Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

szeptember 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 1969 (6) 1976 (5) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (8) 424 (12) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (94) autók (83) bach (5) balaton (40) Balt Korthals Altes (7) bardotka (8) basel (7) bbc (8) bécs (45) belgium (11) bengáli (22) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (796) budapesti pillanatok (45) buék (9) busz (85) búvár (13) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (46) csak egy videó (268) csehország (57) csehszlovák (36) csörgő (9) cukiság (34) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlékek (5) énblog (403) énzene (19) építészet (66) építkezés (22) épület (17) érdekesség (30) erfurt (7) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (5) ezres (10) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (28) felső szilézia villamos (25) fényvillamos (14) ferihegy (37) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (32) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (36) gmap (19) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (37) gyermekvasút (28) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (326) hamster (5) hangok (5) hangszerek (12) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (34) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (35) il 14 (10) ipari létesítmények (6) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (13) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (864) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (44) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (6) közlekedés (355) kritika (71) kulfoldi szemmel (93) laminátka (5) lánchíd (8) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (51) les paul (8) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) luzná u rakovníka (5) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (11) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (43) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (6) MOD (7) morál (11) morgás (127) mozdonyok (21) mozi (6) mtp (7) muki (12) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (56) nagypolszki (6) németország (315) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (46) nosztalgia (222) nosztalgiabusz (26) nosztalgiavillamos (77) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (16) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (106) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (38) panoráma (108) paródia (5) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (44) prága (22) programajánló (27) púpos (17) queen (15) r.i.p. (13) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (22) relax (12) repülés (131) repülőgép (44) repülőgépek (79) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (36) rock (75) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szeged (31) szergej (26) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (107) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (212) tapolca (6) társadalom (5) tatra (27) taurus (7) technika (56) technikatörténet (57) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (373) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (68) trolibusz (60) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (90) überzenészek (17) utazás (315) utcakép (181) uv (39) vár (11) várnegyed (8) város (413) városkép (87) városliget (8) vasút (485) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (777) villamos (701) vlog (7) vonat (8) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (35) youtube (286) zene (195) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Hasegawa-hatás, avagy repülőgépek, melyekről addig nem tudtam

2014.12.18. 07:00 :: Hamster

Bár a kézügyességemet ismerve elég reménytelen ötletnek tűnik, de egy időben elég komolyan próbálkoztam repülőgép makettek összerakásával. Ez úgy 5-6 évig tarthatott, ami alatt körülbelül 30-35 műanyag csodát raktam össze - de egyszerre sose volt 10-12 darabnál többem, mert a nagytakarítások végére valahogy mindig megfogyatkoztak az eltörött/elveszett futószárak és légcsavarok, tehát nagy volt a fluktuáció. De most nem arról akarok beszélni, hogy milyen érzés a padlón, hátára bukva megtalálni egy 1:72-es méretarányú P-38-ast, ami eredetileg három polc magasságban parkolt, vagy hogy mennyire nem boldogító látvány az Avia B-534 egy ráesett könyv súlya alatt egymásra hajtogatódott két szárnya... hanem hogy milyen volt, amikor egy osztálytársam nekem adta életem első Hasegawa katalógusát.

Old Hasegawa  Catalogues

Úgy rémlik, az itt jobb oldalt látható volt az - de az is lehet, hogy ezt csak később szereztem meg. Aki nem látott még ilyen katalógust, annak röviden: meglepően jó minőségű papíron csodásnál csodásabb makettekról készített csodásnál csodásabb képek sorakoztak a lapokon. Az itthoni színes újságok mind (messze) rosszabb minőségben készültek ezeknél az ingyenes kiadványoknál; a témába vágó Repülés és Haditechnika című lapok pedig egyenesen fekete-fehérben. Persze voltak vicces oldalak is ezekben a katalógusokban, de azok direkt készültek annak - ellentétben az akkoriban itthon kapható szakirodalommal, amiben néha teljesen fantázia alapon készült rajzok szerepeltek a típusokról.

Hasegawa 1993 Catalog With two posters a set.4

Ennek persze oka volt, de most inkább arról írnék, hogy milyen furcsa volt, amikor olyan típusokat találtam a Hasegawa katalógusban, azaz egy szórakoztató jellegű kereskedelmi kiadványban, amikről ott és akkor hallottam először - pedig én aztán mindent kiolvastam a kerületi könyvtárban a témában, és mindent megvettem az újságosnál! Persze azóta az információhoz jutásunk minősége teljesen megváltozott (legfeljebb azt kell szűrni, hogy mi valós, és mi kitalált), ezért nehéz elképzelni az érzést, de valami olyasmi volt, mint jó néhány évvel később az internet: folyamatos döbbenet, hogy jé, ilyen is van? Meg ilyen is? Ez meg így néz ki?

