Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (91) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (7) basel (7) bbc (8) bécs (44) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (771) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (82) búvár (11) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (48) csehszlovák (31) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) emlékek (5) énblog (395) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (22) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (35) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (17) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (315) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (30) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (5) kassa (11) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (825) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (12) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (344) kritika (71) kulfoldi szemmel (78) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (46) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (19) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (310) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (33) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (41) prága (18) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (127) repülőgép (43) repülőgépek (76) repülőnap (34) repülőtér (20) retró (33) rock (74) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (102) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (52) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (355) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (311) utcakép (169) uv (36) vár (11) várnegyed (8) város (396) városkép (87) városliget (8) vasút (458) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (754) villamos (664) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (273) zene (192) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Nosztalgia kisföldalatti a felszínen, és a föld alatt

2012.05.10. 18:00 :: Hamster

A hosszú hétvége alatt nem csak régi villamosok közlekedtek a városban, de szombaton a 11-es pályaszámú nosztalgia kisföldalatti is fordult pár kört a Mexikói út és a Vörösmarty tér közt. A jármű kora (az átépítések ellenére a kocsi alapvetően mégiscsak 1896-ból származik) miatt ez nem fordul elő túl gyakran, úgyhogy éltem a lehetőséggel, és még időben engedélyt kértem a BKV Zrt-től, hogy a kocsiszíni csarnoktól az alagút végéig követhessem az "Öreg Hölgyet".

A világ első alacsonypadlós, forgóvázas villamosának ma is működő példánya: a 11-es kocsi. Hogy nem csak számunkra érdekes a Siemens és a Schlick által tervezett és gyártott jármű, azt az is mutatja, hogy az egykor épült húsz kocsiból kettő külföldi múzeumokban található: egy - a 12-es - a Hannover melletti Wehmingen társadalmi munkában üzemeltetett gyűjteményében, és egy - a 19-es - a Maine állambeli Kennebunkportban. Az 1-es és a 19-es pedig a Deák Ferenc téri múzeumban látható. A fentebbi fotón a háttérben a szemfülesek egy raktárként használt régi pótkocsit is felfedezhetnek, ezeket 1959/60-ban építették (közülük egy - a 81-es - szintén a Deák téren van).

A reggeli napsütésben azt is meg sikerült örökítenem, ahogy a bevezetőben említett nosztalgia villamosok megérkeznek a Mexikói úti végállomásra, mely rögtön a kocsiszín mellett található.

Szintén a bevezetőben említettem, hogy ezeket az öreg kocsikat többször is átépítették. Ez azt jelenti, hogy 1973/74-es selejtezésükkor állapotuk - kevéssé meglepő módon - nem egyezett a gyártáskorival: hosszú életük során átépítették az ajtókat (eredetileg  rövidebb és egyszárnyú volt), lerövidítették a patkó alakú üléssort (hogy több állóhely legyen), átépítették a menetkapcsolót, a fényszórókat, az áramszedőket; a forgóvázakat pedig többször lecserélték (egyszer a BSzKRt a harmincas években, és egyszer a Fővárosi Villamosvasút az ötvenes-hatvanas évek fordulóján).

A 11-es akkumulátoros tolatókocsiként maradt fent - a telepek az utastér helyére kerültek -; működőképes helyreállításakor többek közt arra is ügyelni kellett, hogy az áramszedője a mai üzemre is alkalmas legyen. A végeredmény egy olyan gyöngyszem, ami egyszerre üzemképes és szép.

Indulásra készen az alagút lejárata előtt.

A felszíni mozgások közben megpróbáltam megörökíteni a jármű hangjait: a szűk ívekben sikító kerekeket, a motor morgását, a fa szerkezetű kocsiszekrény recsegését. Érdekes volt az is, hogy mivel a járműnek nincs légfékje, kigurulás után mindenféle hang nélkül állt meg. Aztán jött az, amit már kis korom óta ki akartam próbálni: a lemenetel az alagútba!

Egy archív fotó Geoffrey Tribe-tól, 1969-ből, "csak úgy": akkor így nézett ki a (valószínűsíthetően a) 3-as számú motorkocsi belseje.

Talán nem én voltam az egyetlen gyerek, aki mindig is szerette volna közelről megnézni, hogyan is végződik a vonal a Vörösmarty téren. Nos, egy pontosan olyan falban, mint amilyen az alagút két oldalán is van :) Egyébként ez a kocsi igazi közege, csak sajnos nehéz jól fotózni, hiszen az alagút szűk, a forgalmi kocsik is állandóan forognak a kihúzóvágányon. Ezúton is meg szeretném köszönni a BKV Zrt. munkatársainak a képsor létrejöttében nyújtott segítségüket!

