolás céljából...
Ez megy most