Nemrég megemlékeztem az októberben megnyitott bécsi főplázáról, de a vonatokat csak szegről-végről érintettem. Pedig volt járműkiállítás, még ha nem is pont olyan, mint amilyenre egy ilyen fontos esemény kapcsán számítottam volna.
Legalábbis én azt gondoltam, különböző típusok vonulnak fel, esetleg gőzmozdony sípja veri fel a csendet, de nem: az aktuális menüről válogattak, jelen volt például egy reklámfestésű Railjet.
A nagysebességű ingavonat mellett az Osztrák Szövetségi Vasutak fő igáslova, a Taurus három szóló mozdonnyal is képviseltette magát. Hogy érdekesebb legyen, ezek szintén speciális festésű (ragasztású) példányok voltak: ez például az osztrák belügyminisztérium különleges egységét, a Cobrát "reklámozta"...
... ez pedig a típus gyártóját - a világos folt az oldalán nem tükröződés, hanem dizájn. Erre a mozdonyra ráadásul fel is lehetett menni!
Ahhoz képest, hogy az 1116-os gyártását már 8 éve befejezték, még mindig izgalmasnak találom a technológiát. A vezetőfülke ugyan - tipikus osztrák módon - kimondottan puritán...
... a géptérről viszont még mindig az jut eszembe, hogy ez egy tengeralattjáró gépháza. Ez a konkrét példány már 11 éves, tehát a bejáratáson már túl van, de azért elavultnak se merném mondani. Nem bemutatómozdonyról van szó, tehát nincs csilli-villi állapotra polírozva - de olajsarat és tenyérnyi foltokban hulló festést se találunk.
A jobbra lefelé hajló kábelben jön le a 16 vagy 25 kilovolt váltakozó feszültség az áramszedő felől - meg lehet fogni, nem ráz :)
Ha jól sejtem, akkor ez pedig a fékvezérlő számítógép - mert hát egy dolog 230-cal menni, és egy teljesen másik egy bazi nehéz vonattal tetszőleges tapadási viszonyok mellett megállni.
Az 1116 130-as itt még egy versenyképesség-fejlesztő programot hirdetett, azóta már átmatricázták. Az osztrák vasútfotósok nem unatkozhatnak, mindig van miért elővenni a fotóapparátot :)
Az első képen látott Railjet szerelvény minden egyes kocsija valami divattal kapcsolatos dolgot reklámozott, úgyhogy igyekeztem nem túl közel menni hozzá...
... ezt a Talentet viszont le kellett kapni, nem túl tipikus színe miatt. Igazából nem tudom eldönteni, jó vagy rossz ez a sok (részben ön)reklám: alapjában véve jó dolog az egységes festés, de az osztrák vasút kicsit túl piros lett a közelmúltban, jól esik néha mást is látni. A magyar vasút egyébként a nyolcvanas évekre semmihez sem hasonlíthatóan szilárd corporate identity-t alakított ki (piros dízel- és kék villanymozdonyok, világosabb kék kocsikkal, szürke csíkkal, klassz emblémával, eltéveszthetetlen szignállal), amit aztán sikeresen fejlesztenek szanaszéjjel azóta is, a szerintem semmihez sem illeszkedő IC+ kocsikkal, meg a "Papagáj" után "Cirmos", majd "Fecske" V43-asokkal :-/
Ez megy most