Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

február 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (90) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (6) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (767) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (81) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (45) csehszlovák (29) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (9) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (392) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (20) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (26) felső szilézia villamos (23) fényvillamos (14) ferihegy (34) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (63) gibson (9) gitár (34) gmap (16) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (31) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (312) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (29) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (11) katowice (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (817) képregény (94) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (342) kritika (71) kulfoldi szemmel (76) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (45) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (53) nagypolszki (6) németország (308) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (219) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (32) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (119) pozitívum (12) pozsony (40) prága (17) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (125) repülőgép (43) repülőgépek (75) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (5) szliács (5) szlovákia (99) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (201) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (50) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (351) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (309) utcakép (166) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (394) városkép (86) városliget (8) vasút (453) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (749) villamos (658) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (265) zene (189) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Az olasz villamosgyártás (dr. Németh Zoltán Ádám írása)

2014.04.19. 12:00 :: Hamster

NZA barátomnak a jelek szerint tetszett a múltkori vendégszereplés, mert újabb írást küldött, ezúttal a jelenleg nem túl fényes hírnévnek örvendő olasz villamosgyártásról. A lentebb olvasható sorok nem feltétlenül az én véleményemet tükrözik.

Az olaszok villamosgyártása szinte pontosan ellentétes nimbusszal "büszkélkedhet", mint az autógyártásuk: jelenleg a talján alacsonypadlós villamosok elég rossz hírűek a világban. Pedig a 80-as években még érdekes, előremutató kísérletek zajlottak náluk, valahogy azonban mégsem sikerült az első próbálkozás után tárgyszerűen értékelni az eredményeket, és levonni a tanulságokat, hogy mi működik, és mi nem. Talán a túlzott ambíció, talán a nehézkes vállalati bürokrácia, talán a kísérletezést követő, túl korai sorozatgyártás okozta, de az új olasz alacsonypadlósok nem lettek igazán sikeresek.

440191_4500_atm_gratosoglio.jpg

Milánó számára már 1984-ben elkészült az első alacsonypadlós villamos: a 4500-as a Stangától. A jármű különlegessége az 550 mm-es kerékátmérővel rendelkező, egyedi felfüggesztésű forgóváz volt. A megoldás 364 mm padlómagasságot tett lehetővé, ami nagyjából megfelel a mai modern villamosokon szokásos 320-350 mm-nek.

A következő fejlesztési lépés a négytengelyes, 100%-ban alacsonypadlós villamos prototípusa volt: a Socimi S 350 LRV, amiből csak egyetlen példány készült 1989-ben. Jól láthatóan ez a villamos volt hivatott lecserélni a híres milánói Ventottókat, ez azonban végül nem történt meg.

socimi-fvaz-1.jpg

Érdemes megnézni mindkét forgóvázat közelről! Az első a 4500-as futó forgóváza; feltűnő, hogy mennyire kevés a "húsa" a forgóváznak: hiányzik a kerekeket összekötő portáltengely, és különleges megoldást jelent a tuskófék (!). Utóbbi nem meglepő: hogy a Ventottók a mai napig pneumatikus tuskófékkel üzemelnek - ez okozza a milánói villamospályákon a vaspor lerakódást - úgy, ahogy a MÁV által üzemeltetett állomásokat és megállóhelyeket is belepi a jellegzetes vörös por.

