A deltavágány a villamosok megfordításának egyik legmacerásabb - ugyanakkor hurokvágányhoz képest helytakarékos - megoldása. Gyakorlatilag arról van szó, amit autóvezetéskor ipszilonozásnak nevezünk, csak itt a járművezetőnek a művelet közben többször is át kell mennie a szerelvény másik végére (hacsak nincs fedező személyzet), illetve legalább három kitérőre (váltóra) is szükség van.
Itthon ma már csak Szegeden találkozhatunk deltázós villamos végállomásokkal: Kecskésen, a Vadasparknál, és a Fonógyári úton. A fővárosban Budafok kocsiszín - ami egyébként Albertfalva területén van - oldalában is van egy ilyen delta, de azt 1993 óta nem használják végállomásozásra.
A 41-es villamos 1972 utolsó napjától 1993 májusáig fordult itt, aztán visszahosszabbították a Móricz Zsigmond körtérre. Gyerekkoromban kicsit viccesnek találtam, ahogy 1984 és 88 közt az ember Kamaraerdőről becsorgott idáig egy modern, fűtött Tatra szerelvénnyel, aztán átszállt egy öreg, fűtetlen UV-ra, ami bevitte a belvárosba, de a 41-es már csak ilyen fura járat volt (az 1984 előtti öreg kéttengelyesekkel izgalmasabb lehetett, pláne 1900-as ikerkocsikkal, mint amilyet itt fent is látunk Tim Boric felvételén). A 41-esek a várostól kifelé fordultak, korábban viszont pont fordítva használták ezt a vágányt. Van egy utcai vágóképekből összeállított film, aminek a tekercseit a közlekedésbarátok szájhagyománya szerint egy kukában (más verzió szerint egy lebontásra ítélt ház padlásán) találta meg valaki, és ami tizenvalahány évvel ezelőtt még VHS kazettákon terjedt, míg át nem játszották számítógépre, onnan pedig a youtube-ra, úgyhogy ha állóképet nem is, mozgót tudok mutatni erről a műveletről. Ha minden igaz, a lejátszás itt lent pont ennél a deltánál fog kezdődni (ha nem, akkor tekerjünk 4 perc 36 másodperchez):
Egy motor+pót+pót - még pontosabban pót+pót+motor :) - szerelvényt látunk kitolatni a deltából, a motorkocsi eleje a belváros felé mutat - valószínűsíthetően egy 4-es villamost látunk, aminek akkor itt volt a déli végállomása (az északi pedig a Margit híd budai hídfőjénél). Persze járt egy időben a 47-es is ide, de mondjuk azt, hogy 4-est látunk. Ennek az állapotnak a kettes metró teljes hosszban (Fehér út - Déli pályaudvar) átadása vetett véget, amikor alaposan átszervezték a város közlekedését (ha engem kérdeztek, ekkor vesztette el hálózatszerűségét a budapesti villamos). Helyileg ez azt jelentette, hogy a 4-es már csak mai végállomásáig, a Bocskai útig járt, nem kanyarodott rá a Fehérvári útra, a 47-es külső végállomása is ekkor került a budafoki Városház (akkor Varga Jenő) térre. A 43-as is ugyanoda került át a Körtérről, csak neki a belső végállomása volt a budafoki (a külső pedig Nagytétény). A 41-es szintén elkerült a gombaépület körülről, ide, a kocsiszín melletti deltába.
A 43-as villamos közlekedését 1983-tól szüneteltették (hivatalosan talán a mai napig nem szüntették meg), a 41-est viszont ugyan visszavágták Budaörs széléről Kamaraerdőig, de valahogy megmaradt. 1993-ban visszavezették a Körtérre, ugyanoda, ahová 72-ig járt, majd 2004-ben - elég komoly civil nyomásra - tovább hosszabbították, a Batthyány térre. Ez azt jelenti, hogy a deltát 93 óta csak eseti kocsiforgatásra használták, különmenetek fogadására, illetve néha időszakos rövidítések idején.
Idén januárban viszont elhasználódás miatt letiltották a kocsiszín bejárata előtti egyik váltót, amin a kintről (Budafokról vagy Kamaraerdőről) érkező villamosok normál esetben átmennek a kifele tartó sínpárra, hogy onnan a remizbe guruljanak, így ezek a kocsiszíni menetek jobb híján a deltába lettek terelve (itt egy rajz a vágányokról: az elromlott váltó a jobb oldali piros átkötés két vágány közt), átmenetileg élettel töltve meg ezt a fura vágányt:
Ez megy most