Most pár ilyen gépet szeretnék mutatni. Semmi tanulság, és semmi ismeretterjesztés - régebben magam mögött hagytam ezt a hobbit annál, mintsem hogy a wikipediánál többet tudjak mondani róluk :)

RA-5C Vigilante RVAH-7 1979.jpg"RA-5C Vigilante RVAH-7 1979" by Service Depicted: Navy - ID:DNSC0409230. Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons

A "Vigilante" 1961 és 79 közt szolgált haditengerészeti bombázó, majd felderítő szerepkörben. Igen: ez a nagy dög tényleg anyahajóról (12 éves énem most rám szól, miszerint repülőgéphordozó!!) üzemelt! Bizonyos szögekből szép madár volt, bizonyosakból pedig nem annyira, az akkori technológiai szinthez képest viszont rendesen meg volt pakolva minden földi jóval: fly-by-wire, digitális fedélzeti számítógép, head-up-display...

T-1B.JPG"T-1B". Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons

Fuji T-1. Ez valószínűleg szerepelt apu régi Repüléseiben, de elkerülte a figyelmemet, hisz csak gyakorlógép volt. Rénézésre a tervezői kicsit túl sokat nézegették a Sabre-t :)

McDonnell RF-101A in flight over Vietnam in May 1967 060831-F-1234S-029.jpg"McDonnell RF-101A in flight over Vietnam in May 1967 060831-F-1234S-029" by USAF - USAF [1]. Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons

A(z) (R)F-101 "Voodoo" kicsit olyan, mintha különböző típusokból válogatták volna össze - vagy mintha valaki "összerajzolt" volna több típust egybe. Pedig tényleg létezett. Nem mondanám szépnek: ha kétszer akkora szobánk lett volna tesómmal, mint amekkora volt, akkor se akartam volna makettként :)

F-4J F-4K CV-62 NAN6-75.jpg"F-4J F-4K CV-62 NAN6-75" by USN - U.S. Navy Naval Aviation News June 1975 [1]. Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons

Az F-4 "Phanom II"-t természetesen jól ismertem, de a prospektusban látott angol verziót ("F-4J(UK)") nem. Ez abban különbözött az eredetiektől, hogy a rövidebb angol repülőgép-hordozók rövidebb pályái miatt hosszabb orrfutót kapott - a plusz negyven centitől megnőtt az állásszög, amitől nagyobb felhajtóerő termelődött katapultálás közben. A fenti képen elöl egy amerikai, hátul egy angol gépet látunk, a különbség elég feltűnő.

X-29 at High Angle of Attack with Smoke Generators.jpg"X-29 at High Angle of Attack with Smoke Generators" by NASA - http://www1.dfrc.nasa.gov/Gallery/Photo/X-29/HTML/EC91-491-07.html (direct link). Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons

Végezetül egy olyan masina, amit nem a japánok árultak, legalábbis nekem speciel Revellben volt meg: a képzeletbeli "lopakodók" egyike. Mivel ezeket a gépeket (már hogy a létezőket) akkoriban még azok se nagyon látták, akik az üzemeltető bázisokon dolgoztak, sokáig csak annyit lehetett tudni, hogy vannak ilyen gépek. De hogy hogy néznek ki? Én például valamiért azt hittem, hogy a fentebb látható, előrenyilazott szárnyú X-29-es egyben "a" lopakodó is...

Monogram F-19 Stealth Fighter

Mivel nem volt mivel dolgozni, a modellkészítők kitalálták a saját lopakodóikat, melyek többnyire F-19 jelzéssel futottak - de később szovjet változatot is elképzeltek, "MiG-37" néven (akkor még a MiG volt a híresebb tervezőiroda, a Szuhoj nagy durranása csak eztán jött). Az egész jelenséget annyira komolytalannak éreztem, hogy csak 1:114-es méretarányban vettem meg: poénból lehetett mutogatni, különben meg elfért az 1:72-esek közt. Egyébként komoly őrület volt a sosem volt masina körül, még számítógépes játék is készült róla!