socimi-fvaz2.png

Nem kevésbé furcsa az 5000-es kocsi hajtott forgóváza. Itt már megjelentek a kis átmérőjű féktárcsák, a kompakt - és ezért biztosan folyadékhűtéses - kialakítású, 20 kW-os motorok, és a szekunder légrugó - azonban szintén hiányzik a kerekek összekötése. Csodát itt sem sikerült tenni, az utastérben jelentős dobogó maradt a forgóvázak felett. Ez a lehetséges maximum, amit ki lehet hozni ilyen nagy forgócsaptávolságnál a dobogók közti távolság tekintetében, azonban nagy árat fizettek érte, mivel ezt csak ennyire elvékonyított forgóvázakkal volt lehetséges kialakítani. Valószínűleg emiatt aztán egyik típus sem lett hosszú életű - mégis ennek a forgóváznak a továbbfejlesztése jelent meg a korai alacsonypadlós villamosokon Torinóban, Rómában, Birminghamben és Bostonban. Utóbbi helyen, ahol rosszabb állapotú pályára kerültek, látványos siklások történtek, melyeket általában igyekeztek a pályaállapotokra visszavezetni, de szerepe lehetett a gyenge forgóváz konstrukciónak is a problémához. A többi városban is sok a panasz ezekre a villamosokra: Birminghamben már szabadulnának tőlük, ha tudnának - itt szintén történtek olyan kisiklások, amelyeket részben a pályahibáknak, részben az egyedi kerekes konstrukciónak tulajdonítanak.

Valamivel sikeresebb lett a hasonló szerkezeten alapuló Eurotram, ami 1994-ben mutatkozott be Strasbourgban (később Milánó és Portó is vásárolt belőle). Lényegében a Németországban bemutatkozó multicsuklós villamosok szerkezetébe kerültek beépítésre a fenti forgóvázak, légrugóval kiegészítve. Ezek valóban látványos járművek lettek, azonban sokat elmond róluk, hogy mindegyik városban egy másik típus beszerzése követte őket: Milánóban a Siriók, Portóban a Flexity Classic-ok, Strasbourgban pedig Citadis-ok. 

L1030507.jpg

A bemutatott konstrukciók kifejlesztésében felbukkan számos gyártó neve: a Fiat, a Stanga (később a Firema része lett), a Socimi, valamint az Ansaldobreda. A 90-es években aztán szétváltak a fejlesztések: a Fiat az Alstommal együttműködve fejlesztette ki a Cityway típust - ami csak Olaszországba került szállításra (Rómába, Torinóba és Messinába). A Fiat Ferroviariához köthető a Mittenwaldéban Tatra KT4-esek és más típusú villamosok közé beépített alacsonypadlós középrészek alá került kétkerekes forgóvázak kifejlesztése, ezek időközben beváltak a felhasználási helyükön. Az Ansaldobreda a lille-i sokkerekű típust, és a problémás oslói SL95-öst követően a szintén nem túl fényesen szereplő Siriót gyártja.

(C) dr. Németh Zoltán Ádám, 2014

27 komment

Címkék: technika tömegközlekedés villamos technikatörténet NZA

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr965888508

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wow, remek poszt ez, de nekem úgy tűnik, mintha egy nagyobb munka egy része lenne ez. várhatunk még vendégszerepléseket?
@milliliteratura: nekem is kevésnek tűnt.

a Sociminél csak nekem ugrott be Csufi?

az Eurotram vagányul néz ki!
Az Ansaldo-król még lehetne olvasni?
Annyi rosszat olvastam már róluk, vmi hasonló elemzést szívesen olvasnék még róluk :-)
A jövő egészen biztosan ez.
-Mármint az, hogy a hampage és ez a blog egyfajta nívó és referencia a témában és időről időre kap lehetőséget más is.

