Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 1969 (6) 1976 (5) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (93) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (8) basel (7) bbc (8) bécs (45) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (783) budapesti pillanatok (42) buék (9) busz (83) búvár (13) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (263) csehország (54) csehszlovák (33) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (32) emlékek (5) énblog (397) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (16) érdekesség (25) erfurt (7) Ernst Plefka (5) esti városkép (8) évforduló (5) ezres (10) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (36) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (16) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (19) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (321) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (33) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (10) ipari létesítmények (6) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) kassa (12) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (842) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (13) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (351) kritika (71) kulfoldi szemmel (90) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (47) les paul (6) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) luzná u rakovníka (5) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (11) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (43) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (21) mozi (6) mtp (7) muki (11) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (55) nagypolszki (6) németország (312) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (5) nohab (45) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (26) nosztalgiavillamos (76) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (103) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (38) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (42) prága (21) programajánló (27) púpos (15) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (22) relax (12) repülés (129) repülőgép (43) repülőgépek (78) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (33) rock (74) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skanzen (5) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (23) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (106) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (23) taurus (7) technika (53) technikatörténet (54) tehervonatok (10) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (365) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (67) trolibusz (59) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (313) utcakép (178) uv (37) vár (11) várnegyed (8) város (407) városkép (87) városliget (8) vasút (471) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (760) villamos (681) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (279) zene (192) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Bécs új villanybuszai

2013.04.14. 20:54 :: Hamster

Tavaly már mutattam fotót egy darabka kettős felsővezetékről a bécsi Schwarzenbergplatz szélén, februárban aztán végre sikerült elkapni a járművet is, ami használja:

img_0722.jpg

Természetesen nem troliról van szó, az valahogy sose tudott gyökeret verni Bécsben: bár időnként volt egy-egy vonalnyi "sín nélküli villamos" az osztrák fővárosban (1908 és 1938 közt: Pötzleinsdorf - Salmannsdorf, 1909 és 1920 közt: Liesing - Kalksburg, 1946 és 1958 közt pedig a (relatív) belvárosban is, a Währinger Gürtel és Salmannsdorf közt), sose volt tartós. És bár a két szál felsővezeték a Ring szélén most is trolira hasonlít, a jármű igazából akkumulátoros busz, ami a végállomáson csak "tankol":

img_0684.jpg

Vicces, hogy a jármű áramszedője a villamoséhoz hasonlít, annak ellenére, hogy mindkét pólust fentről szedi (a villamosnál ugye a sín a visszavezetés). Ahogy elnéztem, az akkumulátor feltöltése nem fér bele egy sima végállomási tartózkodásba: a sofőr mindig kiszállt, és az előzőleg beérkezett busszal ment tovább, az övét meg elvitte az utána jövő. Persze ez csak rövid megfigyelés eredménye, lehet, hogy valami fennakadás után rendezték soraikat - aki tudja, hogy megy ez, ne tartsa magában a pontos információkat :)

img_0704.jpg

Elvileg a 2A és 3A járatokon fognak a Rampini ALÉ EL típusú, Siemens villamosberendezéssel felszerelt kisbuszai közlekedni, de ottjártunkkor csak az előbbin találkoztunk velük. Ami nem baj, mert szerintem buszvonal ennél érdekesebb aligha lehet: áthalad a Hofburgon, a Habsburgok egykori belvárosi székhelyén, lásd fentebb. Vagy éppen lentebb, videón:

A kasztni vibrációján talán még lehetne javítani, persze nem budapesti értelemben: sima menetben csak az elektronikus jegykezelő csörgött, de amikor ráhaladtunk egy macskaköves szakaszra, akkor már minden, ott kicsit el is dobta magát a kamera hangrögzítője :) De azért még így is mennyivel jobbak, mint a mi 16-os buszaink!

74 komment

Címkék: közlekedés ausztria busz bécs

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr585222724

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egy ilyen helycserés váltást megnéznék.