Másnak is voltak ilyen gyerekkori kultúrsokk élményei? (Vagy olyanok, hogy a családtagok mindig összetörték a játékait;)

34 komment

Címkék: énblog repülés haditechnika repülőgépek

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr96988829

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gödöllőn a buszállomás mellett volt egy trafik méretű makett/modellbolt, ott egy kihajtható vastartón több négyzetméternyi makettdoboz csábította az arra haladókat, így engem is. Némi kezdeti impulse buyok után (KGM-ből Italeri Apache, Sahy-ból KP-s Mig-21, ahol csak évek után tűnt fel hogy csillagos magyar matricázás is van hozzá.:) ) innen kezdtem beszerezni maketteket, festéket, ecsetet, ragasztót.. ÉS a bajszol eladó csak úgy a semmire adott oda hetekre régebbi Revell és Italeri katalógusokat.. Azokat nézegetni maga volt a mennyország.
@Flankerr: :)

Amúgy a nyolcvanas években marha nehéz volt ragasztót, festékeket beszerezni, még a Váci utcai Merklin boltban is alig votl valami. AZtán a kilencvenesben a budai Skála előterében, a Fotex mellett nyílt egy bolt, az majdnem annyit tudott festékben, mint kedvenc kölni boltom.
Nekem egy Airfix katalógus volt akkoriban a "biblia" :)
Volt egy makettbolt a budai Bem mozi mellett a kapualjban, azt ismerted?
@vicispán: Nem , de biztos sok dolgot nem ismertem, mert ha valami nem volt ismert haveri körben, akkor az mintha nem is létezett volna :-) Emlékszem, mekkora dolog volt, amikor véletlenül láttam maketteket a Kálvin téri triálban. Volt asszem két fajta is, persze ragasztó, festék semmi.
Magyar Orbán-gép nincs, nemzetgyalázók!
Hasonló élmény: keresztanyám kiment Kanadába és évente-kétévente hazajött látogatóba, míg a szülei itthon voltak. Tőle kaptam egy XB-70 Valkyrie makettet. A méretarányra nem emlékszem, de olyan 50-60 centi hosszú lehetett és az internet megjelenéséig meggyőződésem volt, hogy csak valami dús fantáziájú makett tervező agymenéséhez van szerencsém.
Aztán a neten bukkantam rá, hogy tényleg volt ilyen gép. :)
Köszi, ez jól esett! :))

Egy apróság: ezek a katalógusok sajnos mindenek voltak, csak ingyenesek nem. Elég szép pénzeket legomboltak értük a Lajtán túli makettboltokban, legfeljebb néha egy-egy elfekvő, régi példányt az eladó hajlandó hozzácsapott grátiszként a vásárláshoz. (A 300 dolláros turista-keret nagyobb részének elköltésekor...)

Hasegawa-ból nekem is az 1985-ös volt az első (még arra is emlékszem, hogy Göteborg-ban vettem), Tamiyából talán a 78-as. A legelső példány viszont egy 74-es Airfix katalógus volt (szülőktől kikönyörgött ajándék egy olaszországi társasúton), a legrégebbi pedig azt hiszem egy talán 1971 vagy 72-es Heller, amit a Dohány utcai kis maszek játék-makettboltban hagyott valaki bizományban. A makettjei megfizethetetlenek voltak a számomra, maradt a vékony füzetke.
Nekem is talán Bécsből volt Hasegawa-katalógus, nagy-nagy becsben tartottam... A maketteket viszont többször vettem, mint amennyi az összerakásig eljutott. Aztán vicces módon a szinte bontatlan készleteket évek múlva simán el lehetett adni. Jobb volt olyannál tudni, aki szép maketteket is csinál belőlük!
Nekem a Matchbox 1989-es makett katalógusa volt a csúcs, (szenzációsan szép dobozfestményei voltak) és bizony 189 Forintba került az első Matchbox T-2C Buckeye makettem. Aztán lett egy Monogram katalógusom is, de abban a Matchbox-hoz képest nagyon gagyi dobozképek voltak.
A Váci utcai modellboltra emlékszik még valaki? (Remélem, jól emlékszem és valóban a Váci utcában volt)
Nekem is a Hasegawa meg az olasz ESCI voltak az első számú kedvencek. Koike Sigeo nagyszerű doboz-festményei, méret-, és arányhelyes makettek. Ez a két gyártó kezdte el a "vésett" panelvonalak alkalmazását.
A fentieken kívül még kiemelném a számos II VH-s japán típust, az európai gyártók megálltak a "Zéró"-nál, meg pl. F-11 Tiger, Mig-25, Mig-29, Szu-27, F-111, F-1/T-2, ezekből évtizedekig a Hasegawa volt (némelynél ma is az) 1/72-ben az egyetlen komolyan vehető miniatúra...
Rendszerváltás előtt a Műegyetemmel szemben egy pincében egy öreglány árult horror áron Hasegawa maketteket, 90-től a Csanády utcában egy Gacs nevű fickó, normális áron, nagyon kár, hogy rövid ideig...
Az 1996 és 2007 katalógusok még megvannak, a mai napig néha nézegetem...
Az igazi perverzió a hong-kongi TriMaser meg a japán Fine Molds volt. Gyönyörű, beszerezhetetlen ritkaságok naggyon vastag árcédulával...
@szigetipotyautas: Persze, a rendszerváltás előtt csak náluk, meg a dohány utcai boltban lehetett "makettfestéket" kapni. Ez persze valami kisipari módszerrel berhelt izé volt - de legalább nem dobta le a műanyag.