Legyen csak minnél jobb és érdekesebb a blog! A szerző személye és neve garancia arra, hogy a vendégposztok is érdekesek és minőségiek. NZA-t amúgy sem kell bemutatni...
Szerintem az olasz tomegautogyartas sem a minosegrol hires, lasd Fiat vagy akar Alfa,
:D :D :D És a híres magyar termékek HUN vannak? A "magyar" buszok IVECO motorral, a Volán King Long márkajelzésű csodái? Tudom a választ, ne is fáradj! Kilopták, tönkre tették, elprivatizálták, nem engedték a magyar elmét kibontakozni, nem adtak megrendelést, irigység, turáni átok stb. De kecskeméti Mercedes az magyar autó, bezony ám. Na meg az Audi, magyar ész, magyar tehetség manifesztálódása. A Suzuki nem, bár abban legalább a szőnyegkárpit hazai. Ja, ne is fáradj a válasszal, fél évente egyszer lépek be! :D
@jazzcool: Az olasz autók szerintem is inkább a szép formaterveikről ismertek. Az igaz, hogy a villamosokra ez sem áll :-)
@jazzcool: A Fiat-nak volt egy rossz korszaka (döntően a 80-as évek), de előtte és utána alapvetően megbízható autókat gyártott. Nyilván nem érte el a 90-es évek japán, vagy a 70-es, 80-as évek német szintjét de ez másoknak sem sikerült. Ráadásul sok kitünő ötlet valósult meg az autóikban és a formatervek is jók voltak. Az Alfa más tészta viszont ők meg elképesztően szép és az (ár)kategóriájukban sportos gépeket csináltak. A villamosok nem ütötték meg ezt a szintet.
Egykori angol főnököm mondása: Fiat is not a car.
:)
@Alick: Ez azért érdekes, mert a Rolls-on kívül mindegyik angol autó nagyobb hulladék mint a Fiat. Még a Jag és a Mini úgy-ahogy a többit nem is lehet egy lapon említeni.
@ledo76: most hogy ezt írod, visszagondolva nem láttam brit gyártású autóból kiszállni... :)
@ledo76:
@Alick:
Én ismerek még egy híres brit autót, nem is akármilyet:
static.cargurus.com/images/site/2009/10/03/08/36/1967_shelby_cobra-pic-3528941083313090031.jpeg
Sajnos már őket is megvette a Ford...
A Taljánok 2 témában vannak a szeren; az egyik a világítástechnika, ahol a Guzzinitől a Beghellin keresztül –estébé- olyan minőségi színvonal van, melyről az itthoni világítástechnikai cégek csak álmodni mernek, de gyorsan el is hessegetik az álmaikat. Aztán a cipő, illetve divatipar, ahol bőséggel lehet minőségit, divatosat, modernet találni, bár mára sajnos számos Olasz divatcég került kínai tulajdonba! Ami a járműgyártást illeti; egyedül az Iveco képvisel minőséget, de pl az Iveco gazdája, a Fiat-ra ez már korántsem mondható el! Ami a villamos gyártást illeti; az egy külön műfaj, melybe számos olyan ország bicskája beletört, melyekben amúgy nagy hagyománya van a nehézgépjármű -és ezen belül a kötöttpályás jármű- gyártásnak. Ennek praktikusan egy oka lehet a gempaflow-n kívül; mégpedig az, hogy milyen hagyományokkal rendelkezik az adott ország, tehát van-e egy olyan gyár, mely akár 100 éves tapasztalatokkal, jól képzett, akár több generáció óta ott melózó szakembergárdával rendelkezik, illetve hogy van-e egy kiterjedt villamoshálózat az országban, tehát permanensen tud-e készülni a gyárban olyan széria, mely biztosíték a folyamatos tapasztalat szerzésre, fejlesztésekre, innovatív ötletek kellő mélységű tesztelésére. Ami mindet illet; a Ganz-ban mindez megvolt, csak a '90-es évek elején jöttek az elvtársból "urakká" vedlett senkiháziak és szétlopták, elmutyizták, kiprivatizálták, majd szarér-húgyér eladták a