(kiindulva magyar módiból, nem biztos hogy a hivatalos sofőr viszi el a buszt.)
@Rocko-: Igazából ez csak egy rövid megfigyelés volt, lehet, hogy csak valami fennakadás után rendezték soraikat. Sokkal furábbnak tűnt, hogy az áramszedőt kintről kapcsolták, pontosabban kiszálltak, kinyitottak oldalt valami panelt, valamit csináltak, bezárták, elmentek pihenni pár méterre, aztán a szedő hirtelen felment. Esélyünk nem volt levideózni :)
Egész értelmes és gazdaságos ötlet ez a tankolósdi, így nem kell körbehálózni a várost felsővezetékkel, nekem tetszik. Kiépítése és fenntartása is olcsóbb, mint a szimpla trolié. Az összes pesti buszt azonnal fölváltani ezekre! Hegymenetet bírják? Mert akkor a budaiakat is! :)
@Trónkövetelő: "Kiépítése és fenntartása is olcsóbb, mint a szimpla trolié. Az összes pesti buszt azonnal fölváltani ezekre! "
Azért az aksi nem ingyen van, az mindig drága, annak mindig vannak határai, és nem tudom, gyakorlati tapasztalatok alapján meddig bírják, de szerintem kevesebb ideig, mint egy átlagos motor. Valamikor mostanában kezdünk eljutni odáig, hogy talán már gyakorlatban is gazdaságosan tartósan használhatóak. Nem volt rövid szülés, mert valamikor 120 évvel ezelőtt már próbálkoztam konkrétan Bécsben is aksis villamosokkal, aztán mégis inkább a madzag győzött.
@Trónkövetelő: Ja, és szerintem egyelőre még indokolt lehet a feltételes mód, mert nekem ez a pár kilométeres út után hosszú töltés egyhelyben nem volt meggyőző - jó lenne tudni, mennyi idő egy töltés, és meddig bír vele elmenni. Mert amúgy a 83-as troli már most is a fene tudja, hány éve madzag nélkül megy a Közraktár utcától a Kálvin térig, mégis nyáron előfordul, hogy a dugóban-hőségben megpukkad az aksi, túlmelegszik, és akkor átmegy útakadályba a jármű.
Külföldön ez a fajta váltás természetes, ott nem úgy van, hogy amelyik buszt kihozod a garázsból azzal dolgozod le a napot. Bejön a busz, az utasok fent maradnak, a pihent sofőr viszi tovább, a fáradt meg kiveszi a pihenőidejét. Így aztán minden körben más busszal megy, a cuccát, tachográf korongját viszi magával, csak a rendszámot és a kmóra állását kell mindig rávezetni. Egy korongra négy jármű adatai férnek ha jól emlékszem, aztán csere. De ha 50 km-nél rövidebb menetrendszerinti, akkor tachográf se kell.
Dolgoztam ilyen rendszerben itthon is - angol volt a főnök -, elsőre furcsa volt. A nap bármely szakában rámutattak egy buszra és azzal kellett két perc múlva elindulni.
Például, ha a végállomáson áll bent egy busz, amire természetesen(!) felülhetnek az utasok, pedig a sofőr még a pihenőidejét tölti, akkor nem a harminc utast szállítják át az éppen beérkező sofőrös buszra, hanem annak a sofőrje kiszáll, és átül a megtelt járműre. Náluk (Londonban?) ez így megy.
@Hamster: most kezdenek tizenpár évesek lenni az első hibridautók, ott bírják.
de azok személyautók, nem buszok.

@zsebkettő: noigen, ez feltételezi azt, hogy:
- olyan rendszer van, hogy nem a sofőrnek kell keresgélnie egy buszt, ami kibírja egész nap
- ezáltal a felelősséget se az ő nyakába varrják.
@Hamster:
"120 évvel ezelőtt már próbálkoztam konkrétan Bécsben is aksis villamosokkal"

Nem is tudtam, hogy te már ilyen öreg vagy :-))))))))
(Bocs, nem lehetett kihagyni)
@Trónkövetelő: Én speciel támogatnék valami olyan megoldást, amivel pl. a pesti Nagykörúton belüli területet (a tömegközlekedést tekintve) 0 emissziós zónává lehetne alakítani (lásd a Kecskeméten folyamatban lévő fejlesztést hibridekkel).
@Rocko-:
Busz is van hibrid (pl. New Yorkban jó 10 éve, ezres darabszámban).
Alapvető különbség, hogy a hibridnél nagyjából csak arra kell az akku, hogy a gyorsítási szakaszban rásegítsen, nem pedig abból mozog egész végig. Tehát eleve jóval kisebb. És ha nem bírja akkuból, több gázolaj fogy csak. A hibridek nagyon vigyáznak az akkuikra, sokkal kisebb tartományban mozog a töltöttség. Ez viszont egy csak elektromos üzemű járgánynál az akku puszta tömege miatt nem opció, ki is kell használni az akkut, ami nem feltétlenül növeli az élettartamát...
Pontosan mi a különbség a troli és az ilyen fajta busz között?
Miért jobb a felső vezetékes rendszer mint az alsó?

