Szerdáról csütörtökre virradó éjszaka olyan jármű csörömpölt újra végig Budapesten, mely már 28 éve eltűnt a fővárosból. Ez nem is volt baj, mert egy sínnyúzó jószágról beszélünk, melynek utaskomfortja is erősen deficites, de most szerencsére nem "'sima" villamosról beszélünk, hanem nosztalgiáról:
A köznyelvben csak "Bengálinak" nevezett típust a Fővárosi Villamosvasút saját égisze alatt építette a hatvanas évek elejétől kezdve, ezért "házicsuklós" néven is ismeretesek, hiszen tényleg egyfajta otthoni sufnituning jelleggel készültek. Hivatalosan ezek a kocsik nem is számítottak újnak - régi kocsik felújításaként könyvelték őket, melynek műszaki alapja is volt: az alvázak a Ganz 1928-tól gyártott középbejáratú villamosainak utángyártása voltak. Eredetileg konkrétan is fel szerették volna ezeket használni, de a régi kocsik megbontásakor kiderült, hogy azok már használhatatlanok, úgyhogy a továbbiakban a MÁV Debreceni Járműjavítója készítette őket. A Bengálik bizonyos részei a DKV-nál készültek, majd a hetvenes években a típus teljes gyártása oda került át; az utolsó, száznyolcvanegyedik (!) példányt 1979-ben adták át a megrendelőnek.
A sors fintora, hogy bár a típus Budapesten finoman szólva nem vált be (egyes kocsikat forgalomba se helyeztek, mások húsz évet se értek meg, miközben ugyanekkor még jó néhány első világháború előtti kocsi közlekedett), a vidéki villamosüzemek képét a kilencvenes évekig a Bengálik határozták meg, és Debrecenben a mai napig előfordulnak menetrend szerinti forgalomban. Érdekes, hogy bár tulajdonképpen ki lehet jelenteni, hogy a Bengáli nem jó villamos, a közlekedésbarátok közt mégis népszerű, elsősorban elég jól sikerült formaterve miatt (ami amúgy meglehetősen hasonlít a nyugat-német Hansa 1959-es GT4-esére, melynek a Bengálitól eltérően persze a műszaki tartalma is rendben volt).
Ez a kocsi is Debrecenből érkezett: a BKV a DKV-tól bérelte ki hosszabb időre, a típus 50., és a budapesti villamos 125. születésnapját ünnepelendő. Bár jelenlegi állapota debreceni, a jármű konkrétan Budapesten kezdte pályafutását 1233-as pályaszámon, és csak 1983-as selejtezése után, a következő évben állt forgalomba a cívis városban.
Az éjszakai próbamenet során a kocsi eljutott "szülőhelyére", a Füzesi Árpád Főműhelyhez, mely a kelenföldi villamos kocsiszínben (és mellette) működött. Persze a menet nem öncélú volt, és szerencsére nem is sikertelen: a villamos most szombaton, a Múzeumok Éjszakájának estéjén, a Deák Ferenc téren mutatkozik be a nagyközönség előtt:
A kocsi 17:00-ra áll ki a Deák térre, majd forgalomba is áll sűrítőjáratként a 49-esen
Indulási időpontok a Deák térről: 18.05, 19:05, 20:05, 21:05, 22:05, 23:05
Indulási időpontok a Kelenföldi pályaudvarról: 18.33, 19:33, 20:33, 21:33, 22:33, 23:33 (az utolsó indulásnál a cél már a Széll Kálmán tér lesz)
Ezen túl további nosztalgia villamosok is felbukkannak majd, ezeket is leírom, hátha érdekel valakit:
A 611-es pályaszámú kéttengelyes, favázas motorkocsi egy Ferencváros vasútállomás - Deák tér - Ferencváros vasútállomás kanyart tesz, pontosabban az este folyamán a Deák Ferenc téren lesz kiállítva, de az odameneten és a kocsiszíni meneten is lehet utazni:
Ferencváros kocsiszínből indul: 15:30
Deák Ferenc térre érkezik: 17:00
Deák Ferenc térről indul: 23:00
Ferencváros kocsiszínbe érkezik: 0:40
Részvételi díj: 400 forintBoráros tér - Széll Kálmán tér nosztalgia (a 436-os pályaszámú kéttengelyes, favázas motorkocsi) - közlekedik ettől kezdve minden szombaton:
Boráros tér: 15:30, 16:40, 17:50, 19:00, 20:10, 21:20
Széll Kálmán tér: 16:10, 17:20, 18:30, 19:40, 20:50, 22:00
Részvételi díj: 400 forint
Ez megy most