Jómúltkorjában szó esett a német egységbuszok első generációjáról, a VÖV I-ről. Ezek ugyan jól beváltak, de a világ nem állt meg, így már a hetvenes évek második felében elkezdték továbbfejleszteni a koncepciót. Voltak ötletek, melyek nem váltak be (például a kisebb kerekek), de végül elkészült a Standard-Linienbus, zweite Generation, azaz az SL II specifikációja.
A gyártók a nyolcvanas évek első felében jöttek ki SL II-es buszaikkal; a MAN, a Mercedes, és a többiek mellett a jónevű Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG is versenybe szállt. Persze így viszonylag kevesen ismerik őket, annál ismertebb az '53-tól használt márkanév, a Neuzeitliche Omnibus-Planung, alias Neoplan. Magyarra ne próbáljuk lefordítani, mert nagyon bután hangzik :)
És nem csak simán színre léptek a városi egységbusz kategóriában: a cég N416-os típusa olyan ígéretesnek tűnt, hogy se a Mercedes, se a MAN nem akart motorokat szállítani hozzá, hiszen azzal a saját konkurenciájukat erősítették volna - a Neoplan ezért DAF és Deutz (KHD) erőforrásokat épített be.
A müncheni közlekedési vállalat csak egy kisebb sorozatot szerzett be a típusból, az egyik példány azonban ma is megvan, és június első vasárnapján ez szállította az érdeklődőket a cég saját közlekedési múzeumába. Titotkban persze reméltem, hogy valami régebbi járgányt állítanak be ráhordónak, de így is érdekes volt.
A 4712-es kocsi '86-ban állt forgalomba, és a kilencvenes években már ki is vonták az utasforgalomból - ezután egy ideig belső szállításokra használták, majd eladták. Csak 2007-ben került vissza - pontosabban az Omnibus-Club Münchenhez. Ahogy a képen látható, a müncheni igények kicsit mások, mint a mifelénk megszokottak: a busznak csak két ajtaja van, és 2+2 soros ülésezése. Nálunk a helyközi járatokon látni hasonlót, de ez városi jármű volt...
Vezetőfülke nincs, hiszen a járművezető egyben jegyellenőr és -árusító is. A jobbra látható doboz mindig tetszett: a vezető a kapott érméket ujjal a megfelelő nyílásba húzza, az így szortírozott pénzekből aztán gyorsan vissza tud adni: a visszajáró a megfelelő gombok megnyomása után az alul látható tálkába esik, nem kell kézzel számolgatni. Persze lehet, hogy a Volán buszokon is így működik, régen utaztam olyannal...
Igazi puritán hasáb ez a busz - akkoriban éppen nem volt fontos a dizájn. Egyébként azon gondolkozom, hogy talán már nincs '86-os gyártású busz forgalomban a BKV-nál, de régebbi konstrukciók még dögivel. A múzeumban viszont, ahová ez a busz vitt, már egy korai alacsonypadlós is állt!
Ez megy most