méltán világhírű Magyar vasúti járműgyártó infrastruktúrát a konkurenciának, amelyik utána megkönnyebbülve pusztíthatta le az is, mint oly sok minden mást. ÉS ugye ez a szféra olyan, hogy aki innét egyszer kiiratkozik, annak visszatérni quasi lehetetlen! Elég, ha a trolibusz gyártást tekintjük, mely dettó nem létező műfaj nálunk, pedig van Magyar Autóbuszgyártótól a Kravtexen kersztűl, Rába-Volvon át a Csaba-Metálig 8 olyan gyártónk, akinek csípőből menne ez a műfaj is, csakhát nincs belbecs, mert azt ugye anno a Ganz gyártotta, amit pedig a külföldiek gyártanak, azt nem lehet megfizetni, illetve de, csak akkor a kocsinak lesz olyan horror ára, amit a piac nem fog megfizetni. Ennyi...
(Na, innen a távolból szépen elvittem a témát a villamosról...)
@Rocko-: ja, én konkrétan néztem, hogy mit keres a csufi a posztban :) de ha legközelebb jön valaki azzal, hogy bezzeg az olasz formatervezés, akkor meg is van, mivel lehet tromfolni :)
@KissGecihuszár: magyarország egy meg nem értett zseni. mi itten kérem a faéktől az atomerőművig mindent tudnánk világszínvonalon gyártani, ráadásul fillérekért, csak a világ olyan hülye, hogy inkább drágán vesz szart mástól.
@KissGecihuszár: Azért tessék már megnézni, mikor ment tönkre a Ganz-MÁVAG: '87 decemberével szűnt meg! Annyira jól működő cég volt, hogy már a tervgazdálkodásban szétesett :-/ A vasúti gyártás pl. annyira értékes volt, hogy az osztrák Jenbacher vette meg, amelyik rögtön világméretű projektek százait valósította meg. Ja, nem. Már leírtam itt sokszor, és le is fogom, de ne tessék már Mechwart, Verebélÿ, Kandó és Jendrassik Ganzát összekeverni azzal, ami a háború után jóvátételi tömegtermelő volt. Nem szabad olyat mondani, hogy semmi jó nem jött onnan ki, mert az egyszerűen hazugság lenne, és nem is hiszem, hogy a mérnökökön múlt volna, de a hatvanas évek elején már csak a nyugat-európai iparral tudtak egy korszerű mozdonyt terveztetni, amit aztán a nyolcvanas évekig gyártottak (V43). És bár közben mindennel kísérleteztek, olyan remekműveket építettek, mint a Gigant, amihoz a Krupptól kellett normális forgóvázat venni, hogy legalább használható legyen, vagy az M63, ami gyakorlatilag egy presztizsprojekt volt, ami lenullázta magát - és még a velünk élő konstrukcióikról se a szuperségük miatt szoktunk megemlékezni: ICS, M41. Persze a GVM valószínűleg jó volt, nem véletlenül élte túl a fő céget, és a vasúti kocsikhoz is jó forgóvázakat tudtak építeni, de tessék már leszámolni azzal az önámítással, hogy itt a világ legtutibb cége ment véletlenül tönkre, és tessék odaállítani a másik oldalon, hogy az egész világ átalakult, nincs már olyan önállóan, hogy DÜWAG, Talbot, Henschel, Krauss, Krupp, LHB, az EMD a Caterpillaré, az ALCO, English Electric, NOHAB és társaik meg már rég a múlté.
@KissGecihuszár: Azért még tudnék pár dolgot: Szerszámok (Beta), világitástechnikai kiegészítők (Avenger), kamera és fotótechnikai kiegészítők (Cartoni, Manfrotto), hajók. A Fiat pedig egyáltalán nem lóg ki minőségben lefele az autógyártókból, igaz felfele sem mint pl a Honda. Sok Fiattal volt dolgom (más autókkal is, nem vagyok márkafan) és kettőre mondanám, hogy hulladék: Regatta, Cinquecento. A többi kimondottan bírta a gyűrődést, a franciákról, angolokról, amerikaiakról már koránt sem ilyen jó a véleményem, de őket sem írnám le egyöntetűen, minden országnak van nagyon jól sikerült és nagyon fos típusa. A villamosok minősége talán tényleg kicsit a mediterrán lazaságnak köszönhető, de nem jelenteném ki ezt egyértelműen a fentiek és annak ismeretében, ami Te is írtál.
