Bár megvan a veszélye, hogy néhányan leszoknak a blog követéséről, "mert mindig csak vonatos-villamosos videók vannak", de ezt a kettőt most akkor is ideágyazom (ez is hangzik olyan hülyén, mint az, hogy "embeddelem").
A Magas-Tátra valószínűleg sokak gyerekkorának visszatérő emléke. Ez volt a mi kis "szocialista Alpokunk", egy olyan vidéken, ahová a fél országot közelebbi-távolabbi családi szálak kötik. És bár annak idején szinte büntették azt, hogy Magyarországtól jöttük - megvárattak az étteremben, eltitkolták, hogy megértenék azt is, ha magyarul kérdeznénk valamit - a hely gyönyörű volt. Mit volt: ma is az, bár a 2004-es vihar pusztítása sajnos még jó ideig látszani fog :( 2007 elején DrTr-rel és IC-vel Miskolc környéki vonatozgatás helyett ugrottunk fel ide, és egy profi turistaparadicsomot találtunk: az infrastuktúra rendben volt, az árak rendben voltak, és amikor nem ment nekünk a proszimvaszknedlinkiizébigyó, akkor magyarul szóltak hozzánk.
Az "elektricska", azaz a Tátrai Villamosvasút műanyag üléses, gömbölyű, piros járművei helyett is már svájci tervezésű vonatok jártak:
Annak idején legalább kétszer utaztunk a régi CKD elektricskával, ami azért fura, mert alapjában véve autózós fajták voltunk. Valószínűleg az volt, hogy Ótátrafüredről felsiklóztunk a Tarajkára, és a Magisztrálén átgyalogoltunk a Kő-pataki-tóhoz, ahonnan lelibegőztünk, így aztán Tátralomnicról kellett hazajutnunk, nem onnan, ahonnan elindultunk. Bár valami Karosa busszal való utazás is rémlik, amit végképp nem tudok hova tenni. Persze mivel legalább háromszor-négyszer nyaraltunk-tavaszoltunk (mondom: kicsit összefolyik:) Nova Lesnán, lehet, hogy joggal kavarodik minden össze, például mert többször is megtettük ezt a túrát. Mindenesetre a régi családi diák közt találtam egy annyira rossz képet a régi vonatról, hogy nagyon gyanús, hogy ezt nem anyu vagy apu csinálta, hanem valamiért megengedték, hogy én kezembe fogjam a Zorkij-t. Sajnos nem sikerült belőle rendes minőséget retusálni, de azért ideteszem, "dokument jeszty" alapon:
Az elektricskákhoz és lanovkákhoz (=kabinos függővasutak) képest akkoriban a Csorba-tói fogaskerekű nem tűnt nagyon érdekesnek. Persze láttunk őket, de mivel semmi dolgunk nem volt lent Csorbán, nem utaztunk vele. 2007-ben azért kipróbáltuk:
Bár a svájci gyártású járművek 1-2 évvel öregebbek a svábhegyi osztrák jószágoknál, még mindig szebben (és halkabban) futottak. A táj is szép volt, bár itt is látszott a vihar pusztítása.
Akit további képek is érdekelnének, kattintson a linkekre:
Nosztalgiavonatozás Ganz kocsikkal
A kirándulás, amikor ezek a videók készültek
Ez megy most