@Kannás: A Csanády utcai bolt nagyon jó volt, pl. Fujimi-t máshol nem is lehetett kapni, pedig nagyon szép darabjaik voltak, kidolgozásra az akkori Hasegawa szint. Ráadásul olyan különlegességek (hogy a poszt témájánál maradjak), mint pl. az F7U-3 Cutlass, amit szerintem azóta se nagyon adott ki más. A FineMolds pedig ma is létezik, sajnos az árcéduláikhoz változatlanul tudományos számológép kell...

@proletair: A Matchbox makettjeit ma részben a Revell adja ki (persze más grafikával, matricával), de a vizesárok mélységű panelvonalak összetéveszthetetlenek.
A Brit tengerészeti Phantomok több más dologban különböztek, és nem csak az orrfutóban ami látványos volt.

A Vigilante-t meg inkább nukleáris csapásmérőnek írtam volna a bombázó szó helyett.
A képen pedig egy Royal Navy F-4K Phantom FG.1 látható.
nekem gyerekkoromban nem volt katalógusom, viszont a szomszéd gyerekek szereztek Italerit meg Dragont (nem biztos, hogy ez a neve, de angolosítva igen). sokszor nézegettem őket.

aztán Pécsen nyílt egy bolt a Teréz utca környékén, hát én minden nagyszülő-látogatásnál stabilan beemeltem a programba a látogatást. ott láttam Hasegawa-, meg Tamiya-katalógusokat, annyi géppel, amit még életemben nem láttam... egy mennyország volt az a hely.

amikor kicsi voltam (7-10 körül), akkor apu hozott nekem két makettet, egy Hawker Typhoon-t meg egy másikat, amit sokáig nem tudtam, milyen gép is lehetett (eltelt azóta már vagy 20 év). most megtaláltam:
en.wikipedia.org/wiki/Fairey_Gannet
hát nem sokat csinálták, az tuti.