@ledo76: Egyébként hadiiparban sem piskóták (Beretta, Alenia, Selex), és például az egyik legszebb helikoptertípust is ők csinálták:
en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW109
De repcsiben is tudnak:
en.wikipedia.org/wiki/Piaggio_P.180_Avanti
en.wikipedia.org/wiki/Alenia_C-27J_Spartan
Egy bitang nagy országról beszélünk, aminek a két vége közt a Budapest-Szabolcs fejlettségi különbség hatványozottan létezik.
Igen, a teljesség igénye nélkül írtam nem említettem pl a Pirelli-t. Észak-Olaszország olyan mint Nyugat-Európa bármelyik magasan fejlett régiója, míg dél nagyon nem, de én azt se írnám le, mert Nápolyt és egy pár nagyobb várost leszámítva csodálatos az is, mintaszerű ahogy a kis családi gazdaságok, vállalkozások működnek és az infrastuktúra is első osztályú. De tény, hogy strukturálisan vannak gondok az egész gazdaságban, de az okok elemzése messzire vezetne.
Uraim, csak csendben jegyzem meg, mint olyan,aki még bőven (42 vagyok) élt a a kádárérában, hogy a Ganz -beleérve a Ganz KK-t, a Villamossági műveket, a gödöllői árammérőgyárat- is, az Ikarus is, MOM, BHG, BEAG, Tungsram, VIV, DIGÉP, Csepel Szerszámgépgyár, Csepel Autó, Metripond, Rába, EVIG, Chinoin, Hungalu és még hosszasan sorolhatnám azon legendás Magyar nehéz, gép, könnyű és persze élelmiszeripari vállalatokat, melyek a '60-as évektől kezdve, s különösen a '68-tól indult, majd '72-től Szovjet nyomásra leállított UGM keretében öntötték a keményvalutát az országnak, mely "jó szokásukat" még a '80-as évek közepén-végén is megtartották! Épp ezért kérem, ne jöjjön nekem senki azzal, hogy az "ántivilág" honi ipara egy nagy rakás szar volt, mely csak a KGST igényeit volt képes kielégíteni, mert azt lealázom! Tény, hogy ezen vállalatoknak is voltak a piacgazdaság számára értéktelen termékei, illetve volt nem kevés olyan művek, melyek csak és kizárólag KGST, ill hazai piacra eladható termékeket gyártottak, de azok a '80-as évek közepére nagyrészt leállításra kerültek, vgay beolvasztották őket valamelyik sikeresebb cégbe. Ami a Fiatot illeti; nekünk '78-'82 közt volt egy kockalámpás torinói 125-ös, melyet faterom nagy becsben tartott. Garázsban állt, mindig le volt nyalva, vaxolva, stb. Ennek ellenére, amikor '82-ben az egyik menő érdi karosszériás szétkapta, az öreget majdnem újra kellett éleszteni, pedig 46 volt és sportember. Azon a kocsin alul szinte egy épp rész nem volt, gyakorlatilag a 24. órában volt az összes torony, tehát bármikor kiszakadhatott volna pl a hátsó futómű. De ugyanígy a küszöbök egy része is már csak képzeletben volt jelen, a padlólemez pedig olyan szinten állt, hogy csak idő kérdése volt, hogy mikor lesz olyan a kocsi, mint a Flinstone családé, azaz az ülésben űlve, lábunkkal is hajthattuk volna! Ennyit a Fiatról, meg aztán érdemes lecheckolni ezen autótípus értékvesztési görbéit, összehasonlítva akár egy Peugeot-tal, vagy Renault-tal...
Ja, a sikeres Talján iparágak közül kihagytam a szerszámgép ipart, mely dettó ott van a top-on, tehát minden lehetőségük meglenne akár a minőségi villingerek gyártására, csakhát az a fránya Mediterrán mentalitás, bár ők a nagy lazaságukkal, sziesztájukkal is fényévekkel vannak előttünk, de ez már egy másik -szintúgy messzire vivő- történet...