Ha rajtam múlna minden vezetéket föld alá vinnék, ezért kérdezem.
@Comandante en Jefe: hát azért ez a hibridségtől függ, hogy csak rásegít, vagy teljesen önjáró, vagy csak megtesz "pár" métert.
nem tudom mi a new yorki szisztéma.
@Rocko-: A sofőr sehol nem válogat, hanem kap egy buszt, azt' slussz.
Ha a checklist nem fut végig, akkor viszi a műhelybe, ha ez sem segít, akkor kap másikat.
"Villanybuszozz Bécsben!"

Nem villanybuszozok!
ennyi erovel mar 30 eve is az elemes golf autok megjelenesenel is lehetett volna naugyezni :)))

Becsben nem lehet kiepiteni a vezeteket mert pl. a vilagon az egyik legdragabb es legmenobb belvarosi / kiralyi palotai reszen megy, ehhez kepest par akksi nem szamit, van ott penz sok, viszont egy 7es buszt ilyennel kivaltani az odaverne :)))

a hibrid autokkal jonni meg tobb mint erdekes... metronal pl. nem km -ben adjak meg a futasteljesitmenyt hanem evben :))) gyakorlatilag minden nap, napi 10 orat megy es azt 30 evig (nalunk 40 ev!)...
@Hamster: "a sofőr mindig kiszállt, és az előzőleg beérkezett busszal ment tovább, az övét meg elvitte az utána jövő"

Na, akkor vagy mindenkinek van fagolyós üléshuzata, vagy senkinek! 8-) Jól értem, a cucc magától rakja fel az áramszedőit a drótokra, nem a sofőr zsonglőrködik a felpakolással? Mert akkor az elég állat!
@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: "ennyi erovel mar 30 eve is az elemes golf autok megjelenesenel is lehetett volna naugyezni"
Mondom, hogy sokkal régebben aksiztak, a felsővezeték térhódítása előtt. Az első budapesti buszok közt is volt akkumulátoros! A német vasutakon a közelmúltig közlekedtek akkumulátoros motorkocsik, a hetvenes években aktívan kísérleteztek aksis, megállóban töltődő trolikkal:
hampage.hu/kozlekedes/berlin-muzeum/#elektromosok
... szóval a történet sokkal hosszabb, és érzésem szerint még mindig nem vagyunk célnál.
@Sam. Joe: Amikor épp nincs tönkremenve a terelőlap a madzagon, a 83-as trolik is kiszállás nélkül rakják fel a _hagyományos_ csápjaikat a Kálvin téren!

Nyilván ez kényelmesebb, mert nem kell terelőlapokkal végigrakni a madzagot, meg nem kell centizni, de szerintem elsősorban PR, hogy villamosra hasonlítót áramszedője van, hogy az emberek ne buszként gondoljanak rá :)
@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: Tévedsz. Az elektromos autó már több, mint 100 éves találmány.
Edison is sorozatban épített elektromos autókat, ráadásul azokat már az első kerékagyba épített motorral hajtották.
@zsebkettő: hát ha gondolod, akkor hidd ezt, én inkább hallgatok a buszsofőr imserősöm beszámolójára.
A 100 km/órás álomhatárt is akkumlátoros autó törte át először, még 1899-ben.
@Hamster:

"Azért az aksi nem ingyen van, az mindig drága, annak mindig vannak határai, és nem tudom, gyakorlati tapasztalatok alapján meddig bírják, de szerintem kevesebb ideig, mint egy átlagos motor."

Ha nem tudod, miért alkotsz véleményt? 10 éve foglalkozom elektromos járművekkel. Egy évtizede hallgatom: "Elekromos jármű nem lehet, mert az akksi drága, kicsi az enegiasűrűsége. NEMLEHET." Egy ideig hasonló fórumokon próbáltam harcolni a félretájékoztatás és a demagóg dumák ellen, de ez szélmalomharc. Néha azért nem bírom magamban tartani, most le kell írnom neked tömören.

Tudod milyen tempóban fejlődnek az akksik? Ugyanannak a gyártónak a nyolc évvel ezelőtti cellái a mostani szériához képest kőkorszak.

Tények: 300 kilós Lítium-ion akksipakk kb 2 és fél millió forint. Ez kb 400 km hatótávolságot jelent egy feltöltéssel egy személyautó számára. 5000 töltési ciklussal számolva (5000 töltés után csökken a kapacitás 80%-ra, tehát ezután is használható marad az akksi, de innen már gyorsabb ütemben öregszik) 2 milló kilométer az életartam.

