Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (91) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (7) basel (7) bbc (8) bécs (44) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (771) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (82) búvár (11) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (48) csehszlovák (31) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) emlékek (5) énblog (395) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (22) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (35) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (17) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (315) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (30) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (5) kassa (11) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (825) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (12) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (344) kritika (71) kulfoldi szemmel (78) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (46) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (19) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (310) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (33) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (17) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (41) prága (18) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (127) repülőgép (43) repülőgépek (76) repülőnap (34) repülőtér (20) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (102) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (52) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (355) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (311) utcakép (169) uv (36) vár (11) várnegyed (8) város (396) városkép (87) városliget (8) vasút (458) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (754) villamos (664) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (272) zene (191) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Egy eltűnt épület a Nyugatiban

2014.04.21. 07:00 :: Hamster

Úgy tűnik, egyfajta "eltűnt dolgok" sorozat van kialakulóban: a Baross téri régi aluljáró, a sárga KöKi és a Fővám téri aluljáró után most egy olyan épület jön, amiről semmit sem tudok.

IMG_0835.JPG

Régebben is kiszúrtam a Nyugati pályaudvar huszonvégtelenedik vágánya mellett ezt az öreg épületet, de amikor egy ideig vonattal jártam munkába, a mindennapjaim része lett a látványa:

IMG_7644.JPG

Nem is volt rossz állapotban - pontosabban sokkal jobban nézett ki, mint a pályaudvar bármely más része. Vajon csak kívülről volt rendbehozva? A vasutallomasok.hu-n "akkutöltő és lakóház"-ként szerepel, de én már nem nagyon láttam itt életet.

IMG_4262.JPG

Aztán kitalálták a Kormányzati Nyolcadot, és a pályaudvarnak ezt a fertályát gyakorlatilag legyalulták. Reméltem, hogy az öreg hodály megmarad...

IMG_4500.JPG

... de nem, ide is hamar eljutottak a bontók. Kicsivel később már semmi se volt belőle; ha jól láttam, még a tégláit is ledarálták egy jókora masinával:

IMG_5596.JPG

Valaki nem tudja, mi volt ez az épület eredetileg? Ránézésre öregebbnek tűnt a főépületnél, és mintha vágányok is vezethettek volna bele eredetileg, ugyanakkor a nagyon régi képeken nem találtam meg. Valami műhely vagy fűtőház volt? Nem állítom, hogy feltétlenül értékes volt, csak érdekelne, mit nézegettem nap mint nap...

16 komment

Címkék: budapest közlekedés város képek nincsmár

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr875888474

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az első "Nyugati" vázlatrajzán itt még nem látok épületet,
később itt vagon javítók voltak képek alapján, az átépítés után pedig kétszintes keresztirányú épületek látszanak (részben) ha jól sejtem, ez az épület a II.v.h. után (át)épülhetett, az utolsó funkciója pedig elvben akku töltés volt:
- www.vasutallomasok.hu/index.php?o=showlanc&l=11452&f=3135
- www.vasutallomasok.hu/index.php?o=showlanc&l=11453&f=3135
- légi fotó róla : www.borealisz.hu/archivum/palyaudvarok/nyugati%20p%e1lyaudvar2.jpg
- az új Nyugati utáni állapot (a bal oldalból kevés látszik) www.vasutallomasok.hu/index.php?o=showlanc&l=4005&f=1506
@vasúttörténet: A linkek egyikén lévő magyarázat szerint "akkutöltő és lakóház"

Vajh kik lakhattak itt?
A Késmárk utcában lévő régi megállóhely is eltűnt a mult hónapban
@lac463: Már hogy a HÉV állomásépület?
@bioLarzen: Szerintem vasutasok, tudtommal a vasút majd' minden állomáson tart(ott) fenn szolgálati lakásokat. Tulajdonképpen az állomásépületek emeletén csak lakások vannak, a vasútüzemhez általában nem kell akkora épület.
Nyugati motorszínhez tartozó üzemi és szociális épület volt. Gyengeáramú műhely üzemelt a földszinten, főleg személykocsik és a tartalék gépek akkumulátorait, meg amíg volt, a zárlámpákat javították, tartották karban ott. Felül segédkezelők szolgálati lakásai voltak. Nagyjából a motorszín végső bezárásával (amikor a Nosztalgiát is kitették) vesztette funkcióját. Egy ideig irattárként használták, aztán elbontották.
A huszonsokadik vágányokat miért nem hozták ki a körútig? Talán egyszer indultam onnan, megtalálni sem volt egyszerű, kigyalogolni odáig meg pláne.
@SomiTomi: Király. Köszi!

... azért érdekes lehet a munkahelyen lakni... Mondjuk, én is ezt teszem, de az más, mert én itthonról dolgozom :) Még, amikor tanítottam, volt ott egy idősebb tanár, aki az elmondása szerint a pályafutása első 5-6 évében a suliban lakott - ott is volt 2-3 ilyen lakás-szerűség, az egyiket adták ki neki.

Érdekes lehetett.
@NAR: Útban van az épület. Azt azért csak ne bontsák mér le, hogy az utasoknak 200 méterrel kevesebbet kelljen gyalogolniuk :D

Sejtem, hogy amikor azt építették, még nem volt annyi vágány - az újaknak meg már nem jutott hely az épületben.
@bioLarzen: Ha jól látom, a Meki, egy park meg a Meki "ikertestvére" volt útban, ez nem tűnik olyan soknak, amit ne lehetett volna eltakarítani, akár a második világháború után. Bár azt el tudom képzelni, hogy akarat nem volt rá :-)
Meglepően sok, egész jónak kinéző, karbantartott épületet szokás mostanság elbontani. Vagy le? Kár azért az ilyen nem frekventált régi épületekért is. De ez még a szebbek közé tartozott, nem egyszerű barakk volt.
@tehtube: Kifejezetten olyan volt a nagy káosz közepén, mint egy kis mesepalota, nagyon sajnáltam.
@NAR: Akkoriben még vélhetően irodák voltak azon a szárnyon, a jegypénztárak fölött/mellett - én egy kicsit durvának érezném egy állomásépület egyik szárnyának lebontását, illetve a sínek vélhetően nem olcsó meghosszabbítását csak azért, hogy egyes járatok utasainak kb. 200 méterrel kevesebbet kelljen gyalogolni :)

Tányleg, azt tudja valaki, mióta vannak ott azok a külső vágányok?
Ma viszont olyat láttam, hogy a vasút tűnt el, de vasúti építményeket megtartottak új funkcióban. A XII. kerületben az Esztergomi úttal párhuzamosan futott valaha a Láng Gépgyár iparvágánya. Ezt valamikor a múltban elbontották, de a jellegzetes zöld, az aljuknál meg sárga-fekete oszlopok megmaradtak, persze minden funkció nélkül. Amúgy nem tudom mire szolgáltak ezek eredetileg, de felső vezeték tartónak gondolom őket. Valamikor viszont a Dagály utca kereszteződésétől kezdve, ezekre az oszlopokra szerelték fel a közvilágítás lámpáit, amik a járdát világítják meg. Ezekkel együtt a jellegzetes ostornyelek is megvannak, csak azok az úttestet világítják. A Google Mapsen meg tudjátok nézni.
@Sam. Joe: Helyesbítek, XIII. kerület, Vizafogó. Bocs.