egyébként pont mostanában gondolkoztam azon, hogy újra kéne kezdeni a makettezést, főleg, hogy a kölök is érdeklődik a repülők iránt. (csak mondjuk még csak három éves, úgyhogy nehezen tudná megállni, hogy ne foghassa meg őket.)
viszont itt van a Replica egy köpésre a Móriczon, csak hát idő... idő az nincs rá.
@Levente B.: bizony, hogy más volt a brit Phantom! A rövidebb hajó-kifutópálya miatt a GE J79 helyett az erősebb és takarékosabb RR Spey kétáramú hajtóműhöz lett áttervezve, szélesebb törzzsel (nagyobb hajtómű, nagyobb levegő-igény) enyhén lefelé billentett körkörös (nem virágszirom) szűkítős fúvókával. Látványos különbség volt még a hátsó-oldalsó plusz levegő-ajtó, és a svanc tetején a radarsugár-jelző (RWR). A kiszélesítés miatt lassabb volt amerikai elődjénél, de jobban gyorsult, nagyobb volt a hatótávja.
@Neoprimitív: a Märklin boltos festék felszínezőzött Wallkyd szintetikus falfesték volt, szét is vált fehér,és áttetszően színes rétegekre. Még a feketének csúfolt sötétszürke is! Nővérem a Pannóniában volt rajzfilmes onnan csaklizott 1/A minőségű festéket...
A Trinátnak meg minden színe durván besárgult!
A műegyetemes öreglánynál volt Tamiya akril, szintén brutál áron, de keverhető volt az Ápisz-os Pelikan "Plaka" festékkel.
A Cutlasst meg persze, hogy megvettem a Csanádyban, szép makett volt! Ahogy az Emhar F-3H Demon-ját Pozsonyban!
A Fujimik nagyon látványosak voltak, de egy kicsit pontatlanabbak a Hasegawa-Tamiyánál. Pont a Cutlass és az A-7-jük ellenben tökéletes volt...
Nekem három, igen szépen összerakott gépem volt régen:
1. volt egy Mitsubishi A6M Zerom
2. volt egy Vickers F.B 5 "Gun Bus"-om, igen ronda első világháborús kétfedeles gép, de az első volt, amit összeraktam
3. volt egy Bristol Beaufighterem, ami a kedvenc második világháborús repülőm, ugye hipster vagyok? :) Szerintem gyönyörű gép volt :)
4. De a legbüszkébb a Mil MI-24 "Hind"-emre voltam, azt volt a legnehezebb összeraknom.
Sajnos mostanra mindegyik megsemmisült, de legalább ötletet adott, hogy mit vegyek magamnak karácsonyra :)
@szigetipotyautas: Első makettemet ugyanettől az osztálytársamtól kaptam (mint a katalógust), egy 1:32-es F-16-os, már összerakva. Neki nem annyira tetszett, foglalta a helyet, én elfogadtam, rögtön vittem haza a 153-as busszal. Á, nem néztek meg nagyon :)
@Neoprimitív: Én sose fizettem értük abban a bizonyos kölni boltban (se). Akkor csak jó fejek voltak a tulajok (is)? Sajnos fogalmam sincs, hol lehetnek, úgyhogy nem tudom megnézni, volt-e rajtuk valami ármatrica.
@szigetipotyautas: Szerintem az volt a Märklin, amit írtam. Ja, nem így írtam? Akkor most így írom :)
@Neoprimitív: Nekem az rémlik, hogy először nem is tudtam, hogyan kellene összeragasztani (KP gyártmányú La-7 a csehszlovák kultúra házából), próbálkoztam a körömlakklemosóval, mert valaki azt mondta, de nem volt jó, aztán a Märklin boltban valami üvegcsében adtak valamit, ami szerintem szintén aceton volt, csak sűrűbb, és nem ragasztott, hanem összeoldotta a műanyagot. A festék nem is tudom, honnan volt, ilyen találomra próbáltam valamit kikeverni, ami hasonlított a dobozon láthatóhoz.
@Trónkövetelő: "ugye hipster vagyok?"
Nem, nekem is volt, szerintem ugyanaz a gyártmány, mert olyan sokminden nem jött be akkoriban. Szerintem valamiért nem sikerült összeraknom, mintha hiányzott volna belőle valami, mert nem rémlik a látványa, hogy egyben lett volna, nem hogy festve a polcon.

"Mil MI-24"
Helikopterrel meg se próbálkoztam, esélytelen lett volna a türelmetlen természetemmel.
@Trónkövetelő: Ja, Zéróm is volt... fene tudja, milyen, de már kinti, és a festése is kinti festékkel történt, azaz erősen honyorítva hasonlított. Úgy emlékszem, eredetileg futón állt, aztán összetörték, akkor behúzott futóval, cérnára függesztettem. Annyi gép volt egy időben, hogy csak így fértek el, és irtó vicces volt az 1:72-es Szu-27 mellett bármi más 1:72-es, pláne az 1:144-es Mitsubishi F-1, ami nem is tudom, hogyan lett. Viszont beugrott, hogy volt egy nagyon klassz F-16 készlet, amiben voltak fegyverek, földi személyzet, indítókocsi, létra, meg minden.
@Hamster:
Nem véletlenül vagy rá a legbüszkébb :)
@Hamster: az nem a Körúton volt? Akkor már én keverem. A Váci utcai nekem elsősorban a kirakatban működő kisvasút miatt volt emlékezetes. Meg talán onnan vettem életemben először makett festéket. Sajnos (?) később felhagytam vele, nem volt megfelelő kézügyességem és türelmem a nekem tetsző minőség előállításához.
Ciki, vagy sem, én még NDK, és cseh modellekkel játszadoztam. Szerintem a korosztályomból sokaknak megvolt az IL-18-as, a MI.2, a MI-4, Mig-15, Mig-21.
A fenti címlapos Corsair, de hogy honnan, kitől, azt már nem tudom, valamint a régi Corsair F4U-4.
@szigetipotyautas: A Váci utcai volt a Märklin, ott voltak a "kincsek" és az állami boltok a Deák téren, valamint a Kálvinon.
www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_25824.jpg