Tulajdonképpen arról van szó, hogy a jármű kirohad az akksi alól.
@Rocko-:
Nem a tecnikai megvalósításról beszélek, hanem hogy a hibrid az per def. olyan, hogy feltételezed, hogy van robbanómotor, az elektromos rendszer ennek a hatásfokát javítja, és a tisztán elektromos üzem korlátozott - ezzel összhangban méretezed a komponenseit.
@Hamster: A mostani fejlesztesekben mar klimazzak az akksikat. Amugy nem megpukkad az akksi, hanem letiltja a hajtast a vedelem. Igazabol az akkukapacitasnak meg jot is tesz a meleg, csak egy homerseklet felett tuzveszelyes lesz.
@Rocko: nekem is van egy ismerősöm aki látott már buszsofőrt, de én húsz éve az vagyok
@Petyat: Az a 300kg akksi kb. 40kWh lehet. Abbol nem mesz el 400km-et, inkabb 200at.
@Reggie:

Kevesebb. 30-35 kWh. Szerintem elmegy 400-at jó hatásfokú rendszerben, de osszuk el kettővel, induljunk ki a direkt szarul megtervezett gépek adataiból.

Tesla Roadster 50 kWh pakkjával 400 km hatótávot ígérnek. De annak ellenére, hogy abban az autóban brutálisan jó hajtásrendszer van, az akksipakkja laptop akksiba való cellákból van szigetelőszallaggal igénytelenül összemókolva.
Nissan Leaf 24 kWh - 200 km
Mistsubishi MIEV 16 kWh - 160 km

Még akkor is, ha csak 3000 töltéssel számolunk, a lufi alakú MIEV simán elmegy fél millió kilométert.
@Petyat: Azért erre szép adatokra ne vegyél mérget.

Egyrészt ugye nem mindegy, hogy milyen hőmérsékleten mérik azt a távolságot, másrészt az sem mindegy, hogy milyen körülmények között.

A Tesla Roadsterről írták nemrég a Totalcaron, hogy bár szép a gyári adat, de a valóságban közel sem tud akkora távot. Jó, ha a háromnegyedét, kétharmadát bírja.
Az első Favoritomhoz adott gyári könyv is 900 kilométert ígért egy tankkal, aztán olyan 600-650 kilométernél már a kútnál álltam.
@teddybear01:

Perszem. Mindenbe bele lehet kötni. A TC pedig EV témában nem mérvadó. Olyan elfogult gyűlölettel közelítenek az elekrtomos autókhoz, hogy én a gyártók helyében nem, adnék nekik tesztautót.

A Leaf tesztet úgy csinálták, hogy az egész videót végigfikázták és végigvihogták, szándékosan lemerítették az autót, majd a puszta közepébe trélert hívtak hozzá. Úgy ér véget a videó, hogy csörlőzik fel a tesztautót a trélerre. A Nissan helyében egy kurva anyátok kíséretében közöltem volna a szerkesztőséggel, hogy ez volt az utolsó tesztautó, amit a TC rendelkezésére bocsájtottunk.

De nem csak ők ilyen bunkók.

A német Auto Bild újságírói addig hajtottak egy Tesla Roadstert, amíg túlmelegedett a rendszer és letiltott az elektronika. Aztán megírták, hogy mekkora szar az autó, mert leállt és nem bírták újra beüzemelni.

A valóság valahol a gyári marketingesek túlzásai és a begyepesedett, rosszindulatú újságírók ferdítései között lehet.
@Hamster: azért a töltöpanelről egy elmosódott képet bemellékelek.
10-15 perc egy napközi töltés.
www.siemens.com/innovation/apps/pof_microsite/_pof-spring-2013/_html_de/elektromobilitaet.html
@Petyat: Úgy látom nem olvastad a cikket. Tökmindegy, hogy hogy állnak az elektromos autókhoz a Totalcaron, mert a cikk átvétel volt egy amerikai lapból. A problémáidat meg velük kéne megbeszélni, mármint az amerikaiakkal. Ide másolom a totalcaros cikk linkjét.
totalcar.hu/magazin/velemeny/2013/03/01/kibukott_az_autoipar_legnagyobb_bloffje/

Amúgy te is elfogult vagy, csak az ellenkező oldalon.