@KissGecihuszár: Egyrészt a korrózió meg a megbízhatóság két külön dolog, az A Vectra is kimondottan megbízható volt és alig van belőle az utakon (pedig sok volt), mert a nagyrészük elrohadt. A 90-es évek Honda Civic-eiről áradoznak mint a megbízhatóság csúcsa (tényleg nagyon jók voltak), szinte mind szétrohadt, stb.
Másrészt, jó hogy nem az őskorból hozol példát, a Fiat a 80-as évek vége, 90-es évek eleje (Tipo, Tempra, faceliftes Croma, faceliftes UNO) óta horganyfürdeti az autóit, ha nem voltak törve nem rohadnak, míg az előbb említett példák Opel, japánok még a 90-es években is masszívan korrodáltak.
Harmadrészt a Fiat 125 gyártását 1973-ban abbahagyták, tehát ha az utolsó évjáratú volt a tietek (ami nem valószínű) akkor is 9 éves volt, ami akkoriban nem számított zsenge kornak, persze ettől még tényleg rohadósak voltak az akkori Fiatok, de a mechanikájuk kb szétüthetetlen volt, meg érdemes megnézni, hogy mit árult akkoriban (68-69) a konkurencia (VW: bogárhátú és variánsai muhaha...).
Negyedrészt a mai Fiat-ok értékvesztése teljesen átlagos, a Bravo/Brava volt az utolsó ami jóval átlag fölötti amortizációjú, egy értékesebb muzeális darabért (850 Spider, 124, 125 Special, 128 Abarth) nézd meg a mobile.de-n, hogy mit kérnek.
@jazzcool: @ledo76:
Bár villamos a téma (valamint NZA munkássága is a kedvenceim közé tartozik), az olasz autógyártás minősége az nekem is szemet szúrt.
Köztudott, hogy a Fiat, és a PSA csoport furgonjait Brazílában, és még pár helyen gyártották egykaptafára, jószerint a motor, és a logo volt a különbség.
És mégis, a Citroen, és a Peugeot tovább tartott.
@cso zsi: Nem tudom, honnan veszed, nálunk van a szakmában mind a 3 tök egyforma mind, persze apró különbségek lehetnek, de csak annyira amennyire két ugyan olyan autó közt is úgy általában (régebben lehet, hogy nagyobbak voltak különbségek), sőt újabban mintha a Fiat jobb lenne, legalábbis azt veszik a legtöbben és ez jelent valamit. Ráadásul van összehasonlításom a Mercedes Sprinter-rel, VW Crafter-rel (mert az is van pár) és jobb az említett trió ár/érték arányban mindenképp. A Merciknek, VW-knek a kasznija (bár az oldalajtó már újkorában sem jó a németeken), a műanyag elemek jobban bírják, talán a futómű is, de a motor sehol sincs a JTD/HDI-hez képest. A Ducato szakadtan, matt lámpabúrával (mondjuk az a Merciknek is rendszeresen beázik), csak megy és megy. Az olasz autógyártás pedig azért neves, mert olyan autókat is csináltak amit nem sokan tudtak és a versenysportok tucatjaiban vezetik a rangsort, vagy tartanak valami rekordot, tehát komoly a technikai tudásuk. A villamosaiknak ezt szintet nem sikerült megugrani.
Kicsit a forgóvázakra volt kihegyezve az írás és tényleg az olaszok hajlamosak ellazázni a futóműveket.
Viszont hiányolom a T8000 - es kicsivel részletesebb bemutatását. Az rendben van, hogy sok a probléma vele, és Birminghamben szabadulnának tőlük, Bostonban meg kisiklott, de ez a villamos a talán a legrébben forgalomban lévő alacsonypadlós és kicsivel többet érdemelne. it.wikipedia.org/wiki/Socimi#mediaviewer/File:2745-Tram_Socimi_T8000_9012.jpg
@KissGecihuszár: Az akkori szürkeimportal behozott autókat másodkézből megvenni azért nem egy életbiztosítás.