A villamos áramszedője mellett látszik a villanymozdony neonreklámja.
Évekig látszott a helye koszból, miközben már más profilú bolt üzemelt ott.
A Märklin (szerintem) osztódással szaporodott, mert (mintha) az egyik tulaj, vagy eladó, nyitott egy üzletet a mostani Kálvária téren, és akkor már ide-oda rohangáltam a városban a beszerzendő cuccok miatt.
@cso zsi: Ja, tényleg, "régi Corsair" is volt. Black Sheep Squadron, meg minden, naná, hogy kellett :)
@Hamster:

Akkor mázlid volt, előtúrtam a képen szereplő Hasegawa katalógust, 25 svéd korona volt 1985-ben. A ragasztóknál profi termékek is így működnek, csak kicsit koordináltabb a hatásuk :)

Nem tudom, van-e a kommentelők között még olyan, aki megmaradt a hobbinál, de azt kell mondjam, egyszerűen hihetetlen, mivé fejlődött ez a korábban inkább csak játéknak tartott terület. Én 1966-ban kezdtem (NDK VEB Plastikart IL-18 utasszállító a BNV-ről), végigcsináltam az összes NDK és cseh makettet (Csehszlovák Kultúra Boltja a Tanács, ma Károly körúton, valaki?). A 70-es évek második felétől rokon-ismerős beszerzésből Airfix-Revell-Heller, aztán valamikor a 80-as évek közepén váltottam át az 1/72-es repülőkről az 1/35-ös harcjárművekre, egyszerűen helyhiány miatt - egy T-34-es alig foglalt el több helyet, mint egy P-51 Mustang, cserébe legalább ötször annyi darabból állt.

Akkoriban egy 100-150 (harcjárműnél mondjuk 200) darabból álló makett már a csúcskategóriát közelítette, a nonpluszultra a Heller Le Soleil Royal óriási vitorlása volt ezer fölötti alkatrésszel, aminek persze a nagy része egyforma csiga, ágyú, stb. volt.

Ez meg itt a belinkelt képen egy mai készlet. Egy vacak kis ágyú, a Tamiya és az Italeri is kiadta régen, elkészítve lehet kb. 15 cm hosszú. Azok a készletek úgy 25-30 darabból álltak (a figurák nélkül). Ez olyan 100 fölött lehet. Az a kis sárga izé a kép jobb alsó sarkában rézmaratás, aminek az elemeit a vonalak mentén még hajtogatni is kell - a legtöbb nem nagyobb 1-2 mm-nél... A fröccsöntött ágyúcső BELSEJÉBEN ott a huzagolás...

www.perthmilitarymodelling.com/newkitnews/images/riichmodel/35020p.jpg
@Kannás:
Ez így van jól leírtad a különbségeket. Viszont amit másodjára írtam, hogy nem J, hanem K modell van a fotón. Ugyanis azok szolgáltak az anyahajón.
Én is NDK-s makettekkel kezdtem, anno. Az első a 20 forintért vásárolt SAAB J35 Draken volt. Persze, csak matricázva, festés nélkül.
Aztán egy debreceni makett- és modell kiállításon mondta az egyik "profi", hogy ő Linocolor színezőpasztát kever terpentinnel.
Naná, hogy az első "festésem" (ecsettel!) katasztrofálisan ordenáré lett. Aztán, mire elterjedtek lettek a csehszlovák KovoPlastik makettek, belejöttem mind a keverésbe, mind pedig a festésbe.
Hú, majdnem elfelejtettem:
Volt egy Egyiptomi légierő állományához tartozó Mirage 2000M-em is :)
@Neoprimitív: A "cseszlovák" kultúra nekem is törzshely volt.

@Kopasz Szuzukis: ...és igen, azt is sikerült kifelednem. Pedig volt vele felvágás a csak MIG-15-öt ismerő haverok előtt. Aztán úgy gondolták, hogy ilyen szárnnyal nem is tud repülni.
A hatodikról, mint Buzz Lightyear, "elegánsan...."