Én nem akarok mostanában elektromos autóra váltani, és hibridre sem. Inkább egy kis fogyasztású, kisautót használok, per pillanat egy Fiestát, az nekem sokkal jobban megfelel.
@zsebkettő: Nálunk Berlinben, még végállomás se kell hozzá, hogy egy busz/villamos/s-bahn/u-bahn másik vezetővel folytassa az útját. Elég egy megállónyi idő hozzá.
csak nekem van olyan érzésem, hogy ez a busz a SOR/Renault Agora/Solaris összekeverve??
Az eleje van olyan ronda, mint a SOR, a hátsó traktus tiszta Agora feeling. A Solarist meg csak úgy belelátom, lehet az itt púp, ott púp tető miatt.
Bécsben arra emlékszem, hogy a Badener Bahn szerelvényén a Wolfganggasse megállónál (itt van a kocsiszín is) a szokásos rövid tartózkodás alatt leszállt a vezető, és egy másik vitte tovább a vonatot.
Azért a kínai elektromos busz a BKV éles tesztjein nagyon meggyőző volt, klímával, Hegyalja úton fölfele is, egész nap, a gond úgy tűnik csak a megtérüléssel van, no meg az alacsony utaskapacitással. Ja és azzal is, hogy miként lehet egy éjszaka alatt egy telephelyen 300 buszt feltölteni, miközben műhelybe is kell menniük apróbb javításokra vagy szemlére. Érdemes elolvasni.

totalcar.hu/magazin/gumikacsa/2012/08/15/ilyen_volt_a_kinai_busz/
Két éve agyalok egy hasonló rendszeren, de az nem a végállomáson töltene, hanem a járat útvonalának bizonyos szakaszán az egyik irányban lenne felső vezeték, és a busz menet közben töltene. A felsővezetékes szakasz megállóban kezdődne és végződne. A busznak automatizált troli áramszedője lenne, ami álló helyzetben automatikusan le-fel tud csatlakozni a vezetékre.

Amikor abusz kiáll abba a megállóba, ahol a vezeték kezdődik, az utasok fel- leszállása közben az áramszedő rákapcsolódna a vezetékre, és onnan már a hálózatról menne tovább a busz, közben az akkukat is töltve. Mikor abba a megállóba ér, ahol vége a vezetéknek, lekapcsolódik és akksiról folytatja az útját.

Több előnye is lenne. Kevesebb akku kéne, ezáltal olcsóbb és könnyebb lenne a busz, és az akku-dobozok nem vennének el helyet az utastérből. Az akkuknak is jót tenne, ha nem kellene őket annyira kisütni
@teddybear01:

Nem erről a cikkről beszéltem, köszi a linket.

Az igazság ebben a mondatban van: "Hisz feltételezhető, hogy a hagyományos autók gyártói nem örülnének, ha a Tesla sikeressé válna, így nyilván érdekükben áll eladhatatlanná tenni azt a típust, amelyen a vállalat jövője múlik."

Van a Tesla, meg pár olyan jármű, ami kifejezetten EV gyártásra alapított cég terméke. Ezeken kívül vannak a "régi" gyártók direkt szarra tervezett gépei, amik csak a környezetvédelmi kvóta bezsebelése miatt jelennek meg a kínálatban. Direkt nem beszélek az olajcégek érdekeiről, az már lerágott csont.

Miért ragaszkodnak a konszernek az elavult technológiához?
Sokkal bonyolultabb az otto vagy diesel motor, amikhez egyre bonyolultabb hajtásláncot fejlesztenek, míg egy EV-n nincs váltó, az AC motor pedig egyszerű mint a szög és rendkívül tartós. Tehát: A belső égésű motorral hajtott gépen többet lehet keresni (több alkatrész, nagyobb fejlesztési költség, szervizigény).

Az elektromos autók tömeggyártásban sokkal olcsóbbak lennének, mint a pöfögők. Lehet én is nyomatnám a szart, ha abban van a pénz. Nem kell új technológiát bevezetni és a profit is nagyobb. Ezért a nagyobb profitért már megéri az EV-ket ekézni és néha csinálni egy szart és széttárt karral mondani, hogy ilyen lett, de próbálkozunk. Leginkább kamuznak.