Szintén kihagyhatatlan a "régi és új" című kompozíció. Ezen túl az egyéb műszaki megoldásokat is érdemes megnézni: a födémet, a felsővezeték kialakítását (nem drót, hanem egy vékony sín)!

És a bejegyzés végén még egy videó - a nosztalgia kocsi kívül-belül, alul-felül. Különösen nagy élmény az állomásokon a közeledő majd távolodó kocsi mélyen búgó hangját hallani, ezt sajnos a kamerám nem nagyon tudta megörökíteni. De az áthaladást jelző csöngetés (a kocsi a közbenső megállókban nem állt meg, mivel kis befogadókéepssége miatt az újabb utasok felszállása nehézkes lett volna, kiszállni pedig senki nem akart:) is tetszett.

Még jó hosszú életet kívánok a 116 éves Öreg Hölgynek!

17 komment

Címkék: budapest közlekedés videó képek nosztalgia oldtimer kisföldalatti Geoffrey Tribe

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr74500582

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az öreg hölgy mai állapota mennyire van fedésben a gyártáskorival? Mivel írtad, többször átépítették.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Hát az alváz, főtartók eredetiek lesznek. A kasztnit szerintem újraépítették párszor, a kétajtósítás és az ülések rövidítése a harmincas években volt, a kapcsoló is valahol akkoriban kerülhetett bele, a forgóvázak pedig a pótkocsisítás időszakának, tehát 59-60 termékei.
@Hamster: Összehasonlításként - eredetileg valahogy így nézett ki a 11-es:
villamosok.hu/metro/jarmu/favold/fav1x.jpg
Köszönöm Hams!
Imádtam, és az ülőhelyem a kanyarban volt nagynéném és nagybátyám közt. Gyerekként is megsirattam, az újat azóta se sikerült megszeretnem.
@Kicsi Kacsa: Ez ilyen generációs dolog, gyerekkoromban az újat imádtam, nagyim meg félt, szerinte túl gyors volt. Azért a kocsiszín kerítésén át mindig megbámultam a régi kocsik roncsait, meg a Deák téri múzeumot is imádtam... és nem igazán hittem volna, hogy fogok még utazni az egyik ilyen kocsival. Tulajdonképpen szép az élet, hogy megtehetjük, nem? :)
@Hamster: milyen jó lenne, ha ilyenek rohangálnának most is az alagútban. Még ha replikák lennének, akkor is.
Nosztalgia napot meg ellustálkodtam.
@Kicsi Kacsa: Azért ezek marha kicsik voltak, és annyira virgoncak se lehettek, meg hangosak is voltak... Nem mondom, gyakrabban járhatna, meg egy pótkocsis szerelvény is szép lenne, de utazni valami gyorson és tágasan jó.
Az a panorámakép! Az év fotója! Nosztalgia napokat én is ellustálkodtam, pedig itt vonultak párszáz méterre az öreg vasalók...
hogyhogy felengedtek csak úgy?
a fal végéről nincs rendes fotó? :P
azt miért nem videoztad le ahogy bemászik a sofőr? :P
ugye mennyivel kellemesebb a (magyar) rádcsöngetés mint a (német) ráddudálás? :D
@Rocko-: "hogyhogy felengedtek csak úgy?"
Mi az, hogy csak úgy, szépen le van írva, hogy hivatalosan, papírral, megszervezve.
@Rocko-: az a "német" dudálás is inkább magyar... :-) Az utolsó mondatod többi részével azonban teljes mértékben egyetértek! Szebben szól a csengő...
@Hamster: "Mi az, hogy csak úgy, szépen le van írva, hogy hivatalosan, papírral, megszervezve."
aha.

"az a "német" dudálás is inkább magyar... :-)"
miért?
@szebimarci: elnézést, rossz helyre ment.
szóval itt a német dudálás: www.youtube.com/watch?v=Gbi3o8KW26Y
-Hiánypótló fotók, leírások, videók! Köszönöm!
(-Ki tudja mi lesz a mexikói úti telepből ha egyszer (?) meghosszabbítják a földalattit...?)

-TESSÉK VISSZAÉPÍTENI a városligetbe a felszíni szakaszt!!!! ;-))
@Rocko-: Ja hogy erre gondolsz. Ez valóban német. Én egy pillanatra a GANZ FAV dudálására gondoltam. Entschuldigung!