Ahogy azt már korábban jeleztem, nem igazán kedvelem a főváros utcáin még mindig jelen levő ZIU-9-es trolikat - sokkal könnyebb lenne ezeket a bumfordi, zajos, az utakon kacsakőként pattogó jószágokat szeretni, ha mondjuk már 15 évvel ezelőtt eltűntek volna a forgalomból. De nem tűntek*. Ezzel ellentétben - ha nem is 15 éve, de - Szegeden már kivonták őket a forgalomból, egy példányt pedig felújítottak, nosztalgiakocsinak. Na, ezt a ZIU-t még én is képes voltam csípni, amikor valamilyen közlekedéssel nem kapcsolatos évforduló/rendezvény kapcsán járt a 8-as vonalon:
Ez a '86-ban forgalomba állított járgány jelen pillanatban a pesti flotta minden tagjára köröket ver kinézetre és állapotra, ami persze sajnos nem túl nagy dolog. A másfajta üléshuzat (vagy régen nálunk is ilyen volt?), de főleg az elektromos ajtóműködtetés (a pesti kocsikon levegős van) nagyon tetszett, a legkirályabb azonban a hátsó falon levő létra volt. Ezt kisgyerek koromban mindig megbámultam, és - koravén aggódós módon - azon töprengtem, hogy vajon miért jó felmenni oda, ahol az embert megüti az áram. Valószínűleg ez másnak is eszébe jutott, mert a fényszórók és hátsó lámpák lecserélése mellett a létrák eltűntek a kocsikról valamikor a nyolcvanas években :)
*Nálam jobban kevesen szeretik a régi tömegközlekedési járműveket, de a mindennapokat és a hobbit nem szabad összekeverni - 2011-ben már nem az ötvenes évek színvonalán akar utazni az ember, és a gyalázatos komforton az a feltételezés se segít, miszerint "a mai buszok nem fognak 30 évet kibírni Pesten". Ne is bírják ki - és remélem, hogy nekem se kell a mai buszokat kibírnom 30 évig, azaz Budapest nem lesz mozgó járműtemető. Akinek meg tetszik ez a kényelmi szint (néhány ilyen embert tudnék is mondani hirtelen:), az vegyen magának egyet, és járjon azzal, én meg hadd utazzak olyan járművel, ahol elfér a térdem, ha leülök, és ami nem rázza ki a lelket belőlem :)
Ez megy most