Igazad van. Elfogult vagyok. Az új technológiákat támogatom szemben azokkal, akik gazdasági alapon gátolják a fejlődést.
Elon Musk pedig nem csak EV gyárt, ő a tulajdonosa a Space-X-nek is. A Dragon űrhajó ennek a magántársaságnak a járműve, ami simán egyenértékű a NASA és az oroszok állami pénzből 50 éven át fejlesztett cuccaival.
A várba, Margit szigetre és további néhány kényes helyre tökéletes lenne.
@teddybear01:

Itt a TC cikk a videóval. Nem Leaf van benne, hanem a MIEV fracia logós verziója, de ez a lényegen nem változtat.
totalcar.hu/tesztek/2011/09/08/ha_sietsz_nem_ersz_oda_soha/
Olvasd el. A lead-től a végső konklúzióig fikázás, lehúzás. Már a cím is negatív hangvételű, de a tartalmat jobban képviselte volna egy ilyen szöveg "Most bebizonyítjuk, hogy ez szar és használhatatlan".

A videóban a veteránmániás Csikós bohóckodik. Az ő veterános cikkei, felújításokról szóló történetei nagyon jók. Turkáljon továbbra is olajban, köszörüljön laposvasból pótalkatrészt, de csúcstechnológiát ne teszteljen, mert nem ért hozzá és a hozzáállása is alapból negatív. Régen minden jobb volt világnézetével semmi keresnivalója egy EV volánjánál.
@Petyat: "Az új technológiákat
támogatom szemben azokkal,
akik gazdasági alapon
gátolják a fejlődést."

"Gazdasági alapon" a felhasználók maguk akadályozzák a fejlődést. Ilyen egyszerű. Amíg a régi technológia olcsóbb, addig nem fog a drágább kelleni. Vagy te elektromos autót vettél magadnak? Nyilván nem. Amíg a környezeti ártalmak vagy az olajkitermelés csökkenése nem kényszeríti ki, addig nem fog megtörténni az átállás. A gazdaság is kikényszerítheti: ha az akkumulátorok ára egy nagyságrendet esik. De az áramra is lehet háromszáz százalékos adót kivetni, mint a benzinre, tehát ettől még nem jön el a kánaán, ne is várd.
@Petyat: Tevedes. A tesla model s 400kmes pakkja 85kWh. A nissan leaf gyari fogyasztasi data 12kWh/km. Es az aztan nagyon fapad, nincs benne se klima se futes se emberi vegsebesseg es gyorsulas se. Gyak. osszehasonlithatatlan egy atlagos autoval, inkabb mopedautokhoz mernem.
@Reggie: Bocsanat. A leaf 21kWh/100km, a gm ev1 fogyaszt 12kWh/100km-et.
@Petyat: A cikk így kezdődik:

"Legutóbb a Citroën C-Zero
járt nálunk, most pedig a
Peugeot Iont nyüstölhettük
néhány napig, és ez még
akkor is izgalmas lehetőség,
ha a két autó a jelvényektől
és feliratoktól eltekintve az
utolsó csavarig azonos. A
Citroënt lényegében úgy
használtuk, ahogy a gyáriak
elképzelték, a városban
csordogálva, esetleg
kiruccanva egy-egy közelebbi
településre, de alapvetően
kíméletesen, hogy a töltés
biztosan kitartson a
következő konnektorig. A
Peugeot-nak más szerepet
szántunk: ki akartuk próbálni
az elektromos autó határait,
kíméletlenül hajtva
országúton, illetve
autópályán, akár egészen a
lemerülésig. Csikós vállalta
magára a kényelmetlenebb
feladatot: az M0-son
tekergett az Ionnal, míg ki
nem fogyott belőle a szufla –
az ő kalandjait filmen
követhetik végig –, én pedig
kanyargós országúton
próbáltam kitaposni a
kisautó belét."

Hol van ebben a rosszindulat?
@Béza Dániel: Keso. Mar par evvel ezelott kitalalta egy srac a BME-n. Ha jol tudom kulfoldon mar alakul a megvalositasa.
@Petyat: "A belső égésű motorral hajtott gépen többet lehet keresni (több alkatrész, nagyobb fejlesztési költség, szervizigény)."
Hat igen, az autogyarak, nagyreszt alkatresz eladasbol elnek, nem auto eladasbol. Ezert nem erdekuk, az elektromos autok bevezetese. Egy villanymotorbol tul konnyu olyat gyartani, ami elmegy 30 evig, anelkul, hogy akarcsak meg kene tisztitani. Ha belegondolunk, hogy egy belsoegesu autoba, a kerektol, az inditomotorig osszesen hany alkatresz hibasodhat meg, akkor nyilvan valo lesz, hogy abszolut versenykeptelen egy kerekagyba epitett vilanymotorral szemben. Sajnos ezert vannak ezek a imidzs javito latszat fejlesztsek.
@Reggie: Ez örvendetes hír, mert nekem sem tudásom, sem időm nem lett volna a megvalósítására. Mondjuk mikor eszembe jutott, annyira kézenfekvőnek tűnt, hogy biztos voltam benne, hogy már valaki(k) dolgoznak rajta. Remélem a magyar srác lesz a befutó.
@Béza Dániel: Remeljuk. Sot ha jol tudom van supercapos elgondolas is, ami kornyezetbaratabb, mint az akksi.
@dukeekud: Nem sakarok belefolyni ezekbe a villanyautó vs benzin összeesküvés elméletekbe, de egy villanyautó majdnem annyi alkatrészből áll mint egy benzines, csak egy részük más, és nem azokkal hordod szervizbe ami más. Konkrétan a benzinmotorral van a legkevesebb gond egy mai autóban, a legtöbbjük úgy jut el a roncstelepig, hogy a blokkjuk sose volt megbontva.
@zsebkettő:

Igaz. Nem csak a gyártók vannak leragadva. Az emberek (vásárlók) félnek az újdonságoktól, nem szeretik a jól bevált dolgokat bizonytalan újra cserélni.

Az akksik ára zuhan, mert pár kínai gyártó ráállt a komoly tömeggyártásra, csak mondjuk azért nem sikerül nagy szériákat legyártani, mert a technológia olyan gyorsan fejlődik, hogy kénytelenek új sorozatokat kihozni. :)
@Reggie: Igen azt tudom, hogy az alternatív hajtások tanszéken a legmoderneb szuperkondenzátorokkal építenek mindenféle érdekes dolgokat.
@Petyat: ja csak tegyuk hozza, hogya gyartas fejleszteseben uttoro es vezeto amerikai cegek meg csodolnek ettol. Mint pl. az A123. Aztan ki tudja mi lesz a fejlodessel. Raadasul az ilyen cegek akksijat nem csak lemasoljak, hanem hamisitjak is.
@Reggie:

OK, egyezzünk ki: 30kWh / 200 km. Ez kb az átlag. Ígérem ezentúl ezzel fogok számolni. :)
@Petyat: Igen, bár azért mindig vannak az újra fogékonyak mint te vagy én, hibrid autót is simán vennék csak a műszaki tartalma miatt egy azonos árú nagyobb kocsi helyett, a kiszemeltem a Toyota Prius +, ami már egyterű, és az aksi a kardánalagút helyén van, tehát nem vesz el teret a csomagtérből. Azt simán megvenném, de elektromos kisautót tízmillió forintért nem. Pláne nem 100 km-es hatótávval. Mert a Peugeot-Citroen-Mitsubishi esetén erről beszélünk.
@Petyat: Szerintem senki sem akar jó drágán olyan autót venni, amihez nincs megfelelő infrastruktúra, és aminek a hatótávolsága meg a feltöltési ideje a jelenlegi elektromos autóéval vetekszik. Ezt nem írnám kifejezetten az újtól való félelem számlájára.

Persze nem itt tartanánk, ha az elmúlt évszázad során a belsőégésű motoros járművek fejlesztésére költött temérdek pénz és energia a villanyautóra, vagy más, zéró emissziójú jármű fejlesztésére ment volna...
Pasik :)

Nos, akkor női szemmel: praktikus, nem kell bepókhálózni a várost, csöndes, nem füstöl.
Facén még egy bécsi ismerősöm is lájkolta a bejegyzést :)
@Petyat: mert a TC az egy ember, ugye? lol.
másrészt tanulj meg magyarul írni.
harmadrészt tök mindegy kinek mi a véleménye, nem az határozza meg a hatótávot.
@Petyat: egész jó vita van itt arról, hogy kétszemélyes, hatszázkilós papírjaguárokban hogy dolgozik a lítium-pakk. itt viszont egy kicsit komolyabb eszköz a poszt témája, és még ez is csak törpike az értelmes tömegközlekedési eszközökhöz képest. ehhez mérten kevésbé telepofával kéne szidni a posztolót. bár én értem, hogy a magyar szakértő onnan ismerszik meg, hogy üvöltve ócsárolja a másikat.
@milliliteratura: Én most értem ide, de teljesen örülök, hogy nem voltam net előtt a nap folyamán, csak idegeskedtem volna, hogy megint kiderült, hogy rohadt nemtudommi vagyok :) De tényleg érdekelnének valódi adatok, a sima autókhoz képest folyamatos megáll-elindul-megáll-elindul városi buszozás, nagyobb tömeg, utastájékoztatás, folyamatos belső világítás és nagyobb teljesítményű klíma vonalon. Mert ugyan valóban nem értek a témához, de nem hiszem, hogy ez teljesen ugyanaz.
@cyan: Én is ilyesmit mondtam. Biztos a bennem élő NŐ mondatta velem :)
@Measurer: Tanksén, endlich 'was Vernünftiges zum Lesen :) Bevallom, a téma csak nagyon érintőlegesen találkozott velem, végfelhasználói státuszban, nem is próbáltam túlzottan utánaolvasni, mert a neten ilyesmikről általában gyártói doksik vannak. Ezt a kisbuszt én úgy értékelem, hogy Bécs és a Wiener Linien tesztelik nekünk, hogy érdemes-e már belevágni ilyesmibe ;)
@zsebkettő: A kínai buszt is csak végfelhasználóként néztem (meg előtte a SOR-t, és általában minden ilyet, ha van időm), és tényleg klasszul felment a hegyre, de nagyon durván nem volt benne hely. Ha meg normál városi busz mréetben midibusz mennyiségű utast visz csak el, az nem feltétlenül jó.
@cyan: Azért ez bonyolultabb, mert még nem néztük meg, hogy mennyibe kerül egy busz, mennyibe kerül az infra hozzá, milyen költségei vannak. De kipróbálni érdemes :)
@Trónkövetelő: Erre a vitára reagáltam úgy, hogy pasik, és akkor most női szemmel én hogy látom a poszt eredeti témáját.
Az igazság az, hogy már nagyon untam, hogy ennyire elvitték a témát. Nem is értettem, miről írnak.
@Hamster: Ahogy írták feljebb, a Várban, Margit-szigeten szerintem tök jó lenne. Elviselném a látványát, na. Az ára meg a BKK-ra tartozik, semmi közünk hozzá. Neked az a feladatod, hogy "megénekeld" :)
@cyan: "semmi közünk hozzá"
Ez azért nem így van.
@Hamster: hát, ha egyenesen arányos a cella teljesítménye és a tömege, akkor a bécs áltroli tömegének a negyede akksi lenne :)

@cyan: van egy gyanúm, hogy a 26-ra kicsi lenne, illetve jócskán sűríteni kellene (ami persze nem megoldhatatlan :). inkább várbusz.
@Hamster: Semmiképpen nem versenyképes a jelenlegi buszokkal, de az, hogy városban, hegyen-völgyön, klímával lenyom egy napot egy töltéssel, az azért nagyon durva.
Még öt év, és tudni fogja ugyanezt nem 56, hanem 80-90 utassal. Akkor pedig a gazdagabb nagyvárosokban kiszoríthatja a dízel buszokat. Megvenni és üzemeltetni akkor is drágább lesz, de ahol belefér a költségvetésbe, ott a környezetvédelem megindokolhatja.
Nagyon, nagyon meggyőző volt, és biztos vagyok benne, hogy 20 év múlva naponta fogunk ilyenekkel utazni. Már aki elél addig...
@cyan: Hogy valami nők számára is megfoghatót írjak: lehet hogy motorteljesítményben elmarad tőlük, de azért ez a bécsi villanyos busz összehasonlíthatatlanul dekoratívabb, mint az Ikarus 400-as buszcsalád bármelyik tagja :)
@Trónkövetelő: Azért az Ikarus nem olyan rémes... ha mondjuk valaki mendennap ilyenekkel utazik, még szépnek is tűnhet:

farm8.staticflickr.com/7130/7637802882_805b1e4e0f_z.jpg

farm8.staticflickr.com/7260/6948460112_61f96ce564.jpg

farm9.staticflickr.com/8016/7323293180_73a22495e3_z.jpg

Persze ők angolok, lehet, hogy nekik ez tetszik :-)
@Hamster: miért? Kikérik a véleményed vásárlás előtt? Megkérdeznek, hogy szeretnél-e ilyen trolit Pesten látni? Nem. Tehát semmi közöd hozzá, hogy mit vesznek. Az adódat meg így is, úgy is elb*sszák. Mi közöd hozzá, hogy mire?
@nyelv-ész: Nekem ezek a buszok tetszenek (na jó, az emeletes nem), az első pedig kifejezetten szép. Nem gondolhatod komolyan, hogy ezeknél jobb egy szétesés határán lévő Ikarus 415-ös!? Ráadásul az ikarus 400-as sorozatának az ablakai olyan alacsonyan vannak, hogy én az egyáltalán nem extrém magas mintegy 180 centimmel állva már nem látok ki belőle, emiatt kifejezetten nyomasztó benne utazni.